• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Solkattan

    till alla kloka härinne...

    Vi var i helgen på 3d ultraljud i Stockholm. Med sonen var vi 2009 på 3d i stockholm så vi tänkte att vi ville göra det med detta barn också. Är i vecka 30 just nu. Men 3d ultraljudet blev inte så trevligt som vi hoppats på. Visst vi fick se bebisen o så men hon som skötte 3d maskinen var så... besk? Alltså när hon frågade om min födelsevikt fick vi ju tillslut säga att barnet blivit till via embryodonation. Att vi varken vet födelsevikt på biologisk fader eller moder. Hon tyckte det var dåligt. Att vi inte hade dessa siffror. Hade vi gjort behandligen i riga eller köpenhamn hade vi fått ut sån information. Nu har jag ju iof inte frågat vår tjeckiska kliniken vi kan få reda på födelsevikt på moder/fader. Inte trott det spelat något roll. Men bebisen i min mage visar på 22-24% för liten storlek. Men flöde, navelsträng, moderkaka och fostervatten var ok. Det kan vara genetiskt att barnet är litet. Eller nåt "fel". Sonen föddes ju i vecka 38 med en vikt på 2700 gr. Jag kanske föder små barn rent generellt? Är det immunologiska som gör att de barn som växer i min mage inte blir stora?

    Är det någon härinne som känner till nåt sammanband mellan immunlogi o tillväxthämning? Jag ska maila Dr D idag iom. att jag är hans patient och betalat för hans tjänster.. men ag är som sagt orolig och söker svar hos er kloka !

  • Ananax
    Solkattan skrev 2017-01-30 07:30:21 följande:

    till alla kloka härinne...

    Vi var i helgen på 3d ultraljud i Stockholm. Med sonen var vi 2009 på 3d i stockholm så vi tänkte att vi ville göra det med detta barn också. Är i vecka 30 just nu. Men 3d ultraljudet blev inte så trevligt som vi hoppats på. Visst vi fick se bebisen o så men hon som skötte 3d maskinen var så... besk? Alltså när hon frågade om min födelsevikt fick vi ju tillslut säga att barnet blivit till via embryodonation. Att vi varken vet födelsevikt på biologisk fader eller moder. Hon tyckte det var dåligt. Att vi inte hade dessa siffror. Hade vi gjort behandligen i riga eller köpenhamn hade vi fått ut sån information. Nu har jag ju iof inte frågat vår tjeckiska kliniken vi kan få reda på födelsevikt på moder/fader. Inte trott det spelat något roll. Men bebisen i min mage visar på 22-24% för liten storlek. Men flöde, navelsträng, moderkaka och fostervatten var ok. Det kan vara genetiskt att barnet är litet. Eller nåt "fel". Sonen föddes ju i vecka 38 med en vikt på 2700 gr. Jag kanske föder små barn rent generellt? Är det immunologiska som gör att de barn som växer i min mage inte blir stora?

    Är det någon härinne som känner till nåt sammanband mellan immunlogi o tillväxthämning? Jag ska maila Dr D idag iom. att jag är hans patient och betalat för hans tjänster.. men ag är som sagt orolig och söker svar hos er kloka !


    Tråkigt att du ska behöva bli orolig. Även om jag inte känner till vad som är normala variationer i storlek i din vecka så föreslår jag att du kontaktar din bm direkt och ber om att en läkare tittar med ul så att du får en läkares syn på detta. Kan dock säga att när jag pratade om 3D ul med min bm så fick jag svaret att det finns säkert de privata ställen som är bra men att det finns vissa där man kan kan ifrågasätta vilken utbildning de har och möjligen även kompetens.... nu vet jag ju inte var du varit men det finns ju en chans att de kan ha mätt fel?

    Bra att du mejlar Dr D, skulle också mejla den tjeckiska kliniken och fråga om födelsevikt på de genetiska föräldrarna. De kanske har dessa uppgifter....

    Håller tummarna för att allt är som det ska, kram!
  • UndrandeSökare

    Trex- Jättetråkigt för din väns väninna. Ge henne rådet att gå och prata med en advokat eller annan juridiskt utbildad person inom detta område som vet exakt vad som gäller.

    Missne - Ja, Fertilitetplus kan hjälpa till med både blodprovsremisser och medicinrecept men man måste nog boka in ett besök hos dem i Stockholm först.

    Ring Marie och fråga.

    Solkattan - Ja, jag har hört att immunförsvaret kan vara orsak till tillväxthämning. Men vad har de sagt vid de vanliga ultraljuden? Fick du samma besked där? Eller har du bara fått beskedet att barnet är för litet vid 3D ultraljudet? Kolla med din vanliga Barnmorska om du kan få göra ett nytt ultraljud hos dem och maila och fråga Dr Ds åsikt.

  • UndrandeSökare

    Mumskastrull - Köp med dig

    Baby Aspirin 100mg

    Clexane 6000 ie (eller den dos Dr D råder dig till)

    Prezolon 5mg

    Intralipid 100ml eller 250ml dropppåsar

    Natrium Cloride100ml plastflaskor eller droppåsar

    Utrogestan 100mg eller 200mg

    Angus castus (munkpeppar) om Dr D vill att du ska använda det

    Har du hjälp av sjuksköterska som ska sätta dropp på dig hemma så köp också droppset och venflon (nålarna) Be Dr D skriva upp vad det heter på grekiska på det handskrivna pappret han ger dig när du är där.

    Köp med dig så mycket du vill men många här itråden har köpt 30 förpackningar av varje sort av medicinerna.

    Många förpackningar är små tex Baby Aspirin rymmer bara 20tabl i en förp och Prezolon bara 30tabletter per förp. Apoteken har ofta få förpackningar hemma så man får besöka flera apotek.

  • NinaCamilla

    Trex: Vad hemsk för din väninna!  Ge henne denna 1 kap 6 paragraf föräldrabalk. Han har ingen rättighet att häva att hon är inte moder till barnet och ta ensam vårdnad.

    7 § Om en kvinna föder ett barn som tillkommit genom att ett ägg från en annan kvinna efter befruktning utanför kroppen har förts in i hennes kropp, skall hon anses som barnets moder. Lag (2002:251).

  • UndrandeSökare

    Hera - Det finns flera olika sätt att ta dropp med detta är nog de 2 vanligaste alternativen :

    Alternativ 1. Man låter IL och Nacl droppa tillsammans på en droppställning och använder sig då av en nål (venflon) plus en 3 vägskran. Spola först nålen med enbart koksalt genom att endast låta koksaltet droppa i början. Sen låter man båda droppa tillsammans för att sen gärna avsluta med endast koksalt.

    Alternativ 2. Man suger ut en del IL ur droppåsen med en spruta och sprutar in 100ml koksalt i IL påsen så det blandas och sätter sen droppet. Man använder då en separat spruta för att spola nålen med koksalt.

    På Fertilitetsguiden hittar man info om en dansk sida där man kan beställa droppset, venflon, stasband etc.

    apotea.se eller vanliga apoteket kan du köpa handsprit, handskar, kirurgtejp, kompresser etc och allt annat du behöver.

    Om du går tillbaka itråden så hittar du mer info. Nån la ut en beskrivning med bilder på droppsättning itråden för ett eller två år sen, gå bakåt itråden så hittar du nog.

    OBS ! Nålar, sprutor etc får inte kastas i soppåsen ! Man kan få en kanylburk gratis om man besöker ett apotek. Burken lämnas in på apoteket sen när den är fylld.

    Lycka till !

  • mom2012
    trex2013 skrev 2017-01-29 16:56:38 följande:

    måste rådfråga er om någon vet.

    fick i dag höra av en vän att hennes väninna verkligen hamnat i en mardröms situation. hon är helt förstörd stackars kvinna.

    hon har länge kämpat med ÄD och tillslut lyckats efter några år och födde en bebis för någon vecka sedan. hon har knappt haft hjälp av pappan under graviditeten och han har nu (vet inte om de är gifta) blivit totalt galen (bipolär) och vill nu separera och ta vårdnaden ifrån henne eftersom det är hans barn genetiskt!

    Jag undrar om han verkligen kan vinna ett sådant mål?

    på kliniken skriver man ju båda på papper och det är väl bindande juridiskt?

    han kan väl aldrig ta ifrån henne barnet? snacka om mardröm!!


    Ett tips till vännen är att kontakta en familjeadvokat. Är hon först ut så får han gå till hennes ombud istället för tvärtom. Fokus borde vara på barnets bästa och har han en diagnos på bipolär finns risk att han inte kan få ensam vårdnad. Tror hon kommer klara sig fint.
  • UndrandeSökare

    Mumskastrull - Angående Clexanesprutor så brukar det finnas förpackningar med 10sprutor i varje ask. Jag föreslår att du köper på dig så många du hittar.

    Man använder oftast Clexane (eller Fragminsprutor) under en stor del av graviditeten och även nån vecka under försöksmånaderna, så man kommer att behöva en hel del sprutor och andra mediciner. Men just Clexane och Intralipid (IL) kan ibland vara svårt att få tag på (beställningsvara) så endera försök hitta ett apotek som vill beställa hem mediciner eller spring runt på flera apotek.

    IL kan man köpa i lådor med 10påsar i och det är att föredra tycker jag för då har man ju det bra förpackat.. En låda med 10IL påsar 250ml väger 3kg.

    Tänk bara på att du måste lägga alla mediciner som innehåller vätskor (dvs allt utom tabletter i den väska du checkar in på flygplatsen).

    Sen efter du betalat Dr Ds faktura kan du be att han mailar dig ett eu- recept på mediciner. Med ett Eu-recept kan du lösa ut mediciner på apotek i Sverige. Men då går det inte på högkostnadskortet så man får betala 100% av kostnaden.

    Hoppas du har det bra i Aten !

  • Jessy01

    Spännande att åka till Aten! Lycka till

    Uppdaterar mitt Prolaktin värde Var så orolig då det var på 826 häromdagen...sen läste jag

    att man skulle vara upoe i 3 h innan provet tas. Gjorde om gjorde rätt vips nu är det 206.

    Bara ifall ngn annan skulle bli orolig så tänk på det

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!