• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • UndrandeSökare
    Mila skrev 2017-03-30 15:03:19 följande:

    Hej.

    Jag har varit inne här och läst då och då och hoppats på att jag själv inte skulle behöva be om råd eller söka hjälp utomlands. Men nu är jag inne på 3e mf/ma på ett år. Jag var hos fertilitetskliniken igår på tidigt vul 5+5, inga tecken på graviditet förutom svaga positiva test och hcg på 340. Idag började bruna flytningarna komma.

    Jag sa redan igår att nu vill vi ha en missfallsutredning, men då de misstänkte utomkveds så skulle det inte räknas som ett mf. Dock så tror jag att Lutinus fördröjt missfallet. Jag ska tillbaka imorgon och kommer då åter igen kräva en utredning.

    Men vilka prover ska jag be om? Antar att de kör en standard, men är det något speciellt jag ska tänka på?


    Hej och välkommen till tråden Mila !
    Jag beklagar verkligen dina missfall, jag vet hur jobbigt det är, har haft 5st själv.

    Angående missfallsutredning:
    Normalt sett brukar de inte göra spermaprov vid missfallsutredning i Sverige,
    men försök tjata åt dig att mannen ska få göra spermatest med morfologi.
    Måste vara med Morfologi, det är den viktigaste biten !

    Missfall kan nämligen bero på dåliga spermier  - även om svenska läkare
    "inte tror att dåliga spermier kan befrukta ägg", men det kan de !!!
    Jag är levande bevis på det. Blir lätt gravid normalt, men alltid missfall, 5st nu.

    Vår missfallsutredning i Sverige visade inget- för de tog för få prover !
    Vi fick aldrig göra nåt spermaprov och inga immuntester. Jag misstänkte mitt immunförsvar var problemet, hittade denna tråd, och så åkte vi först till Dr D där jag fick konstaterat koagulationssjukdom och immunproblem, fick behandling
    hos honom men ändå missfall. 

    Vände oss då till AvaRiga och fick göra Sperm dna fragmentationtest hos dem och fick veta att spermierna är för dåliga, kommer aldrig bli nåt levande barn. Även spermier som ser normala ut, kan nämligen ha dnaskador (och det får man inte veta om man inte gör det provet). Så nu gör vi dubbeldonation hos AvaRiga med immunmediciner !

    Så vägen kan vara längre än man tror, missfall kan bero på många orsaker, kan vara problem hos mannen, kvinnan eller båda.
    Inte bara dåliga ägg som svenska läkare vill få oss att tro !

    Försök att få ta dessa 3 blodprover prover på dig :
    Lupus antikoagulans, Kardiolipinantikroppar igG och igM (gärna igA också). Dessa 4 hör ihop, men kan vara svårt att få ta alla vid missfallsutredning, så tjata på dem !

    I övrigt TSH, T3, T4, Trak och TPO (sköldkörtelprover, de 2 sista mäter antikroppar).

    Om du går in på denna sida hittar du fler viktiga tester att ta:
    www.fertilitetsguiden.com/immunologi/immunproblem.php

    Om dina läkare inte är samarbetsvilliga, så finns det andra läkare i Stockholm som kanske kan hjälpa, 2st kvinnliga läkare har nyligen tipsats om i tråden (om du kan ta dig till Stockholm). Leta bakåt i tråden så hittar du namnen.

    Vissa har också fått hjälp av Marie på Fertilitetplus.
    www.varden.se/behandling/%c3%b6stermalm/17691/ofrivillig-barnl%c3%b6shet-fertilitetplus/1282/fertilitetsutredning-f%c3%b6r-m%c3%a4n-och-kvinnor

    Annars vänd dig till Dr D i Aten, då får man en stor rejäl utredning, mycket bättre än den man får i Sverige.

    Lycka till !


  • Vallmo78

    Godmorgon????

    I måndags fick vi 2 st 5-dagars fryst embryo. Idag känns det redan kört. Jag fick ta IL dropp 2 ggr denna v. Imorse torkade jag färsk blod ;((( jag är ledsen och uppgiven nu! Varför lyckas vi aldrig när allt ser ju j...la bra ut. Hur kan det vara möjligt att REDAN är det kört? Vad har jag ens för ruvardag? 4? Sååå trött på detta.... ;(((

  • canada
    Vallmo78 skrev 2017-03-31 07:44:46 följande:

    Godmorgon????

    I måndags fick vi 2 st 5-dagars fryst embryo. Idag känns det redan kört. Jag fick ta IL dropp 2 ggr denna v. Imorse torkade jag färsk blod ;((( jag är ledsen och uppgiven nu! Varför lyckas vi aldrig när allt ser ju j...la bra ut. Hur kan det vara möjligt att REDAN är det kört? Vad har jag ens för ruvardag? 4? Sååå trött på detta.... ;(((


    Åh vad tungt! Men känns lite tidigt att det skulle vara kört redan!? Det kan inte vara en nidblödning tror du? Håller tummarna <3
  • Vallmo78

    Tack snälla för dina ord. Jag orkar inte ens gråta...är bara arg. Nidblödning? Näe...det fäster väl sig efter 1-2dagar om det än gör de och det borde ha hänt onsdag-torsdag. Jag har haft molande, mensvärk länge. Mmm det känns jättetidigt, jag håller med men grrrr ;((


    canada skrev 2017-03-31 07:49:06 följande:

    Åh vad tungt! Men känns lite tidigt att det skulle vara kört redan!? Det kan inte vara en nidblödning tror du? Håller tummarna <3


  • MoM11

    Hej!
    Här blev det tyvärr missfall, hcg har redan börjat gå ner.
    Vet inte om det började 4+5 eller 5+0 men runt där. Är ledsen men ändå lite glad då detta är det längsta vi kommit på 5 års försök. Har 2 kvar i frysen hos D och hoppas på dem. Ska prata med D nästa v och bestämma nästa steg. Om vi satsar på de 2 eller kanske ytterligare ett ägguttag eller två. Egentligen hade mannen och jag sagt att sommaren är deadline men det blev massa strul och väntan efter min hysteroskopi i höstas och även borrelia. Nu när vi fick ett litet kvitto på att det kan gå så känns det som det är värt att satsa ett tag till.
    Kram och tack för ert stöd.

  • Ananax
    Vallmo78 skrev 2017-03-31 07:54:44 följande:

    Tack snälla för dina ord. Jag orkar inte ens gråta...är bara arg. Nidblödning? Näe...det fäster väl sig efter 1-2dagar om det än gör de och det borde ha hänt onsdag-torsdag. Jag har haft molande, mensvärk länge. Mmm det känns jättetidigt, jag håller med men grrrr ;((


    jag håller tummarna för att det är en nidblödning eller annan oförklarlig blödning som kan komma i samband med fästning/tidig graviditet. Tycker inte att du ska ge upp ännu, det är som sagt väldigt tidigt... Lite molande mensvärk hade jag i samband med tidig graviditet. Redan dagarna efter ägglossning kände jag drag, pirr och lite molande i nedre delen av magen och utåt äggstockarna. Ge inte upp än!
  • Ananax
    MoM11 skrev 2017-03-31 08:22:47 följande:

    Hej!

    Här blev det tyvärr missfall, hcg har redan börjat gå ner.

    Vet inte om det började 4+5 eller 5+0 men runt där. Är ledsen men ändå lite glad då detta är det längsta vi kommit på 5 års försök. Har 2 kvar i frysen hos D och hoppas på dem. Ska prata med D nästa v och bestämma nästa steg. Om vi satsar på de 2 eller kanske ytterligare ett ägguttag eller två. Egentligen hade mannen och jag sagt att sommaren är deadline men det blev massa strul och väntan efter min hysteroskopi i höstas och även borrelia. Nu när vi fick ett litet kvitto på att det kan gå så känns det som det är värt att satsa ett tag till.

    Kram och tack för ert stöd.


    Beklagar mom11.... Positivt dock att ni kommit längre än tidigare. Håller tummarna nu för de två kvarvarande och för ev. ytterligare uttag. Dr D har säkert bra tankar kring hur ni nu kan förbättra chanserna ytterligare!
  • NinaCamilla

    Lill111: Progesteron injektioner finns inte i Sverige. Om Dr D har någon kontakt, hoppas att det löser sig för dig! Förstås om han säger att han fixar, lita på honom.

    Hos Serum kan man köpa vid disken eftersom de har en egen apotekare (leverantör). Om det skulle inte funka, kan du alltid ställa en fråga om du kan gå till Serum och köpa från dem. Vet inte hur de ställer till det att inte vara kund hos dem. Ibland har de ont om mediciner och de vill inte sälja för mycket även till sina egna patienter. Gärna berätta om du lyckas att fixa injektioner via Dr D. Mitt förråd räcker för detta försök men sedan är det slut. Förstås var jag inte alla apotek i Aten men 4-5 st och ingen kändes vid prontogest-boxen.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!