• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Upprepade missfall
    Mila skrev 2017-04-20 08:39:04 följande:

    Är det någon som åkt till Aten och köpt medicin utan inrådan från läkaren? Tänkte på Prednisolon. Om jag blir gravid igen och får ännu ett mf känns det som att jag måste testa. Vad jag läst mig till här så är fet receptfritt? Vad kostar det? Hur mycket får man köpa? Får man ta med till Sverige?


    Har läst att det är flera som brukar köpa själva eller ber andra köpa, men har du frågat läkaren som gjorde din utredning om h*n inte är villig att skriva ut åt dig så du slipper åka? Jag trodde inte ja skulle ha en chans att få från min läkare men de va hon själv som tog upp det som förslag. Om du möjligtvis bor i sthlm kan ja annars tipsa dig om att byta till victoriagruppen och be att få det utskrivet.

    Har du fått trombyl vid nån av dina grav? Ja skulle inte väntat på ännu ett missfall, utan hade börjat undersöka möjligheten att få de utskrivet redan nu.
  • Mila
    Upprepade missfall skrev 2017-04-20 10:54:10 följande:

    Har läst att det är flera som brukar köpa själva eller ber andra köpa, men har du frågat läkaren som gjorde din utredning om h*n inte är villig att skriva ut åt dig så du slipper åka? Jag trodde inte ja skulle ha en chans att få från min läkare men de va hon själv som tog upp det som förslag. Om du möjligtvis bor i sthlm kan ja annars tipsa dig om att byta till victoriagruppen och be att få det utskrivet.

    Har du fått trombyl vid nån av dina grav? Ja skulle inte väntat på ännu ett missfall, utan hade börjat undersöka möjligheten att få de utskrivet redan nu.


    Nej alltså åka till Aten ser jag som en sista utväg. Läkaren jag har nu tog bara de enklaste proverna, men jag lyckades idag hitta en annan som jag ska få lämna fler prover hos.

    Jag väntar nu på första mensen efter MF så då ska jag börja med Letrozol igen, göra spolning och förhoppningsvis få Lutinus igen, och så ska jag be om Trombyl.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Upprepade missfall
    Mila skrev 2017-04-20 11:40:18 följande:

    Nej alltså åka till Aten ser jag som en sista utväg. Läkaren jag har nu tog bara de enklaste proverna, men jag lyckades idag hitta en annan som jag ska få lämna fler prover hos.

    Jag väntar nu på första mensen efter MF så då ska jag börja med Letrozol igen, göra spolning och förhoppningsvis få Lutinus igen, och så ska jag be om Trombyl.


    Samma här, har bim om 2 dagar ca om man räknar cd 1 som dagen då missfallet starta. Fick missfallet så pass tidigt så tror inte cykeln kommer bli så annorlunda mot om ja haft vanlig mens. När tror du att du har bim?

    Lutinus verkar de som alla skriver ut så den borde inte va problem för dig att få. Trombylen går ju att köpa albyl minor istället i värsta fall. De är prednisolonen som kan va lite krånglig ibland, men de verkar som de blivit lättare att få nån att skriva ut nu än förr iaf! Men du vill hällst inte testa de eller?
  • Mila
    Upprepade missfall skrev 2017-04-20 13:35:34 följande:

    Samma här, har bim om 2 dagar ca om man räknar cd 1 som dagen då missfallet starta. Fick missfallet så pass tidigt så tror inte cykeln kommer bli så annorlunda mot om ja haft vanlig mens. När tror du att du har bim?

    Lutinus verkar de som alla skriver ut så den borde inte va problem för dig att få. Trombylen går ju att köpa albyl minor istället i värsta fall. De är prednisolonen som kan va lite krånglig ibland, men de verkar som de blivit lättare att få nån att skriva ut nu än förr iaf! Men du vill hällst inte testa de eller?


    Jag beklagar :( mitt var också rätt tidigt, dock utdraget pgr av Lutinus. Men blev smärtfritt och inte speciellt lång blödning så tror jag har bim som vanligt. Om ca 1vecka -10 dagar. Osäker på om/när är var denna gång.

    Ja albyl minor har jag hört talas om så det blir det om jag inte får Trombyl. Alla annat man kan testa skulle jag gärna göra. Ska ju prata med läkaren såfort mensen kommer.

    Vad har du för mediciner?
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • mom2012

    Upprepade missfall - efter 3 missfall ska landstinget erbjud/göra en missfallsutredning. Har de gjort det på er som par? Annars kräv det av din gyn.

  • Upprepade missfall
    mom2012 skrev 2017-04-20 17:35:34 följande:

    Upprepade missfall - efter 3 missfall ska landstinget erbjud/göra en missfallsutredning. Har de gjort det på er som par? Annars kräv det av din gyn.


    Ja efter 3e missfallet gjordes en utredning där inget alls hittades. Då fick vi lutinus utskrivet. Efter 4e va vi tillbaka och fick då prednisolon oxå, som jag började med för ca en vecka sen. Får se om det hjälper, men i sverige görs ju tyvärr inte så mkt mer än så o utomlands kommer vi inte ha råd att söka oss..
  • Upprepade missfall
    Mila skrev 2017-04-20 13:45:49 följande:

    Jag beklagar :( mitt var också rätt tidigt, dock utdraget pgr av Lutinus. Men blev smärtfritt och inte speciellt lång blödning så tror jag har bim som vanligt. Om ca 1vecka -10 dagar. Osäker på om/när är var denna gång.

    Ja albyl minor har jag hört talas om så det blir det om jag inte får Trombyl. Alla annat man kan testa skulle jag gärna göra. Ska ju prata med läkaren såfort mensen kommer.

    Vad har du för mediciner?


    Jag är oxå osäker på när/om äl var. Brösten brukar svälla upp o bli ömma typ direkt efter äl, men den här månaden blev dom bara större o inte ömma. För några dagar sen kom ömmandet dock, så de kan hända att ja fick äl en vecka sent o då är ju oxå bim mkt längre fram. Äh jag vet inte, vi får väl se när den kommer!

    Jag har prednisolon 10 mg och från + ska ja oxå ta lutinus. Men ja har själv även börjat ta 1/4 albyl minor. Skulle säker kunna få trombyl utskrivet men ja tänkte aldrig på att fråga efter de när ja va där sist så ja tar albyl istället.
  • Mila
    Upprepade missfall skrev 2017-04-20 18:40:05 följande:

    Jag är oxå osäker på när/om äl var. Brösten brukar svälla upp o bli ömma typ direkt efter äl, men den här månaden blev dom bara större o inte ömma. För några dagar sen kom ömmandet dock, så de kan hända att ja fick äl en vecka sent o då är ju oxå bim mkt längre fram. Äh jag vet inte, vi får väl se när den kommer!

    Jag har prednisolon 10 mg och från + ska ja oxå ta lutinus. Men ja har själv även börjat ta 1/4 albyl minor. Skulle säker kunna få trombyl utskrivet men ja tänkte aldrig på att fråga efter de när ja va där sist så ja tar albyl istället.


    Kan ju vara skönt också att en av alla månader inte läsa av allt, ta ältester, tempa osv osv.

    Men vad skönt att du fick den medicinen av en svensk läkare :) Är det i sthlm? Vi är i Örebro.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • mom2012
    Upprepade missfall skrev 2017-04-20 18:20:29 följande:

    Ja efter 3e missfallet gjordes en utredning där inget alls hittades. Då fick vi lutinus utskrivet. Efter 4e va vi tillbaka och fick då prednisolon oxå, som jag började med för ca en vecka sen. Får se om det hjälper, men i sverige görs ju tyvärr inte så mkt mer än så o utomlands kommer vi inte ha råd att söka oss..


    Ok. Tråkigt att de inte hittade någon orsak.

    Det finns vissa saker som ni kan göra utan att bli ruinerade.

    Athen tror mycket på att infektioner i underlivet orsakar återkommande missfall. De tar ett mensblodstest och beroende på vad det visar så får man en dunderkur med 2 olika antibiotika. Det va inte fasligt dyrt och allt kan göras hemifrån. Samla mensblod den rikaste dagen i ett rör. Tillsätt destillerat vatten. Sätt 1 I kylen o skicka 1 till serum kliniken. Du kan maila dem om att du vill göra testet och de ordnar allt remote. Även mannen ska ta antibiotika. Under de veckor man tar antibiotika får man avhållsamhet eller kondom. Serum kan skriva EU recept och du hämtar ut på apotek i sverige o betalar sjölv. Antibiotika kostar några hundralappar.

    De tror också på serum att man efter missfall ska göra hysteroskopi med åtgärd. Dvs inte bara titta. En del tjejer har fått den utförd i sverige gratis med hjälp av brev från athen klinik. Har du en bra gyn kanske de kan hjälpa till att arrangera det.

    Du kan även ta Chicago testet (något dyrare test) för att se om du har förhöjda nk killer cells (det angriper ägget och förhindrar implantation /graviditet) mm hemifrån men det kräver lite mer av dig att ordna med. Dr d har gjort det med ett par tjejer här i tråden vet jag. Då får du betala för Chicago testet, frakt och ev vårdcentral som drar blodet. Efteråt får du en utförlig genomgång av resultaten per telefon. Du kan behöva tex intralipider i dropp. Skriver doktorn EU recept så kan du hömta il på apoteket. De är inte så dyra. Jag tror jag betalade 500 kr för 10 påsar a 200 ml. Denna behandling med serum använde jag 4 påsar om jag minns rätt. En vid äl, en vid återförkng av ägg, en vid beräknad implementering o så ett till tror jag. Dr d kör en annan metod och utgår från blodprover, men du kan köra schema så som london kliniken gör samt serum. Då blir det ca 4 påsar.
  • UndrandeSökare

    Mila - Ja, alla mediciner kan köpas receptfritt på apotek i Aten, även penicillin !!! Jag vet åtminstone ett par som aldrig plussat tidigare som åkte till Grekland och hamstrade kortisontabletter i massor (Det heter Prezolon 5mg i Grekland) sen kombinerade de med acetylsalicylsyra här i Sverige och de har nu fått barn.

    Annars heter Trombyl i Grekland Baby Aspirin 100mg.

    Men naturligtvis rekommenderar jag att du i första hand tar kontakt med Dr D eller Serum, så du får göra en riktig utredning. Det kan ju vara så att det behövs mer än bara kortisontabletter för att lyckas.

    Men om du ändå ska åka till Grekland på semesterresa så visst kan du köpa och ta med hem.

    Men svaren på dina frågor är Ja, det kan köpas receptfritt i Aten och ja, man har rätt att transportera en årsförbrukning mediciner för eget bruk mellan 2 EU-länder (både Svetige och Grekland är ju medlemmar än så länge). Hör av dig om du har fler frågor, annars inboxa mig.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!