• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • UndrandeSökare
    minaimaginärabarn skrev 2017-04-28 20:58:37 följande:

    Hej!

    Jag undrar om kortisonet påverkar TSH-värdet? Mitt har sjunkit väldigt mycket, från 2,1 till 0,6 på 4-5 veckor. Tar en tablett dagligen men det bör inte vara den som bidragit till detta för jag började äta dessa för 3,5 månad sedan och hade sjunkit från 3,1 till 2,1 de första 2 månaderna så denna sänkning blev jag helt paff över.... och lite orolig att det skall forsätta sjunka.

    Någon som vet?


    Ja, Prednisolon kan påverka Tsh, det gjorde det troligen för mig.
    Mitt tsh är pressat redan från början och när det blev för lågt
    fick jag för mycket biverkningar (jag var tvungen att sluta med prednisolonet).

    Tar du Levaxin? Hur hög dos?
    En graviditet kan göra att tshvärdet förändras också.
    Är du gravid nu?

    Hör av dig till din klinik och berätta om detta tycker jag, går du hos
    Serum eller Dr D?
  • pipperoni
    minaimaginärabarn skrev 2017-04-28 20:58:37 följande:

    Hej!

    Jag undrar om kortisonet påverkar TSH-värdet? Mitt har sjunkit väldigt mycket, från 2,1 till 0,6 på 4-5 veckor. Tar en tablett dagligen men det bör inte vara den som bidragit till detta för jag började äta dessa för 3,5 månad sedan och hade sjunkit från 3,1 till 2,1 de första 2 månaderna så denna sänkning blev jag helt paff över.... och lite orolig att det skall forsätta sjunka.

    Någon som vet?


    Ja, kortisonet pressar ner tsh:t för mig med. Däremot har T4 och T3 varit samma eller gått åt andra hållet, så för mig verkar det vara en "falsk" sänkning. Tsh:t stiger också för mig direkt när jag börjar med Menopur eller bara Progynon. Så det är svårt att hitta en bra balans... 0,6 skulle jag dock säga är ett bra värde att ligga på för att bli gravid, mycket bättre än 2,1, så jag skulle inte vara allt för orolig, men fortsätta att hålla koll så att det inte sjunker ännu mer.
  • minaimaginärabarn
    UndrandeSökare skrev 2017-04-28 21:43:56 följande:

    Ja, Prednisolon kan påverka Tsh, det gjorde det troligen för mig.

    Mitt tsh är pressat redan från början och när det blev för lågt

    fick jag för mycket biverkningar (jag var tvungen att sluta med prednisolonet).

    Tar du Levaxin? Hur hög dos?

    En graviditet kan göra att tshvärdet förändras också.

    Är du gravid nu?

    Hör av dig till din klinik och berätta om detta tycker jag, går du hos

    Serum eller Dr D?


    Hej!

    Tack för svar! Anade att jag läst om detta samband i denna tråd för ett tag sedan. Jag är gravid m tsh brukar väl gå åt andra hållet vid en graviditet då fostret är i behov av detta hormon?! Jag skall maila Dr D nu då jag även fått mina blodvärden. Jag tar en tablett levaxin 50 men vet inte enheten. Hade ju ganska högt innan jag blev gravid och därav började jag ta levaxin utifall jag skulle bli gravid.

    Tack igen för svar!
  • minaimaginärabarn
    pipperoni skrev 2017-04-28 23:06:00 följande:

    Ja, kortisonet pressar ner tsh:t för mig med. Däremot har T4 och T3 varit samma eller gått åt andra hållet, så för mig verkar det vara en "falsk" sänkning. Tsh:t stiger också för mig direkt när jag börjar med Menopur eller bara Progynon. Så det är svårt att hitta en bra balans... 0,6 skulle jag dock säga är ett bra värde att ligga på för att bli gravid, mycket bättre än 2,1, så jag skulle inte vara allt för orolig, men fortsätta att hålla koll så att det inte sjunker ännu mer.


    Hej!

    Tack för svar!

    Jag fick inte svar på T4 och T3 av barnmorskan men de gick oxå åt rätt håll vid förra provtagningen. 0,6 är ju bra men blev orolig att det skulle sjunka ännu mer. Men tänker att jag får ta prov snart igen så jag håller koll på värdet.
  • MariaKojola

    Hur länge förväntas man fortsätta ta blodprover vid uppnådd graviditet? I vanliga fall anses det ju som att man kommit förbi den osäkra tiden efter vecka 12, men anses vi som får immunsupport vara "osäkra" hela graviditeten? Finns det alltså risker att kroppen kan stöta ut ett foster som redan börjar vara lite större som följd av att immunförsvaret jobbar fel? Jag skulle ju vilja börja känna mig lugn snart och kunna glädjas åt att vara gravid, men oron är ju alltid en följeslagare..

  • supertjejen

    Tack för ert stöd, Mom2012, MissWe, och PeeWee. Det hjälper att någon hör en. Vi pratar och pratar och jag hoppas att vi kommer att ta oss igenom detta. Båda vägarna har stora konsekvenser. Det är bara att hoppas att det går bra. Tack igen.

  • PeeWee44
    supertjejen skrev 2017-04-30 01:03:44 följande:

    Tack för ert stöd, Mom2012, MissWe, och PeeWee. Det hjälper att någon hör en. Vi pratar och pratar och jag hoppas att vi kommer att ta oss igenom detta. Båda vägarna har stora konsekvenser. Det är bara att hoppas att det går bra. Tack igen.


    Kramar till dig /er.
  • pipperoni
    supertjejen skrev 2017-04-30 01:03:44 följande:

    Tack för ert stöd, Mom2012, MissWe, och PeeWee. Det hjälper att någon hör en. Vi pratar och pratar och jag hoppas att vi kommer att ta oss igenom detta. Båda vägarna har stora konsekvenser. Det är bara att hoppas att det går bra. Tack igen.


    Hoppas verkligen att ni tar er igenom det här och kommer fram till ett gemensamt beslut. Den här resan är verkligen inte lätt för något förhållande. Vi hade också en period när det bara var jag som ville, och min sambo tvekade. Det var en av de mest maktlösa och frustrerande perioderna i mitt liv... Men vi tog oss igenom den och nu är vi båda med på resan. Hoppas att det löser sig för er med. Kram.
  • mom2012
    supertjejen skrev 2017-04-30 01:03:44 följande:

    Tack för ert stöd, Mom2012, MissWe, och PeeWee. Det hjälper att någon hör en. Vi pratar och pratar och jag hoppas att vi kommer att ta oss igenom detta. Båda vägarna har stora konsekvenser. Det är bara att hoppas att det går bra. Tack igen.


    Precis som piperoni skriver har även vi haft vår dipp där vi velat ge upp. Men vi tog oss också igenom det. Jag ville ha fler barn med eller utan honom så jag är så glad att jag slapp gå den vägen iom att äggdonation fungerade 1a försöket! Är i v36 nu!
  • pipperoni
    mom2012 skrev 2017-04-30 14:37:15 följande:
    Precis som piperoni skriver har även vi haft vår dipp där vi velat ge upp. Men vi tog oss också igenom det. Jag ville ha fler barn med eller utan honom så jag är så glad att jag slapp gå den vägen iom att äggdonation fungerade 1a försöket! Är i v36 nu!
    Wow, är du redan i vecka 36 mom2012! Vad tiden går... Din historia ger hopp. Vi väntar nu på att Dr D ska hitta en donator.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!