• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • melina77
    UndrandeSökare skrev 2017-08-05 23:13:31 följande:

    Melina- Ett alternativ är ju att du gör inte bara mensblodtest utan även hysto hos Serum också. De är omvittnat mycket skickliga på hysto och det kan ju vara så att de har mer erfarenhet än Dr D och kan diagnostisera dig. Enligt vad jag hört ska man kunna göra både hysto och mensblodtest samtidigt hos Serum.


    Tack för tipset, men just nu finns tyvärr inte de pengarna.
    lill111 skrev 2017-08-06 13:21:22 följande:

    Hej!! Jag har gjort hystroskopi hos dr D och även två i Sverige! Dr D är mkt skicklig på det så du kan lugnt lita på honnom. Onödigt med två hysto särskilt i Grekland! Däremot mensblodstest kan ju vara av värde! Dock bör man ta i beaktning att penny samt dr d har olika teorier just om bakterier i livmodern...! Kram Lill


    Tack, det låter bra att du säger att D är skicklig på hysto. Problemet är att han inte vet vad som felas min livmoderslemhinna, han tror förstås att det är immunförsvaret som spökar men kunde som sagt inte säga vad orsaken var eftersom han aldrig hade sett samma tillstånd hon någon annan tidigare. Det är heller inget som är lätt att kontrollera efter avslutad kortisonbehandling, alltså om det skett förändringar. Jag har heller inte pratat med honom om att ta mensblodtest och alltså inte diskuterat infektion med honom ytterligare.
  • GrukanGrace

    Skrev hör för någon dag sedan om äd. Ett peppiblägg och flera svarade. Bu kan jag inte gå upp de svaren och jag ville då gärna besvara dem. Tagga mig gärna om NK kan så att jag kan svara er. Kram

  • Hera B
    UndrandeSökare skrev 2017-08-04 10:29:14 följande:

    Hera B- Jag och min man har gjort donation hos AvaRiga med PGS, du kan fråga mig om du har frågor om AvaRiga eller PGS.


    Tack!! Jag har fått sålla bort AvaRiga då de inte tillåter donatorer från ESB. De erbjuder bara sina egna, anonyma...
  • UndrandeSökare
    Mullvaden17 skrev 2017-08-06 17:17:27 följande:

    Hej

    jag undrar vad ni har för erfarenheter av dr Braverman och dr D? Hur skiljer de och deras behandlingar sig åt? vem rekommenderar ni att man anlitar för tester/behandlingsprogram? Hade bra första samtal med dr D som trodde på immunproblematik oxh ev lite bad match med min man.. trodde inre på ivf för oss utan köra på naturlig väg, rekommenderade hysteroskopi.

    Jag tyckte det lät bra men blev lite fundersam när jag läste gamla trådar här, att dr d är "enkelspårig", svår att komm oxh få kontakt med mm. Braverman har bredare palett men är Å andra sidan så dyr. Men samtidigt vill man ju att det ska lyckas.. hur har ni tänkt? Men kanske är gammal intel som inte ens stämmer längre?


    Förutom Dr D i Aten, och Braverman i Usa, så finns det fler som sysslar med immunproblem. Det finns bland annat en Dr Gorgy i London samt kliniken ivfSerum i Aten. Googla så hittar du deras hemsidor.

    Jag har gjort immunutredning hos Dr D och tycker din beskrivning av honom stämmer. Han är duktig, men I hans ögon handlar allt om immunattacker...(även i de fall när det inte är orsaken). Många här har beklagat sig över att han är tidvis svår att få tag på och ibland svarar han inte alls på frågor man har (jag har själv råkat ut för det flera gånger). På mig fungerar tex intralipider helt bakvänt, och jag har frågat honom om det men han vägrar svara (kanske för att han inte förstår varför själv?).

    Jag har även gjort Mensblodtestet hos ivfSerum och den kliniken har jag enbart goda erfarenheter av, de svarar snabbt på mail, har en stor stab och jag är mycket nöjd med dem.

    Det bästa är nog om du kontaktar alla de kliniker du är intresserad av och ställer frågor till dem och fråga vad de kan erbjuda dig/er, och be att de mailar sina prislistor så du kan jämföra.
    Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Hera B skrev 2017-08-06 23:21:44 följande:
    Tack!! Jag har fått sålla bort AvaRiga då de inte tillåter donatorer från ESB. De erbjuder bara sina egna, anonyma...
    Är det sperma donatorer du söker? AvaRiga har inga egna såna, de köper av en spermabank i Danmark har de berättat.
  • lill111
    Mullvaden17 skrev 2017-08-06 17:04:36 följande:

    Lill, hur skiljer sig deras teorier om bakterier i livmodern? Jag har nyligen varit i kontakt med både ivf serum och med dr D. serum föreslog endast mensblodtest medan dr D vill ta immunprover och föreslog hysteroskopi för att "chocka" immunförsvaret då han ( liksom jag), tror jag har immunproblematik. Det var ett jättebra samtal och jag kände men jag hittar inte så mkt info om det när jag söker runt. Av vilken anledning gjorde du hysto, och vad blev resultatet? Behöver man tänka nåt särskilt kring försäkringar osv? Bra att göra det i Grekland eller bör jag försöka få till det i Sverige istället? Tacksam för tips!


    Dr D sa till mig efter att jag gjort mensblodstestet hos penny och testat positivt på alla tre variablerna att alla bär på dessa bakterier mer eller mindre! Och dr D lägger inte så stor vikt kring det som penny gör. Därav deras olika tankar gällande bakterier i livmodern.

    Jag tog ju givetvis pennys ordination samt min man... penicillinkur en månad...

    detta var två årsedan...gjorde två ivfer med egna ägg efter det...lyckades tyvärr inte ändå, trots immunmediciner samt penicillinkur...

    Gällande hystro, så har jag gjort en hos Lennart Blomkvist i Borås samt en på Sahlgrenska... båda dessa visade ua. Likaså den hos dr D...

    Men som dr D säger chokade han kroppen och mitt immunförsvar...vilket lyckades då jag haft fina resultat på FBC efter hystron hos honom. Jag frågade honom säkert tre ggr och även jag var helt säker på att jag hade död vävnad efter alla mina mf... men han försäkrade mig om att min slemhinna var i gott skick, det är inte mitt bekymmer...

    Mitt bekymmer är immunförsvaret, med högt tnf-a och därav jag nu ska ta humira och neupogensköljninng samt neupogen via sprutor...och övriga immunmediciner....

    Hoppas att du finner svar på varför din slemhinna det ut som den gör...kram Lill
  • MaryoMary
    PeeWee44 skrev 2017-08-06 21:22:57 följande:
    Skickat pm.
    Jag försökte pma dig tillbaks, lyckades inte. Ska försöka från en dator i kväll:)
  • GrukanGrace

    Vill bara skicka en stor kram och lite hopp.

    Sitter här nu med Henry 4 månader. Efter år med 7 ivf, ett år med stöd från Athen med immunbehandling och flera mf. Till sist blev det äggdonation via sva Riga. Satte in två toppen bladtosyster, använde embryoglue. Blev gravid med tvillingar men den ena klarade dig inte förbi v 8.

    Ville så gärna ha ett eget barn, har en pojke på 14 och ville ha ett syskon. Därför var funderingarna många inför äd. Men åh vad jag är lycklig att jag vågade. Hade jag inte varit 43 år hade vi försökt få fler godingar.

    Stor kram till er alla kämpar!

  • PeeWee44
    MaryoMary skrev 2017-08-07 16:18:10 följande:

    Jag försökte pma dig tillbaks, lyckades inte. Ska försöka från en dator i kväll:)


    Tack, ibland får man försöka fler gånger. Kram
  • Mullvaden17
    UndrandeSökare skrev 2017-08-06 23:26:57 följande:

    Förutom Dr D i Aten, och Braverman i Usa, så finns det fler som sysslar med immunproblem. Det finns bland annat en Dr Gorgy i London samt kliniken ivfSerum i Aten. Googla så hittar du deras hemsidor.

    Jag har gjort immunutredning hos Dr D och tycker din beskrivning av honom stämmer. Han är duktig, men I hans ögon handlar allt om immunattacker...(även i de fall när det inte är orsaken). Många här har beklagat sig över att han är tidvis svår att få tag på och ibland svarar han inte alls på frågor man har (jag har själv råkat ut för det flera gånger). På mig fungerar tex intralipider helt bakvänt, och jag har frågat honom om det men han vägrar svara (kanske för att han inte förstår varför själv?).

    Jag har även gjort Mensblodtestet hos ivfSerum och den kliniken har jag enbart goda erfarenheter av, de svarar snabbt på mail, har en stor stab och jag är mycket nöjd med dem.

    Det bästa är nog om du kontaktar alla de kliniker du är intresserad av och ställer frågor till dem och fråga vad de kan erbjuda dig/er, och be att de mailar sina prislistor så du kan jämföra.

    Lycka till !


    Tack för värdefull input! Det underlättar så att få lite koll på det som inte står på deras hemsidor genom andras erfarenheter. Får jag fråga hur du märkte att intralipider inte funkade på dig?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!