• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Ariellan
    Solros80 skrev 2019-07-17 12:10:37 följande:

    Jätte bra fråga skogskantarellen. Jag är inte alls expert inom det här området. Den frågan kan säkert många andra här på fl eller dr D svara mycket bättre på.

    Jag vet bara att läkaren sa att det är normalt att få förhöjda vita blodkroppar när man tar kortison och jag har för mig att det också står med som biverkning i bipacksedeln.


    Det finns ju olika sorter av vita blodkroppar, en av dom är leukocyter vilka höjs av både kortison men också en graviditet i sig, dessa vill Dr D alltså inte sänka. Däremot en annan vid blodkropp, lymfocyter, vill han hålla låga jämfört med värdet på leukocyter. Samma sak med till exempel monocyter.
  • Solros80
    Ariellan skrev 2019-07-17 12:30:49 följande:

    Det finns ju olika sorter av vita blodkroppar, en av dom är leukocyter vilka höjs av både kortison men också en graviditet i sig, dessa vill Dr D alltså inte sänka. Däremot en annan vid blodkropp, lymfocyter, vill han hålla låga jämfört med värdet på leukocyter. Samma sak med till exempel monocyter.


    Tack Ariellan! skogskantarellen, hoppas att du har fått svar på din fråga nu. Det förklarar ju varför dr d vill höja din kortison. Dina värden kanske visar förhöjda lymfocyter.
  • PeeWee44
    Skogskantarellen skrev 2019-07-16 19:45:37 följande:

    Tacksam för råd om ni har egen erfarenhet då jag inte fått svar från Dr D. Är på ruvardag 5 och idag visade sig mina vita blodkroppar vara förhöjda, drygt 13 (minns ej enhet). Jag är överstimulerad av IVF-behandlingen. Höjde idag ngt min kortisondos till 30 mg fr 25 mg som åtgärd. Tog även en Intralipiddropp. Vad ska man göra mer? Orolig. 

    Mvh

    S


    Om dr d inte svarar så brukar det vara lugnt. Han gillar inte heller om man tar dropp utan att han ordinerar det. Skriv att det är urgent i ämnesraden.
  • lill111

    [quote=79762347][quote-nick]pipperoni skrev 2019-07-16 10:21:18 följande:[/quote-nick]Tack - kul att du bett biblioteket att beställa hem den. Hur har det gått med din slemhinna? Jag ska som sagt testa en ny behandling nu. Rapporterar i tråden hur det går. Lycka till själv![/

    Underbart pippironi!!! Ska genast beställa - så otroligt viktigt och nödvändigt att sprida denna kunskap och erfarenhet!! All lycka till dig och oerhört syror TACK:)!

  • Skogskantarellen
    PeeWee44 skrev 2019-07-17 17:24:24 följande:
    Om dr d inte svarar så brukar det vara lugnt. Han gillar inte heller om man tar dropp utan att han ordinerar det. Skriv att det är urgent i ämnesraden.
    Så var det dessvärre inte. Fick svar imorse att jag per omgående måste ta ett dropp och borde gjort det tätt i följd närmaste veckorna. Inte ok att vara såhär seg med svar. 
  • UndrandeSökare
    Skogskantarellen skrev 2019-07-19 09:40:45 följande:

    Så var det dessvärre inte. Fick svar imorse att jag per omgående måste ta ett dropp och borde gjort det tätt i följd närmaste veckorna. Inte ok att vara såhär seg med svar. 


    Idag är du på ruvardag 11 såg jag. Hur har det gått? Har du testat med urinprov eller blodprov?.Blev det plus eller minus?
  • Nina05

    Är det någon här som kan hjälpa mig att tolka provsvar som jag tagit? Jag inväntar några ytterligare provsvar och har tänkt mejla till Dr D sen, men jag är rätt rejält ångestladdad över det hela då jag ser ökningar på sådant jag inte ens vill se en enda siffra på helst..

  • UndrandeSökare
    Nina05 skrev 2019-07-22 17:36:36 följande:

    Är det någon här som kan hjälpa mig att tolka provsvar som jag tagit? Jag inväntar några ytterligare provsvar och har tänkt mejla till Dr D sen, men jag är rätt rejält ångestladdad över det hela då jag ser ökningar på sådant jag inte ens vill se en enda siffra på helst..


    Har du varit till Aten redan? Vad visade dina USA-provsvar? Och dina Grekiska provsvar?
  • PeeWee44
    Nina05 skrev 2019-07-22 17:36:36 följande:

    Är det någon här som kan hjälpa mig att tolka provsvar som jag tagit? Jag inväntar några ytterligare provsvar och har tänkt mejla till Dr D sen, men jag är rätt rejält ångestladdad över det hela då jag ser ökningar på sådant jag inte ens vill se en enda siffra på helst..


    Gå in på www.fertilitetsguiden.com där finns lite referensvärdet.
  • pink lily

    Vill bara säga stort Lycka till!, till alla er i tråden. Nu lämnar jag den för gott, och går vidare. Jag fick en dotter på första försöket med ett batteri av åtgärder hos dr D, i kombination med en annan ivf-klinik. Hon är vårt allt! Planerade för syskon, men nu blir det inte så. Kroppen vill inte alls och tiden har sprungit ifrån oss. Nu passerar jag åldersgränsen. Jag önskar nu bara att vi får leva långa friska liv tillsammans. Den här tråden var mitt stora stöd och en viktig hjälp under min kamp för barn. Jag har gråtit både av glädje och sorg, när vi delat med varandra våra berättelser och behandlingsresultat. Jag tackar alla varmt som varit och är aktiva här, ni är betydelsefulla!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!