• tomten är far till alla barn

    Slopa all Religion! Världsfred eller världskrig?

    Många krig som skapats på grund av Religioner och konflikter mellan religioner. Om människorna på planeten jorden skulle slopa all religion och allt fler skulle bli ateister skulle detta leda till världsfred eller världskrig?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-26 03:34
    Idag spelar religionen en huvudroll i många av världens konflikter.
    svtplay.se/t/103472/dokument_utifran

  • Svar på tråden Slopa all Religion! Världsfred eller världskrig?
  • Noun
    Kimona skrev 2012-01-21 00:56:52 följande:
    nej du får tycka och tro vad du vill. Jag är inte religiös, har du problem med det?

    Inte alls. Ateism är i sig en icke-religion. Det jag har problem med är ditt problem med att låta religiösa följa sitt hjärta.
    Paradiset ligger under mödrarnas fötter.
  • Kimona
    Noun skrev 2012-01-21 00:58:00 följande:
    Precis. Så varför har det betydelse för dig?
    ingen alls. Jag skiter fullständigt i vad andra tror på så länge det inte påverkar samhället
  • Kimona
    Noun skrev 2012-01-21 00:59:27 följande:
    Inte alls. Ateism är i sig en icke-religion. Det jag har problem med är ditt problem med att låta religiösa följa sitt hjärta.
    Folk får följa sitt hjärta, men andra ska inte behöva tvingas med i det.
    Ta tillexempel att vissa skolor serverar halal-slaktat kött till alla elever, trots att bara 20% av alla elever var muslimer
  • Embla
    Kimona skrev 2012-01-21 01:03:49 följande:
    ingen alls. Jag skiter fullständigt i vad andra tror på så länge det inte påverkar samhället
    Eh, lycka till med det... Jag menar, det vi tror på styr ju våra handlingar, så vare sig du vill det eller ej så påverkar det varje individ tror samhället.
  • Embla
    Kimona skrev 2012-01-21 00:08:24 följande:
    Ja. Jag tror alla har lite olika syn på vad som är en mänsklig rättighet.
    Ja, det tror jag också, men samtidigt måste ett demokratiskt samhälle ha vissa grundläggande principer som gäller samtliga människor.
  • Psyke

    Det skulle vara lika många krig som tidigare då människorna skulle hitta andra anledningar att börja krig. Krig handlar alltid om makt och/eller rikedomar, om man har "spridning av demokrati" eller religion som ursäkt spelar ingen roll.
    Förresten börjar jag tröttna lite på frasen "Många krig som skapats på grund av Religioner". Inte ens Sovjetisk ateistpropaganda sjönk så lågt att man skyllde alla våldsamheter på religionen utan att granska bakomliggande orsaker.

  • VojneVojne
    Psyke skrev 2012-01-21 01:34:22 följande:
    Det skulle vara lika många krig som tidigare då människorna skulle hitta andra anledningar att börja krig. Krig handlar alltid om makt och/eller rikedomar, om man har "spridning av demokrati" eller religion som ursäkt spelar ingen roll.
    Förresten börjar jag tröttna lite på frasen "Många krig som skapats på grund av Religioner". Inte ens Sovjetisk ateistpropaganda sjönk så lågt att man skyllde alla våldsamheter på religionen utan att granska bakomliggande orsaker.
    Flört precis va jag tycker med!
  • Velour
    tomten är far till alla barn skrev 2012-01-20 01:08:18 följande:
    Många krig som skapats på grund av Religioner och konflikter mellan religioner. Om människorna på planeten jorden skulle slopa all religion och allt fler skulle bli ateister skulle detta leda till världsfred eller världskrig?
    Det skulle fortfarande uppstå krig mellan människor då människor fortfarande kommer att ha något ideal. T.ex. politiska. Vad man än gör så hittar människan ALLTID något att kriga om. Så är det.
  • DividedByZero

    Jag tror inte att det skulle leda till det ena eller det andra, religionen är uppfunnen av människor och även utan religion kommer människor att vara människor på gott och ont. 
     


    survival is not mandatory
  • Kimona
    Embla skrev 2012-01-21 01:19:19 följande:
    Eh, lycka till med det... Jag menar, det vi tror på styr ju våra handlingar, så vare sig du vill det eller ej så påverkar det varje individ tror samhället.
    Min poäng är att oavsett vilken religion man tillhör får man ändå anpassa sig efter de lagar och regler som gäller där man bor och man ska inte ha mer rättigheter bara för att man tillhör en religion.
Svar på tråden Slopa all Religion! Världsfred eller världskrig?