• tomten är far till alla barn

    Slopa all Religion! Världsfred eller världskrig?

    Många krig som skapats på grund av Religioner och konflikter mellan religioner. Om människorna på planeten jorden skulle slopa all religion och allt fler skulle bli ateister skulle detta leda till världsfred eller världskrig?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-26 03:34
    Idag spelar religionen en huvudroll i många av världens konflikter.
    svtplay.se/t/103472/dokument_utifran

  • Svar på tråden Slopa all Religion! Världsfred eller världskrig?
  • Free Spirit
    Trizza skrev 2012-01-20 14:49:46 följande:
    jag tror religion är MKT till ondo... Skippa all religion så blir världen bättre....
    Veldig naivt!!

    Trenger ingen religion for å starte en krig..holder at det finest ufulkommne mennekser i verden.
  • VojneVojne
    Dorian Ertymexx skrev 2012-01-28 13:28:42 följande:
    Det tror inte jag. Alla tror ju att de är visa (och på sätt och vis kanske de är det också), och alla tror att de har sin punkt om vad som är rätt och fel. SD och nazister tycker ju inte att de är korkade eller har fel, de tycker att de gör det enda rätta, det korrekta, det visa och det moraliskt försvarbara. Det gör Al Qaida också.
    Mkt enkel regel; om du inte vill nåt dumt för dig gör inte nåt dumt mot andra! Vill en idiot klassa folk häng inte efter för nästa gång blir din tur eller fanatiker som bombar hit o dit blir nästa gång deras tur. Har man lite vett i huvudet så gör man inte andra illa...

    Så här är det; Hitler klassade judar som dålig folk, den som kan tänka lite förstår så småningom  att nästa trend är det kristna eller muslimer eller någon annan, därför skulle man inte ha gett kredit till den klassanden...Al kaida vet jag  inte riktigt vad de sysslar  med men har de avsikt att skada folk så kommer en vacker dag blir de skälva skadade ..."What goes around comes around" en guld regel!
  • Dorian Ertymexx
    VojneVojne skrev 2012-01-29 00:53:03 följande:
    Mkt enkel regel; om du inte vill nåt dumt för dig gör inte nåt dumt mot andra! Vill en idiot klassa folk häng inte efter för nästa gång blir din tur eller fanatiker som bombar hit o dit blir nästa gång deras tur. Har man lite vett i huvudet så gör man inte andra illa...

    Så här är det; Hitler klassade judar som dålig folk, den som kan tänka lite förstår så småningom  att nästa trend är det kristna eller muslimer eller någon annan, därför skulle man inte ha gett kredit till den klassanden...Al kaida vet jag  inte riktigt vad de sysslar  med men har de avsikt att skada folk så kommer en vacker dag blir de skälva skadade ..."What goes around comes around" en guld regel!

    Den regeln är inte vidare bra. Om jag är masochist och vill att folk ska piska mig, ska jag då gå runt och piska folk? Om jag vill bli offrad till krokodilguden, ska jag då offra andra till krokodilguden?

    Och återigen - du utgår ifrån DIN syn på moral. Alla delar inte din syn, så därför är moral en dålig grund. Den är subjektiv. Rassar som VILL ha "raskrig" (eller "kutlurkrig", eller "civilisationernas kamp") kommer ju att följa den gyllene regeln och skada andra, i hopp om att de skadar tillbaka, så att de kan bli indignerade och locka fler folk som inte förstår vem som slog först. Eller som inte bryr sig.

    Det må vara en guldregel, men guld är inte mycket värt numer.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Tidens Sand

    tar man bort religionen så är det nån idiot som startar ett krig med meningen "mitt land är bättre än ditt" :P går inte att undvika den mänskliga idiotin tyvärr :P

  • VojneVojne
    Dorian Ertymexx skrev 2012-01-29 04:04:24 följande:
    Den regeln är inte vidare bra. Om jag är masochist och vill att folk ska piska mig, ska jag då gå runt och piska folk? Om jag vill bli offrad till krokodilguden, ska jag då offra andra till krokodilguden?

    Och återigen - du utgår ifrån DIN syn på moral. Alla delar inte din syn, så därför är moral en dålig grund. Den är subjektiv. Rassar som VILL ha "raskrig" (eller "kutlurkrig", eller "civilisationernas kamp") kommer ju att följa den gyllene regeln och skada andra, i hopp om att de skadar tillbaka, så att de kan bli indignerade och locka fler folk som inte förstår vem som slog först. Eller som inte bryr sig.

    Det må vara en guldregel, men guld är inte mycket värt numer.
    Det du säger är lite långsökt men ok... Men kolla på bilden ner;

  • Tom Araya
    VojneVojne skrev 2012-01-20 02:21:10 följande:
    Om inte människan va så girig,självvisk och ha velat ha bara för sig själv hade inte nåt krig kunnat startas. Krigets anledning för mig är självaste människans ego men att man använder olika "anledningar" till att kunna starta krig kan diskuteras. Jag menar titta på de länder som har krig oftast har varit kolonier för ett annat land och nu när de är "fria" efter urslukedes så finns det ingen ordning då de starka trycker ner de svaga och varför? Jo de vill ha mer för sig och mindre för de svaga.

    Tror inte att finns någon religion uppmanar detta filosofin utan bara människans eget ego. Och naturligtvis är det också dåligt samveten som gör att man skyller ifrån sig... Jag menar vi västvärlden t.ex hjälper vi till att krigen håller på genom att utnyttja billigarbetskraft, sälja vapen samt konsumerar enormt som de fattiga skulle inte ens kunna göra i hela sitt liv som vi gör i en månad.

    Jag tycker att det är mkt ytligt att skylla religion till krigs anledning när det mkt  annat som ligger i djupet. Det är min uppfattningdet... Kan ha fel också...
    Helt klart spär religionen på människans ego genom att tala om att Gud och de som följer Gud har rätt och alla andra har fel. Vi har dödat i Guds namn i tron att vi måste göra det. Även om det är en felaktig handling enligt Gud så är det en konsekvens till följd av religion.

    Inom Islam finns de som tolkar de religiösa påbuden som att otrogna ska straffas och inte förtjänar att leva.

    Judar tror att Israel är tilldelat judarna av Gud.

    Dessa konflikter hade inte funnits utan religion.
  • Tom Araya
    o0Noun0o skrev 2012-01-28 10:48:01 följande
    Problemet här är att dom demokratiska system som finns i väst gör att politiken bygger på en ständigt ökande tillväxt. Detta i sin tur förutsätter kolonisering av andra länder för att ekonomin ska fortsätta rulla (och folken i väst hållas nöjda nog). Om vi tänker oss ditt scenario; Demokrati a'la USA, exempelvis, i alla länder över jorden så skulle detta innebära en kolaps av ert rådande ekonomiska system. Vad händer då? 
    Du får gärna förklara hur och var många av de demokratiska system/nationer i Europa (däribland Sverige) koloniserar andra länder.
  • Tom Araya
    o0Noun0o skrev 2012-01-28 18:57:09 följande:
    Ändå vill alla folk uppnå fred. Ingen är helt nöjd med att leva endast i ensamhet för sig själv (utom få undantag). Nazister och terrorister strävar också mot rättvisa, frihet osv. Jag vill mena att deras åsikter och tillvägagångssätt är horribla däremot.
    Jag skulle inte sätta ett likhetstecken mellan den nazistiska ideologin och rättvisa.
  • o0Noun0o
    Tom Araya skrev 2012-01-29 05:37:58 följande:
    Du får gärna förklara hur och var många av de demokratiska system/nationer i Europa (däribland Sverige) koloniserar andra länder.

    Irak, Iran, Saudi, Nigeria, Algeriet, venezuela, Afghanistan, Libyen, Egypten, Palestina mm, mm... Listan är lång. Tillvägagångssätten varierar- allt ifrån öppet krig till kupper och tillsättande av lojala totalberoende regimer.
    Den som inte tror på något luras lätt till vad som helst.
  • Tom Araya
    Tidens Sand skrev 2012-01-29 04:33:04 följande:
    tar man bort religionen så är det nån idiot som startar ett krig med meningen "mitt land är bättre än ditt" :P går inte att undvika den mänskliga idiotin tyvärr :P
    Nej, men man behöver inte spä på den med religös idioti.
Svar på tråden Slopa all Religion! Världsfred eller världskrig?