• Anonym (vad??­???)
    Äldre 1 Feb 17:23
    8178 visningar
    20 svar
    20
    8178

    Cancer i tarmen???

    Imorse upptäckte jag blodigt slem i bajset. Inte ljust och färskt utan lite mörkare. Jag har samtidigt en molande värk i magen. Och mår lite illa. Jag har googlat och sökt och det verkar kunna vara lite olika. Vissa saker stämmer in på tarmcancer (min största skräck) men illamåendet verkar inte passa in. Jag fick lite blod nu på eftermiddagen igen. Jag vet att jag borde ringa direkt men tanken på avföringsprov och en ändtarmsundersökning skrämmer mig. Tänkte avvakta och se om det kommer mer imorgon.
    Jag är kvinna under 35 och jag läste att 75% av patienterna är över 65 år som får tjocktarmscancer men jag kan ju vara en av de där 25%.
    Nån som känner igen sig???

  • Svar på tråden Cancer i tarmen???
  • Anonym
    Äldre 1 Feb 17:27
    #1

    Haft likadant och blev ombedd av 1177 att åka in akut. I mitt fall vet dom inte vad blödningen berodde på. Jag gjorde en undersökning med kamera i tarmen, där hittades blod. Men ingen vet varför eller vad blodet berodde på. 

  • Anonym (vad??­???) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 17:35
    #2
    Anonym skrev 2012-02-01 17:27:29 följande:
    Haft likadant och blev ombedd av 1177 att åka in akut. I mitt fall vet dom inte vad blödningen berodde på. Jag gjorde en undersökning med kamera i tarmen, där hittades blod. Men ingen vet varför eller vad blodet berodde på. 
    Jag vågar inte ringa för dom kommer säkert säga åt mig att åka in. Om det kvarstår imorgon blir jag tvungen. Hoppades att nån skulle säga att det var magsår  eller nåt...
  • Anonym
    Äldre 1 Feb 17:37
    #3
    Anonym (vad?????) skrev 2012-02-01 17:35:50 följande:
    Jag vågar inte ringa för dom kommer säkert säga åt mig att åka in. Om det kvarstår imorgon blir jag tvungen. Hoppades att nån skulle säga att det var magsår  eller nåt...
    Blöder man i tarmen så bär man åka in så fort som möjligt. Börjar du känna dig yr så ring efter ambulans. Det sa sjukvårds-upplysningen till mig när jag ringde till dom.

    Det kan vara jätte allvarligt!  
  • Anonym
    Äldre 1 Feb 17:41
    #4

    Det kan bero på hemoröjder (eller hur det stavas..)

    Jag blödde, hade slem och mådde illa. Gjorde en koloskopi och där fanns hemoröjd. Det är vanligt efter en graviditet osv.

    Men sök hjälp, att oroa sig blir knappast bättre.
    Min kollega har haft cancer i tarmen, hon kände inget. Det upptäcktes av en rutinkoll.

  • eulali­an
    Äldre 1 Feb 18:19
    #5

    Är det färskt blod kommer det från nedre delen av tarmen. Är det koagulerat blod så kommer det oftast uppifrån

  • Lampsk­en
    Äldre 1 Feb 18:23
    #6

    Kan vara en brusten hemmorrojd som blivit skavd av bajset inne i tarmen. Då blöder man definitivt, hela dasset kan bli rött.
    Men oavsett hemmorrojd, sår eller cancer.. ska du söka dig till doktor som kan kolla upp dig. 

  • skråll­mor
    Äldre 1 Feb 18:56
    #7

    Gott folk; SLUTA GOOGLA på alla symptom ni har. RING sjukvårdsupplysningen ist!

  • Anonym (vad??­???) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 19:24
    #8

    Det är väldigt lite blod men det är vinrött och slemmigt. Om det bara var lite blod skulle jag tro att det var en spricka eller nåt men värken i magen stör mig.
    Och jag vet att man inte ska googla men jag vill inte få ett finger i rumpan av en främling i onödan...

  • skråll­mor
    Äldre 1 Feb 19:57
    #9

    Förstår dig, men det är inte så farligt som det låter. Sjukvårdspersonalen gör ju sånt varje dag, inget dom inte sett tidigare.. Man kan få lugnade om man behöver. Tycker du ska ringa imorn bitti!!

  • Anonym (vad??­???) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 19:58
    #10
    skrållmor skrev 2012-02-01 19:57:00 följande:
    Förstår dig, men det är inte så farligt som det låter. Sjukvårdspersonalen gör ju sånt varje dag, inget dom inte sett tidigare.. Man kan få lugnade om man behöver. Tycker du ska ringa imorn bitti!!
    Om det inte försvunnit om 2 dagar ringer jag. Usch.
  • Anonym
    Äldre 1 Feb 20:14
    #11

    Jag hade så med och det var en inflammation i tarmen.. som nu är en kronisk sjukdom, men det är en annan historia.

    Till mig sa sköterskan att det var iallafall bra att blodet var färskt, för då är det ingenting från magen.

    Oroa dig inte för cancer!

  • Anonym (vad??­???) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 21:59
    #12
    Anonym skrev 2012-02-01 20:14:42 följande:
    Jag hade så med och det var en inflammation i tarmen.. som nu är en kronisk sjukdom, men det är en annan historia.

    Till mig sa sköterskan att det var iallafall bra att blodet var färskt, för då är det ingenting från magen.

    Oroa dig inte för cancer!
    Men blodet är väl inte färskt om det är mörkare rött
  • Anonym (sjuks­köters­ka)
    Äldre 1 Feb 22:05
    #13

    Blödning längre uppifrån ger svart avföring.

  • Anonym (vad??­???) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 22:23
    #14
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2012-02-01 22:05:31 följande:
    Blödning längre uppifrån ger svart avföring.
    Jag såg det också men blodet är mörkt vinrött. Och slemmigt!
  • Anonym (Lisa)
    Äldre 1 Feb 22:26
    #15

    Magsår kanske... Åk till sjukhuset, det är där hjälpen finns. Inte på FL.

  • Anonym (vad??­???) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 22:35
    #16
    Anonym (Lisa) skrev 2012-02-01 22:26:58 följande:
    Magsår kanske... Åk till sjukhuset, det är där hjälpen finns. Inte på FL.
    Jo jag vet. Men jag har lite läkarskräck. Åker in om det inte går över.
  • Coyote
    Äldre 1 Feb 22:37
    #17

    Skrållmor, kunde inte hålla med dig mer! Sjukvårdsrådgivningen finns ju av en anledning! Och ts, avföringsprov är inget att vara rädd för, det gör man ju hemma, och man ska inte ta med några mängder till läkaren direkt.

  • Anonym (Lisa)
    Äldre 1 Feb 22:42
    #18
    skrållmor skrev 2012-02-01 18:56:04 följande:
    Gott folk; SLUTA GOOGLA på alla symptom ni har. RING sjukvårdsupplysningen ist!
    Sjukvårdsupplysningen är ingen större hjälp heller. De googlar de också.

    TS måste TRÄFFA en läkare och inget annat.
  • Anonym (DrA)
    Äldre 1 Feb 22:43
    #19

    Hej!
    Blod i avföring skall man alltid ta på allvar, även om det sällan är orsakat av något allvarligt. BLOD KAN SE OLIKA UT.
    1) Rött blod - kommer från nedre delen av mag-tarmkanalen (har inte blandats med magsyra). Kan vara:
    a) Blödande hemorrhojder (gör inte ont om de inte är inklämda)
    b) blödande fissur (spricka i analöppningen, gör ont)
    c) IBD (inflammatorisk tarmsjukdom), finns i olika varianter. Ulcerös colit är en, crohns sjukdom en annan. Ger avföring med blod och slem, och magsmärtor kan förekomma
    d) Tumör i tjocktarm, analöppning eller rectum  - behöver inte göra ont, ger ofta andra avföringar än man är van vid (dvs hårdare, lösare, oftare eller mer sällan). Kan blöda, mycket eller litet. En av de största riskfaktorerna är rökning. Det är det man vill utesluta med coloskopin.
    e) Blödande divertiklar (fickor på tarmen) - ger oftast mycket blod.
    f) Meckels divertikel - en speciell typ av ficka man kan ha i slutet av tunntarmen, och som kan börja blöda. Lite som magsår.

    2) Svart blod - kommer från magsäcken, har fått den färgen pga blandning med magsyran. Magsårsursprung. 

    Ta kontakt med vårdcentral, de kommer att titta i ändtarmen och analöppningen och dessutom känna in i analöppningen. Om de kan se hemorrhojder så kommer du att ges salva mot dem. Dessutom bör du göra en coloskopi, och även om det känns obehagligt (för vissa, andra påverkas inte alls) så är det viktigt att utesluta tumör i tarmen. Detta pga att den har bra prognos om man behandlar i tid. Du är ung, och som du säger så är det vanligare att man får coloncancer runt 50 år, men man KAN få dessa cancerformer i alla åldrar. Troligen är det dock inget sådant. Viktigt att utesluta.

    Lycka till 

  • Anonym (Lisa)
    Äldre 11 Feb 08:15
    #20

    Hur har det gått för dig TS?

Svar på tråden Cancer i tarmen???