• Pelleping

    Vilken religion är rätt?

    Hur vet man som att man valt rätt religion?  Vad gör en religion mer rätt än en annan? Handlar det bara att den passar in med ens egen uppfattning hur det borde vara?

  • Svar på tråden Vilken religion är rätt?
  • Rikard

    Om det är så att kreationister är mer insatta i evolutionsteorin än de som tror på evolutionsteorin är det anmärkningsvärt att ALLA kreationister och evolutionsförnekare utan undantag har påstått helt galna saker om vad evolutionsteorin innebär.

    Notera att jag skiljer på kreationister och de som accepterar evolutionsteorin i detta ämne och inte talar om troende och ateister. Det är nämligen mycket vanligt att även religiösa accepterar evolutionen. (En av dem är påven.)

  • kt h
    Rikard skrev 2017-09-18 15:17:34 följande:

    Om det är så att kreationister är mer insatta i evolutionsteorin än de som tror på evolutionsteorin är det anmärkningsvärt att ALLA kreationister och evolutionsförnekare utan undantag har påstått helt galna saker om vad evolutionsteorin innebär.


    Som du själv sade: "det finns skäl att pröva sin egen tro och lyssna på vad andra faktiskt har att säga, istället för att kaxigt hänvisa att man själv har rätt. "

    Majoriteten på 
    1500-talet tyckte att Giordano Bruno påstod helt galna saker.
    Rikard skrev 2017-09-18 15:17:34 följande:

    Notera att jag skiljer på kreationister och de som accepterar evolutionsteorin i detta ämne och inte talar om troende och ateister. Det är nämligen mycket vanligt att även religiösa accepterar evolutionen. (En av dem är påven.)



    Jo jag vet, dessa religiösa accepterar evolutionsteorin, men inte bibeln (notera att jag inte säger evolutionen).
  • oanonym
    kt h skrev 2017-09-18 14:12:08 följande:

    Som jag sade, om man har bibeln som riktlinje så är det motsatta som gäller, att dom flesta på jorden går mot sin undergång, medan det är få som finner vägen till livet:

    "Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den."(Matteus 7:13-14 Bibel2000)Eller tvärtom, att det finns skäl att majoriteten prövar sin egen tro och lyssnar på vad andra faktiskt har att säga, t.ex. om majoriteten hade lyssnat på Giordano Bruno på 1500-talet, istället för att kaxigt hävda att solen snurrar runt jorden.Precis, majoriteten på 1500-talet trodde fel om att solen snurrade runt jorden, bara några få, en otroligt liten majoritet hade rätt, men dom flesta följde med strömmen, och trodde på auktoriteter som präster och dåtidens vetenskapsmän.

    Idag litar majoriteten på att evolutionsteorin är rätt, bara för att man hänvisar till auktoriteter, men dom har aldrig själva undersökt detta och ta tagit reda på vad alternativen faktiskt säger.

    Jag upplever det som att det finns fler troende med störst kunskap om evolutionsteorin, än det finns ateister. Dom flesta ateister kan inte argumentera för evolutionsteorin, utan ofta säger t.o.m. att dom inte är insatta, och inte ens är intresserade av att undersöka, för dom litar på vetenskapsmännen.

    Det låter väldigt mycket som lekmännen litade på prästerna förr i tiden, samma auktoritetssystem och samhällsstruktur existerar idag, makten har bara flyttat från ena formen av präster till en annan. 


    Det är inte auktoriteterna jag litar på, det är metoden. Det är ju fritt fram att motbevisa evolutionsteorin för de som jobbar inom detta område. Hittills har det inte hänt.

    En annan sak jag har problem med är bevisbördan. Kreationister ska ju bevis sin teori, inte motbevisa evolutionsteorin. De verkar tro att om evolutionsteorin blir motbevisad, så är deras teori automatiskt rätt. Det kan nästan inte bli mer ologiskt än så ...
  • kt h
    oanonym skrev 2017-09-19 13:28:29 följande:
    Det är inte auktoriteterna jag litar på, det är metoden. Det är ju fritt fram att motbevisa evolutionsteorin för de som jobbar inom detta område. Hittills har det inte hänt.
    Men det är kanske för att du inte har lyssnat på den motsatta sidan. Dom som jobbar med evolutionsteorin skulle aldrig erkänna att det dom har ägnat sitt hela liv åt, och tror på, är falskt, det sitter i alla fall djupt inne. Ungefär som för prästerna på 1500-talet som t.o.m. mördade Giordano Bruno.

    Det enda evolutionister vill är att hitta fler "bevis" för sin teori, problemet är bara att det dom hittar är inte bevis på evolutionsteorin, bara bevis på att djur och människor utvecklas/ändras/"genomgår evolution".

    Jag är också för den vetenskapliga metoden, det är därför evolutionsteorin fallerar, den är inte bevisad så som t.ex. relativitetsteorin är.
    oanonym skrev 2017-09-19 13:28:29 följande:
    En annan sak jag har problem med är bevisbördan. Kreationister ska ju bevis sin teori, inte motbevisa evolutionsteorin. De verkar tro att om evolutionsteorin blir motbevisad, så är deras teori automatiskt rätt. Det kan nästan inte bli mer ologiskt än så ...
    Bevisbördan ligger hos den som menar att något har skett, det är svårt att bevisa att något inte har skett.

    Om man påstår att arter utvecklas till andra arter, så måste man kunna bevisa detta, det har aldrig skett, därför kallas det fortfarande för evolutionsteorin, inte för fakta. Skapelseteorin är minst lika trovärdig, inte heller där finns det bevis för att det inte skett en evolution från en art till en annan, men frånvaron av bevis för det motsatta talar mer för en skapelse än en evolution från en art till en annan. 

  • kt h
    kt h skrev 2017-09-19 14:00:10 följande:
    Skapelseteorin är minst lika trovärdig, inte heller där finns det bevis för att det inte skett en evolution från en art till en annan, men frånvaron av bevis för det motsatta talar mer för en skapelse än en evolution från en art till en annan. 

    Det föll bort några ord, det jag tänkte säga var:

    Skapelseteorin är minst lika trovärdig som skapelseteorin. Inte heller där finns det bevis för att det inte skett en evolution från en art till en annan, men frånvaron av bevis för det motsatta talar mer för en skapelse än en evolution från en art till en annan. 

  • kalmarpiraten

    Vilken religion som är "rätt" eller "fel" är nog väldigt svårt att svara på eftersom ingen av de stora religionernas heliga skrifter, allmänt kallade "biblar" är skrivna av Gud. Men en sak är då säker... den pedofilälskande barnapipparen bigamisten Muhammed... av vissa titulerad "profeten"  Muhammed, är nog det sämsta exemplet på religiös ledare.


  • oanonym
    kt h skrev 2017-09-19 14:00:10 följande:

    Men det är kanske för att du inte har lyssnat på den motsatta sidan. Dom som jobbar med evolutionsteorin skulle aldrig erkänna att det dom har ägnat sitt hela liv åt, och tror på, är falskt, det sitter i alla fall djupt inne. Ungefär som för prästerna på 1500-talet som t.o.m. mördade Giordano Bruno.

    Det enda evolutionister vill är att hitta fler "bevis" för sin teori, problemet är bara att det dom hittar är inte bevis på evolutionsteorin, bara bevis på att djur och människor utvecklas/ändras/"genomgår evolution".

    Jag är också för den vetenskapliga metoden, det är därför evolutionsteorin fallerar, den är inte bevisad så som t.ex. relativitetsteorin är.Bevisbördan ligger hos den som menar att något har skett, det är svårt att bevisa att något inte har skett.

    Om man påstår att arter utvecklas till andra arter, så måste man kunna bevisa detta, det har aldrig skett, därför kallas det fortfarande för evolutionsteorin, inte för fakta. Skapelseteorin är minst lika trovärdig, inte heller där finns det bevis för att det inte skett en evolution från en art till en annan, men frånvaron av bevis för det motsatta talar mer för en skapelse än en evolution från en art till en annan. 


    Gravitation är också en teori.

    Ja, bevisbördan ligger hos de som påstår att något har skett. Det verkar kreationister ha glömt bort, vilket var min poäng. De tjatar bara om evolutionsteorin, istället för att försöka bevisa sin egna ståndpunkt. De har inte ens bevisat Gud eller en skapare, så hur ska de då kunna bevisa resten? Problemet är att de som inte tror på evolutionsteorin ofta tror på något som det finns noll bevis för. Det är alltså inte bristen på bevis som gör att de inte tror på evolutionsteorin. Om du tänker efter lite så kan du nog räkna ut varför de inte tror på evolutionsteorin?
  • oanonym
    kt h skrev 2017-09-19 14:02:33 följande:

    Det föll bort några ord, det jag tänkte säga var:

    Skapelseteorin är minst lika trovärdig som skapelseteorin. Inte heller där finns det bevis för att det inte skett en evolution från en art till en annan, men frånvaron av bevis för det motsatta talar mer för en skapelse än en evolution från en art till en annan. 


    Så vem/vilka skapade liv på jorden? Hur hände det? När hände det?

    Det är bara att sätta igång att jobba.
  • oanonym

    Nämn en vetenskaplig teori som visat sig fel, och där det nu finns ett religiöst svar?

    Nämn ett religiöst påstående, där vi nu har ett vetenskapligt svar?

    En av dessa frågor är ganska lätt att svara på....

    Om/när vetenskapen visat sig ha fel, då är det även vetenskap som kommit med ett nytt svar.

    Värt att tänka på kanske?

  • Joaquin

    Den som ditt hjärta säger är din religion. :)

    Men för mig finns det ingen religion eller Gud.

    Enligt den äldsta text vi hittat så är Gud en rymdvarelse som klonade sig själv med en apa och skapade oss människor till att jobba och bli slavar för honom. :/ Enki är hans namn och enligt en som verka hålla på med Bibelns översättning så är det Enki som pratar med Moses.

    Men klart alla få tro på vad dom vill det ända jag stå för är att dom ska anpassa sig i det landet dom lever i :)

Svar på tråden Vilken religion är rätt?