• Pelleping

    Vilken religion är rätt?

    Hur vet man som att man valt rätt religion?  Vad gör en religion mer rätt än en annan? Handlar det bara att den passar in med ens egen uppfattning hur det borde vara?

  • Svar på tråden Vilken religion är rätt?
  • oanonym

    Bra där Rikard. Dina sista meningar brukar jag också ta upp. Varför inte ta sin egen bevisbörda? Ska det vara så svårt att förstå den logiken?

  • Rikard
    oanonym skrev 2017-09-19 14:27:20 följande:

    Nämn en vetenskaplig teori som visat sig fel, och där det nu finns ett religiöst svar?

    Nämn ett religiöst påstående, där vi nu har ett vetenskapligt svar?

    En av dessa frågor är ganska lätt att svara på....

    Om/när vetenskapen visat sig ha fel, då är det även vetenskap som kommit med ett nytt svar.

    Värt att tänka på kanske?


    Bra frågor. När man tittar på vetenskapshistorien är det uppenbart att religionerna har varit en stor bromskloss i utvecklingen. Att det än i denna dag är så är förskräckligt. Det är sån slöseri med tid att vetenskapsmän ska behöva ägna energi åt att tjafsa med religiösa stollar.

    Därtill har religionerna varit en stor bromskloss vad gäller moralisk utveckling. Vi ser ju än idag hur många kristna motsätter sig homosexuellas rättigheter. För att inte tala om allt som sker i den muslimska världen med hänvisning till vad en gubbe på 600-talet totade ihop.
  • oanonym
    Rikard skrev 2017-09-19 17:21:57 följande:

    Bra frågor. När man tittar på vetenskapshistorien är det uppenbart att religionerna har varit en stor bromskloss i utvecklingen. Att det än i denna dag är så är förskräckligt. Det är sån slöseri med tid att vetenskapsmän ska behöva ägna energi åt att tjafsa med religiösa stollar.

    Därtill har religionerna varit en stor bromskloss vad gäller moralisk utveckling. Vi ser ju än idag hur många kristna motsätter sig homosexuellas rättigheter. För att inte tala om allt som sker i den muslimska världen med hänvisning till vad en gubbe på 600-talet totade ihop.


    Det jag tycker är konstigast är hur kvinnor kan vara religiösa? I alla fall inom abrahamiska religionerna. Det märks ju tydligt att deras skrifter är skrivna av män, och att de är till för män.

    Alternativt så favoriserar Gud männen väldigt mycket, om de skulle vara sanna.

    Dessutom, var är alla kvinnliga förebilder och profeter i dessa skrifter?
  • themia
    Konservativ skrev 2017-09-18 10:39:56 följande:
    Ännu en som inte uppdaterat sina fysikkunskaper sen Copernicus. Eller var det något annat du inte förstod? Tomtar och troll får du själv ta hand om.

    HERREN är min herde, mig skall intet fattas
    HAN låter mig vila på gröna ängar
    HAN för mig till vatten där jag finner ro
    HAN vederkvicker min själ
    HAN leder mig på rätta vägar
    för SITT NAMNS skull
    När några söker sanningen i Psaltaren söker vi andra den i verkligheten.
    Men det ställer större krav på intellektet än vissa klarar att prestera.

  • themia
    kt h skrev 2017-09-19 14:00:10 följande:
    Men det är kanske för att du inte har lyssnat på den motsatta sidan. Dom som jobbar med evolutionsteorin skulle aldrig erkänna att det dom har ägnat sitt hela liv åt, och tror på, är falskt, det sitter i alla fall djupt inne. Ungefär som för prästerna på 1500-talet som t.o.m. mördade Giordano Bruno.

    Det enda evolutionister vill är att hitta fler "bevis" för sin teori, problemet är bara att det dom hittar är inte bevis på evolutionsteorin, bara bevis på att djur och människor utvecklas/ändras/"genomgår evolution".

    Jag är också för den vetenskapliga metoden, det är därför evolutionsteorin fallerar, den är inte bevisad så som t.ex. relativitetsteorin är.
    oanonym skrev 2017-09-19 13:28:29 följande:
    En annan sak jag har problem med är bevisbördan. Kreationister ska ju bevis sin teori, inte motbevisa evolutionsteorin. De verkar tro att om evolutionsteorin blir motbevisad, så är deras teori automatiskt rätt. Det kan nästan inte bli mer ologiskt än så ...
    Bevisbördan ligger hos den som menar att något har skett, det är svårt att bevisa att något inte har skett.

    Om man påstår att arter utvecklas till andra arter, så måste man kunna bevisa detta, det har aldrig skett, därför kallas det fortfarande för evolutionsteorin, inte för fakta. Skapelseteorin är minst lika trovärdig, inte heller där finns det bevis för att det inte skett en evolution från en art till en annan, men frånvaron av bevis för det motsatta talar mer för en skapelse än en evolution från en art till en annan. 

    Relativitetsteorin är inte bevisad, den är en teori. Bevis är något som bara förekommer inom matematiken.
    Teorier utvecklas ständigt och blir mer och mer sanna  ju mer ny kunskap framträder, men den absoluta "sanningen" når vi aldrig. 
    Det gäller såväl evolutionsteorin som relativitetsteorin och alla andra vetenskapliga teorier.
    Dock inte några skapelsemyter. De är myter och inga teorier.

    Evolutionsteorin är sannolikt den mest väldokumenterade teorin vetenskapen kan uppvisa.
    Att påstå att inte arter kan utvecklas till andra arter är bara okunnighet.
    Allt liv är detsamma, men arter bildas när olika utvecklingslinjer med tiden blir för olika för inte längre kunna få gemensam avkomma.
    Och 4 miljarder år är en V Ä L D I G T lång tid!

    Ett litet tankeställare apropå evolution kan du få om du tar fram ett foto på dig själv som litet barn och ställer dig framför spegeln och jämför bilderna. Fråga dig själv sedan: " Vid vilken tidpunkt i livet förvandlades jag från detta barn till mitt nuvarande jag"

  • themia

    För övrigt:
    Gravitationen är också en teori.
    Det faktum att flaskan faller till golvet när du släpper den är inget bevis, det är evidens, dvs. det stärker teorin och den mera trovärdig.

    När det gäller evolutionen så finns det MASSOR av evidens.
    För den gudomliga skapelsen finns inga evidens.

  • Rikard

    En vetenskaplig teori förklarar samband mellan det som är möjligt att iaktta och ger oss möjligheter att förutsäga vad som kommer att hända under vissa förutsättningar.
    För att det ska accepteras som en vetenskaplig teori måste den stämma med alla iakttagelser som görs. Evolutionsförnekarna älskar att använda begreppet "bara en teori" som om det handlade om gissningar utan någon verklighetsförankring. Men eftersom en vetenskaplig teori måste vila tungt på det som är möjligt att iaktta så är det långt ifrån "bara en teori".
    Om man ska använda juridiskt språk så måste det stå utom rimlig tvivel, för att få kallas vetenskaplig teori. 
    Och evolutionsteorin vilar på omfattande iakttagelser som genomgående stöder teorin.
    De olika religiösa skapelseberättelserna, den i Bibeln är bara en av många, saknar sådant stöd.

  • Rikard
    themia skrev 2017-09-20 12:17:04 följande:

    För övrigt:
    Gravitationen är också en teori.
    Det faktum att flaskan faller till golvet när du släpper den är inget bevis, det är evidens, dvs. det stärker teorin och den mera trovärdig.

    När det gäller evolutionen så finns det MASSOR av evidens.
    För den gudomliga skapelsen finns inga evidens.


    Eftersom gravitationsteorin bara en teori förnekar jag att flaskan kommer att falla i golvet!
  • themia
    Rikard skrev 2017-09-20 17:30:00 följande:
    Eftersom gravitationsteorin bara en teori förnekar jag att flaskan kommer att falla i golvet!
  • kt h
    Rikard skrev 2017-09-20 17:30:00 följande:
    Eftersom gravitationsteorin bara en teori förnekar jag att flaskan kommer att falla i golvet!
    Otroligt okunnig kommentar.

    Alla kan se att det sker förändringar hos djur och människor, speciellt med tanke på avel. Det har avlats fram en massa olika raser av hundar, det är ingen som har förnekat det.

    Vi kan observera att förändringar sker, på samma sätt som vi kan observera att flaskan faller till golvet. Men det är ingen som har observerat att en art har förvandlats till en annan art, det har man aldrig kunnat bevisa eller gett evidens för.
Svar på tråden Vilken religion är rätt?