• Pelleping

    Vilken religion är rätt?

    Hur vet man som att man valt rätt religion?  Vad gör en religion mer rätt än en annan? Handlar det bara att den passar in med ens egen uppfattning hur det borde vara?

  • Svar på tråden Vilken religion är rätt?
  • kt h
    themia skrev 2017-09-22 10:36:22 följande:
    Man får ofta olika bud på detta, hur många generationer krävs det för att en art ska förvandlas till en annan art som inte kan få avkomma med den separerade gruppen? Vad är det kortaste tidsspannet?

    Menar du att det spelar någon roll om det tar 5 eller 10 miljoner år?
    Det spelar roll om det tar 10 år eller 10 miljoner år.

    Menar du att bananflugan inte kan bilda en ny art på 5 miljoner år, trots att varje generation kan vara så kort som 10 dagar?


  • oanonym
    kt h skrev 2017-09-22 15:23:38 följande:

    Vad menar du? Jag är inte emot någon eller något, jag är för sanning, vetenskap, fakta och respekt för andra bl.a.

    Vad har evolutionister emot troende så att dom känner sig tvungna att nedvärdera istället för att argumentera?


    Konstig fråga då många troende är evolutionister.....

    Vad är egentligen en evolutionist? Lika som gravitationist?
  • Konservativ
    kt h skrev 2017-09-22 15:23:38 följande:
    Vad menar du? Jag är inte emot någon eller något, jag är för sanning, vetenskap, fakta och respekt för andra bl.a.

    Vad har evolutionister emot troende så att dom känner sig tvungna att nedvärdera istället för att argumentera?
    Okej. Men du tror inte på evolutionen? har du bibliska skäl till det?
  • kt h
    themia skrev 2017-09-22 10:36:22 följande:
    Nej det har du rätt i, det kan man inte. Därför använder man en mängd olika metoder, 
    Vilka metoder tänker du på?
    themia skrev 2017-09-22 10:36:22 följande:
    som på senaste år kompletterats med DNA-test.
    Fast samma problem uppstår med DNA som med fossiler, hur vet man vilket DNA är en art och ett annat DNA är en annan art?

    Man vet ju inte ens den exakta orsaken till varför en art inte kan få avkomma med en annan. När man har kartlagt orsakerna till att en art inte kan få avkomma med en annan art, så kan man veta att ena provet är en art och det andra provet är en annan art.

    Att DNA liknar varandra säger lika lite som att människa och chimpans liknar varandra, dom kan trots deras liknande DNA och utseende inte få avkomma med varandra, dom är två olika arter.

  • oanonym
    themia skrev 2017-09-22 15:30:42 följande:

    Det tycker jag inte alls. Frågan om evolutionen skiljer religioner åt..

    Katoliker och Lutheraner erkänner t.ex  evolutionen som sann, medan de flesta stränga frikyrkor, som pingstvänner och Jehovas vittnen, inte gör det.


    Ja, men den har inget med min ateism att göra. Och vad katoliker erkänner är ju vad påven säger åt dom att erkänna, i många fall.

    Och jag tycker även att religionerna ska ta sin egna bevisbörda. Därför är jag trött på detta tjat. Om evolutionsteorin inte stämmer, så bevisar det inte att bibeln har rätt, t.ex.
  • kt h
    Konservativ skrev 2017-09-22 15:50:43 följande:
    Okej. Men du tror inte på evolutionen? har du bibliska skäl till det?
    Jo jag tror på "evolutionen" men inte "evolutionsteorin", om du nu med "evolution" menar att djur och människor förändras.

    Att djur och människor förändras har man vetat i hundratals, tusentals år, det är ingen hemlighet, och det var inget nytt på Darwins tid. Det är därför man har avlat djur för att dom ska förändras så som människan vill ha djuret.

    Nej, det är inte bibliska skäl som gör att jag inte tror på evolutionsteorin, utan dom fakta/evidens/bevis vi kan se i verkligheten. Jag kan inte se att arter förändras till nya arter, jag kan inte se att fossilerna bevisar övergångar från en art till en annan, fossilerna visar bara en mångfald i djurlivet, fossilerna visar inte hur mångfalden har uppstått.

    Jag kan därför inte heller bevisa att mångfalden har uppstått av att Gud har skapat arterna för sig, men jag tycker det är mer troligt när man ser på bevisen, mer troligt än att det skulle ha skett så som evolutionsteorin beskriver. Därför kallar jag det för "skapelseteorin" eftersom skapelseteorin bygger på samma fakta/bevis/evidens som evolutionsteorin, men drar en annan slutsats av dessa fakta/bevis/evidens.

    Du måste förstå att evolutionsteorin är inte fakta, det är en teori byggd på fakta. Och man kan ha andra teorier för dom fakta man har, det är inget ovanligt i forskarvärlden, t.ex. har det funnits många olika teorier som försökt förklara hur universum är uppbyggd, så varför skulle man inte kunna ställa upp en teori om att djurlivet uppstått genom en skapelse?

    Om man inte tror på den teorin är en sak, men man kan inte förkasta och förlöjliga att det finns en annan teori än evolutionsteorin. Och det är få som har ägnat tid till att undersöka om den teorin kan vara mer trolig än evolutionsteorin, men jag har ägnat tid åt det.

    Därför blir jag arg, minst sagt, av denna nedvärderande attityd mot mig, att jag ska läsa på, och här har du en länk som "torde vara lagom för en vuxen människa med normal iq". Jag har redan läst på! Varför vägrar du argumentera för att evolutionsteorin stämmer, utan ger bara en massa länkar och nedvärderande uttryck?

  • oanonym
    kt h skrev 2017-09-22 16:18:56 följande:

    Jo jag tror på "evolutionen" men inte "evolutionsteorin", om du nu med "evolution" menar att djur och människor förändras.

    Att djur och människor förändras har man vetat i hundratals, tusentals år, det är ingen hemlighet, och det var inget nytt på Darwins tid. Det är därför man har avlat djur för att dom ska förändras så som människan vill ha djuret.

    Nej, det är inte bibliska skäl som gör att jag inte tror på evolutionsteorin, utan dom fakta/evidens/bevis vi kan se i verkligheten. Jag kan inte se att arter förändras till nya arter, jag kan inte se att fossilerna bevisar övergångar från en art till en annan, fossilerna visar bara en mångfald i djurlivet, fossilerna visar inte hur mångfalden har uppstått.

    Jag kan därför inte heller bevisa att mångfalden har uppstått av att Gud har skapat arterna för sig, men jag tycker det är mer troligt när man ser på bevisen, mer troligt än att det skulle ha skett så som evolutionsteorin beskriver. Därför kallar jag det för "skapelseteorin" eftersom skapelseteorin bygger på samma fakta/bevis/evidens som evolutionsteorin, men drar en annan slutsats av dessa fakta/bevis/evidens.

    Du måste förstå att evolutionsteorin är inte fakta, det är en teori byggd på fakta. Och man kan ha andra teorier för dom fakta man har, det är inget ovanligt i forskarvärlden, t.ex. har det funnits många olika teorier som försökt förklara hur universum är uppbyggd, så varför skulle man inte kunna ställa upp en teori om att djurlivet uppstått genom en skapelse?

    Om man inte tror på den teorin är en sak, men man kan inte förkasta och förlöjliga att det finns en annan teori än evolutionsteorin. Och det är få som har ägnat tid till att undersöka om den teorin kan vara mer trolig än evolutionsteorin, men jag har ägnat tid åt det.

    Därför blir jag arg, minst sagt, av denna nedvärderande attityd mot mig, att jag ska läsa på, och här har du en länk som "torde vara lagom för en vuxen människa med normal iq". Jag har redan läst på! Varför vägrar du argumentera för att evolutionsteorin stämmer, utan ger bara en massa länkar och nedvärderande uttryck?


    Ok, då antar jag att du inte tror på någon specifik Gud eller skapelseteori? (det vore väldigt konstigt)

    Och varför säger du i så fall "jag vet inte hur det gick till"? Varför stoppa in en Gud?
  • Rikard
    kt h skrev 2017-09-22 15:01:11 följande:

    Läs mina inlägg igen om den nya prästklassen som inte får ifrågasättas utan att det blir repressalier i form av förnedring och nedsättande ord från prästerna och deras anhängare.

    Det är mig man ser ner på i detta forum, det är jag som blir förnedrad och nedvärderad i den här tråden, det är inte jag som förnedrar andra, så ja, Giordano Bruno som blev hånad och förföljd av majoriteten, och till slut avrättad är ett ypperligt exempel på att majoriteten inte alltid har rätt, och där dom ofta tar till hån och förnedring mot minoriteter eftersom dom tror sig veta allt, och är på sina höga hästar.

    Det här gäller i många slags aspekter, t.ex. USA:s överlägsna attityd mot hela världen på grund av att dom har haft övertaget med sin krigsmakt, och svenska statens överlägsna attityd mot samer och andra minoriteter. Och företagsledares överlägsna attityder på grund av att dom har ekonomisk makt. Detta genomsyrar i alla nivåer i alla samhällen, evolutionisterna är inte undantagna.

    Ta detta som exempel:

    Jag  förslår att du tar reda på vad man idag verkligen vet om evolutionen. Det finns mängder av information på webben och i närmaste bibliotek.Men det krävs att man vågar ifrågasätta sina egna fördomar.Det kan vara en hisnande upplevelse (egna erfarenheter)

    Vad vet denna person om vad jag har tagit reda på eller inte om evolutionsteorin?

    Det här är en högfärdig attityd, personen antar att jag är okunnig och trångsynt, när det i själva verket är han som är det (Ja nu nedvärderade jag för att få min poäng fram).

    Jag kan också göra samma sak som ni gör, förnedra andra, och säga samma saker, gå och läs vad man kommit fram till, för ni är okunniga, och våga ifrågasätta era egna fördomar, det kan vara en hisnande upplevelse, av egen erfarenhet.

    Jag var tidigare som ni, jag var en ateist i princip, mina föräldrar och kompisar var inte troende, jag har ingen som helst bakgrund i religion, tvärtom var jag (och fortfarande är), intresserad av all slags teknik och vetenskap, datorer, elektronik, bilmekanik, rymdvetenskap, jag har prenumererat på vetenskapliga tidningar och var ofta i biblioteket, jag har renoverat bil och traktormotorer och byggt och konstruerat olika slags maskiner, jag jobbar med programmering och har utvecklat och haft ansvar i olika företag för bokföring, nätverk, servrar, datorer, och underhåll m.m. m.m. Jag har alltid varit väldigt logisk, systematisk och vetenskaplig i mitt tankesätt, jag litade på att evolutionsteorin stämde, men när jag var 24 år så började undersöka detta på djupet, det var en hisnande upplevelse.

    Så snälla, sluta att döma mig, sluta att nedvärdera mig och börja argumentera för sakfrågor istället!!! SUCK

    Om ni inte kan argumentera, så håll tyst!


    Att du får uppmaningar att läsa på beror helt enkelt på att det är så uppenbart att du inte har gjort det.

    Och du är inte den nytänkande Giordano Bruno i denna diskussion. Du är en övervintrad representant för inkvisitionen som förföljde honom eller kanske en av de där japanska soldaterna som fortsatte kriga flera årtionden efter att kriget var slut.
  • Rikard

    Om vi föreställer att alla belägg för evolutionen inte fanns och att evolutionsteorin inte alls stämmer med och förklarar riterna uppkomst och variationer över tid och geografiskt, så skulle detta ändå inte vara ett argument för att någon skapelseberättelse är trolig. Varje teori måste stå på egna ben.

    Kr h, vilka är dina bästa argument för en skapelse?

    Hur förklarar en skapelseberättele, som du finner mest trovärdig, hur och varför floran och faunan har förändrats genom årmiljonerna? Har gudarna bedrivit avel eller har de trollat lite när de tröttnat på menageriet?

    Vad är förklaringen till att gudarna lämnat så många spår som pekar mot släktskap och utveckling om ingen sådan utveckling skett?

  • kt h
    Rikard skrev 2017-09-22 17:12:01 följande:

    Kr h, vilka är dina bästa argument för en skapelse?


    Suck, jag frågade först:
    oanonym skrev 2017-09-21 19:46:23 följande:
    För övrigt så finns det bevis för artbildning, enligt vetenskapen. Det vore konstigt om bara det som går att observera räknas som vetenskap. Så fungerar det naturligtvis inte.
    kt h skrev 2017-09-21 22:07:18 följande:
    Har du ett exempel? Ge ditt bästa exempel.
    Och jag har ännu inte fått något svar.

Svar på tråden Vilken religion är rätt?