• Pelleping

    Vilken religion är rätt?

    Hur vet man som att man valt rätt religion?  Vad gör en religion mer rätt än en annan? Handlar det bara att den passar in med ens egen uppfattning hur det borde vara?

  • Svar på tråden Vilken religion är rätt?
  • Tsvsv
    Pelleping skrev 2012-02-07 22:02:40 följande:

    Hur vet man som att man valt rätt religion?  Vad gör en religion mer rätt än en annan? Handlar det bara att den passar in med ens egen uppfattning hur det borde vara?


    Om man känner sig nöjd och tillfreds med sitt liv, och känner att trosuppfattningen mellan det egna jaget och religionen är detsamma eller liknande. Ja då har man förmodligen "valt rätt". Men man bör acceptera oavsett val, att vi alla tänker olika och det ena är inte mer rätt eller fel än något annat, och bör då behandla andra som man själv vill bli behandlad, med respekt och vänlighet.

    Sanningen om religion finns det ingen levande som kan avgöra fullt ut hur det ligger till, och på andra sidan (om den finns). Gilla läget
  • Konservativ
    Tsvsv skrev 2017-09-23 01:08:26 följande:
    Om man känner sig nöjd och tillfreds med sitt liv, och känner att trosuppfattningen mellan det egna jaget och religionen är detsamma eller liknande. Ja då har man förmodligen "valt rätt". Men man bör acceptera oavsett val, att vi alla tänker olika och det ena är inte mer rätt eller fel än något annat, och bör då behandla andra som man själv vill bli behandlad, med respekt och vänlighet.

    Sanningen om religion finns det ingen levande som kan avgöra fullt ut hur det ligger till, och på andra sidan (om den finns). Gilla läget
    Bra skrivet
  • oanonym
    Konservativ skrev 2017-09-23 10:59:30 följande:

    Bra skrivet


    Ja, det låter bra på pappret. Tyvärr är ju vissa religioner inte så förlåtande mot andras gudstro. Men om individer klarar av att "hoppa över" det som står i skrift, ja då går detta att uppnå. Frågan är hur Gud ställer sig till folk som cherrypickar?
  • kt h
    themia skrev 2017-09-22 22:36:25 följande:
    och jag tänker inte bli din lärare.
    Jag skulle inte vilja ha dig som lärare heller, och du skulle inte vara en bra lärare för någon, så som du är nedlåtande. Hur skulle det låta om du i en klass säger till eleverna:
    themia skrev 2017-09-22 22:36:25 följande:
    svaret på dina frågor finns på närmaste bibliotek.
    Om du verkligen vill veta, så rekommenderar ag ett besök där.
    Det jag undrar är vad du gör här på forumet om du inte vill lära dig något, och du vill inte lära ut något? Vad har du för nytta av att spendera din tid här?
  • themia
    kt h skrev 2017-09-23 16:29:05 följande:
    Jag skulle inte vilja ha dig som lärare heller, och du skulle inte vara en bra lärare för någon, så som du är nedlåtande. Hur skulle det låta om du i en klass säger till eleverna:
    themia skrev 2017-09-22 22:36:25 följande:
    svaret på dina frågor finns på närmaste bibliotek.
    Om du verkligen vill veta, så rekommenderar ag ett besök där.
    Det jag undrar är vad du gör här på forumet om du inte vill lära dig något, och du vill inte lära ut något? Vad har du för nytta av att spendera din tid här?
    Just precis så. Om jag var lärare för en skolklass skulle jag uppmana eleverna att själva söka svaren på frågorna, och samtidigt ge tips om var de kan söka.
    Det är en utmärkt metod för inlärning och tillämpas ofta i skolorna.

    Jag har ingen nytta av att spendera tid här, det är endast nöje.
    Jag söker ständigt kunskap och lär mig mycket. jag försöker också lära ut den kunskap jag har till dem som är mottagliga. När det gäller dig har jag dock inte varit särskilt framgångsrik.

    Vad har du här på forumet att göra om du inte är beredd att ta inlägg som går emot din egen uppfattning på allvar?

  • kt h
    themia skrev 2017-09-23 17:23:43 följande:
    Just precis så. Om jag var lärare för en skolklass skulle jag uppmana eleverna att själva söka svaren på frågorna, och samtidigt ge tips om var de kan söka.
    Det är en utmärkt metod för inlärning och tillämpas ofta i skolorna.
    Fast du som jag, vet att det inte är den enda metoden som man tillämpar, om en elev anser att den inte hittar svaren på elevens frågor i biblioteket eller på internet, så är det lärarens uppgift att leda eleven åt rätt håll, inte förnedra eleven genom att säga:

    du demonstrerar att du inte förstår hur evolutionen fungerar, och jag tänker inte bli din lärare.

    Som sagt, jag skulle inte vilja ha dig som lärare, du är usel som lärare (hittills).
    themia skrev 2017-09-23 17:23:43 följande:
    jag försöker också lära ut den kunskap jag har till dem som är mottagliga. När det gäller dig har jag dock inte varit särskilt framgångsrik.
    Du har inte försökt, du har inte kommit så långt.

    Det du har sagt har jag redan vetat om, du talar till mig som att jag skulle vara totalt okunnig i dom grundläggande frågorna i evolutionsteorin, du dömer mig på förhand.

    Och sedan när dom viktiga, djupare frågorna kommer, så svarar du eller ingen annan på det, utan hänvisar till länkar.

    Den enda slutsatsen jag kan dra då är att ni är oförmögna att argumentera i dom djupare frågorna kring evolutionsteorin, och hänvisar till mer kunniga.

    Om ni inte är kunniga, låtsas inte om att ni är det. Om jag har en fråga, så tar jag det för givet att folk kan förklara, om dom är kunniga, och om dom är okunniga, så förklarar man att man inte är insatt i den frågan.
    themia skrev 2017-09-23 17:23:43 följande:
    Vad har du här på forumet att göra om du inte är beredd att ta inlägg som går emot din egen uppfattning på allvar?
    Återigen dömande, du har inte sagt något som jag inte redan vet, och när jag argumenterar emot det du sagt, eftersom jag anser att dina argument inte håller(eller har det varit någon annan av er), ja då menar du alltså att jag inte har tagit in inlägg från dig. Jag måste alltså acceptera det du säger för att vi ska gå vidare i diskussionen, istället för att t.ex. säga att vi inte är överens, eller man inte håller med personen.

    Jag är här för att både lära ut och lära mig. Jag är inte fullkomligt kunnig, inte ens mycket kunnig i alla frågor, jag är lite kunnig i många frågor, så som jag är i alla andra områden i mitt liv, och jag är alltid villig att lära mig något nytt. Det är därför jag har frågat, men ingen har svarat när det närmat sig till nyckelfrågor, utan varit oförskämda och hänvisat till länkar.

    Så återigen, kan ni lägga bort all ad-hominem och ge exempel på artbildning, ert bästa exempel. I det fallet kan man självklart länka till material, alltså observationer, evidens som stärker er argumentation, men länka inte mig till en hel artikel skriven av någon annan, som kallas för proxydebatt har jag för mig.

    Om ni är övertygade om att evolutionsteorin stämmer, så måste ni kunna argumentera själva, annars är ni bara följare av andra, och har en tro på att andra har rätt.

    Kom igen nu.
  • kt h
    themia skrev 2017-09-23 17:23:43 följande:
    Just precis så.
    Får jag fråga i vilken nivå du har studerat evolutionsteorin? Hur insatt är du?

    Jag menar detta som en uppriktig fråga så att man lär känna varandra.
  • oanonym
    kt h skrev 2017-09-23 18:30:58 följande:

    Fast du som jag, vet att det inte är den enda metoden som man tillämpar, om en elev anser att den inte hittar svaren på elevens frågor i biblioteket eller på internet, så är det lärarens uppgift att leda eleven åt rätt håll, inte förnedra eleven genom att säga:

    du demonstrerar att du inte förstår hur evolutionen fungerar, och jag tänker inte bli din lärare.

    Som sagt, jag skulle inte vilja ha dig som lärare, du är usel som lärare (hittills).Du har inte försökt, du har inte kommit så långt.

    Det du har sagt har jag redan vetat om, du talar till mig som att jag skulle vara totalt okunnig i dom grundläggande frågorna i evolutionsteorin, du dömer mig på förhand.

    Och sedan när dom viktiga, djupare frågorna kommer, så svarar du eller ingen annan på det, utan hänvisar till länkar.

    Den enda slutsatsen jag kan dra då är att ni är oförmögna att argumentera i dom djupare frågorna kring evolutionsteorin, och hänvisar till mer kunniga.

    Om ni inte är kunniga, låtsas inte om att ni är det. Om jag har en fråga, så tar jag det för givet att folk kan förklara, om dom är kunniga, och om dom är okunniga, så förklarar man att man inte är insatt i den frågan.Återigen dömande, du har inte sagt något som jag inte redan vet, och när jag argumenterar emot det du sagt, eftersom jag anser att dina argument inte håller(eller har det varit någon annan av er), ja då menar du alltså att jag inte har tagit in inlägg från dig. Jag måste alltså acceptera det du säger för att vi ska gå vidare i diskussionen, istället för att t.ex. säga att vi inte är överens, eller man inte håller med personen.

    Jag är här för att både lära ut och lära mig. Jag är inte fullkomligt kunnig, inte ens mycket kunnig i alla frågor, jag är lite kunnig i många frågor, så som jag är i alla andra områden i mitt liv, och jag är alltid villig att lära mig något nytt. Det är därför jag har frågat, men ingen har svarat när det närmat sig till nyckelfrågor, utan varit oförskämda och hänvisat till länkar.

    Så återigen, kan ni lägga bort all ad-hominem och ge exempel på artbildning, ert bästa exempel. I det fallet kan man självklart länka till material, alltså observationer, evidens som stärker er argumentation, men länka inte mig till en hel artikel skriven av någon annan, som kallas för proxydebatt har jag för mig.

    Om ni är övertygade om att evolutionsteorin stämmer, så måste ni kunna argumentera själva, annars är ni bara följare av andra, och har en tro på att andra har rätt.

    Kom igen nu.


    Ja, jag har en tro på att vetenskapen har rätt. Om inte, så har jag tro på att vetenskapen själv hittar nya, bättre svar. Jag litar också mer på en utbildad doktor än random person om jag blir sjuk.
  • kt h
    oanonym skrev 2017-09-23 18:46:08 följande:
    Ja, jag har en tro på att vetenskapen har rätt. Om inte, så har jag tro på att vetenskapen själv hittar nya, bättre svar. Jag litar också mer på en utbildad doktor än random person om jag blir sjuk.
    Fast återigen, vet du skillnaden mellan vetenskap och vetenskapsmän?

    Det du menar är väl att "Ja, jag har en tro på att vetenskapsmän har rätt.", detta eftersom du inte vet om vetenskapsmän alltid är ärliga, med ärliga avsikter(Macchiarini), och alltid har rätt.
  • oanonym
    kt h skrev 2017-09-23 19:04:43 följande:

    Fast återigen, vet du skillnaden mellan vetenskap och vetenskapsmän?

    Det du menar är väl att "Ja, jag har en tro på att vetenskapsmän har rätt.", detta eftersom du inte vet om vetenskapsmän alltid är ärliga, med ärliga avsikter(Macchiarini), och alltid har rätt.


    Japp, jag vet skillnad. Det är inte bara en vetenskapsman som helt plötsligt sade att evolutionsteorin stämmer. Det finns ingen auktoritet. Vetenskapsmän dör och nya tar över.

    Den är inte statisk som religion är. Bibeln ändras inte, t.ex. Även fast vi människor är rätt så överens om att det inte är så bra att hämta sin moral därifrån.
Svar på tråden Vilken religion är rätt?