• Äldre 19 Feb 14:54
    12363 visningar
    17 svar
    17
    12363

    Så jäkla förstoppad, inget hjälper!

    Jag har haft förstoppning i över en månad. Så jäkla svårt att bajsa.
    Jag har ätit fibrer, druckit mycket vatten, ätit massor av grönsaker och allmänt nyttigt + att jag tagit laktulos maxdos + laxoberal men absolut inget händer. Är knappast bajsnödig eller gasig heller. I bästa fall kommer det några små kluttar var 3:dje dag och då med hjälp av vattenlavemang. NÅN gång känner jag mig nödig men när jag sätter mig kommer ingenting.

    Känner liksom ingenting i magen egentligen mer än att jag känner mig allmänt trög i kroppen. Skumt?!

    Finns det nån dunderkur som slår laxoberal och laktulos?

  • Svar på tråden Så jäkla förstoppad, inget hjälper!
  • Äldre 19 Feb 14:56
    #1

    Om du varit förstoppad i över en månad så kanske du ska kontakta vårdcentralen för rådgivning.

  • Äldre 19 Feb 14:57
    #2

    Intensivbehandling med movicol? Det ska lösa upp eventuella fekalom som kan täppa till.

    Däremot så kanske du behöver uppsöka läkare för vidare utredning.

  • Äldre 19 Feb 14:59
    #3

    Jag tror också att movicol är det bästa. Gå till vårdcentralen och få det på recept.

  • Äldre 19 Feb 14:59
    #4

    Jag var hos läkaren för ett par veckor sen och han skrev ut inolaxol. Är inte det samma?

  • Äldre 19 Feb 14:59
    #5

    har du testat klyx????

  • Äldre 19 Feb 15:00
    #6
    Maddsutt skrev 2012-02-19 14:59:20 följande:
    har du testat klyx????
    Japp, det är det jag tar till en-ett par  gånger i veckan
  • Äldre 19 Feb 15:03
    #7

    hmm.... men då måste du gå till läkaren igen.. när jag var förstoppad i 10 dagar fick jag ta 4 klyx på samma gång.. testa det???

  • Äldre 19 Feb 15:13
    #8
    Maddsutt skrev 2012-02-19 15:03:20 följande:
    hmm.... men då måste du gå till läkaren igen.. när jag var förstoppad i 10 dagar fick jag ta 4 klyx på samma gång.. testa det???
    Men det känns som att klyxen bara tar det som är längst fram eller längst ut. Det går ju inte direkt UPPÅT i tarmarna? Hur gör du för att få i 4 st? Jag tycker att bara med en så känns det som att det rinner ut även om jag kniper. Ska jag stå på huvet ?
  • Äldre 19 Feb 19:50
    #9

    du ska ligga i fosterställningen. och klyxet går uppåt, men du måste knipa minst 10 min, gärna längre..

    sen kan du gå på huk med benen så länge du orkar, det är bra... 

  • Äldre 19 Feb 22:18
    #10
    Maddsutt skrev 2012-02-19 19:50:58 följande:
    du ska ligga i fosterställningen. och klyxet går uppåt, men du måste knipa minst 10 min, gärna längre.. sen kan du gå på huk med benen så länge du orkar, det är bra... 

    Ok du verkar van och kunnig så jag ska prova det. Men att gå hukad och knipa med en halv liter i rumpan låter eehh ganska omöjligt
  • jagära­f
    Äldre 19 Feb 22:21
    #11

    Ät ordentligt av det här brödet (smör på) så kommer du med största säkerhet att slippa förstoppning. Och - det är inte alltid fibrer hjälper, kan ha motsatt effekt.


    Fröknäcke!


     


    100 g solroskärnor


    50 g linfrö
    50 g sesamfrö
    50 g kruskakli
    2 msk fiberhusk
    lite salt
    5 dl vatten


     


    (Pumpakärnor och flingsalt (gärna smaksatt, jag har karljohansmak) att strössla ovanpå).


     


    Blanda ingredienserna (utom pumpakärnorna och flingsaltet) och låt stå i minst 10 minuter.  Bred ut jämnt på bakplåtspapper på två bakplåtar.  Skär i bitar med tex pizzaslicer i 16 bitar på varje plåt eller bryt helt enkelt i bitar efter gräddning.


     


    Grädda i varmluftsugn 160° i 70-75 minuter. Känn efter att brödet verkar torrt, om inte låt stå en stund till. Låt gärna brödet stå kvar att torka på eftervärmen.


     

  • jagära­f
    Äldre 19 Feb 22:22
    #12

    Rör på dig ordentligt också. Promenera!

  • Äldre 20 Feb 04:21
    #13

    jag kanke var otydlig. när du tar klyx ska du ligga i fosterställning, inte gå på huk.

    på huk ska du gå varje morgon exempelvis så länge du orkar, det sätter igång tarmarna =)  men inget klyx i rumpan då =)

    funkar inte detta måste du gå till läkaren! de kan ge dig vattenlavermang inne på sjukhuset.

     

  • Äldre 20 Feb 20:20
    #14

    hur går det för dig???

  • Äldre 23 Feb 14:13
    #15

    Tack för tips! Jag äter verklgien fiberrikt men det hjälper inte, tack ändå för tipset om brödet..

    Ja hur går det.. Tog 30 droppar laxoberal för 3 dagar sen och gissa hur DET gick. Från 0 till 100. Bajsade så jag höll på att få skavsår i rumpan Kunde inte få ut mer till slut. men skönt var det
    Men nu har det gått 3 dagar utan nånting igen så jag är väl på ruta 1. Jag ska ta laktulos och se om det hjälper. Jag har mixat de två annars (laxoberal och laktulos) men de har inte gett effekt tillsammans.

  • Äldre 24 Feb 14:08
    #16

    härligt ändå att det hände nått =)

    ja ta lactulos varje kväll, och hjälper det inte måste du gå till läkaren tycker jag.. för så här ska du inte ha det! kram 

  • Sat 27 Jul 2019 09:20
    #17

    Tjohejs!
    Tänkte bara höra om du lyckades finna lindring?
    Har själv drabbats för första gången och har liknande symptom; magen känns tung, ingen aptit, trots att jag dricker kaffe händer inget (brukar bli rejäl fart vanligtvis), trots att jag ibland känner mig extremt toanödig händer inget när man väl sätter sig... 
    Börjar bli riktigt trött på detta o lite orolig för att hela tarmsystemet ska fyllas upp eller nåt!

Svar på tråden Så jäkla förstoppad, inget hjälper!