• Anonym (rädd)
    Äldre 27 Feb 23:59
    27770 visningar
    41 svar
    41
    27770

    Ont i ryggen på höger sida.. hjälp mig!

    Har så ont under revbenet på höger sida att jag bara sitter och gråter och vet inte vad jag ska ta mig till. För två veckor sen vaknade jag av att det gjorde så fruktansvärt ont på det stället att jag kräktes och satt och skakade.. det gick dock över efter en timme kanske.Ringde då till akuten men de tyckte att jag skulle avvakta. Nu igår natt kom detta tillbaka, ännu värre än sist. Och denna gången har det gjort ont i ett dygn nu. Jag låg och grät i sängen och hade svårt att andas pga smärtan.. i tolv timmar innan jag kunde ta mig till akuten.

    Är gravid i vecka 22 ska tilläggas. Där gjorde gynundersökning, ultraljudsundersökning av bebisen men allt såg bra ut där.. sen tog de urinprov och blodprover och kollade med det upp både gallan, levern, njurarna, lungorna.. ja allt, men hittade inget. Jag fortsatte ha ont. Det gör konstant ont, känns som att något trycker där precis under revbenet på höger sida av ryggen, får som "anfall" ibland då det gör hysteriskt ont, då strålar smärtan även mot magen. Fick lämna ett till urinprov sen i säkerhetsskull och då visade det på att jag KAN ha någon slags inflammation i kroppen, och fick antibiotika utskrivet som jag ska ta nu tre gånger om dagen... men fattar inte vad jag ska göra.

    Sitter bara här och gråter för det gör så ont. Har tagit två alvedon och legat på vänster sida med vetekudde men det hjälps inte.. är det någon mening att åka in till akuten igen? Jag har så fruktansvärt ont att det inte går att beskriva.. Snälla hjälp mig någon! :'(

  • Svar på tråden Ont i ryggen på höger sida.. hjälp mig!
  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 28 Feb 00:07
    #1

    Är det möjligt att dem kan ha missat något när de tog blodproven? Att det t.ex kan vara gallsten ändå? De har ju inte gjort någon annan undersökning av organen än genom blodprov. Är rädd vad detta kan vara. :(

  • Äldre 28 Feb 00:09
    #2

    Favoritar tråden då jag har ett ställe på vänster sida ryggen vid revbenet som gör fruktansvärt ont.... Vill höra vad du får för svar.

  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 28 Feb 00:22
    #3

    Ingen som känner igen sig eller kan ha någon susning om vad det kan vara? :(

  • alexan­der201­1
    Äldre 28 Feb 00:25
    #4

    inte att jag kanske hade lika ont så jag kräktes men fick tidigt ont i revbenen o det berode på att barnet låg mot revbenet o tryckte. hade inflammation i revbenen i nått muskelfäste. kändes som jag breskrev det då ungefär som en brännande känsla som bara blev värre o värre..minns att jag sa till sambon att det kändes som om jag hade krossat glas i revbenen :S

  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 28 Feb 00:28
    #5
    alexander2011 skrev 2012-02-28 00:25:32 följande:
    inte att jag kanske hade lika ont så jag kräktes men fick tidigt ont i revbenen o det berode på att barnet låg mot revbenet o tryckte. hade inflammation i revbenen i nått muskelfäste. kändes som jag breskrev det då ungefär som en brännande känsla som bara blev värre o värre..minns att jag sa till sambon att det kändes som om jag hade krossat glas i revbenen :S
    Okej, men kan det synas på ultraljud om barnet trycker mot revbenet eller något annat? För jag gjorde ju som sagt ultraljudsundersökning och allt såg bra ut där enligt läkaren... men kan han ha missat om det låg så det tryckte eller syns det överhuvudtaget? Hur fick du reda på inflammationen i revbenen? :(
  • alexan­der201­1
    Äldre 28 Feb 00:38
    #6
    Anonym (rädd) skrev 2012-02-28 00:28:12 följande:
    Okej, men kan det synas på ultraljud om barnet trycker mot revbenet eller något annat? För jag gjorde ju som sagt ultraljudsundersökning och allt såg bra ut där enligt läkaren... men kan han ha missat om det låg så det tryckte eller syns det överhuvudtaget? Hur fick du reda på inflammationen i revbenen? :(
    det var sjukgymnasten som konstanterade det..var lite röd flammig i huden, precis som ett blåmärke nästan sen hade jag även fruktansvärt ont i ryggen. nä de konstanterade inte det på ultraljud. jag kände sj att barnet låg däremot mest på höger sidan mennnn jag tycker du ska ta kontakt med sjukvården 1 gång till  för säkerhets skull annars, ring sjukgymnasten eller 1177 o fråga om det kan bero på nån muskelinflammation.
    jag ahde inte så ont så jag kräktes. det är det som får mig fundersam när det gäller dig om det verkligen kan vara samma sak men ont just på höger sidan hade jag..precis i första revbenet 
  • Anonym (insat­t)
    Äldre 28 Feb 00:48
    #7

    Gallsten brukar inte ge högersidiga symtom. Däremot kan det vara njursten som ger anfalls-smärtor i ryggen.Det kan vara knepigt att diagnosticera akut buk på en gravid kvinna. Du är dock bara i v 22 så man borde kunna se dina inre organ Ok på t ex ultrajud. Har de gjort ultraljud av dina njurar? 

    var du på gyn-akuten eller vanliga akuten?

    Tycker det verkar lite konstigt att de bara tog blodprov och inte gjorde ultraljud på dig, alltså inte bara på bebisen utan på dina organ.

    Fick du ngn medicin med dig hem? 

  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 28 Feb 00:57
    #8
    Anonym (insatt) skrev 2012-02-28 00:48:44 följande:
    Gallsten brukar inte ge högersidiga symtom. Däremot kan det vara njursten som ger anfalls-smärtor i ryggen.Det kan vara knepigt att diagnosticera akut buk på en gravid kvinna. Du är dock bara i v 22 så man borde kunna se dina inre organ Ok på t ex ultrajud. Har de gjort ultraljud av dina njurar? 

    var du på gyn-akuten eller vanliga akuten?

    Tycker det verkar lite konstigt att de bara tog blodprov och inte gjorde ultraljud på dig, alltså inte bara på bebisen utan på dina organ.

    Fick du ngn medicin med dig hem? 
    Nej, de gjorde bara ultraljud av bebisen. De gjorde inga andra undersökningar på organen än blodprov som inte visade något. Fick antibiotika med mig hem, för att urinprovet visade på att det KAN vara en inflammation i kroppen. Men det borde ju rimligtsvis inte ge sådana här smärtor. Det hela var väldigt oklart. Men de sa att jag skulle återkomma om det inte har gått bort med antibiotika om några dagar. Tycker du att jag ska ringa vårdcentralen imorgon och be om att få komma och få en ordentlig undersökning av njurarna?
  • Anonym (insat­t)
    Äldre 28 Feb 01:03
    #9
    Anonym (rädd) skrev 2012-02-28 00:57:06 följande:
    Nej, de gjorde bara ultraljud av bebisen. De gjorde inga andra undersökningar på organen än blodprov som inte visade något. Fick antibiotika med mig hem, för att urinprovet visade på att det KAN vara en inflammation i kroppen. Men det borde ju rimligtsvis inte ge sådana här smärtor. Det hela var väldigt oklart. Men de sa att jag skulle återkomma om det inte har gått bort med antibiotika om några dagar. Tycker du att jag ska ringa vårdcentralen imorgon och be om att få komma och få en ordentlig undersökning av njurarna?
    nja nu verkar det ju som om de ville utesluta njurbäcken inflammation på dig. Kanske ska du ge det 2 -3 dagar för att se om antibiotikan hjälper. Om inte , eller vid förnyade smärtor tycker jag att du ringer VC. Blir det illa så sök akuten, men be om ett ultraljud av njurarna. Det låter mer som njursten än inflammation i urinvägarna.

    Det finns bra smärtstillande mot njursten.

    Avvakta ett par dagar såvida det inte förvärras eller blir lika akut smärtsamt igen.

    Har du feber? några andra symtom? 
  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 28 Feb 01:07
    #10
    Anonym (insatt) skrev 2012-02-28 01:03:39 följande:
    nja nu verkar det ju som om de ville utesluta njurbäcken inflammation på dig. Kanske ska du ge det 2 -3 dagar för att se om antibiotikan hjälper. Om inte , eller vid förnyade smärtor tycker jag att du ringer VC. Blir det illa så sök akuten, men be om ett ultraljud av njurarna. Det låter mer som njursten än inflammation i urinvägarna.

    Det finns bra smärtstillande mot njursten.

    Avvakta ett par dagar såvida det inte förvärras eller blir lika akut smärtsamt igen.

    Har du feber? några andra symtom? 
    Okej, om det skulle vara njursten, kan det vara någon fara för bebisen då, tror du? 
    Har illamående som kommer och går, annars inga andra symptom.  
Svar på tråden Ont i ryggen på höger sida.. hjälp mig!