• Anonym (rädd)
    Äldre 27 Feb 23:59
    27897 visningar
    41 svar
    41
    27897

    Ont i ryggen på höger sida.. hjälp mig!

    Har så ont under revbenet på höger sida att jag bara sitter och gråter och vet inte vad jag ska ta mig till. För två veckor sen vaknade jag av att det gjorde så fruktansvärt ont på det stället att jag kräktes och satt och skakade.. det gick dock över efter en timme kanske.Ringde då till akuten men de tyckte att jag skulle avvakta. Nu igår natt kom detta tillbaka, ännu värre än sist. Och denna gången har det gjort ont i ett dygn nu. Jag låg och grät i sängen och hade svårt att andas pga smärtan.. i tolv timmar innan jag kunde ta mig till akuten.

    Är gravid i vecka 22 ska tilläggas. Där gjorde gynundersökning, ultraljudsundersökning av bebisen men allt såg bra ut där.. sen tog de urinprov och blodprover och kollade med det upp både gallan, levern, njurarna, lungorna.. ja allt, men hittade inget. Jag fortsatte ha ont. Det gör konstant ont, känns som att något trycker där precis under revbenet på höger sida av ryggen, får som "anfall" ibland då det gör hysteriskt ont, då strålar smärtan även mot magen. Fick lämna ett till urinprov sen i säkerhetsskull och då visade det på att jag KAN ha någon slags inflammation i kroppen, och fick antibiotika utskrivet som jag ska ta nu tre gånger om dagen... men fattar inte vad jag ska göra.

    Sitter bara här och gråter för det gör så ont. Har tagit två alvedon och legat på vänster sida med vetekudde men det hjälps inte.. är det någon mening att åka in till akuten igen? Jag har så fruktansvärt ont att det inte går att beskriva.. Snälla hjälp mig någon! :'(

  • Svar på tråden Ont i ryggen på höger sida.. hjälp mig!
  • Scream­2
    Äldre 4 Mar 13:21
    #31
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-04 08:50:21 följande:
    lära dig håll dig till TS. Vill du diskutera symtom fsom en egen debatt år du starta en egen tråd. TS skriver att hon har ont i ryggen , under revbenet. Alltså INTE frontalt utan dorsalt, dvs på ryggen. Du misstolkade "ont under revbenet" som att det skulle sitta under höger arcus. TS menade i hö flank, men då hon inte är van att beskriva smärtan i anatomiska termer var det lätt att misstolka hennes beskrivning. 

    Som upplysning går revbenen även ut på ryggen i en båge. Så man kan ha ont under revbenen där också. 

    Vad är det som du inte förstår?

    Jag håller mig till TS och frågar hur DU kan påstå att gallsten inte ger smärtor på HÖGER sida!!!!!
    TS skriver höger sida under revbenen, intervallsmärta, ut i ryggen, ner mot magen, dvs lite överallt tydligen och referred pain kan vi ju diskutera här....
    Jag säger inte emot att det inte kan stämma med njursten, absolut inte, vad jag hänger upp mig på är hur DU kan säga till TS att gallstenssmärta inte sitter på höger sida! Och du påstod också nånstans att hon INTE hade haft intervallsmärta..så gå tillbaka och LÄS vad du själv skrivit och svara på MIN fråga som är högst relevant för TS, kan man inte ha ont på höger sida om man har gallsten?  Vad är det DU inte förstår?
  • Äldre 4 Mar 13:54
    #32

    Förlåt om jag lägger mig i! Men jag hade för 2 veckor sedan, kraftiga smärtor/hugg under revbenen på både sidorna. Jag vaknade en morgon, gick upp och helt plötsligt vek jag mig dubbelt av smärta. Det kom i intervaller, och de blev värre. Detta varade en dag, nästa dag fick jag diarre. Och feber på kvällen. Vad kan detta ha varit? Ni som kan lite om sådana smärtor ;) , har inte fått det igen. Borde eg åkt in på akuten, men jag hade nog inte kunnat ta mig in...kunde inte stå upp ens dför då kom kramperna...gjorde fruktansvärt ont, de lugnade ner sig när jag låg ner.

  • Anonym (insat­t)
    Äldre 4 Mar 20:56
    #33
    How about cupcakes skrev 2012-03-04 12:25:12 följande:
    Fast än en gång! Gallstenssmärtor och njurstenssmärtor är svåra att skilja på, även för "insatta" personer. När jag kom in med mina smärtor kollade de njursten innan de kollade gallsten eftersom symtomen är i princip lika. Det till och med medicineras på samma sätt med voltaren/diclofenak och spasmofen...

    Så om du tycker att vi, jag och Scream2, ska ge oss angående smärtornas placering... Kanske du själv ska ge dig lite?
    Bita i det sura äpplet är aldrig roligt, men ibland får man ta det.
    Visst kan gallsten och njursten påminna om varandra men det gäller många tillstånd inom medicinen...det finns differentialdiagnoser in i det oändliga för varenda sjukdom.. så det är ingen nyhet. Men jag tycker att njurstensanfall brukar vara väldigt karaktäristiska. Brukar inte missa dem. Inte gallstenarna heller..
  • Anonym (insat­t)
    Äldre 4 Mar 20:59
    #34
    Scream2 skrev 2012-03-04 13:21:27 följande:
    Jag håller mig till TS och frågar hur DU kan påstå att gallsten inte ger smärtor på HÖGER sida!!!!!
    TS skriver höger sida under revbenen, intervallsmärta, ut i ryggen, ner mot magen, dvs lite överallt tydligen och referred pain kan vi ju diskutera här....
    Jag säger inte emot att det inte kan stämma med njursten, absolut inte, vad jag hänger upp mig på är hur DU kan säga till TS att gallstenssmärta inte sitter på höger sida! Och du påstod också nånstans att hon INTE hade haft intervallsmärta..så gå tillbaka och LÄS vad du själv skrivit och svara på MIN fråga som är högst relevant för TS, kan man inte ha ont på höger sida om man har gallsten?  Vad är det DU inte förstår?
    Gallsten ger inte strikt högersidiga smärtor i höger flank på ryggen. Nej... Gallsten brukar ge mer diffust molande dov smärta som kan stråla ut under skulderbladen. Skrev kanske lite kort då jag skrev " gallsten ger inte högersidiga smärtor", det var för kortfattat ja... men det var underförstått att det rörde sig om TS symtom på högersidiga flanksmärtor. varför hänger du upp dig på den formuleringen? verkar inte så vettigt..
  • Scream­2
    Äldre 4 Mar 21:35
    #35
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-04 20:59:38 följande:
    Gallsten ger inte strikt högersidiga smärtor i höger flank på ryggen. Nej... Gallsten brukar ge mer diffust molande dov smärta som kan stråla ut under skulderbladen. Skrev kanske lite kort då jag skrev " gallsten ger inte högersidiga smärtor", det var för kortfattat ja... men det var underförstått att det rörde sig om TS symtom på högersidiga flanksmärtor. varför hänger du upp dig på den formuleringen? verkar inte så vettigt..

    Men det är ju bara du som skrivit flank! TS har skrivit rygg vilket mig veterligen är en gansksa stor del av kroppen. Men facit i hand, så vet vi nu att det troligen var flanken, men inte då du skrev.
    Men skyll dig själv om du var kortfattad, du måste väl fatta att du behövde förtydliga dig? Annars skulle du få ifrågasättanden, som du tydligen har stora problem att hantera, då det var först NU som du kunde inse att du skrivit minst sagt lite tokigt...

    Gallsten och njursten skiljer man lätt åt då man SER patienten, då är det sällan man behöver tvivla...men med en sån diffus beskrivning som TS gett, då är det två diagnoser som kan vara högst troliga....var går gränsen för smärtan, när vi inte ser och TS kan peka?   
  • Anonym (insat­t)
    Äldre 4 Mar 22:00
    #36
    Scream2 skrev 2012-03-04 21:35:36 följande:
    Men det är ju bara du som skrivit flank! TS har skrivit rygg vilket mig veterligen är en gansksa stor del av kroppen. Men facit i hand, så vet vi nu att det troligen var flanken, men inte då du skrev.
    Men skyll dig själv om du var kortfattad, du måste väl fatta att du behövde förtydliga dig? Annars skulle du få ifrågasättanden, som du tydligen har stora problem att hantera, då det var först NU som du kunde inse att du skrivit minst sagt lite tokigt...

    Gallsten och njursten skiljer man lätt åt då man SER patienten, då är det sällan man behöver tvivla...men med en sån diffus beskrivning som TS gett, då är det två diagnoser som kan vara högst troliga....var går gränsen för smärtan, när vi inte ser och TS kan peka?   
    Jag tycker att TS beskrivning var enkel att förstå och utifrån den sade jag ju rätt sjukdom utan att ha sett TS ens...  kanske du tycker att det var svårt , men det tyckte inte jag. Det var precis så patienter brukar beskriva njursten. 

    TS har fått sitt svar och om du vill diskutera njursten kontra gallsten mm så tycker jag du skall starta en egen tråd om det.
  • Anonym (insat­t)
    Äldre 4 Mar 22:03
    #37
    Scream2 skrev 2012-03-04 21:35:36 följande:
    Men det är ju bara du som skrivit flank! TS har skrivit rygg vilket mig veterligen är en gansksa stor del av kroppen. Men facit i hand, så vet vi nu att det troligen var flanken, men inte då du skrev.
    Men skyll dig själv om du var kortfattad, du måste väl fatta att du behövde förtydliga dig? Annars skulle du få ifrågasättanden, som du tydligen har stora problem att hantera, då det var först NU som du kunde inse att du skrivit minst sagt lite tokigt...

    Gallsten och njursten skiljer man lätt åt då man SER patienten, då är det sällan man behöver tvivla...men med en sån diffus beskrivning som TS gett, då är det två diagnoser som kan vara högst troliga....var går gränsen för smärtan, när vi inte ser och TS kan peka?   
    Jag tycker inte att TS beskrivning var diffus, tvärtom tycker jag att det är oerhört tydligt : " hysteriskt ont i anfall under revbenet på höger sida ryggen"...(flanken sitter där..).
  • Scream­2
    Äldre 4 Mar 22:06
    #38
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-04 22:03:02 följande:
    Jag tycker inte att TS beskrivning var diffus, tvärtom tycker jag att det är oerhört tydligt : " hysteriskt ont i anfall under revbenet på höger sida ryggen"...(flanken sitter där..).
    Grattis till dig, men fortfarande kvarstår det jag störde mig på från början, att du hävdade att gallsten inte sitter på höger sida....
  • Anonym (insat­t)
    Äldre 4 Mar 23:11
    #39
    Scream2 skrev 2012-03-04 22:06:32 följande:
    Grattis till dig, men fortfarande kvarstår det jag störde mig på från början, att du hävdade att gallsten inte sitter på höger sida....
    Om du hade läst min nästa mening i samma inlägg så följde orden att det rörde sig om ryggen....men kanske är det var för svårt för dig att tolka att det rörde sig om de symtom som TS beskrev i sin inledning....
  • Scream­2
    Äldre 5 Mar 19:49
    #40
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-04 23:11:08 följande:
    Om du hade läst min nästa mening i samma inlägg så följde orden att det rörde sig om ryggen....men kanske är det var för svårt för dig att tolka att det rörde sig om de symtom som TS beskrev i sin inledning....

    Vad hade nästa mening med det att göra? Gallsten brukar inte ge symtom i ryggen (enligt dig då) så hade jag inte ens kommenterat dig. Men meningen var "gallsten brukar inte ge högersidiga symtom"  och att påståt det, oavsett hur meningen efter lyder är ju verkligen att vara ute på hal is! Jag reagerade på det och talade om det! Gallsten GER högersidiga symtom i de flesta fall (typiska smärtor sitter där och kan mkt väl stråla ut i ryggen!!!!!)
  • Äldre 25 Dec 09:26
    #41

    Jag har ont i hö sida av ryggen och ner mot hö sida av buken. Har haft detta i drygt en vecka. Det gör ont i buken
    på hö sida och jag känner mig uppspänd i magen. Trodde från början att det var början till ryggskott och jag
    hade svårt att gå rakt men med hjälp av Alvedon har det successivt gått tillbaka. Jag har tagit Alvedon 1330 mg
    åt gången ca 3 gånger om dagen. Vad är att göra.

Svar på tråden Ont i ryggen på höger sida.. hjälp mig!