• Anonym (Kläder?!)

    Ni som köper OddMolly, Bondelid och dyra märken..

    Hej! Detta är inget "gnällinlägg", bara en nyfiken och enkel fråga. Jag älskar kläder och tycker kvalitet är bättre än kvantitet...men det bär mig ändå emot att köpa en kofta från exempelvis Bondelid för 800 spänn. Ni som oftast köper sådana kläder, får jag fråga vad ni jobbar med?? Tycker var och varannan människa traskar runt i dessa plagg.

    Köper ni billigare basplagg, eller har ni andra tips? Jag har svårt att unna mg så dyra kläder...men det kanske är värt det? En kofta från ett dyrt märke håller ju längre än nåt från GinaTricot till exempel...?

    Hoppas ngn fattar frågan! Och är som sagt bara lite nyfiken!

  • Svar på tråden Ni som köper OddMolly, Bondelid och dyra märken..
  • Anonym
    straw2008 skrev 2012-03-19 13:21:45 följande:
    Filippa ks ull noppar sig aldrig :O) Det är ju typ akryl/skitblandningar som ser ut som hej kom o hjälp mig efter en tvätt.... o inte at tala om hur man ryser då den är blöt o man ska ta upp den ur maskinen URK !
    Har en ullrock från Filippa K, noppar en hel del, även om det inte är extremt. Ser även trist och sliten ut. Har haft den kanske 10 gånger under 2 års tid. Aldrig tvättad.
  • Mariasomething

    Litet tips..... Många köper sina dyra märkeskläder på outletesbutiker typ lager 157 o så. Halva priset! Men det erkänner inte folk! ;)


    Anonym (K

    läder?!) skrev 2012-03-15 07:50:50 följande:
    Hej! Detta är inget "gnällinlägg", bara en nyfiken och enkel fråga. Jag älskar kläder och tycker kvalitet är bättre än kvantitet...men det bär mig ändå emot att köpa en kofta från exempelvis Bondelid för 800 spänn. Ni som oftast köper sådana kläder, får jag fråga vad ni jobbar med?? Tycker var och varannan människa traskar runt i dessa plagg.

    Köper ni billigare basplagg, eller har ni andra tips? Jag har svårt att unna mg så dyra kläder...men det kanske är värt det? En kofta från ett dyrt märke håller ju längre än nåt från GinaTricot till exempel...?

    Hoppas ngn fattar frågan! Och är som sagt bara lite nyfiken!

  • Bedelia

    Jag och min man tjänar hyfsat bra, jobbar primärt inom managment/ekonomi och lägger gärna och ofta pengar på kläder.

    Just Odd Molly är för mig rena rama Svensson-mamma plaggen som jag aldrig skulle få för mig att klä mig i, klär mig i en mer klassiskt och köper ofta kläder på Gant, Ralph Lauren, Burberry, Filippa K blir det också en del och andra dyrare ställen om det är något särskilt jag vill ha. Handlar lika gärna på HM, eller Åhlens, eller MQ eller vad det nu kan vara, vissa saker  - vissa basplagg - är jag dock kräsen med och ser främst till en bra kvalite, passform och fall än till priset.

    Väskor och skor köper jag i princip uteslutande på vad man skulle kalla dyrare märken - av den anledningen att de är bättre. 

  • Anonym (Jag...)

    Jag jobbar med ekonomi och har en medelinkomst men jag har alltid köpt kvalitet framför kvantitet, det innebär inte alltid att dyra märken är bättre än billiga. Men jag köper sällan och dyrare än ofta och mycket och det kan jag göra för att jag har en klassisk stil, följer inte modet utan köper enbart sådant som jag gillar och som håller i längden, tänk Gant, Boomerang, Ralph Lauren och liknande. Detta har jag gjort sedan i tonåren.

  • Anonym
    Bedelia skrev 2013-03-20 08:58:43 följande:
    Jag och min man tjänar hyfsat bra, jobbar primärt inom managment/ekonomi och lägger gärna och ofta pengar på kläder.

    Just Odd Molly är för mig rena rama Svensson-mamma plaggen som jag aldrig skulle få för mig att klä mig i, klär mig i en mer klassiskt och köper ofta kläder på Gant, Ralph Lauren, Burberry, Filippa K blir det också en del och andra dyrare ställen om det är något särskilt jag vill ha. Handlar lika gärna på HM, eller Åhlens, eller MQ eller vad det nu kan vara, vissa saker  - vissa basplagg - är jag dock kräsen med och ser främst till en bra kvalite, passform och fall än till priset.

    Väskor och skor köper jag i princip uteslutande på vad man skulle kalla dyrare märken - av den anledningen att de är bättre. 

    Odd Molly kläder i 2000-4000 kr klassen= svensson -mamma kläder??
    Nja skulle intre tro att de flesta har råd att köpa såna kläder..=)
  • Bedelia
    Anonym skrev 2013-03-20 12:34:08 följande:

    Odd Molly kläder i 2000-4000 kr klassen= svensson -mamma kläder??
    Nja skulle intre tro att de flesta har råd att köpa såna kläder..=)

    Av dem jag känner är det typiska Svensson-mammor som lufsar runt och hypar på Odd Molly. Sen om de köper de i butik eller på Tradera det framgår inte.
  • Lilacs

    Jag tror att alla prioriterar olika. Jag prioriterar inredning och kläder och därför så kanske jag inte reser lika mycket eller köper någon dyr elektronikpryl. Jag handlar på allt från H&M till Boomerang och tycker jag har en väldigt blandad garderob. En shoppingmånad kan landa på allt från 200 spänn till 5000 spänn, beroende på vad jag behöver och hur mycket det kostar... Jag är även en sucker för hår- och hudvård och lägger en hel del pengar på det. Har jag otur tar flera produkter slut under samma månad och då rullar kulorna! 

    Huruvida kvaliteten är bättre på dyra plagg än de billiga vill jag låta vara osagt. Ett linne från Gina tricot sitter bra och behåller färgen trots ivrigt användande, år efter år. Ett linne från Boomerang eller Lexington kan tappa såväl form som färg efter några tvättar...Dock tycker jag det finns en enormt stor skillnad i passform! Köper jag en blus från H&M och en blus från Gant så känner jag en jätteskillnad i passformen. Kavajer, skjortor och jeans tycker jag man kan investera i. Däremot köper jag aldrig baslinnen eller leggings som kostar mer än 200 spänn. 

  • Anonym (Klädentusiatsten)

    Jag tjänar väl en bit över medel och jag köper bara s.k märkeskläder, dock inget från Odd Molly eller Bondelid vilket är märken som jag inte alls tycker för snygga saker.

    Skulle nog säga att jag per år snittar ungefär 2000kr/mån i klädinköp. Dock har jag haft en långsiktig strategi som bygger på att bygga upp en garderob som jag är nöjd med och sedan köper jag kompletteringsplagg till den. Har sean länge slutat att köpa plagg som jag inte känner är 100% rätt bara tex för att det är på rea. Detta då jag vet av egen erfarenhet att det inte kommer att användas.

    Skulle nog beskriva min stil som preppy med egna inslag. Köper alldeles för mycket Ralph Lauren, Morris, Boss, Nudie och sådant men håller på att vidga vyerna och köpa andra märken. Vad gäller skjortor är för närvarande mitt favoritmärke Stenströms.

    För mig är det en prioriteringsfråga, om skulle köpa ett plagg från HM vet jag att jag inte skulle vara nöjd med det, vilket skulle innebära att det inte användes, Jag satsar på en liten? (vet inte vad personer kallar liten) men funktionell garderob som faktiskt används.

  • Anonym (Billigt)

    Vi har ekonomi till att jag skulle kunna gå och köpa mig vilket plagg som helst i princip. Jag är hemmafru. Jag tycker det är onödigt att lägga pengar på så dyra kläder. Jag handlar mest på HM. Deras underkläder och kläder passar mig väldigt bra. Även deras jeans har superkvalitet! Visst har jag lagt 1000-3000 på en dyrare klänning någon gång men oftast väntar jag in reor och köper klänningar för 500-600 om jag behöver en finare. Till barnen kan jag däremot kosta på lite dyrare plagg ibland men även där gillar jag att handla på reor eller köpa begnagnat. Jag får ofta beröm för mina fina kläder så jag tror mer att det handlar om passform än märket i sig :)

  • Anonym (Klädentusiatsten)
    Anonym (2012) skrev 2019-01-23 06:17:23 följande:

    Tråden är nästan sju år gammal.


    Ämnet är väl fortfarande aktuellt?
  • Anonym (2012)
    Anonym (Klädentusiatsten) skrev 2019-01-23 16:48:44 följande:

    Ämnet är väl fortfarande aktuellt?


    Ja, men inte tråden.
  • Anonym (Klädentusiatsten)
    Anonym (2012) skrev 2019-01-23 17:07:30 följande:
    Ja, men inte tråden.
    Man kan väl ta upp den igen eller vad är egentligen problemet?
  • Anonym (l)

    Puttar man upp en gammal tråd brukar folk fortsätta svara på TS men ingen brukar läsa igenom tråden. Bättre med en ny&fräsch tråd.

  • Anonym (Msk)
    Anonym (Klädentusiatsten) skrev 2019-01-23 01:46:34 följande:

    Jag tjänar väl en bit över medel och jag köper bara s.k märkeskläder, dock inget från Odd Molly eller Bondelid vilket är märken som jag inte alls tycker för snygga saker.

    Skulle nog säga att jag per år snittar ungefär 2000kr/mån i klädinköp. Dock har jag haft en långsiktig strategi som bygger på att bygga upp en garderob som jag är nöjd med och sedan köper jag kompletteringsplagg till den. Har sean länge slutat att köpa plagg som jag inte känner är 100% rätt bara tex för att det är på rea. Detta då jag vet av egen erfarenhet att det inte kommer att användas.

    Skulle nog beskriva min stil som preppy med egna inslag. Köper alldeles för mycket Ralph Lauren, Morris, Boss, Nudie och sådant men håller på att vidga vyerna och köpa andra märken. Vad gäller skjortor är för närvarande mitt favoritmärke Stenströms.

    För mig är det en prioriteringsfråga, om skulle köpa ett plagg från HM vet jag att jag inte skulle vara nöjd med det, vilket skulle innebära att det inte användes, Jag satsar på en liten? (vet inte vad personer kallar liten) men funktionell garderob som faktiskt används.


    Nu är ju tråden 7 år gammal men jag tycker att det stämde mycket förr. Nu känns det som även kvalitetsmärkena har dragit ned på kvaliteten så varorna håller inte lika länge men kostar lika mycket..

    Köpte ett par vinterstövlar för 4000kr, de var de sämsta jag har köpt, jag har haft vinterstövlar från skopunkten som har haft bättre kvalitet! Stövlarna läckte och blev riktigt sunkiga efter tre månaders användning trots att jag skötte dem efter givna instruktioner.

    Jag tycker inte att det är konstigt att man som arbetande vuxen individ har råd med dyrare kläder, dock undrar jag hur de har råd att klä sina barn i svindyra kläder, dotterns högstadieklass springer alla runt i ruskigt dyra märkeskläder, trots att man vet att ungens föräldrar är låginkomsttagare och att barnet inte har något extraarbete. Det undrar jag hur de har råd med?
  • Anonym (Klädentusiatsten)
    Anonym (Msk) skrev 2019-01-23 21:00:18 följande:
    Nu är ju tråden 7 år gammal men jag tycker att det stämde mycket förr. Nu känns det som även kvalitetsmärkena har dragit ned på kvaliteten så varorna håller inte lika länge men kostar lika mycket..

    Köpte ett par vinterstövlar för 4000kr, de var de sämsta jag har köpt, jag har haft vinterstövlar från skopunkten som har haft bättre kvalitet! Stövlarna läckte och blev riktigt sunkiga efter tre månaders användning trots att jag skötte dem efter givna instruktioner.

    Jag tycker inte att det är konstigt att man som arbetande vuxen individ har råd med dyrare kläder, dock undrar jag hur de har råd att klä sina barn i svindyra kläder, dotterns högstadieklass springer alla runt i ruskigt dyra märkeskläder, trots att man vet att ungens föräldrar är låginkomsttagare och att barnet inte har något extraarbete. Det undrar jag hur de har råd med?
    Jag håller med dig om att kvalitén på vissa märken har förändrats över tid, tex ett sådant märke som Tiger tycker jag håller väldigt dålig kvalité numera. Tråkigt att dina stövlar inte höll bättre, du har inte reklamerat dessa?
Svar på tråden Ni som köper OddMolly, Bondelid och dyra märken..