• Anonym
    Äldre 21 Mar 16:40
    21196 visningar
    61 svar
    61
    21196

    Vad kostar det att bo i hus?

    Jag och min man är inte överens. Jag vill bo i lägenhet och han vill bo i hus. Nu vill han inte bo i hus för att det är just ett hus utan för att han är övertygad om att det är billigare än att bo i lägenhet där man får betala avgift till föreningen.

    Men säg att man betalar 5500 i månaden till föreningen. Då ingår:

    Yttre underhåll
    Kabeltv
    Värme
    Vatten
    Fastighetsavgift
    Sopor

    Vad kostar det att bo i hus med vatten, sopor, underhåll, värme etc. Vad kostar det för er?
    Jag tror ju att det går på ett ut det där...

  • Svar på tråden Vad kostar det att bo i hus?
  • Äldre 21 Mar 16:50
    #1

    Vill man bo stort så är hus billigare men upp till 100kvm är lägenhet billigare och upp till 150/200kvm skulle jag säga det går på ett ut.

  • Äldre 21 Mar 16:51
    #2

    5500 kr/månad blir 66 000 kr per år. Så mycket lägger jag inte på drift + behövligt underhåll på mitt hus, utan en bra bit under. Dock har jag förstås månader då det är dyrare än 5500 kr, det varierar ganska kraftigt under året. På sommaren till exempel är ju värmekostnaden nästan noll. Men jag har ju gjort en del renoveringar som inte behövts göras eller gjort mer/dyrare än jag hade behövt.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 16:56
    #3
    Ms H skrev 2012-03-21 16:51:37 följande:
    5500 kr/månad blir 66 000 kr per år. Så mycket lägger jag inte på drift + behövligt underhåll på mitt hus, utan en bra bit under. Dock har jag förstås månader då det är dyrare än 5500 kr, det varierar ganska kraftigt under året. På sommaren till exempel är ju värmekostnaden nästan noll. Men jag har ju gjort en del renoveringar som inte behövts göras eller gjort mer/dyrare än jag hade behövt.
    Men vad betalar du då för de tjänster du måste ha när du bor i hus?

    El
    Vatten
    Sopor
    Ev samfällighetsavgift
    Underhåll (i snitt)
    Värme
    Ev kabeltv
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 17:26
    #4

    Någon som vill dela med sig av sina kostnader när ni bor i hus?

  • Äldre 21 Mar 17:34
    #5
    Anonym skrev 2012-03-21 16:56:05 följande:
    Men vad betalar du då för de tjänster du måste ha när du bor i hus?

    El
    Vatten
    Sopor
    Ev samfällighetsavgift
    Underhåll (i snitt)
    Värme
    Ev kabeltv
    Jag har inte alla årskostnader i huvudet och inte heller på den här datorn. Men några exempel:

    * "Kabeltv" (i mitt fall Boxer) - 234kr/månad
    * El/vatten/värme (kommer på samma räkning för mig) -  3145 kr i januari i år, vintermånader är förstås mkt dyrare än sommarmånader
    * Sopor - 1154 kr för ett halvår, sophämtningen i staden är relativt dyr eftersom den finansierar sopsorteringen, det är gratis att lämna sorterat avfall på våra fina återvinningsstationer

    Ingen samfällighet, ingen tomtavgift.  
  • Äldre 21 Mar 17:37
    #6

    Glöm inte att räkna med inköpskostnad med räntor och dyligt.

  • Nyfike­n gul
    Äldre 21 Mar 17:45
    #7

    vad det kostar att bo i hus beror ju också på var i landet man bor - ju högre inköpspris ju högre månadskostnad förstås eftersom du måste betala ränta och amortering på lånet.

    Vårat huslån är på 380.000 kr (norrland, privatköpt utan mäklare) 

    Amortering o lån, försäkring, sopor/vatten, hushållsel, pellets (eldar med pellets) , boxer/bredband, tv, telefon - då har vi en kostnad på ca 6.000 kr (tomten är vår egen och inga andra avgifter tillkommer)

    däremot räknar vi in ett månatlig underhåll på huset eftersom man alltid måste göra saker på huset och slår vi ut den kostnaden varje månad så får vi plussa på ca 1500 kr .

    och som sagt, vissa månader kostar huset mer eftersom både elen och pelletskostnaden stiger om det är riktigt kallt ute.  En riktigt kall vintermånad kan vi behöva bekosta över 3000 kr i pellets utöver vanlig hushållsel som ju också stiger givetvis då vi även har luftvärmepump.        


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym
    Äldre 21 Mar 20:10
    #8

    Hus utanför stockhol på 163kvm.

    Vatten ca 400kr
    sop ca 100kr
    el för vintermånad 2500kr
    försäkring 400
    ränta och amortering 6000kr

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 21:40
    #9

    Jag pratar alltså om bostadrätt nu, inte hyreslägenhet

    Inköpspriset har man ju oavsett om man köper hus eller lägenhet. Det jag är ute efter är om driften på huset är ungefär samma som avgiften till föreningen.

    Så när ni svarar, baka inte in ränta och amortering i kostnaden för den går ju utanför avgiften

  • Anonym
    Äldre 21 Mar 21:59
    #10
    Anonym skrev 2012-03-21 16:56:05 följande:
    Men vad betalar du då för de tjänster du måste ha när du bor i hus?

    El
    Vatten
    Sopor
    Ev samfällighetsavgift
    Underhåll (i snitt)
    Värme
    Ev kabeltv

    hmm.... utslaget  månadsvis ca:

    Hushållsel - 400 kr 

    Vatten o sopor - 500 kr

    Försäkringar på huset - 700 kr  

    Månatligt underhåll på huset snittat ca 1500 kr

    Värme+ varmvatten - pellets 2500 kr 

    Bredband + tv  (går på samma) 700 kr

    TOTALT:            6300 kr

    Hus 140 kvadrat,  och som redan sagts, det här är ju snittade kostnader. Vissa månader ändras ju kostnaderna. Vintern kräver mer pellets tex och mer el , sommartid går det åt mer vatten då man duschar oftare och man kanske också fyller barnpoolen, vattnar gräsmatta o rabatter var o varannan dag osv.     
Svar på tråden Vad kostar det att bo i hus?