• Anonym
    Äldre 22 Mar 23:07
    12073 visningar
    22 svar
    22
    12073

    Jag satte igång brandlarmet!

    Okej, idag hände något jättejobbigt. Jag skulle baka muffins och i ugnen hade det droppat olja från när vi lagade mat igår. Röken bara väller ut och plötsligt drar brandvarnaren igång! I panik ringer jag min sambo (en ovana jag har, han brukar alltid lugna mig men jag vill egentligen klara mig själv), drar fram en köksstol för att komma åt det tjutande helvetet och skriker "BRANDVARNAREN HAR GÅTT IGÅNG DET RYKER FRÅN UGNEN HUR FAN STÄNGER JAG AV DEN?! Helvetes as!" (typ så). Min sambo blir väl lite stirrig av tjutandet men guidar mig fint igenom den enkla knapptryckningen som krävs för att få tyst på skiten. Då kommer mina tårar (jag hanterar uppenbarligen inte den sortens stress särskilt bra) och han får trösta mig, "det är väl inte så farligt". Men tänk om grannarna har hört tänker jag! Pinsamt! Och tänk om brandkåren är på väg! Tänk om nån går förbi och ser vårt rökfyllda kök och tror att det brinner. Mitt i mitt ältande så börjar helvetet PIPA IGEN! Upp på stolen, "VAD FAN SKA JAG GÖRA DET HJÄLPER INTE ATT TRYCKA PÅ KNAPPEN!!". Min sambo tappar tålamodet och skriker i telefonen "SKRUVA AV SKITEN! SKRUVA! RUNT! RUNT!". Jag får loss skiten, sliter loss batteriet som om det vore en bomb i en dålig actionfilm som i sista sekund desarmeras och slänger möget i golvet. Jag gråter hysteriskt och hunden har kissat på sig av skräck. Vi avslutar samtalet och jag stänger in mig i sovrummet sittandes på golvet ifall ifall nån granne skulle titta förbi. 

    Usch, jag har aldrig varit med om något sånt förut och jag var helt skakig och som dränerad på känslor flera timmar efteråt. Det var INTE roligt även om vi säkert kommer att skratta åt det nu i efterhand. Har ni nånsin råkat ut för samma? Brandvarnare, brandlarm eller liknande? Hur reagerade ni? Hur håller man lugnet som McGyver? :P

  • Svar på tråden Jag satte igång brandlarmet!
  • Electr­oDiva
    Äldre 22 Mar 23:13
    #1

    åh , kom igen :)

    alla vet att brandlarm kan utlösas av små saker, brödrost, locktång, ugnsrök.

    Jag fick själv igång brandlarmet för ett tag sen, jag bakade kakor och något hade bränt fast i ugnen tidigare så när jag skulle ta ut kakorna så vällde den svarta röken ut, brandlarmet gick igång, vårat brandlarm sitter någonstans inne vid fläkten, vi kommer alltså inte åt det själva, hyresbolaget kommer hit då o då o kontrollerar larm och batterier...

    Så, kunde inget göra åt det.
    Det var veckan då jag hämtat min omplaceringshund, som var skygg o osäker på en hel del i den nya omgivningen, hunden fick panik och så även jag av det där j*vla tjutandet o den panikslagna hunden.

    Så det var bara att kasta oss ut på balkongen, där stod vi jag och min hund, jag i bara linne och trosor, och blickade ut över snön( bor i norra norrland) till tonerna av brandlarmet. :) 

  • Piano
    Äldre 23 Mar 00:41
    #2

    Brandlarm är inte roliga!
    Jobbar i vården och hade precis börjat på ett boende och därför inte hunnit lära mig alla rutiner vid brand osv. Jag och en kollega fick för oss att baka och såklart började det ryka ur ugnen.. Brandlarmet sätter igång och då har man ett par minuter på sig att springa ut i korridoren och stänga av det innan det går till brandstation - vilket jag ju inte hade fått veta ännu och min kollega glömde bort det i paniken av larmet och att alla dörrar på avdelningen slår igen och förvirrade pensionärer som springer omkring. Ett par tusen kostade den utryckningen och jag kan ju säja att vår chef var inte glad på oss. ;)

  • orpon
    Äldre 24 Mar 21:27
    #3

    Hahaha.....humor...

  • before
    Äldre 24 Mar 21:37
    #4

    Jag förstår att du väljer att skriva det där anonymt, påminner mig om händelser ur mitt eget liv faktiskt...

  • Sixxty
    Äldre 24 Mar 22:47
    #5

    Har du verkligen aldrig varit med om att brandvarnaren börjar tjuta när du lagar mat? Tycker det händer titt som tätt här hemma. Jag viftar med en tidning framför den tills den slutar tjuta och tänker inte mer på det se. Orolig skulle jag bara bli om den börjar tjuta och jag inte vet orsaken till det.

  • Anonym
    Äldre 24 Mar 22:52
    #6

    Seriös blev du så hysterisk över brandvarnaren att du totalt skrämmer slag på den stackars hunden?!

  • Electr­oDiva
    Äldre 24 Mar 22:58
    #7
    Anonym skrev 2012-03-24 22:52:20 följande:
    Seriös blev du så hysterisk över brandvarnaren att du totalt skrämmer slag på den stackars hunden?!
    hunden blev nog rädd av larmet, brandlarm låter högt, intensivt, hundar har bättre hörsel..
     
  • Anonym
    Äldre 24 Mar 23:00
    #8
    ElectroDiva skrev 2012-03-24 22:58:28 följande:
    hunden blev nog rädd av larmet, brandlarm låter högt, intensivt, hundar har bättre hörsel..
     
    Jag kan ju erkänna att brandlarmet startat nån gång när jag lagat mat, men inte bryr sig min hund om det han undrar mest vad det är som väsnas.
  • Coyote
    Äldre 24 Mar 23:03
    #9

    Äh, det brukade gå igång varje gång vi stekte pannkakor, till slut plockade vi ur batteriet innan vi började.

  • Electr­oDiva
    Äldre 24 Mar 23:04
    #10
    Anonym skrev 2012-03-24 23:00:18 följande:
    Jag kan ju erkänna att brandlarmet startat nån gång när jag lagat mat, men inte bryr sig min hund om det han undrar mest vad det är som väsnas.
    ja alla hundar är ju rädd för olika saker :), sen blev hunden nog mer stressad av mattes panik
Svar på tråden Jag satte igång brandlarmet!