• Anonym
    Äldre 22 Mar 23:07
    12004 visningar
    22 svar
    22
    12004

    Jag satte igång brandlarmet!

    Okej, idag hände något jättejobbigt. Jag skulle baka muffins och i ugnen hade det droppat olja från när vi lagade mat igår. Röken bara väller ut och plötsligt drar brandvarnaren igång! I panik ringer jag min sambo (en ovana jag har, han brukar alltid lugna mig men jag vill egentligen klara mig själv), drar fram en köksstol för att komma åt det tjutande helvetet och skriker "BRANDVARNAREN HAR GÅTT IGÅNG DET RYKER FRÅN UGNEN HUR FAN STÄNGER JAG AV DEN?! Helvetes as!" (typ så). Min sambo blir väl lite stirrig av tjutandet men guidar mig fint igenom den enkla knapptryckningen som krävs för att få tyst på skiten. Då kommer mina tårar (jag hanterar uppenbarligen inte den sortens stress särskilt bra) och han får trösta mig, "det är väl inte så farligt". Men tänk om grannarna har hört tänker jag! Pinsamt! Och tänk om brandkåren är på väg! Tänk om nån går förbi och ser vårt rökfyllda kök och tror att det brinner. Mitt i mitt ältande så börjar helvetet PIPA IGEN! Upp på stolen, "VAD FAN SKA JAG GÖRA DET HJÄLPER INTE ATT TRYCKA PÅ KNAPPEN!!". Min sambo tappar tålamodet och skriker i telefonen "SKRUVA AV SKITEN! SKRUVA! RUNT! RUNT!". Jag får loss skiten, sliter loss batteriet som om det vore en bomb i en dålig actionfilm som i sista sekund desarmeras och slänger möget i golvet. Jag gråter hysteriskt och hunden har kissat på sig av skräck. Vi avslutar samtalet och jag stänger in mig i sovrummet sittandes på golvet ifall ifall nån granne skulle titta förbi. 

    Usch, jag har aldrig varit med om något sånt förut och jag var helt skakig och som dränerad på känslor flera timmar efteråt. Det var INTE roligt även om vi säkert kommer att skratta åt det nu i efterhand. Har ni nånsin råkat ut för samma? Brandvarnare, brandlarm eller liknande? Hur reagerade ni? Hur håller man lugnet som McGyver? :P

  • Svar på tråden Jag satte igång brandlarmet!
  • Äldre 24 Mar 23:08
    #11

    När jag läste rubriken i TS så trodde jag att du hade satt igång brandlarmet på jobbet eller nåt så att brandkåren kom automatiskt. BrandLARM och brandVARNARE är olika saker. Vad är det som är så hemskt? Coola ner dig ett par hekto! Det är bara att pilla ut batteriet direkt nästa gång.

  • Äldre 24 Mar 23:17
    #12

    Allvarligt?

    Jag hade igång brandvarnaren titt som tätt när vi nyss flyttat in i vårt hus. Min käreman har dessutom seriekopplat våra vilket gör att det tjuter i kök, hall, hela övervåningen och garaget...

    Första gången jag skulle baka fikabröd i långpannan tänkte jag inte på att lin nuvarande spis i huset är 60 cm bred och min förra spis jag hade i lägenheten var 70 cm... Det blev totalöversvämning. Det tjöt överallt, hela köket blev dimmigt. Jag öppnade altan- och köksdörr för att vädra mitt i vinterkylan. Lagomt kul.

    Sånt som händer.

    Alla råkar ut för det någon gång.

    Tyckerer dock du ska fundera på din reaktion. Låter nästan som om du fick någon sorts panikångestattack..?

  • before
    Äldre 25 Mar 06:15
    #13

    Någon gång ska ju vara den första gången man drar igång brandlarmet lite oförhappandes bara för att man bränner vid något i köket...

  • Anonym
    Äldre 25 Mar 06:35
    #14

    Måste säga att jag tycker att detta är lite löjligt.

    Förstår att man kan få panik eller ångest eller liknade av massa olika saker, även vardagsgrejer, som brandlarm. Men på dig låter det ju som om du aldrig någonsin har hört det förr! Jag råkar få igång brandlarmet under matlagning rätt som det är. Det hände oxå massa gånger under min uppväxt när mamma lagar mat.

    Om grannarna hör brandlarmet så hör dom ju oxå att du stänger av det. Tror inte att det finns nån som tycker att det är konstigt att det händer ibland. Om dom ser röken så är det väl bara bra om dom oxå ser dig vädra ut huset/lägenheten efteråt!

  • Äldre 25 Mar 07:16
    #15

    mitt brandlarm går ofta när ja bakar Vilket ej sker ofta  hehe. när ja skall öppna ugnen så får ja alltid öppna fönstret och ha på fläkten för att röken inte skall gå in i lägenheten utan ut istället.. men ja brukar taa en tidning och fläkta under laRMET DE HJÄLPER.

  • La Lola
    Äldre 25 Mar 07:34
    #16

    Oj...vilken reaktion på något så vanligt.....

    Ja jag har dragit i gång brandvarnaren här hemma.
    Det är det nog många som har gjort.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (ts)
    Äldre 25 Mar 11:18
    #17

    Oj vad många som verkar vara med om tjutande brandvarnare ofta och kommer med snäsiga svar! Jag tycker själv att en tjutande brandvarnare SKA vara något allvarligt, det är väl det dem är till för? Hade jag tex hört grannens brandvarnare gå igång hade jag blivit jätteorolig, många av er verkar ju bara tänka "äh de steker nog bara pannkakor!". Anledningen till min panik var väl att jag blev stressad över att få tyst på eländet så fort som möjligt just för att jag inte vill skrämma grannar eller få hit brandkåren. Ni verkar inte ha förstått innebörden med brandvarnare :) 

  • Anonym
    Äldre 25 Mar 11:21
    #18

    Jo jag tror nog dom flesta förstår innebörden av en brandvarnare men det är knappast smart att reagera som du. Tror hjärnan är mer med om man håller sig lugn och kollar läget än om man blir hysterisk, om det nu på riktigt brinner

  • Anonym
    Äldre 25 Mar 11:26
    #19
    Anonym (ts) skrev 2012-03-25 11:18:10 följande:
    Oj vad många som verkar vara med om tjutande brandvarnare ofta och kommer med snäsiga svar! Jag tycker själv att en tjutande brandvarnare SKA vara något allvarligt, det är väl det dem är till för? Hade jag tex hört grannens brandvarnare gå igång hade jag blivit jätteorolig, många av er verkar ju bara tänka "äh de steker nog bara pannkakor!". Anledningen till min panik var väl att jag blev stressad över att få tyst på eländet så fort som möjligt just för att jag inte vill skrämma grannar eller få hit brandkåren. Ni verkar inte ha förstått innebörden med brandvarnare :) 
    Jag har också råkat ut för det några gånger och första gången kan man bli uppstressad när man inte vet hur man ska få stopp på den. Tänk så här TS. Nu har du varit med om det en gång så nu vet du vad du ska göra nästa gång det händer och då behöver du inte bli rädd eller få panik. Allt man är med om även jobbiga saker lär man sig något av. Kram
  • Anonym (ts)
    Äldre 25 Mar 11:28
    #20
    Anonym skrev 2012-03-25 11:21:22 följande:
    Jo jag tror nog dom flesta förstår innebörden av en brandvarnare men det är knappast smart att reagera som du. Tror hjärnan är mer med om man håller sig lugn och kollar läget än om man blir hysterisk, om det nu på riktigt brinner
    Precis. Men du vet, stöter du på en haj i vattnet ska du hålla dig stilla... Vissa saker är lättare sagt än gjort ;)
  • Sixxty
    Äldre 25 Mar 11:40
    #21
    Anonym (ts) skrev 2012-03-25 11:18:10 följande:
    Oj vad många som verkar vara med om tjutande brandvarnare ofta och kommer med snäsiga svar! Jag tycker själv att en tjutande brandvarnare SKA vara något allvarligt, det är väl det dem är till för? Hade jag tex hört grannens brandvarnare gå igång hade jag blivit jätteorolig, många av er verkar ju bara tänka "äh de steker nog bara pannkakor!". Anledningen till min panik var väl att jag blev stressad över att få tyst på eländet så fort som möjligt just för att jag inte vill skrämma grannar eller få hit brandkåren. Ni verkar inte ha förstått innebörden med brandvarnare :) 
    Brandvarnaren tjuter när den känner rök. Den kan inte avgöra om situationen är allvarlig eller inte. Jag har varit med om att brandvarnare gått av när någon blåst ut ett ljus i närheten. Innebörden av att ha en brandvarnare är att man ska bli varnad om det är rök i bostaden vilket t ex matos kan vara. Sen är det upp till innehavaren av bostaden att avgöra om det föreligger någon fara eller inte. Det kan inte brandvarnaren göra.

    Att en brandvarnare tjuter trots att det inte brinner "på riktigt" är ingen ovanligt. Din reaktion står inte i proportion till vad som hände. En brandvarnare som tjuter pga ett muffinsbak går inte att jämföra med en vithajsattack. Det ena är livsfarligt det andra är irriterande.
  • Anonym (stres­sad)
    Äldre 25 Mar 15:11
    #22

    Själv får jag ganska högt stresspåslag av alla brandlarm men det är nog bara för att jag när jag fortfarande bodde hemma var med om att vårt hus som brann ner. Vi lyckades rädda oss ut men trots allt var vi ju i princip i livsfara för branden spred sig ganska snabbt och några i familjen fick rökskador. Vi låg och sov när det började.

    Sen om jag står och gör nåt i köket och brandvarnaren går i gång då blir det ju inte lika stressat eftersom jag utgår från att det är det men trots allt jag kollar noga runt i alla rum så att det inte är något. Mitt stresspåslag har blivit mindre med åren men så fort jag ska t.ex. bo på hotell så kollar jag utrymningsvägar och så.

    Själv tror jag det är sunt att ha en viss respekt för det och alla har olika hög stresströskel. Jag är också otroligt känslig för röklukt även om jag naturligtvis inte automatiskt utgår från att det brinner om jag känner röklukt, nån kan ju faktiskt grilla i trädgården på sommaren eller elda löv eller annat på hösten. Det är mer om jag känner röklukt där jag inte borde känna röklukt så att säga.

Svar på tråden Jag satte igång brandlarmet!