• Anonym (Obehö­rig lärare­)
    Äldre 6 Apr 19:48
    17499 visningar
    51 svar
    51
    17499

    Hur mycket högre lön kan man få som behörig lärare?

    Jag är utbildad lärare, men har ingen examen. Det saknas några poäng bara för att bli behörig. Men trots detta så har jag jobbat i 7 år som lärare. I dagsläget har jag en månadslön på 23000:-. Tanken är att jag ska försöka få klart min examen innan hösten. Hur mycket högre lön kan man tänka sig att en examen innebär i praktiken?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-06 20:37
    För att förtydliga: det handlar alltså om samma kommun, samma jobb. Så utgångspunkten är 23000:- som obehörig. Hur mycket kan det tänkas höjas av ett examensarbete? Jag ska alltså inte byta kommun/jobb.

  • Svar på tråden Hur mycket högre lön kan man få som behörig lärare?
  • Anonym (.....­...)
    Äldre 7 Apr 10:23
    #41
    Anonym (Obehörig lärare) skrev 2012-04-07 10:19:15 följande:
    För att jag inte har haft ork att ta tag i det helt enkelt. Ren lathet helt enkelt. Men jag ska fixa det nu är det tänkt.
    Du vet att du troligen kommer få ett år tillsammans med mentor då också? Tror det blir så för alla som inte tagit ut sin examen före 1/7 2011, även om man jobbat tidigare.
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 10:34
    #42
    Anonym (........) skrev 2012-04-07 10:23:36 följande:
    Du vet att du troligen kommer få ett år tillsammans med mentor då också? Tror det blir så för alla som inte tagit ut sin examen före 1/7 2011, även om man jobbat tidigare.

    Jag är inte så insatt i den saken. Känns ju onekligen som något riktigt onödigt (och resursslöseri) med tanke på att jag har jobbat i 7 år som lärare.
  • Anonym (.....­...)
    Äldre 7 Apr 10:58
    #43
    Anonym (Obehörig lärare) skrev 2012-04-07 10:34:21 följande:
    Jag är inte så insatt i den saken. Känns ju onekligen som något riktigt onödigt (och resursslöseri) med tanke på att jag har jobbat i 7 år som lärare.

    Som sagt jag är osäker. Du kommer även få betala 1500 kr för ditt lärarleg eftersom du inte fått ut din examen innan 1/7 2011.
  • Anonym (betty­)
    Äldre 7 Apr 11:47
    #44
    Anonym (Obehörig lärare) skrev 2012-04-06 19:48:03 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-06 20:37
    För att förtydliga: det handlar alltså om samma kommun, samma jobb. Så utgångspunkten är 23000:- som obehörig. Hur mycket kan det tänkas höjas av ett examensarbete? Jag ska alltså inte byta kommun/jobb.
    Jag tror inte du får upp lönen alls ifall du inte löneförhandlar. När du ska skriva nytt kontrakt kan du begära 26 så kanske du får 25000kr om du har tur. Hur mycket du kan höja lönen beror mest på vilka ämnen du undervisar i. Undervisar du i ma/ke så tror jag nog det blir lättare att höja lönen än om du undervisar i re/hi.
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 12:17
    #45
    Anonym (........) skrev 2012-04-07 10:58:45 följande:

    Som sagt jag är osäker. Du kommer även få betala 1500 kr för ditt lärarleg eftersom du inte fått ut din examen innan 1/7 2011.

    Jag kollade på skolverkets hemsida, och de har övergångsregler som gäller för de som är i min situation. Det innebär att man anses ha genomgått introduktionsåret om man har arbetat som lärare minst ett läsår. 

    Ja, men de 1500:- gäller ju för alla så det är ju skitsamma. Man får väl förhandla sig till 1500:- mer i lön så är edt betalt på en gång...Skrattande  
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 12:19
    #46
    Anonym (Obehörig lärare) skrev 2012-04-07 12:17:43 följande:

    Jag kollade på skolverkets hemsida, och de har övergångsregler som gäller för de som är i min situation. Det innebär att man anses ha genomgått introduktionsåret om man har arbetat som lärare minst ett läsår. 

    Ja, men de 1500:- gäller ju för alla så det är ju skitsamma. Man får väl förhandla sig till 1500:- mer i lön så är edt betalt på en gång...Skrattande  

    * det (för örvigt så undervisar jag i bl.a svenska...haha)
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 12:20
    #47
    Anonym (betty) skrev 2012-04-07 11:47:29 följande:
    Jag tror inte du får upp lönen alls ifall du inte löneförhandlar. När du ska skriva nytt kontrakt kan du begära 26 så kanske du får 25000kr om du har tur. Hur mycket du kan höja lönen beror mest på vilka ämnen du undervisar i. Undervisar du i ma/ke så tror jag nog det blir lättare att höja lönen än om du undervisar i re/hi.

    Jag kommer att begära ny lön, och det har redan diskuterats lite löst i form att min chefs uttalande: "Ja, med ett examensbevis så kommer ju lönen bli lite högre".

    Jag undervisar i språk. 
  • Anonym (.....­...)
    Äldre 7 Apr 12:20
    #48
    Anonym (Obehörig lärare) skrev 2012-04-07 12:17:43 följande:
    Jag kollade på skolverkets hemsida, och de har övergångsregler som gäller för de som är i min situation. Det innebär att man anses ha genomgått introduktionsåret om man har arbetat som lärare minst ett läsår. 

    Ja, men de 1500:- gäller ju för alla så det är ju skitsamma. Man får väl förhandla sig till 1500:- mer i lön så är edt betalt på en gång...Skrattande  
    Njae, det gäller inte för alla.. Jag tog min examen i juni 2006 och har läst till några ämnen efteråt och jag behöver inte betala något för att få min legitimation..
  • Äldre 7 Apr 12:27
    #49
    Anonym (Obehörig lärare) skrev 2012-04-07 12:20:44 följande:
    Jag kommer att begära ny lön, och det har redan diskuterats lite löst i form att min chefs uttalande: "Ja, med ett examensbevis så kommer ju lönen bli lite högre".

    Jag undervisar i språk. 
    De jag har hört, som har tagit ut sin examen och sedan förhandlat om ny lön, har fått ett påslag på runt 1500-2000. 
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 12:42
    #50
    Anonym (........) skrev 2012-04-07 12:20:55 följande:
    Njae, det gäller inte för alla.. Jag tog min examen i juni 2006 och har läst till några ämnen efteråt och jag behöver inte betala något för att få min legitimation..

    För alla som tar ut examen efter 1/7 2011 (det var liksom underförstått) oavsett när man var klar med utbildningen.
  • Anonym (Obehö­rig lärare­) Trådstartaren
    Äldre 7 Apr 12:46
    #51
    Husis skrev 2012-04-07 12:27:41 följande:
    De jag har hört, som har tagit ut sin examen och sedan förhandlat om ny lön, har fått ett påslag på runt 1500-2000. 

    Det låter ju lovande då.Skrattande
Svar på tråden Hur mycket högre lön kan man få som behörig lärare?