• Anonym (sofie­)
    Äldre 8 Apr 12:06
    130831 visningar
    263 svar
    263
    130831

    Vilket jobb ger 27.000 utan utbildning?

    Finns det något jobb som ger 27.000:- /mån utan utbildning? Jag har tidigare jobbat inom ekonomi(gymansienivå) och läst två år på högskolan men är såpass nischat att jag har svårt att se att jag kan använda den till något annat än just det (lönen där är extremt låg). Vill köpa en br där jag behöver ha en inkomst på 27.000:- för att få låna. är jag orealistisk i mina tankar? Finns det något yrke utan utbildning eller med erfarenhet kan komma upp i 26000- 27.000:- funderar även på nattskift osv. Funderar på att läsa vidare men då är jag klar om 4-5 år. Så planen är att jobba och köpa bostad emellan isåfall.

  • Svar på tråden Vilket jobb ger 27.000 utan utbildning?
  • Anonym (cnc-o­peratö­r)
    Äldre 21 Jun 11:27

    Jag, kvinna&22 år, hade ingen som helst utbildning och tjänade i runda slänga 25-30 000:- RENT i månaden, jobbade som CNC-operatör i 1½ år. 
    Gick ingen utbildning via jobbet mer än att ta travers och truckkort!
    Halkade in på ett bananskal, hade en Jäkla tur!! Men inget är omöjligt! Har man kontakter, kan man marknadsföra sig själv och visar framfötterna så kan man komma långt :)

  • Anonym
    Äldre 21 Jun 15:38

    Är programmerare, helt självlärd. Tjänar 43000 i månaden.

  • Anonym
    Äldre 21 Jun 16:51
    Anonym skrev 2012-06-21 15:38:10 följande:
    Är programmerare, helt självlärd. Tjänar 43000 i månaden.
    Hur gammal är du?
  • Anonym
    Äldre 21 Jun 20:56
    Elli47 skrev 2012-04-16 13:51:17 följande:
    Ni som skriver att ni inte har någon utbildning, nog har ni väl gått gymnasiet iallafall eller blivit utbildade via jobbet? Jag har 2-årigt yrkesinriktat gymnasium + interna utbildningar och hade 26000 + ob på mitt jobb som jag dock lämnade i våras av olika skäl. Så visst anser jag att jag har utbildning, dock inte högskoleutbildning, än
    Gick konsumtionslinjen, typ förberedande hemmafru linje på gymnasiet, gick ut 1987. och jobbar nu inom tillverkningsindustri (trä) och konsumtionslinjen har ju inte det minsta med att göra med träindustrin. Har fått lite interna utbildningar men det mesta har vi, jag och mina kollegor lärt oss själva.
  • Anonym
    Äldre 21 Jun 21:51
    Anonym skrev 2012-06-21 16:51:58 följande:
    Hur gammal är du?
    29
  • Anonym
    Äldre 21 Jun 22:19
    Elli47 skrev 2012-04-16 13:51:17 följande:
    Ni som skriver att ni inte har någon utbildning, nog har ni väl gått gymnasiet iallafall eller blivit utbildade via jobbet? Jag har 2-årigt yrkesinriktat gymnasium + interna utbildningar och hade 26000 + ob på mitt jobb som jag dock lämnade i våras av olika skäl. Så visst anser jag att jag har utbildning, dock inte högskoleutbildning, än
    Vet nog ingen som anser att gymnasiet är att "ha pluggat". Det är i princip en förlängning av grundskolan och någon man kan räkna med att alla har gått. Ger inga fördelar på arbetsmarknaden om det inte är yrkesförberedande.
  • Äldre 23 Jun 11:05

    Elli47:
    Håller med föregående inlägg.
    Har man gått vanlig linje ex samhäll har man ingen utbildning som ger nåt på arbetsmarknaden. Sen finns det fler som bara fått timaställningar utan utbildningar än de som fått fast med utbildningar. Det är sällan man internutbildar vikarier.

  • Äldre 1 Jul 12:04

    Favorit

  • Anonym
    Äldre 1 Jul 15:07
    Anonym skrev 2012-06-21 21:51:12 följande:
    29
    Okej, då tjänar du lika mkt som min sambo, fast han har pluggat 4,5 år + jobbat 5 år. Så ni kanske ha lagt lika lång tid för att komma dit ni är idag (dvs du har kanske jobbat sedan du var 20)?

    På plussidan kan man säga att han har väldigt lätt att få jobb, många personer med ungefär samma bakgrund har ungefär samma lön (dvs det är inget unikt utan något man kan räkna med som civ.ing), han kommer aldrig stöta på något "tak" i karriären där det tar stopp för att han saknar rätt utbildning.

    På minussidan finns att han har studielån. (Har jag med och jag tycker att det är helt normalt. Men det finns ju de som avskräcks av studielån, t.ex. om man är från en lågutbildad familj.)
  • Anonym
    Äldre 1 Jul 15:08
    Anonym skrev 2012-07-01 15:07:01 följande:
    Okej, då tjänar du lika mkt som min sambo, fast han har pluggat 4,5 år + jobbat 5 år. Så ni kanske ha lagt lika lång tid för att komma dit ni är idag (dvs du har kanske jobbat sedan du var 20)?

    På plussidan kan man säga att han har väldigt lätt att få jobb, många personer med ungefär samma bakgrund har ungefär samma lön (dvs det är inget unikt utan något man kan räkna med som civ.ing), han kommer aldrig stöta på något "tak" i karriären där det tar stopp för att han saknar rätt utbildning.

    På minussidan finns att han har studielån. (Har jag med och jag tycker att det är helt normalt. Men det finns ju de som avskräcks av studielån, t.ex. om man är från en lågutbildad familj.)
    För att förtydliga: Jag svarade på en anonym som var 29 år och tjänade 43 000 som programmerare!
Svar på tråden Vilket jobb ger 27.000 utan utbildning?