• Äldre 11 Apr 12:51
    1710 visningar
    14 svar
    14
    1710

    Windows 8 consumer preview -avinstallera??

    Jag har en bekant som installerat Windows 8 consumer preview, datorn går inte att använda..

    HUR avinstallerar jag detta? Eller installerar om datorn som den var från början, att föredra såklart .


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Svar på tråden Windows 8 consumer preview -avinstallera??
  • Mr M
    Äldre 11 Apr 12:59
    #1

    Ominstallera datorn med ett nytt operativsystem.

    Antingen med Windows 7 eller med en Linux version (gratis)

  • Äldre 11 Apr 13:34
    #2

    ..hur gör jag det..? förut har det varit så enkelt, nu finns inte ens startmenyn/knappen osv.
    Hittar inga menyer alls längre i detta nya. 


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Äldre 11 Apr 13:44
    #3

    Can I uninstall Windows 8 Consumer Preview?


    No. To go back to your previous version of Windows, you'll need to reinstall it from the recovery or installation media that came with your PC; typically DVD media. If you don’t have recovery media you might be able to create it from a recovery partition on your PC using software provided by your PC manufacturer. Check the support section of your PC manufacturer’s website for more information. After you install Windows 8, you won’t be able to use the recovery partition on your PC to go back to your previous version of Windows.


     


    windows.microsoft.com/en-US/windows-8/faq


    One, Two Freddy's coming for you. Three, Four, better lock your door...
  • Äldre 11 Apr 13:47
    #4
    snusfia skrev 2012-04-11 13:44:12 följande:

    Can I uninstall Windows 8 Consumer Preview?


    No. To go back to your previous version of Windows, you'll need to reinstall it from the recovery or installation media that came with your PC; typically DVD media. If you don’t have recovery media you might be able to create it from a recovery partition on your PC using software provided by your PC manufacturer. Check the support section of your PC manufacturer’s website for more information. After you install Windows 8, you won’t be able to use the recovery partition on your PC to go back to your previous version of Windows.


     


    windows.microsoft.com/en-US/windows-8/faq


    wooo... " After you install Windows 8, you won’t be able to use the recovery partition on your PC to go back to your previous version of Windows."

    tur det inte är min dator.. de har ju inga skivor, allt låg ju på hdd som det brukar göra nuförtiden..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Äldre 11 Apr 13:54
    #5

    ja, man får ju kolla lite på vad man installerar. vet inget om programmet men hittade den där sidan när jag googlade och det ser ju inte så bra ut för dom


    One, Two Freddy's coming for you. Three, Four, better lock your door...
  • Äldre 11 Apr 16:40
    #6
    anne h skrev 2012-04-11 13:47:09 följande:
    wooo... " After you install Windows 8, you won’t be able to use the recovery partition on your PC to go back to your previous version of Windows."

    tur det inte är min dator.. de har ju inga skivor, allt låg ju på hdd som det brukar göra nuförtiden..
    Beroende på vad det är för leverantör/tillverkare av datorn så kan det finns en partition (del av hårddisken) som innehåller återställningsfiler till tidigare operativsystem. Oftast följer återställningsskivor med på köpet av en ny dator eller, om man har bättre tur, en skiva med enbart operativsystemet. Gör det inte det så kan man beställa en sådan från t ex DUSTIN. (utan licens)
  • Mr M
    Äldre 11 Apr 16:41
    #7

    Linux är gratis och en bra version för hemmabruk hittar du här:
    ubuntu-se.org/drupal/download

  • Äldre 11 Apr 18:21
    #8
    diversthlm skrev 2012-04-11 16:40:52 följande:
    Beroende på vad det är för leverantör/tillverkare av datorn så kan det finns en partition (del av hårddisken) som innehåller återställningsfiler till tidigare operativsystem. Oftast följer återställningsskivor med på köpet av en ny dator eller, om man har bättre tur, en skiva med enbart operativsystemet. Gör det inte det så kan man beställa en sådan från t ex DUSTIN. (utan licens)
    skivor har de inte, det fanns ju återställningsfiler som brukligt på hdd.. och dessa går alltså inte att använda längre, enligt det ovan..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Äldre 11 Apr 18:24
    #9

    Har dom haft ett Microsoftoperativ installerat tidigare så står produktnyckeln antingen på själva datorn (fysiskt) eller så följde det med separat med dokumentationen. Har dom den så kan dom ju beställa ett nytt installationsmedia för 300 kr sedan bara ominstallera. Har dom inte det, och inte vill köpa en full licens, så skulle jag gå på Mr Ms linje.

  • Äldre 13 Apr 00:17
    #10

    jodå, sitter ju en W7 licens under datorn, var köper man skiva då? eller går det att ladda ned det till en USB o ta det den vägen? enklast om det går att köpa den vägen istället. (slippa väntetider, men det är väl bara jag som är otålig..)


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Mr M
    Äldre 13 Apr 07:45
    #11

    Kontakta microsofts support och fråga dom

    www.microsoft.com/sv-se/msab/kundtjanst-privat.aspx

  • Äldre 13 Apr 14:31
    #12
    Mr M skrev 2012-04-13 07:45:15 följande:
    Kontakta microsofts support och fråga dom www.microsoft.com/sv-se/msab/kundtjanst-priva...
    tack, så enkelt det var.
    varför ska jag krångla till det i onödan?..  
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Ethi
    Äldre 15 Apr 23:22
    #13

    Säg åt din kompis att i framtiden inte installera betaversioner av operativsystem om han/hon inte vet vad det innebär...

  • Äldre 15 Apr 23:29
    #14

    Först ska han försöka få fram återställningspartionen.

    Hur man gör brukar framgå av manualen till datorn

    Går inte det får han beställa installationsmedia från leverantören.

     

Svar på tråden Windows 8 consumer preview -avinstallera??