• Anonym (Bäst för barnet­?)
    Äldre 11 Apr 20:05
    4097 visningar
    24 svar
    24
    4097

    Ni som haft advokat - vilka summor hamnar man på...typ?

    Första besöket i morgon! 1500 kr/h!!!!!! Förvånad

    Men sedan då? Hur mycket tid/pengar går det? Hur har det varit för er...klart det är olika...
    Men beskriv gärna typ så här, så är det lättare att se kanske:

    Vi hade 2 möten på sammanlagt 3 h, sedan 2 h för advokaten att skriva stämningsbrevet, lite telefonsamtal på sammanlagt 4 h osv.....och vad det kostade.     

    Sedan undrar jag : Hur stor är chansen, enligt er erfarenhet (advokat/jurist får gärna svara)att jag får merparten av boendet om   barnet bott här de senaste 2 åren pga pappans alkoholproblem som resulterat i grov rattfylla MED barnet i bilen Obestämd. Endast VH hos pappan senaste 2 åren. MEN jag ska flytta till annan kommun = barnet måste byta skola. Oförändrat umgänge med pappan. Pappan har ej bil - skulle han ha barnet kvar skulle barnet få åka 1,5 h x 2 per dag (3 h) för att komma till skolan o hem. 

    Finns massa mer att dra upp men om vi börjar så.... :) 

      

  • Svar på tråden Ni som haft advokat - vilka summor hamnar man på...typ?
  • niky40
    Äldre 15 Apr 10:10
    #11

    Ja och vad står det i kostnadsräkningen från biträdet? De åtgärder som du räknade upp kostar inte 78000. Naturligtvis har hon lagt ned mer arbete än så eftersom timkostnadsnormen är 1205 plus moms i år och 1166 plus moms förra året. De åtgärder du räknade upp motsvarar kanske 15 timmar.

  • niky40
    Äldre 15 Apr 10:12
    #12

    Hur avslutades ärendet? Tingsrätt, hovrätt, överenskommelse..?

  • Millan­86
    Äldre 15 Apr 14:06
    #13
    niky40 skrev 2012-04-15 10:12:53 följande:
    Hur avslutades ärendet? Tingsrätt, hovrätt, överenskommelse..?
    Har ingen kostnadsräkning från mitt biträde.
    Det blev förhandling i tingsrätten...
  • niky40
    Äldre 15 Apr 14:26
    #14

    Så att hon skrev inlagor till tingsrätten och var med på förhandlingen, förberedde den osv tog ingen tid..? Vittnen? Utredning från soc?

    Blir lite fel att skriva att allt hon gjorde var det du tidigare beskrev. Då kan du skrämma folk att tro att det är dyrare än det är..

    I själva verket har hon lagt ned drygt 50 timmar på ditt ärende..

  • Äldre 15 Apr 14:33
    #15

     Totalt betalade jag 5000 kronor tror jag. Inte mer iaf. Fick rättshjälp genom IF och hade en självrisk på 25%. 

  • Anonym (Bäst för barnet­?) Trådstartaren
    Äldre 15 Apr 20:10
    #16
    Jojile skrev 2012-04-15 14:33:56 följande:
     Totalt betalade jag 5000 kronor tror jag. Inte mer iaf. Fick rättshjälp genom IF och hade en självrisk på 25%. 

    Och hur var ditt ärende/fall - i tid??
  • Äldre 21 Apr 17:02
    #17
    Jojile skrev 2012-04-15 14:33:56 följande:
     Totalt betalade jag 5000 kronor tror jag. Inte mer iaf. Fick rättshjälp genom IF och hade en självrisk på 25%. 
    Oj, det är lite upp och ner. Det var strul och tack vare FR så drog ärendet ut flera år och hamnade i TR. Men efter att min advokat hjälpte mig ta upp det i TR så gick det fort! Nu är det ett år sedan och i mitt huvud är det så snurrigt men jag tror att det kanske gick någon månad från att hon tog tag i det tills att jag fick komma på till TR för, fan nu har jag glömt vad det heter, interimistiskt beslut kanske? Sedan tog det kanske tre månader innan jag blev kallad till huvudförhandling och sedan var det klart. 
    Jag tror inte min advokat lade ner många timmar på mitt ärende faktiskt. 
  • Anonym
    Äldre 22 Apr 20:44
    #18

    Min självrisk för advokat kostnader hamnade på 12500, resterande belopp gick på hemförsäkringen.

  • Anonym
    Äldre 23 Apr 09:09
    #19
    Anonym (Bäst för barnet?) skrev 2012-04-11 20:05:20 följande:
    Första besöket i morgon! 1500 kr/h!!!!!! Förvånad

    Men sedan då? Hur mycket tid/pengar går det? Hur har det varit för er...klart det är olika...
    Men beskriv gärna typ så här, så är det lättare att se kanske:

    Vi hade 2 möten på sammanlagt 3 h, sedan 2 h för advokaten att skriva stämningsbrevet, lite telefonsamtal på sammanlagt 4 h osv.....och vad det kostade.     

    Sedan undrar jag : Hur stor är chansen, enligt er erfarenhet (advokat/jurist får gärna svara)att jag får merparten av boendet om   barnet bott här de senaste 2 åren pga pappans alkoholproblem som resulterat i grov rattfylla MED barnet i bilen Obestämd. Endast VH hos pappan senaste 2 åren. MEN jag ska flytta till annan kommun = barnet måste byta skola. Oförändrat umgänge med pappan. Pappan har ej bil - skulle han ha barnet kvar skulle barnet få åka 1,5 h x 2 per dag (3 h) för att komma till skolan o hem. 

    Finns massa mer att dra upp men om vi börjar så.... :) 

      
    Vi är uppe i 225.000:- :(
  • Anonym (123)
    Äldre 23 Apr 22:03
    #20

    Jag hamnade på 63.000:- när vårdnadstvisten var över. Eftersom jag för tillfället var arbetslös så fick jag statlig rättshjälp och behövde endast betala 1300:-

    Dock löste vi inget i rättegång. Ingen av oss blev nöjda med domen och vi ska gå igenom en ny vårdnadstvist inom kort. 

  • Anonym
    Äldre 24 Apr 20:35
    #21
    Anonym skrev 2012-04-23 09:09:03 följande:
    Vi är uppe i 225.000:- :(
    = tingsrätt x6, hovrätt x1, överklagan x2 -  av motpart.
  • Anonym (ny...­.)
    Äldre 26 Apr 21:26
    #22

    Jag har fått rättshjälp och ska betala 20% av advokatkostander, men jag undrar vem betalar för resan från skåne till stockholm då min advokat är från Malmö och vi ska vara på tingsrätten i stockholm

  • Anonym
    Äldre 27 Apr 08:24
    #23
    Anonym (ny....) skrev 2012-04-26 21:26:04 följande:
    Jag har fått rättshjälp och ska betala 20% av advokatkostander, men jag undrar vem betalar för resan från skåne till stockholm då min advokat är från Malmö och vi ska vara på tingsrätten i stockholm
    Du
  • Äldre 27 Apr 08:25
    #24

    1500 kr/h är ju ganska billigt för en advokat.

Svar på tråden Ni som haft advokat - vilka summor hamnar man på...typ?