• Äldre 12 Apr 22:02
    2878 visningar
    26 svar
    26
    2878

    Varför är det så svårt att skaffa nya vänner?......

    Har under en längre tid försökt skaffa nya vänner i den stad jag är nyinflyttad till, men det tycks vara ett uppdrag omöjligt :( Känns som om det bara är jag som inte har några vänner, alla andra har sina umgängeskretsar som de umgås med osv osv.......

    Är en helt vanlig tjej med vanlig intressen, tror jag :) så egentligen borde det vara enkelt kan man tycka. Skriver inlägg i forum, men ingen respons.
    Går nu hemma och är föräldraledig vilket gör att dagarna blir extra långa, min 4 åring börjar sakna kompisar, min 9 månaders bryr sig väl kanske inte jätte mycket än, men jag gör. Saknar kompisar att prata med, andra föräldralediga att fika med, gå promenader med osv.

    Någon anna där ute som varit i samma situation?
     

  • Svar på tråden Varför är det så svårt att skaffa nya vänner?......
  • JanaLi­iN
    Äldre 12 Apr 22:05
    #1

    Ingen öppen förskola? Det är annars ett fantastiskt sätt att börja prata med andra föräldrar medan barnen härjar runt. 

  • Äldre 12 Apr 22:14
    #2

    Jag vet hur det känns, jag är i en liknande situation. Jag har visserligen några kompisar här sen sist vi bodde här, men jag skulle vilja ha fler och jag upplever att det är skitsvårt att lära känna nytt folk.


  • Äldre 12 Apr 22:34
    #3

    Det är helt klart svårare att skaffa vänner i vissa städer och i vissa kretsar. Jag har flyttat runt en del och tro mig, det är enorma skillnader! I vissa städer är det så oerhört inskränkt att det är helt omöjligt att lära känna en enda människa, som om de har murar runt sig hur man än gör. Så ja, jag har absolut varit i samma situation.

    Går på ÖF här där vi bor nu och alla undviker kontakt som om man vore pestsmittad
    Det är absolut svårt att lära känna nytt folk, och jag tror att det generellt är svårast i medelstora städer. I småstäderna upplever jag de flesta som otroligt mer tillmötesgående och öppna. Vi har visserligen lite vänner här, men skulle vilja ha fler och jag tycker det är roligt att lära känna nytt folk. Är rätt social av mig, och tycker att den här mentaliteten som finns på vissa håll är hemsk!

  • Äldre 13 Apr 06:31
    #4

    Tack för era inlägg. Jag hoppas verkligen att det vänder snart

    Skogsvitter: upplever samma sak med ÖF, alla har redan sina kompisar och verkar inte vara intresserad av att lära känna några fler, tråkigt tycker jag.
    Jag är också en väldigt social person och vill ha folk omkring mig.

     

  • Äldre 25 Apr 21:44
    #5

    Hej! Sitter här och håller med! Känner mig så dum när det är så svårt, fel på mig? Skönt att läsa det ni skriver. Bor i denna stad sen 4-5 år tillbaka men jobbar i en annan så bekantskapskretsen är begränsad. De flesta jag känner kommer från föräldragruppen med första barnet född 2010. Nu när andra barnet kom nu i februari fick vi inte gå i föräldragrupp då jag var omföderska. Varför ingen grupp för sådana? :) Finns väl hur mycket som helst man vill prata och bolla om!? Skuldkänslor inför storasyskonet, avundsjuka, logistik, dagis, trots mm mm. Känner också att jag är mycket social. :)

  • Äldre 25 Apr 21:57
    #6

    gå mer på öf. håller man sig till samma ställe och går ofta så får man vänner efter ett tag. sen finns det ju hemmaföräldrar på facebook

  • Äldre 25 Apr 22:09
    #7

    Känner igen det där. Flyttade till en småstad för ett år sedan och gick en del på ÖF men har också upplevt att det liksom mest är ett tillhåll för de som redan har sina kretsar. I små samhällen växer man upp tillsammans och skaffar barn i samma veva som polarna gör det typ...

  • Äldre 25 Apr 22:17
    #8

    Någon mer här med en runt 2-3 år och den liten plutt? :)

  • Äldre 25 Apr 22:36
    #9

    Jag har en 1,5 åring och en 3åring :)

  • Äldre 26 Apr 00:32
    #10

    Är du fortfarande hemma? :) Nyttjar du förskolan någe? Det var tätt, har de skoj ihop?

Svar på tråden Varför är det så svårt att skaffa nya vänner?......