• Anonym (Längt­an är stor)
    Äldre 15 Apr 07:13
    5966 visningar
    25 svar
    25
    5966

    Någon mer som använder ägglossningstest från www.testlagret.se

    Någon mer som använder ägglossningstest från www.testlagret.se

    Får ni alltid utslag tydligt? Vilken tid brukar ni testa på dygnet? På vilken dag brukar ni börja testa?

    Vi har försök få barn i över tre år och vi mår så otroligt dåligt över det givetvis.

    Har börjat med insermination med mannens spermier men får så dåligt utslag på stickorna så svårt att veta när jag har ägglossning.

    Sist fick jag ett svagt utslag men läkaren menar på att antingen så får man utslag eller inte, det går inte att få ett svagt =(

    När man har försökt så länge som vi gjort så måste man köpa lite billigare stickor, de på apoteket blir man ju ruinerad av =(

    Finns kanske de som är bättre, vilka använder ni andra???

    Tacksam för lite svar...

  • Svar på tråden Någon mer som använder ägglossningstest från www.testlagret.se
  • Äldre 20 Apr 14:10
    #11

    Jag har testat med testlagrets tester den här veckan. Fick tydligt utslag igår på dag 12-13. Två månader i rad har jag nu fått tidigare ÄL än vanligt. Undrar vad det kan bero på och om det påverkar?

    Fick igår även en kallelse till Akademiska i Uppsala så i slutet av maj drar vi igång med IVF.

  • Äldre 20 Apr 14:13
    #12

    Tänkte på en sak. Om du inte känner av eller kan se på stickorna att du har ÄL, har du testat Apiforce (bidrottninggelé) eller rosenrot? Jag har själv inte gjort det då jag har tydlig ÄL, men det finns en hel del trådar här på FL om det och som jag uppfattat det kan det användas för att få "starkare" ÄL.

  • Anonym (Nyfik­en)
    Äldre 22 Apr 13:10
    #13
    EnGladPingvin skrev 2012-04-18 09:01:11 följande:
    God morgon! Ja, det är ett blodprov. De kollar något som heter TSH (som om man vill bli gravid ska ligga under 2,0) och något som heter T4, eventuellt även T3. Man får svar på några dagar. Mig kollade de när vi gjorde utredning förra året och min TSH låg då på 4,7, vilket min fertilitetsläkare sa var alldeles för högt och trolig orsak till våra problem.

    Jag skulle gärna adoptera, men min sambo vill absolut inte det och jag har accepterat det. Skulle ha gjort IVF i november, men blev spontant gravid så det ställdes in. Tyvärr blev det missfall och nu väntar vi på ny tid.
    Det här var bra info. Skrattande
    Tack för att du delar med dig.
    Kan man be gynekologen ta ett blodprov och göra testerna för TSH, T4 och T3? 
  • Äldre 22 Apr 15:07
    #14
    Anonym (Nyfiken) skrev 2012-04-22 13:10:00 följande:
    Det här var bra info. Skrattande
    Tack för att du delar med dig.
    Kan man be gynekologen ta ett blodprov och göra testerna för TSH, T4 och T3? 
    Sköldkörtelproblem är något som påverkar mer än bara fertiliteten (även om långt ifrån alla märker av några tydliga symptom) så vanligtvis tar de proverna på vårdcentralen, men det skulle inte förvåna mig om man även kan ta dem hos gynekologen. Jag tog proverna första gången på fertilitetskliniken, sen hos mödravårdcentralen och nu går jag regelbundet till vårdcentralen för att hålla koll på mina värden. Tyvärr har jag läst om många som fått kämpa för att få kolla TSH och för att få hjälp även när de fått veta att deras värden inte är bra. Utomlands är det som sagt mycket vanligare att man kollar sköldkörteln vid fertilitetsproblem och graviditet.
  • Anonym (Nyfik­en)
    Äldre 22 Apr 16:47
    #15
    EnGladPingvin skrev 2012-04-22 15:07:19 följande:
    Sköldkörtelproblem är något som påverkar mer än bara fertiliteten (även om långt ifrån alla märker av några tydliga symptom) så vanligtvis tar de proverna på vårdcentralen, men det skulle inte förvåna mig om man även kan ta dem hos gynekologen. Jag tog proverna första gången på fertilitetskliniken, sen hos mödravårdcentralen och nu går jag regelbundet till vårdcentralen för att hålla koll på mina värden. Tyvärr har jag läst om många som fått kämpa för att få kolla TSH och för att få hjälp även när de fått veta att deras värden inte är bra. Utomlands är det som sagt mycket vanligare att man kollar sköldkörteln vid fertilitetsproblem och graviditet.
    Tack för du tog dig tid.
  • Anonym (Samma­)
    Äldre 23 Apr 20:53
    #16
    Anonym (Längtan är stor) skrev 2012-04-16 07:48:42 följande:
    Ja, vi har gjort en utredning och det är inget fel på någon av oss. Har gjort en insermination som misslyckades men ska göra några till innan vi ger upp det.

    Hur gamla är ni? Vi har båda passerat 30 och den biologiska klockan tickar allt högre =(

    KRAM till dig och kämpa på
    Hej TS, vi är i samma situation som ni. Måste bara påpeka att insemination inte är någon behandling man ska lägga tid på när man börjar få bråttom! Vi gjorde det misstaget, och nu i efterhand har jag förstått att det var liten chans att lyckas. Även om vi gjorde AIH med kontrollering av ägglossningen, som IVF fast man lossar bara 1-2 ägg och tar inte ut dem utan inseminerar istället. Ska börja med IVF i maj, äntligen en behandling som har goda chanser att lyckas!

    Angående tester så har jag också kört med Testlagret. Tycker de är helt ok! Men för mig är cykeln hyfsat regelbunden och jag har haft ÄL i alla cykler jag testat, så numera struntar jag i testerna. Det blir ändå ungefär samma dagar man ska sexa. Jag känner av ägglossningen mycket, men då är det ju oftast redan för sent. Typ om man sitter på jobbet och känner att den är på g, då skulle man ha haft sex kvällen innan eller på morgonen så att spermierna hinner simma upp i äggledarna och möta ägget.
  • ELG
    Äldre 23 Apr 22:04
    #17

    Jag har testat lite olika stickor! Känner av äl och använder testerna för att säkert veta att det är en "riktig" ägglossning, samt att jag vet exakt vilken dag jag ska ha mens.

    Tips jag kan tänka på är att man ska hålla sig i ungefär 4 h, hemskt tycker jag ;)!
    Sedan har jag på någon av testerna läst att man oftast har som högst hormonnivå mellan kl. 14-21. Har för mig att man skulle undvika att testa mellan 21-10. Ingen morgonurin alltså :)!

  • Äldre 23 Apr 23:12
    #18

    Testat med ÄLtest från testlagret i fem månader utan utslag. Började testa runt dag10-11. Haft cykler på 24-28 dagar.Fick aldrg utslag så jag kontaktade kliniken och fick komma in på koll. Testat upp till tre st test per dag! Hur som helst var jag inne på dag 17 och då konstaterade hon att det fanns en äggblåsa som inte släppt. Hon tippade på att jag skulle få ägglossning inom de närmaste dygnen. Fick fullt utslag på dag 20!!! Alltså betyder det att jag hade ägglossning dag21. Eftersom man ska ha ca14dagar innan mens så hade jag väl helt enkelt slutat för tidigt.Ska bli intressant och se när mensen kommer. Det kanske bara var en engångs grej eller så är det ju så att vissa har väldigt kort lutealfas. Och jag testade på morgonurinen!!

  • Anonym (Längt­an är stor) Trådstartaren
    Äldre 24 Apr 20:44
    #19
    Anonym (Samma) skrev 2012-04-23 20:53:42 följande:
    Hej TS, vi är i samma situation som ni. Måste bara påpeka att insemination inte är någon behandling man ska lägga tid på när man börjar få bråttom! Vi gjorde det misstaget, och nu i efterhand har jag förstått att det var liten chans att lyckas. Även om vi gjorde AIH med kontrollering av ägglossningen, som IVF fast man lossar bara 1-2 ägg och tar inte ut dem utan inseminerar istället. Ska börja med IVF i maj, äntligen en behandling som har goda chanser att lyckas!

    Angående tester så har jag också kört med Testlagret. Tycker de är helt ok! Men för mig är cykeln hyfsat regelbunden och jag har haft ÄL i alla cykler jag testat, så numera struntar jag i testerna. Det blir ändå ungefär samma dagar man ska sexa. Jag känner av ägglossningen mycket, men då är det ju oftast redan för sent. Typ om man sitter på jobbet och känner att den är på g, då skulle man ha haft sex kvällen innan eller på morgonen så att spermierna hinner simma upp i äggledarna och möta ägget.
    Vi ska inte göra ivf, har redan blivit erbjudna det men tackat nej. Stå i kö för adoption just nu och längtar =)

    Inserminationen var mest något vi ville prova innan vi helt bestämde oss för adoption.
  • Anonym (Samma­)
    Äldre 24 Apr 22:32
    #20
    Anonym (Längtan är stor) skrev 2012-04-24 20:44:43 följande:
    Vi ska inte göra ivf, har redan blivit erbjudna det men tackat nej. Stå i kö för adoption just nu och längtar =)

    Inserminationen var mest något vi ville prova innan vi helt bestämde oss för adoption.
    Okej, vi ställde oss i kö för adoption i slutet av 2009, då vi hade gjort klart utredningen för barnlöshet. Har inte kommit igång med ivf än av olika anledningar, men vi kommer gott och väl hinna göra all ivf vi får genom landstinget innan det blir aktuellt att göra något av adoptionsplanerna. Kan tillägga att vi inte är gifta (än), det begränsar urvalet av länder till de med längst köer.
  • Anonym (Nyfik­en)
    Äldre 5 May 10:30
    #21

    Jag lånar tråden till en fråga om ägglossningstest från testlagret.

    Jag har en mencykel på 26 dagar som går som en klocka, dvs. första dagen för mens var 27:e dag.

    Läste att jag då ska börja testa dag 9. Det stod också att jag helst ska testa mellan 10-20, dvs. inte på morgonurin. För mig har testningen blivit runt 19 varje kväll.

    Dag 9, dvs. mitt första test hade jag utslag. En kraftig linje "till vänster" (närmare "max-linjen" för urinet) om testlinjen. Dock var denna linje inte starkare än testlinjen som var mycket stark. Jag blev osäker då det var mitt första test och så tidigt i cykeln.

    Dag 10, fick jag precis samma utslag och blev då ännu mer konfunderad.

    Dag 11 och framåt har jag inte haft en tillstymmelse till utslag, helt blankt "till vänster" om testlinjen. Testlinjen har varit fortsatt lika stark.

    Nu undrar jag:
    1. Kan jag ha utslag 2 dagar i rad? När är i så fall ägglossningen?
    2. Måste utslaget vara ännu starkare än testlinjen, som ju är tokstark, för att ens räknas som utslag?

    Nästa cykel ska jag börja testa redan dag 7. Jag vet ju inte nu om jag skulle haft utslag på test även dag 8, eftersom jag inte testade då ...
     

  • Anonym (Samma­)
    Äldre 5 May 10:49
    #22
    Anonym (Nyfiken) skrev 2012-05-05 10:30:10 följande:
    Jag lånar tråden till en fråga om ägglossningstest från testlagret.

    Jag har en mencykel på 26 dagar som går som en klocka, dvs. första dagen för mens var 27:e dag.

    Läste att jag då ska börja testa dag 9. Det stod också att jag helst ska testa mellan 10-20, dvs. inte på morgonurin. För mig har testningen blivit runt 19 varje kväll.

    Dag 9, dvs. mitt första test hade jag utslag. En kraftig linje "till vänster" (närmare "max-linjen" för urinet) om testlinjen. Dock var denna linje inte starkare än testlinjen som var mycket stark. Jag blev osäker då det var mitt första test och så tidigt i cykeln.

    Dag 10, fick jag precis samma utslag och blev då ännu mer konfunderad.

    Dag 11 och framåt har jag inte haft en tillstymmelse till utslag, helt blankt "till vänster" om testlinjen. Testlinjen har varit fortsatt lika stark.

    Nu undrar jag:
    1. Kan jag ha utslag 2 dagar i rad? När är i så fall ägglossningen?
    2. Måste utslaget vara ännu starkare än testlinjen, som ju är tokstark, för att ens räknas som utslag?

    Nästa cykel ska jag börja testa redan dag 7. Jag vet ju inte nu om jag skulle haft utslag på test även dag 8, eftersom jag inte testade då ...
    Låter bra att börja testa på dag 7!

    Min tolkning av dina test är att du hade det högsta värdet nån gång mitt emellan de två testen. Alltså, hade du testat på förmiddagen dag 10 så hade du fått ett starkare utslag. Om jag var du så skulle jag testa både förmiddag och eftermiddag dag 7-11 nästa cykel! Blir lite meckigt med jobb och så men det är det värt att få klarhet! Jag brukar förresten testa med morgonurin och får utslag på det.

    Ägglossningen sker ju efter att värdet har "peakat". Men spermierna ska gärna finnas där redan när ägget släpper. Med ditt resultat denna månad skulle jag ha satsat på sex dag 8-10 nästa cykel.
  • Äldre 5 May 10:53
    #23

    Jag har ofta utslag två dagar i rad. Behöver inte vara starkare, inte ens exakt lika starkt, som kontrollstrecket, men nära lika. När man får fullt utslag har man ägglossning inom 24 timmar.

  • Anonym (Nyfik­en)
    Äldre 5 May 10:58
    #24

    Tack snälla, både Samma och EnGladPingvin, för svar. Skrattande

    Kommer nog kunna pricka rätt nästa månad då.  Flört

    Tack igen.

  • Anonym
    Äldre 6 May 18:57
    #25

    TS: För oss tog det 56 månader att få ett positivt graviditetstest... Det är nästan 4,5 år. 
    Tragiskt nog fick jag missfall i 8.e veckan. 
    Trodde då inte att vi någonsin skulle få bli gravida igen. Men det tog bara ett år så var jag det igen!
    Nu är jag i 6.e månaden och vi väntar på vår lilla som ska komma i mitten av september.

Svar på tråden Någon mer som använder ägglossningstest från www.testlagret.se