• Äldre 22 Apr 13:54
    16773 visningar
    14 svar
    14
    16773

    Hur ta bort Text-Enhance??

    På många internetsidor är vissa ord markerade och understrukna - de länkar till olika reklamannonser. Man kan trycka på dem så man kommer till själva annonsen eller en sida som heter Text-Enhance. Jag har provat att följa deras instruktioner "opt-out" men det kommer alltid tillbaka.

    Jag är inte alls datorkunnig och detta irriterar mig otroligt mycket! Jag vill verkligen att det ska försvinna men jag vet inte hur. Jag har inte på något sätt sagt ja till/beställt dessa länkar och vill inte ha kvar dem.

    Kan nån hjälpa mig och säga hur jag ska göra för att få bort denna irriterande reklam?

  • Svar på tråden Hur ta bort Text-Enhance??
  • Äldre 22 Apr 14:26
    #1

    Vilka toolbars har du installerade i din browser? Testa att ta bort den/dem så försvinner det nog.


  • Äldre 22 Apr 16:19
    #2

    Jag vet varken vad toolbars eller browser är för någonting... Kan du förklara så kan jag kolla?

    När jag skrev att jag inte var datakunnig så menade jag verkligen det, hehe...

  • Äldre 22 Apr 18:47
    #3

    Toolbar är en verktygsrad, dvs. ett antal verktyg som läggs till din browser som (oftast) en extra rad längst upp under adressraden (där du skriver in adresser till webbsidor).
    En browser eller egentligen web browser är en webbläsare, vanligast är Internet Explorer, Firefox, Chrome och Safari.

    Först behöver vi ta reda på vilken webbläsare du använder. Eventuellt behöver du även skriva vilket operativsystem du använder (vanligtvis Windows eller MacOS).


  • Äldre 22 Apr 22:42
    #4

    Jag har Firefox. Jag har även Internet Explorer, men den använder jag inte. Jag använder bara Firefox.

    Jag har Windows Vista tror jag. Om det var det du menade med operativsystem?

    Jag har flera Toolbars, men alla ligger inte uppe synligt. Men de Toolbars jag kan se att jag har är AVG Security Toolbar, BitTorrentBar Community Toolbar och Incredibar Toolbar.

    Jag har högerklickat högst uppe och avmarkerat alla Toolbars så ingen av dem är synlig. Om jag går in under verktyg och tillägg så ligger de där. Jag kan välja att inaktivera dem eller avinstallera dem. Ska jag göra något av det med de, kommer det hjälpa tror du?

    Det går inte att avinstallera AVG Security Toolbar, men det går att inaktivera den.

    Tack, du är väldigt hjälpsam! Glad

  • Äldre 23 Apr 00:41
    #5
    Michiko skrev 2012-04-22 22:42:49 följande:
    Jag har Firefox. Jag har även Internet Explorer, men den använder jag inte. Jag använder bara Firefox.

    Jag har Windows Vista tror jag. Om det var det du menade med operativsystem?

    Jag har flera Toolbars, men alla ligger inte uppe synligt. Men de Toolbars jag kan se att jag har är AVG Security Toolbar, BitTorrentBar Community Toolbar och Incredibar Toolbar.

    Jag har högerklickat högst uppe och avmarkerat alla Toolbars så ingen av dem är synlig. Om jag går in under verktyg och tillägg så ligger de där. Jag kan välja att inaktivera dem eller avinstallera dem. Ska jag göra något av det med de, kommer det hjälpa tror du?

    Det går inte att avinstallera AVG Security Toolbar, men det går att inaktivera den.

    Tack, du är väldigt hjälpsam! Glad
    Incredibar verkar vara malware ("virus"). Alltså något du inte gärna vill ha där oavsett om det är orsaken eller inte. Ladda ner Spybot S&D härifrån och kör det. BitTorrentBar är även den ett gränsfall och egentligen helt onödig i vilket fall som helst.

    Inte ens AVG toolbar tillför något vettigt, eftersom du inte visste vad det var för något innan kommer du förmodligen inte att sakna det.
  • Äldre 23 Apr 06:17
    #6

    Gör som står ovan och fundera på om du verkligen använder alla toolbars. Eftersom du dolt dem så verkar de inte fylla någon funktion och bör alltså avinstalleras eller åtminstone inaktiveras. 


  • Äldre 27 Apr 12:44
    #7

    Detta är förfärligt och kom med min nya dator .....grrrr.......vilken skit!

    Men nu har jag iallafall lyckats få bort eländet.....efter att ha hamnat på en och samma dejtingsida 40 ggr.  

    Nåväl, jag klickade på det lilla hjulet längst upp till höger på IE-sidan. Sen gick jag på "Hantera tillägg" och inaktiverade i princip alla. Blev förstås av med en och annan toolbar också. Vet inte vilket tillägg det försvann med men nu slipper jag iallafall eländet

  • Äldre 27 Apr 18:12
    #8

    Har inte varit inne på datorn på ett tag. Men har läst era inlägg nu och följt instruktionerna! Som det ser ut nu så fungerade det, skiten verkar vara borta nu. *fingers crossed!!*

    TACK så mycket för hjälpen! Skrattande

  • Äldre 1 May 07:28
    #9

    Michicko, vad bra att du fick bort eländet! Jag har samma problem. När jag går in på "Manage add-ons" så står det Disabled på flera vilket jag tolkar är ok. Flera som det står Enabled är nog ok (google och Flash tex) men en som jag vill ta bort som jag inte vet vad det är heter The bflix class men exakt hur tar jag bort den? Det går inte att högerklicka-delete. Det går inte heller att markera och klicka på Disable för knappen är inaktiv. Det spelar ingen roll om jag går in på add-ons via Tools eller Kugghulet längst upp till höger. Hoppas verligen nån kan hjälpa mig! Har googlat men tycker inte jag kommer nån vart med detta.

  • Äldre 1 May 22:31
    #10

    Ja, jag är verkligen glad att jag blivit av med det. Det har fortfarande inte kommit tillbaka så det är jag glad över. Tyvärr har jag ingen aning om hur man gör med dessa saker, hade inte kunnat göra det själv utan hjälp. Tycker också det är svårt att googla fram hur man ska göra. Hoppas att någon här kan hjälpa dig!

  • Äldre 2 May 10:51
    #11
    Lillifee skrev 2012-05-01 07:28:14 följande:
    Michicko, vad bra att du fick bort eländet! Jag har samma problem. När jag går in på "Manage add-ons" så står det Disabled på flera vilket jag tolkar är ok. Flera som det står Enabled är nog ok (google och Flash tex) men en som jag vill ta bort som jag inte vet vad det är heter The bflix class men exakt hur tar jag bort den? Det går inte att högerklicka-delete. Det går inte heller att markera och klicka på Disable för knappen är inaktiv. Det spelar ingen roll om jag går in på add-ons via Tools eller Kugghulet längst upp till höger. Hoppas verligen nån kan hjälpa mig! Har googlat men tycker inte jag kommer nån vart med detta.
    Vad jag kan se så ska det finnas med avinstallationsfiler till den. Prova att gå in som vanligt när du avinstallerar program och se om du hittar den där.

    Om du inte vet hur man gör det så säg till och berätta gärna vilket operativsystem du använder (windows vista, windows 7 och så vidare).
  • Äldre 6 May 11:09
    #12

    Jippi! Nu verkar det som om jag faktiskt fått bort det!  Tusen tack alla för hjälpen!

  • Äldre 13 Jul 10:27
    #13

    Hittade ett tillägg (i Chrome) som heter "Timeline" där "Text Enhance" ligger med. 
    När jag avaktiverade gick jag tillbaka till några flikar där "Text Enhance" låg med på några ord. Efter att ha uppdaterat sidan försvann "Text Enhance".
    Kan säkert finnas med i fler tillägg, men för mej räckte det. 

  • bonase­ra
    Äldre 4 Aug 13:47
    #14

    Hej, nu är ju tråden lite gammal men eftersom jag nyss drabbades av "text-enhance" är det säkert många som fortfarande får det. Jag har firefox, och såhär blev jag av med otyget:

    1. Gick in på Verktyg.
    2. Tillägg.
    3. Verktyg för alla tillägg (det lilla svarta kugghjulet längst upp).
    4. Visa nyligen uppdaterade.
    5. Ett tillägg var nyligen uppdaterat - inte så svårt att se var text-enhance kom ifrån. Inaktivera - borta! :)

Svar på tråden Hur ta bort Text-Enhance??