• Anonym (hmm)
    Äldre 24 Apr 18:34
    73321 visningar
    918 svar
    918
    73321

    köpt bil, vem betalar skatten??

    Väljer att skriva här då jag vill vara anonym.

    Min sambo köpte igår en bil av en gubbe, denna bil ska skattas denna månad. Gubben sa vid köpet att sambon ska komma ihåg att betala skatten så att han inte blir betalningsskyldig, men sambon kollade sedan upp detta och det står att det är den tidigare ägaren som ska betala skatten ifall affären görs samma månad.

    Sambon och gubben skrev ett kontrakt på att bilen är betald, där bådas underskrifter finns med.
    Gubben skickade idag fakturan på skatten till sambon och sa att han skickar inte in ägarbytespapprena förrän skatten är betald.

    Nu undrar vi vad som gäller, kan gubben dra tillbaka affären och kräva bilen tillbaka om vi inte betalar skatten? De har ju skrivit kontrakt, och då kan man väl inte bryta det hursomhelst utan anledning? Om hans enda anledning är att sambon inte betalar skatten så kan väl inte det vara giltigt då det är den tidigare ägaren som ska betala den?

    Nån kunnig som kan ge oss lite argument att använda om/när gubben ringer imorgon och är flyförbannad? Eller borde vi betala skatten?

    Ps. Vi sitter även på en till bil som ska säljas och den ska betalas skatt på nästa månad, givetvis har vi tänkt att betala den skatten eftersom det är så det står på transportstyrelsens sida. Är det rimligt att vi ska betala skatt två gånger? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-24 21:51
    Många som inte är läskunniga här i tråden!

    Vi har alltså INTE kommit överens om att vi ska betala skatten, när allt var påskrivet och klart så nämnde gubben skatten och frågade om han ska skicka fakturan till oss eller om det kommer en ny osv, och vi sa att vi ska kolla upp vad som gällde med skatten.

    Lagen säger alltså att den tidigare ägaren ska betala, och det är det vi kommer gå efter.

    Ska ringa transporststyrelsen och ev polisen imorgon och höra vad de har för åsikt, om nu gubben försöker lura oss och ställa av bilen eller nåt annat dumt för att smita undan sitt ansvar.

    Uppdaterar hur det går imorgon.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-25 21:46
    Inget muntligt avtal har ingåtts - klart slut. Varken jag eller min sambo kommer att svara mer på inlägg från icke läskunniga människor som fortsätter tro att ett muntligt avtal ingåtts.

    Läs det vi skrivit istället för att tjata om ett avtal som inte finns.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-27 12:18
    DET HELA ÄR NU LÖST PÅ SÅ SÄTT ATT GUBBEN FÅR TA TILLBAKA BILEN EFTERSOM MIN SAMBO ÄR SÅ PASS SNÄLL ATT HAN INTE DRAR DETTA VIDARE TROTS ATT HAN HAR LAGEN PÅ SIN SIDA OCH TROTS ATT ÄVEN POLISEN HÅLLER MED HONOM. Så, nu kan ni sluta älta samma saker tusen gånger. Loosers.

  • Svar på tråden köpt bil, vem betalar skatten??
  • Anonym
    Äldre 27 Apr 14:12
    Tom Araya skrev 2012-04-27 14:11:07 följande:
    Transportstyrelsen är en myndighet vars regler styr detta.
    Transportstyrelsen kräver den som stod som ägare den aktuella perioden på pengarna.
    Försök komma undan det du.

    Ja, men det är ingen lag. Det är nåt Transporstyrelsen tycker. De skiter fullständigt i VEM som betalar.
  • Anonym (Köpar­e)
    Äldre 27 Apr 14:13
    Zara10 skrev 2012-04-27 14:07:07 följande:
    Börjar faktiskt tycka att det är lite komiskt att folk aldrig ger sig fast problemet är löst för er :)
    Ja jag börjar faktiskt bli lite less. Saken är ju egentligen ur världen nu. Så ja, nu avslutar jag detta.

    Så sammanfattningsvis: Jag köpte en bil, det blev konflikt mellan mig och säljaren om skatten efter att köpet var slutfört. Vi samsades om att han skulle ta tillbaka bilen och betala tillbaka. Han ångrade sig och ville istälet betala skatten och låta mig behålla bilen. Jag var vid det laget så less på allt och ville inte längre ha bilen, så jag sa nej till det med hänvisning till vad vi sa innan. Nu är han återigen med på att ta tillbaka bilen.
  • Äldre 27 Apr 14:14
    Anonym skrev 2012-04-27 14:10:58 följande:
    Vad är det som är trams? TS sambo (anonym köpare) har syftet att få gubben och hämta bilen med att ta upp om inspelningen och det är utpressning.
    Att ha ett samtal inspelat och att påminna om vilket överenskommelse som gjordes under samtalet och/eller att efteråt tala om att inspelning skett är inte utpressning i lagens mening.
  • Anonym
    Äldre 27 Apr 14:14
    Anonym (Köpare) skrev 2012-04-27 14:13:22 följande:
    Ja jag börjar faktiskt bli lite less. Saken är ju egentligen ur världen nu. Så ja, nu avslutar jag detta.

    Så sammanfattningsvis: Jag köpte en bil, det blev konflikt mellan mig och säljaren om skatten efter att köpet var slutfört. Vi samsades om att han skulle ta tillbaka bilen och betala tillbaka. Han ångrade sig och ville istälet betala skatten och låta mig behålla bilen. Jag var vid det laget så less på allt och ville inte längre ha bilen, så jag sa nej till det med hänvisning till vad vi sa innan. Nu är han återigen med på att ta tillbaka bilen.

    Klart att går med på att ta tillbaka bilen, han har ju blivit upressad.
  • Äldre 27 Apr 14:16
    Anonym skrev 2012-04-27 14:12:47 följande:
    Ja, men det är ingen lag. Det är nåt Transporstyrelsen tycker. De skiter fullständigt i VEM som betalar.
    Om det betalas ja. Det är fortfarande bara EN person som kommer att krävas på pengarna om de inte betalas.
  • Äldre 27 Apr 14:18
    Anonym skrev 2012-04-27 13:31:17 följande:
    Säger som andra anonym patetiskt, pinsamt, omoget. Dessutom måste du som privatperson informera innan du spelar in att du spelar in.
    Nej, det finns inget krav på det.
  • Äldre 27 Apr 14:23
    Anonym skrev 2012-04-27 13:50:57 följande:
    Måste vi ta detta en gång till???? 

    Du hävdar att inget muntlgit avtal ingicks. Om nu inget muntlgit avtal ingicks, SÅ VAD ÄR DÅ DETTA:

    Det enda som nämndes var att han sa åt mig att betala skatten innan den förfaller så att jag slipper problem. Ja visst sa jag, men detta var för det första efter att köpet hade skrivits på och för det andra så trodde jag ju honom när han sa att jag ska betala skatten.

    Förklara det för oss. Alla i tråden ser att det ÄR ett muntlgit avtal. Men du ser inte det. VIlket måste innebära att antingen så är du krokat eller så spelar du bara dum.
    Ska vi vara korrekta ska detta uttalas innan pengar byter ägare och papper skrivs på.
    Det är inte så jag uppfattat att det gått till.
  • Anonym
    Äldre 27 Apr 14:31
    Tom Araya skrev 2012-04-27 14:23:39 följande:
    Ska vi vara korrekta ska detta uttalas innan pengar byter ägare och papper skrivs på.
    Det är inte så jag uppfattat att det gått till.

    Behövs inte.
  • Äldre 27 Apr 14:35
    Anonym skrev 2012-04-27 14:31:49 följande:
    Behövs inte.
    När pengar bytt ägare och påskrifter gjorts är affären klar.
  • Anonym
    Äldre 27 Apr 14:36
    Tom Araya skrev 2012-04-27 14:35:40 följande:
    När pengar bytt ägare och påskrifter gjorts är affären klar.

    TS får ju skylla sig själv när han glatt svara ja på frågan om skatten
  • Äldre 27 Apr 14:48
    Anonym skrev 2012-04-27 14:36:54 följande:
    TS får ju skylla sig själv när han glatt svara ja på frågan om skatten
    Båda har gjort bort sig.
  • Anonym
    Äldre 27 Apr 16:13
    Anonym (Köpare) skrev 2012-04-27 13:58:34 följande:
    Nej det är bevis. Att man spelar in samtal i första början är ju för att kunna påvisa vad som har sagts vid ett visst tillfälle och det är det jag har gjort för att undvika problem och ord mot ord.
    Tror du att det är normalt att sitta och spela in samtal så? Tror du att vanligt folk gör så?

    Jag har en ex vän som höll på så, spelade in allt och alla och bråkade och hade sig.
    Stämningar, anmälningar.
    Hon var en riktig paragrafryttare, detta gjorde att hon fick alla mot sig till slut .
    Nu vet vi varför hon gör så, varför hon beter sig så. Hon lider av borderline.
    Inga forna vänner kvar. 
  • Äldre 27 Apr 16:25
    Anonym skrev 2012-04-27 16:13:33 följande:
    Tror du att det är normalt att sitta och spela in samtal så? Tror du att vanligt folk gör så?

    Jag har en ex vän som höll på så, spelade in allt och alla och bråkade och hade sig.
    Stämningar, anmälningar.
    Hon var en riktig paragrafryttare, detta gjorde att hon fick alla mot sig till slut .
    Nu vet vi varför hon gör så, varför hon beter sig så. Hon lider av borderline.
    Inga forna vänner kvar. 
    Spelar det någon roll om det är normalt? Är fallet normalt överhuvudtaget?
    Det händer att vanligt folk gör så när de tror att de kommer att behöva bevisa vad som sagts vid ett samtal.
    Det är nog inte vanligt men förekommer. Jag har gjort det en gång och kan säkert komma på fler tillfällen när jag borde ha gjort det. Det är knappast något man använder mot vänner.
    Du har ju i detta fall ett flertal tillfällen där ord står mot ord och i ett sådant fall är det på sin plats att säkra vad som sägs.
  • Anonym
    Äldre 27 Apr 16:48
    Tom Araya skrev 2012-04-27 16:25:42 följande:
    Spelar det någon roll om det är normalt? Är fallet normalt överhuvudtaget?
    Det händer att vanligt folk gör så när de tror att de kommer att behöva bevisa vad som sagts vid ett samtal.
    Det är nog inte vanligt men förekommer. Jag har gjort det en gång och kan säkert komma på fler tillfällen när jag borde ha gjort det. Det är knappast något man använder mot vänner.
    Du har ju i detta fall ett flertal tillfällen där ord står mot ord och i ett sådant fall är det på sin plats att säkra vad som sägs.
    Ja men köparen sa att det förekom ofta för honom , och det låter sjukt......

    Känner du köparen? 
  • Äldre 27 Apr 16:59
    Anonym skrev 2012-04-27 16:48:03 följande:
    Ja men köparen sa att det förekom ofta för honom 
    Okej, det har jag missat.
    Anonym skrev 2012-04-27 16:48:03 följande:
    ....och det låter sjukt......
    Ja, kanske, beroende på situationer då det sker.
    Jag kan som sagt lätt komma på flera tillfällen då jag önskar att jag gjort det....
    Anonym skrev 2012-04-27 16:48:03 följande:
    Känner du köparen? 
    Nej, då hade jag förhoppningsvis haft möjlighet att ge goda råd för att undvika denna soppa.
  • Anonym
    Äldre 27 Apr 17:35

    Ja situationen är tvetydig, jag får inte ihop det....om man prutar för att man inte har råd att betala mer, sen ev går med på att betala skatten. Jag får det inte att gå ihop.

    Vi har säljt och köpt hundra bilar.
    Jag kan ärligt säga att jag aldrig har varit i den situationen.
    Både köpare och säljare har varit klantiga, för man som säljare kan inte gå med på att pruta för att det inbte finns pengar och sen lämna över skatten..
    Antingen säljer man en bil skattad eller oskattad.
    Och då den bilarna har varit skattade så har vi sagt att vi vill ha den summan för att de är just nyskattade.

    Och oskattade bilar säljs just några tusen billigare pga skatten.

    Sen tycker jag hela systemet är knäppt, alla bilar borde skattas efter ägare, den som ska använda bilen ska skatta den, vid försäljning så borde skattningen upphöra, och kvarvarande skatt betalas ut till den som säljde bilen, samt den nya köparen blir tvungen att betala in skatt så fort den får en ny bil i sin ägo.

     

  • Äldre 27 Apr 18:05
    Anonym skrev 2012-04-27 16:13:33 följande:
    Tror du att det är normalt att sitta och spela in samtal så? Tror du att vanligt folk gör så?

    Jag har en ex vän som höll på så, spelade in allt och alla och bråkade och hade sig.
    Stämningar, anmälningar.
    Hon var en riktig paragrafryttare, detta gjorde att hon fick alla mot sig till slut .
    Nu vet vi varför hon gör så, varför hon beter sig så. Hon lider av borderline.
    Inga forna vänner kvar. 
    Man kan ju faktiskt ha app på telefonen som automatiskt spelar in samtal, tänkt på det? Jag och många av mina vänner använder oss utav en sådan app, för att t.ex telesäljare inte ska kunna lura på en något. Så kan man välja om det ska spela in utgående eller inkommande samtal, eller båda.
    Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • Anonym
    Äldre 27 Apr 18:29
    intetnyttpåplusfronten skrev 2012-04-27 18:05:37 följande:
    Man kan ju faktiskt ha app på telefonen som automatiskt spelar in samtal, tänkt på det? Jag och många av mina vänner använder oss utav en sådan app, för att t.ex telesäljare inte ska kunna lura på en något. Så kan man välja om det ska spela in utgående eller inkommande samtal, eller båda.
    Nej det har jag inte tänkt på, jag umgås faktiskt inte i kretsar som man måste misstänka att bli lurad hela tiden.
    Sen om det ringer en tele säljare är det bara att säga nej hela tiden, samt att om de säger att du har sagt ja begär att få lyssna på deras inspelning....

     
Svar på tråden köpt bil, vem betalar skatten??