• Anonym (Undrar)

    Levaxin - vilken tid på dygnet?

    Jag har fått Levaxin utskrivet i samband med att vi ska göra ivf. Läkaren tyckte att mitt TSH var för högt (3,2) jämfört med vad som är önskvärt när man ska gå in i en tidig graviditet (under 2,5).

    Någon som vet vilken tid på dygnet man ska ta tabletten?

    Och om man ska ta prov på morgonen, spelar det någon roll vilken tid man tar tabletten dagen innan?

    Nu tar jag innan läggdags, men jag funderar på om kroppen behöver Levaxinet mer någon annan tid på dygnet?

  • Svar på tråden Levaxin - vilken tid på dygnet?
  • Anonym (Undrar)

    Okej, men då gör ju jag helt fel då Skäms!

    Har ni fått veta varför man ska ta vid frukost?

    Kan säga att jag har blivit tröttare än vanligt sedan jag började med tabletterna för knappt en månad sedan, kan det bero på att jag tar dem på kvällen?

  • Mamma på heltid

    Jag tar också mina tabletter på morgonen.
    Minns faktiskt inte varför på morgonen.
    Men levaxin är väldigt känsligt, jag fick först 50 mg utskrivet och jag började må mycket bättre. Sen efter ett tag började jag känna av lite symtom igen, så jag ökade till en tablett och en kvart extra (62,5mg), har mått kanon på det ett par år. Sen träffade jag en ny läkare som tyckte att vi skulle öka till 75 mg så slapp jag dela tabletterna, men det gick inte alls. Började må sämre direkt. Så det är 1 och en kvarts tablett som gäller för mig.

  • Bobbo3

    Jag tar på kvällen är gravid och spyr så det passar mig bättre. Men min läkare sa att det inte spelar någon roll när man tar den. Bara man tar samma tid varje dag.

  • DarkLink

    För de flesta spelar det ingen roll, levaxinet används inte direkt, det lagras i kroppen och omvandlas till ett aktivt hormon först. En del känner av när de tar den och mår bättre vissa tider. En del tar hela veckodosen söndag kväll, men det rekommenderas inte.
    Ska ej tas med kalciumprodukter...

  • Anonym

    Jag tar på kvällen, har aldrig lyckats få rutin på morgonen!Glad

  • Anonym (Undrar)
    Mamma på heltid skrev 2012-04-27 23:41:07 följande:
    Jag tar också mina tabletter på morgonen.
    Minns faktiskt inte varför på morgonen.
    Men levaxin är väldigt känsligt, jag fick först 50 mg utskrivet och jag började må mycket bättre. Sen efter ett tag började jag känna av lite symtom igen, så jag ökade till en tablett och en kvart extra (62,5mg), har mått kanon på det ett par år. Sen träffade jag en ny läkare som tyckte att vi skulle öka till 75 mg så slapp jag dela tabletterna, men det gick inte alls. Började må sämre direkt. Så det är 1 och en kvarts tablett som gäller för mig.
    Intressant!
    Jag fick Levaxin för att rätta till ett värde, inte för att jag mådde dåligt. Men jag kanske har blivit tröttare av att det är fel dos på nått sätt... Tar 25 mg (delar en 50-tablett) till att börja med, och ska ta prov i nästa vecka och se hur det har gått.
  • Anonym (Undrar)
    anju79 skrev 2012-04-28 00:13:21 följande:
    Tar på morgonen, bättre enl min endokrinolog. Du måste vänta 24 timmar efter sista tabletten innan du tar prov, annars ger det felvärden.
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    Okej, tack! Eftersom jag kommer behöva ta provet på morgonen innan jobbet så är det såklart smart att ta på morgnarna!
Svar på tråden Levaxin - vilken tid på dygnet?