• Äldre 28 Apr 12:23
    48403 visningar
    10 svar
    10
    48403

    Blåsor på fingrarna?!?!?

    Hjälp! Jag har under några veckors tid fått blåsor på mina fingrar.
    De verkar komma en och en och har hittills inte varit på samma finger någon gång. De gör ont som fan vid beröring och ömmar hela tiden.
    Sitter som under huden, inget synligt förutom en röd upphöjning. Om jag nyper i den med naglarna så kan jag ta hål (om jag vill..) så det känns som att huden går att ta bort över den.. fattar ni vad jag menar då?

    De verkar hålla sig till den översta leden på fingret. Har inte haft någon i handen och inte heller är de på insidan mellanrummet mellan fingrarna utan i "handflatan" fast på fingertopparna då.

    Om jag inte gör något med dem så försvinner de efter några dagar och lämnar inget synligt märke efter sig. Tar jag däremot hål på dem så blir det som det brukar bli, ett litet sår :)

    Är det någon som vet vad det kan vara?!?!
    Höstblåsor? Har en kotte på dagis men hon har inte några blåsor, hade i vintras/höstas men inget efter det. Andra alternativ??

    Hur blir man av med skiten???          

  • Svar på tråden Blåsor på fingrarna?!?!?
  • Eva 081
    Äldre 28 Apr 12:26
    #1

    Kan vara herpesblåsor

  • Äldre 28 Apr 12:31
    #2
    Eva 081 skrev 2012-04-28 12:26:52 följande:
    Kan vara herpesblåsor

    Fast enligt google (;)) så verkar de sitta i grupper, alltså flera blåsor på samma ställe..
    Hur får man det?  
  • Äldre 28 Apr 13:17
    #3

    Jag får det ibland av stress men mina blir lite mer som en finne under huden som är hårt och som jag inte kan ta hål på.
     

  • gulleh­järtat
    Äldre 28 Apr 13:36
    #4

    Kan man ha herpes på fingrarna?

    Hur stora är dom?
    Kliar?
    Är du förkyld eller stressad?

  • Eva 081
    Äldre 28 Apr 23:51
    #5

    Herpes går ut i nerbanorna, det vanligaste är på munnen men kan även komma på adra ställen. Mina kommer på fingrarna och på näsan och på händerna är mina ytliga och vätskefyllda

  • Eva 081
    Äldre 28 Apr 23:52
    #6

    Herpes är smittsamt, många har det men det ligger latent, 90% av befolkningen har det när de dör

  • Äldre 29 Apr 22:14
    #7
    Lilla fjunet skrev 2012-04-28 13:17:46 följande:
    Jag får det ibland av stress men mina blir lite mer som en finne under huden som är hårt och som jag inte kan ta hål på.
     

    Är det alltså herpes som du har? Det är typ så som du beskriver..
    gullehjärtat skrev 2012-04-28 13:36:17 följande:
    Kan man ha herpes på fingrarna?

    Hur stora är dom?
    Kliar?
    Är du förkyld eller stressad?
    De är små, några millimeter upp till kanske 5mm i diameter kanske..
    Kliar inte gör bara ont som fan om man rör dem, har försvunnit nästan helt idag den som jag gjorde inlägget om, så det är ingen långvarig grej så men det kommer kanske fler.. som det gjort tidigare :(

    Förkyld och stressad som fan! Det är mycket som har hänt i mitt liv på senaste tiden och det jagar mig typ hela tiden :((
    Eva 081 skrev 2012-04-28 23:51:31 följande:
    Herpes går ut i nerbanorna, det vanligaste är på munnen men kan även komma på adra ställen. Mina kommer på fingrarna och på näsan och på händerna är mina ytliga och vätskefyllda
    Men det känns som att de ligger ganska långt under huden.. inte som en vanlig blåsa som man kan se med blotta ögat att det är en blåsa utan mer en röd prick/plupp som gör ont som satan..
    Svårt att förklara bättre :/ 

          

     
  • gulleh­järtat
    Äldre 29 Apr 23:46
    #8

    Jag får ibland en jätte liten blåsa mellan fingrarna som sitter en bit under huden precis som du, Ts, beskriver... Blir nästan som en hård knöl? Och försvinner helt på bara en dag eller två. Kliar inte med gör ont om jag nuddar.
    Mina har jag förknippat med stress! Så dina kan mycket väl bero på det.. Tråkigt att du känner dig så stressad förresten :(
    Vet tyvärr inte vad blåsorna kallas, men har själv tyckt de känts ofarliga iaf.
    Vore bra om någon annan vet fall att det går att "bota" ? :) Puffar!

  • Äldre 1 May 08:33
    #9
    gullehjärtat skrev 2012-04-29 23:46:59 följande:
    Jag får ibland en jätte liten blåsa mellan fingrarna som sitter en bit under huden precis som du, Ts, beskriver... Blir nästan som en hård knöl? Och försvinner helt på bara en dag eller två. Kliar inte med gör ont om jag nuddar.
    Mina har jag förknippat med stress! Så dina kan mycket väl bero på det.. Tråkigt att du känner dig så stressad förresten :(
    Vet tyvärr inte vad blåsorna kallas, men har själv tyckt de känts ofarliga iaf.
    Vore bra om någon annan vet fall att det går att "bota" ? :) Puffar!

    Men sitter dina mellan fingrarna eller på insidan av dem? Mina har nu bara kommit (änsålänge) på insidan och på fingertopparna bara.
    Tack för omtanken :)

    Ja de känns inte så farliga men jag blir orolig ändå när de gör ont och ifall de nu skulle få för sig att smitta, vill inte att mina barn eller gubben ska få't ;)   
  • Äldre 28 Mar 16:12
    #10

    Åååååh, så intressant! Jag får ofta blåsor i händerna och på fingrarna, de gör ont något så djävulskt så jag sticker alltid hål på dom.

    Någon som fått reda på vad detta är, till 100%?

Svar på tråden Blåsor på fingrarna?!?!?