• hemlig­02
    Äldre 2 May 12:29
    26841 visningar
    25 svar
    25
    26841

    Vad FÅR man inte missa inför studentdagen tycker ni?

    Min son tar studenten i år och jag vill att det ska bli en underbar dag för honom! Problemet är bara att jag har så liten erfarenhet av just studentfirande och behöver massor med tips!

    Efter mösspåtagning och efter att de har åkt runt på flaket så kommer den närmsta släkten till oss och firar honom. Vad kan menyn bestå av? Tips på recept? Tårta? Dekorering?

    Studentplakat är på G, men bör man inhandla något mer,, något att hänga om halsen på honom kanske? Eller är det onödigt?   

    Vad får vi absolut inte missa?! Och finns det något man verkligen bör hoppa över?! Hjälp mig att göra detta till en fin dag!  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-02 12:52
    Tips på en fin studentpresent?! Tips på vilka man ska undvika?

  • Svar på tråden Vad FÅR man inte missa inför studentdagen tycker ni?
  • Ponyco­rn
    Äldre 2 May 13:27
    #11

    Åkningen för våran del var rätt lång och man var rätt hungrig vid det laget. Knyt en godisbar runt halsen och en flaska vatten! Det var något jag saknade när vi hade 30 grader varmt och inget tak på flaket :) Något att förpesta andras tillvaro med är alltid uppskattat, dvs något tutande föremål ;) 

  • Äldre 2 May 13:32
    #12

    Maten skulle jag rekommendera att köra något kallskuret, alternativt något grillat. Till det en pasta eller potatissallad av valfrisort. Baka focaccia med något gott såsom soltorkade tomater, oliver och havssalt på. Någon god grönsallad och någon mumsig sås till..

    Tårta, pinocchio eller en vanlig mumsig gräddtårta med färska jordgubbar eller gör en studentmössa av den med vit marsipan eller sockerpasta och svart marsipan eller sockerpasta som band och skärm..

  • kacker­lackan
    Äldre 2 May 13:41
    #13

    Buffé, kallskuret.

  • La Lola
    Äldre 2 May 13:43
    #14
    Ponycorn skrev 2012-05-02 13:27:28 följande:
    Åkningen för våran del var rätt lång och man var rätt hungrig vid det laget. Knyt en godisbar runt halsen och en flaska vatten! Det var något jag saknade när vi hade 30 grader varmt och inget tak på flaket :)
    Det tipset gillade jag!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Äldre 2 May 13:43
    #15

    Så som jag vet att min dag kommer se ut så blisr de champange frukost på morgon med klassen sen knäpper vi stundet kort utanför teaterna,sedan kommer vi gå till skolan äta lunch och gå till aulan få stipendie och betyg sen efter det kl 1 springer vi ut från skolan där alla föräldrar står. När det är klart så tågar alla genom stan efter det kommer jag åka cab genom stan.ett tag. Efter det åker vi hem och släkt och vänner kommer och det kommer bjudas på rostbiff,kycklingklubbor, hemmagjotd potatissallad,bröd och slutligen en jordgubbstårta under denna tid även present öppning. Vid kl 7 ska vi åka flak och då kommer vi åka hem.till 3st i min klass där det bjuds på plock och dryck och sedan åker vi mer och går ut på krogen,men för min del skippar jag sista delen av flaket och krogen då jag kommer vara i vecka 30

  • Äldre 2 May 13:46
    #16

    Godisnappar kan man trä på ett snöre och göra ett halsband av. :)


    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Äldre 2 May 13:49
    #17

    Väl hemma, se till att han dricker och då inte bara alkoholhaltigt! Det kommer han få tillräckligt av ändå under dag och kväll!

    Jag vet att jag självmant gick och hämtade en flaska ramlösa... Vilket inte var vanligt för mig, men jag var så med att jag insåg att jag aldrig skulle klara hela kvällen annars!

  • liteng­unnaro­lle
    Äldre 2 May 18:22
    #18

    Jag tar också studenten och jag vill vara med och bestämma med det mesta. Så fråga din son om råd! :)
    Min dag kommer se ut ungefär så här:
     Champagnefrukost med klassen hemma hos den som bor närmast skolan och sedan går vi upp för att med resten av skolan dela ut stipendier och säga speciella tack etc. Sedan tågar alla studenter genom stan och nära och kära får då hänga blommor med mera om halsen då eller i parken som är slutdestinationen. Sedan är det vissa som glider runt i raggarbil ett tag och vissa som åker hem. Jag ska åka direkt hem för att byta om (ska ha folkdräkt på dagen) och förbereda middagen som släkten ska komma på. Jag kommer förmodligen bjuda på någon slags plockmat eller liknande så att alla bjudna hittar något de gillar, till efterrätt ska min syster göra en tårta formad som en gammeldags mick, då jag har pluggat musik. Släkten kommer och äter och sedan är det tänkt att hela klassen ska ut på krogen (vet dock inte hur länge det blir för mig i och med att balen är dagen efter och vill inte vara supertrött då). Vi åker inte på flak på studentdagen i vår stad, det görs någon vecka innan i något som kallas karnevalen där de klasser som vill klär ut sig efter ett tema de själva bestämmer sig och åker runt! :)

    Jag kommer att uppskatta mycket vatten under dagen. Och som present skulle jag vilja ha någon grej att minnas att "det här är något jag fick på min student" i stil med ett vackert smycke eller något. :)

  • Äldre 2 May 18:40
    #19

    Min son tog studenten förra året.
    Vi beställde smörgåstårtor på hans begäran. Sen Moussetårtor och så hade vi varm korv med bröd.
    Massor av is köpte vi o kylde öl, vatten o drickor i diskhon samt i diverse kylväskor. Mycket praktiskt!
    Vi serverade folköl och rosévin i begränsad mängd till alla gästerna.

    Vi hade öppet hus under hela dagen för både släkt o vänner samt sonens alla vänner.

    Framförallt...bistå med hemkörning på kvällen!

    När klockan var 24.00 ringde en av sonens vänner o bad oss hämta sonen med en annan vän som var ganska överförfriskade. På en halvtimma var vi hemma igen o sonen i säkert förvar.  Det bästa på hela kvällen.

    Studentplakat, blommor runt halsen samt en liten champagneflaska med tillhörande glas hängde vi runt halsen på hhonom. Sonens kompis hängde en sugpropp runt halsen på sonen.

  • Äldre 2 May 18:54
    #20
    Majsan70 skrev 2012-05-02 18:40:16 följande:
    Min son tog studenten förra året.
    Vi beställde smörgåstårtor på hans begäran. Sen Moussetårtor och så hade vi varm korv med bröd.
    Massor av is köpte vi o kylde öl, vatten o drickor i diskhon samt i diverse kylväskor. Mycket praktiskt!
    Vi serverade folköl och rosévin i begränsad mängd till alla gästerna.

    Vi hade öppet hus under hela dagen för både släkt o vänner samt sonens alla vänner.

    Framförallt...bistå med hemkörning på kvällen!

    När klockan var 24.00 ringde en av sonens vänner o bad oss hämta sonen med en annan vän som var ganska överförfriskade. På en halvtimma var vi hemma igen o sonen i säkert förvar.  Det bästa på hela kvällen.

    Studentplakat, blommor runt halsen samt en liten champagneflaska med tillhörande glas hängde vi runt halsen på hhonom. Sonens kompis hängde en sugpropp runt halsen på sonen.
    Haha, när vi i vänskapskretsen haft ett syskon som tagit studenten har det hängt samma saker runt halsen på dom när dom kommit hem... Ett graviditetstest, oavsett om det är en tjej eller kille som tagit studenten så kan det alltid komma till användning. Sen väl hemma har det vart paket innehållande kondomer, munvatten och bamyl brustabletter...
  • Äldre 2 May 19:37
    #21
    Sweet life skrev 2012-05-02 18:54:37 följande:
    Haha, när vi i vänskapskretsen haft ett syskon som tagit studenten har det hängt samma saker runt halsen på dom när dom kommit hem... Ett graviditetstest, oavsett om det är en tjej eller kille som tagit studenten så kan det alltid komma till användning. Sen väl hemma har det vart paket innehållande kondomer, munvatten och bamyl brustabletter...
    Haha..Bamylen gillade jag!
  • Äldre 2 May 19:52
    #22

    jag tog studenten för några år sen å min dag var perfekt.
    är det jätte soligt som de va den dagen så är solskyddsfaktor jätte bra, jag blev super bränd på axlarna underdagen. han kanske blir det i ansiktet.
    sen vatten vatten vatten på flaket.
    jag fick ingen att blåsa i (horn eller visselpipa) att ha på flaket å det va tråkit då alla andra hade det. det va det ända jag saknade.
    ta många kort, låna en systemkamera å lek paparazzi så allt blir dokumenterat =)

    vi har haft stora buffér men massa olika kött, poatis pasta såser sallad m.m
    jag har stor släkt så det har kanske varit 50 pers, helt galet men det går inte att skärna ner =)

    super bra tips om att stå stand bye med bilen men jag ville att mina föräldrar oxå skulle kunna "festa" å ha roligt jag fick taxi pengar av mina föräldrar.

    hoppas er dag blir kanon.
    plakat är ett måste! =)
     

  • hemlig­02
    Äldre 2 May 20:09
    #23

    Åh va roligt att så många har svarat! Tack för alla tips och tankar!!

    Det känns tryggt att ha er fl:are, er kan man lita på!   

  • Äldre 3 May 00:33
    #24

    Jag tog studenten 2009 och fick en regnponcho runt halsen vilket räddade hela min studentdag. Regnet stod som spön i backen!

  • hemlig­02
    Äldre 3 May 14:17
    #25
    Yiskah skrev 2012-05-03 00:33:44 följande:
    Jag tog studenten 2009 och fick en regnponcho runt halsen vilket räddade hela min studentdag. Regnet stod som spön i backen!

    Bra tips att ha i åtanke om vädret inte riktigt blir som planerat!
Svar på tråden Vad FÅR man inte missa inför studentdagen tycker ni?