• Anonym (Arg!)

    Fjantiga sjuksköterskor!

    Nu var det dags igen! Sjuksköterskorna gnäller i pressen och ska ha mer betalt. Jag blir så trött!!

    De visste väl för fanken hur lönenivåerna såg ut när det valde att gå utbildningen? Om det är pengar som är viktigt och man vill jobba inom vården får man väl utbilda sig till läkare? Vad är problemet liksom?

    Att lämna sjukhus farligt obemannade visar på att de flesta som utbildar sig till sjuksköterskor inte bryr sig ett dugg om att hjälpa människor utan bara om pengarna som hamnar i plånboken.

    En

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-09 17:18
    En sjuksköterska är en assistent. De har inget medicinskt ansvar utan allt faller på behandlande läkare.

    Sjuksköterskorna ska ha mer pengar men vart ska vi ta pengarna från? Kan de svara på det? Icke!!

    De pluggar på högskola i tre år och menar att det borde ge en ingångslön på mer än 20,000 i månaden men det finns massor av yrken där man pluggar lika länge för samma ingångslön.

    Varför verkar alla sjuksköterskor tycka att de är värda så mycket mer än alla andra? Är det något man får lära sig under utbildningen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 12:15
    Hoppsan vilket liv det blev! Jag visste att jag skulle bli påhoppad men jag visste också att många skulle hålla med mig.

    Jag tycker att SSK gör ett viktigt jobb men jag tycker inte att det jobb de gör är viktigare än någon annans. Jag anser att det är rent av dumt att kräva en ingångslön på 24,000 när man är nyutexaminerad och helt saknar erfarenhet. Jag tycker att löneutvecklingen för SSK är viktigare.

    Jag tycker att många (alla?) SSK överskattar sig själva, sina förmågor och sitt ansvar. Ska man tro på de som skriver i denna tråd är ju SSK som är ensamt ansvariga att hålla varenda patient vid liv. Jag säger inte att ni inte gör ett bra jobb men det gnälls så förbenat! Satsa på vidareutveckling, utbildning, löneförhandlingar och fackligt arbete om ni vill ha bättre lönevillkor. Som alla andra yrkesgrupper.

    En SSK delar ut redan ordinerad medicin, sätter nålar, tar prover, sköter omvårdnad och assisterar läkare. Att säga att ni tar hand om hjärtstopp är skrattretande. Det gör väl alla som jobbar på ett sjukhus? Livräddande insatser tills läkare kommer på plats. Jag kan också HLR och skulle ge hjärtmassage om någon på mitt jobb fick ett hjärtstopp i väntan på akutbilen.

    SSK tål inte kritik. Det övertygar mig ännu mer. Säkert andra också. Jag har blivit kallad liten patetisk människa, jävla dumhuvud och flera har skrivit svart på vitt att om jag kom till den inrättning där de jobbar och de visste vem jag var skulle jag inte få hjälp och de skulle inte ta i mig med tång. Aldrig skulle jag tala så till en människa som hade synpunkter på mitt arbete och min lön.

  • Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!
  • Anonym
    Anonym (min) skrev 2012-05-10 16:52:54 följande:
    Åherregud. Låt se, då är vi uppe någonstans runt 10-15 miljarder årligen i kostnader för det du vill ha. Varifrån ska pengarna tas då?

    Dra ner på anhörighetsinvandringen
  • Ebba Caroline
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-10 16:55:10 följande:
    Lägg ner, du skrev att jag inte skulle få den hjälp jag behöver. Man kan inte gå in och försöka ändra sig i efterhand. Stå för dina åsikter istället på samma sätt som jag står för mina.

    Du och några fler SSK har på egen hand fått mig och många med mig att värdera er mycket lågt. Det enda jag har menat i denna TS är att det är dumt att som helt ny och oerfaren kräva en hög ingångslön. Det är ni som svurit, hotat och visat era rätta färger. Är man kritisk får man ingen vård. Kul när denna tråd kommer ut Skrattande

    Jag fasar för alla stackars människor som ligger på sjukhus eller är beroende av sjukvårdspersonal. De vettiga i denna debatt har ju varit alla Usk.....Kanske de borde få en ingångslön på 24,000 istället.

    Hjälp, inte vård. Redan innan tråden så värderade du sjuksktöerskorna mycket lågt genom att kalla de assistenter!
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (min)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-10 16:55:37 följande:
    Ja, och hjälp är inte detsamma som vård. Två olika saker. (Undersöterskan kan ju hjälpa de på toaletten )
    Jag hoppas att du får sparken.
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-10 16:55:37 följande:
    Ja, och hjälp är inte detsamma som vård. Två olika saker. (Undersöterskan kan ju hjälpa de på toaletten )
    Det är ganska märklig syn du har. Du är sjuksyster (snart) och ser dig själv som Gud Fader. Att hjälpa människorna kan ju undersköterskan göra och sen ett grönt flin. Varför ser du ner på människor? 
  • Anonym (^^)
    Anonym (min) skrev 2012-05-10 16:54:22 följande:
    Du skrev uttrycken "hjälp du har rätt till". Du skrev rätt ut att du tänkte förvägra vissa patienter den HJÄLP DE HAR RÄTT TILL och tog sedan exempel med toaletten.

    Att inte hjälpa en patient till toaletten pga hans åsikter är fanimej TORTYR.

    Jag mår illa av det du skriver. Tänk vilken ondska som finns i vården.
    Jag blir ärligen mörkrädd. Hur kan man arbeta med utsatta människor och ha den människosynen? Bara för att jag inte håller med Ebba Caroline så får jag sämre vård. Hur skulle det se ut i skolorna om det fungerade så även där? Att elever som ifrågasätter läraren systematiskt upplever negativ särbehandling? Tvi vale för hennes åsikter och fruktansvärda människosyn!
  • Ebba Caroline
    Anonym (min) skrev 2012-05-10 16:54:46 följande:
    Du får nog sammanfatta i så fall.

    Bara för att det är du:

    Jag förespråkar att vi ska sänka läkarnas högs löner men någon tusnelapp, chefernas höga löner och bemningsföretagens höga kostnader för att hyra ut vårdpersonal.  (en tusenlapp kan de gått och och väl avvara per månad)
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (min)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-10 16:56:36 följande:
    Hjälp, inte vård. Redan innan tråden så värderade du sjuksktöerskorna mycket lågt genom att kalla de assistenter!
    Så en person som kallar dig för assistent är alltså inte värd fullgod vård i dina ögon, utan ska straffas genom att undanhållas hjälp som han har rätt till?
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-10 16:56:01 följande:
    Förutom de som inte tycker som dig, de ska få en propp och ingen vård. 

    Propp ja de kan de åka på. Men vård får de ändå. Eftersom alla människor är värda lika vård. ALLA MÄNNISKOR
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Arg!)
    Anonym (Usk2) skrev 2012-05-10 16:54:27 följande:
    Får verkligen hoppas att det inte är så! Hur tänker vissa? Man får inte göra så! Och hon har jobbat som usk, hoppas verkligen inte att någon gammal "besvärlig" vårdtagare fick ligga och vänta
    Människor med sunda vettiga åsikter som jobbar inom vården ska ha en sjuhelsikes löneutveckling! Sådana du du {#emotions_dlg.flower} Jag tror att du som usk gör mer gott för patienterna än någon stroppig aggressiv ssk.
  • Anonym (min)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-10 16:57:32 följande:
    Bara för att det är du:

    Jag förespråkar att vi ska sänka läkarnas högs löner men någon tusnelapp, chefernas höga löner och bemningsföretagens höga kostnader för att hyra ut vårdpersonal.  (en tusenlapp kan de gått och och väl avvara per månad)
    Ojojoj... seriöst, sänka läkarnas och chefernas löner för att ge pengar till SSKorna? Nej tack, det låter verkligen inte attraktivt, särskilt inte efter ditt medgivande om att du kan tänka dig att tortera patienter. Det är öht inte verklighetsförankrat.
Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!