• Anonym (Arg!)

    Fjantiga sjuksköterskor!

    Nu var det dags igen! Sjuksköterskorna gnäller i pressen och ska ha mer betalt. Jag blir så trött!!

    De visste väl för fanken hur lönenivåerna såg ut när det valde att gå utbildningen? Om det är pengar som är viktigt och man vill jobba inom vården får man väl utbilda sig till läkare? Vad är problemet liksom?

    Att lämna sjukhus farligt obemannade visar på att de flesta som utbildar sig till sjuksköterskor inte bryr sig ett dugg om att hjälpa människor utan bara om pengarna som hamnar i plånboken.

    En

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-09 17:18
    En sjuksköterska är en assistent. De har inget medicinskt ansvar utan allt faller på behandlande läkare.

    Sjuksköterskorna ska ha mer pengar men vart ska vi ta pengarna från? Kan de svara på det? Icke!!

    De pluggar på högskola i tre år och menar att det borde ge en ingångslön på mer än 20,000 i månaden men det finns massor av yrken där man pluggar lika länge för samma ingångslön.

    Varför verkar alla sjuksköterskor tycka att de är värda så mycket mer än alla andra? Är det något man får lära sig under utbildningen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 12:15
    Hoppsan vilket liv det blev! Jag visste att jag skulle bli påhoppad men jag visste också att många skulle hålla med mig.

    Jag tycker att SSK gör ett viktigt jobb men jag tycker inte att det jobb de gör är viktigare än någon annans. Jag anser att det är rent av dumt att kräva en ingångslön på 24,000 när man är nyutexaminerad och helt saknar erfarenhet. Jag tycker att löneutvecklingen för SSK är viktigare.

    Jag tycker att många (alla?) SSK överskattar sig själva, sina förmågor och sitt ansvar. Ska man tro på de som skriver i denna tråd är ju SSK som är ensamt ansvariga att hålla varenda patient vid liv. Jag säger inte att ni inte gör ett bra jobb men det gnälls så förbenat! Satsa på vidareutveckling, utbildning, löneförhandlingar och fackligt arbete om ni vill ha bättre lönevillkor. Som alla andra yrkesgrupper.

    En SSK delar ut redan ordinerad medicin, sätter nålar, tar prover, sköter omvårdnad och assisterar läkare. Att säga att ni tar hand om hjärtstopp är skrattretande. Det gör väl alla som jobbar på ett sjukhus? Livräddande insatser tills läkare kommer på plats. Jag kan också HLR och skulle ge hjärtmassage om någon på mitt jobb fick ett hjärtstopp i väntan på akutbilen.

    SSK tål inte kritik. Det övertygar mig ännu mer. Säkert andra också. Jag har blivit kallad liten patetisk människa, jävla dumhuvud och flera har skrivit svart på vitt att om jag kom till den inrättning där de jobbar och de visste vem jag var skulle jag inte få hjälp och de skulle inte ta i mig med tång. Aldrig skulle jag tala så till en människa som hade synpunkter på mitt arbete och min lön.

  • Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-11 16:59:27 följande:
    Då är vi inte i samma tråd du och jag.

    Jag kan säga att alla i min närhet (därav en SSK faktiskt) håller med om att kravet på höga ingångslöner är fel väg att gå.

    Så vilken väg ska vi gå då? Vi får inte strejka eftersom det är en samhällsrisk. Enda vi kan göra är att hoppas att studenterna når fram och att fler säger upp sig. Nu har många sagt upp sig vilket innbär en ännu större brist på sjuksköterksor och en ännu stärre samhällsrisk.
  • Anonym (ssk)
    CoolAnonym (Arg!) skrev 2012-05-11 17:02:13 följande:
    By the way, 9 personer har satt en känsla så vi är MINST 10

    Tio stycken va närmare 1000kr personer...
  • h8him
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-11 16:40:04 följande:
    Åh så trött jag börjar bli på att förklara om och om och om igen! Ska man svara i en tråd kan man väl läsa genom den först?

    Du menar att en nyutexaminerad SSK inte kan sätta mat på bordet eller betala räkningar på en lön på 20,000 i månaden?

    Ni HAR ett viktigt jobb, jag är säker på att ni är stressade men det är det många yrkesgrupper som är.

    Jag tycker att SSK ska, som alla andra, ha en schysst löneutveckling men jag tycker inte att man är värd en ingångslön på 24,000 när man kommer direkt från skolbänken.

    Och varför babblar alla om hjärtstopp??? Jag fattar inte?
    Håller med ts!

    Haha,just hjärtstopp verkar vara ett känsligt ämne,

    Lite fakta som kanske kan få stopp på den diskussionen:
    "I Sverige omkommer årligen ca 100 personer i bränder, 500 personer dör i trafiken, och ungefär 10 000 individer drabbas av hjärtstopp utanför sjukhus. Av dessa 10 000 personer påbörjas behandling av ca 4 000; endast drygt 300 överlever. Majoriteten av hjärtstoppen inträffar i bostaden, medan flygplatser, järnvägsstationer, gym/stora idrottsanläggningar och arenor, färje-/båtterminaler, stora köpcentra med stort genomflöde av människor, stora arbetsplatser och äldrecent­rum/serviceboenden tycks vara de publika platser med tätast förekomst av hjärtstopp.

    Majoriteten av dem som drabbas av plötsligt hjärtstopp ­utanför sjukhus har ett kardiellt orsakat tillstånd."

    "Ett sätt att ytterligare öka överlevnaden är att utbilda stora delar av befolkningen. Nästan 2 miljoner svenskar är nu utbildade i basal hjärt–lungräddning, vilket återspeglas i att andelen »bystander-HLR« i Sverige ökar. Data från det svenska hjärtstoppsregistret [6] visar att »by­stander-HLR« har ökat från 40 procent 1992 till 55 procent 2005, vilket också över tid bedöms påverka överlevnaden [7]."
    www.lakartidningen.se/engine.php
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-11 17:02:13 följande:
    By the way, 9 personer har satt en känsla så vi är MINST 10 Cool

    1% mot och 99% för. Inte riktigt 50/50, ellerCool
  • Essien
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-11 16:57:34 följande:
    Men där har vi en till! En empatisk SSK som verkligen förstått vad debatten går ut på. En fin representant för alla SSK i Sverige. Heja dig! Du menar alltså att människor som tycker att kravet på en ingångslön på 24,000 ska sitta obehandlade i sin egen avförning och tvätta sina egna spyor. Jag har inte någonstans skrivit att SSK inte är värda bra lön. Jag tar det en gång till så ska vi se om du förstår: Jag tycker att SSK som alla andra yrkesgrupper ska kunna jobba upp sin lön med att skaffa sig erfarenhet, utbildning, löneförhandla och göra ett bra jobb. Jag tycker att ni ska lägga krutet på en bra löneutveckling istället för att kräva höga ingångslöner. Vad är det som är så svårt?

    Ja heja mig!! Mina patienter hejar på mig varje dag så joina du om du vill! Tja, de som inte vill att ssk ska ha en skälig ingångslön kommer inse att det lett till att ingen finner det lönsamt att arbeta där man får en realön. Alltså kommer set inte finna någon som kan ta hand om dom där sen. Det handlar inte om att de förtjänat set eller ej utan att det helt enkelt kommer att gå upp för dom att vi klarar oss ändå och att ingen därför vill jobba gratis. Jobbigt? Ja inte för mig..
  • Anonym (Arg!)
    Anonym (ssk) skrev 2012-05-11 17:05:42 följande:
    1% mot och 99% för. Inte riktigt 50/50, ellerCool
    Fast det är ju bara de som som satt en känsla. Jag anser att det är 50/50 om man läser alla inlägg. Det är bara att acceptera, många börjar tröttna på ert gnäll.
  • Anonym (Arg!)
    Essien skrev 2012-05-11 17:07:52 följande:
    Ja heja mig!! Mina patienter hejar på mig varje dag så joina du om du vill! Tja, de som inte vill att ssk ska ha en skälig ingångslön kommer inse att det lett till att ingen finner det lönsamt att arbeta där man får en realön. Alltså kommer set inte finna någon som kan ta hand om dom där sen. Det handlar inte om att de förtjänat set eller ej utan att det helt enkelt kommer att gå upp för dom att vi klarar oss ändå och att ingen därför vill jobba gratis. Jobbigt? Ja inte för mig..
    Jobba gratis? För 20,000 i månaden som nyutexaminerad? Vilken verklighet lever du i? Vet du att många människor i vårt land lever på BETYDLIGT mindre?
  • h8him
    Anonym (ssk) skrev 2012-05-11 17:05:42 följande:
    1% mot och 99% för. Inte riktigt 50/50, ellerCool
    Hur kom du fram till de siffrorna? Spådom?Oskyldig
  • Essien
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-11 16:59:27 följande:
    Då är vi inte i samma tråd du och jag. Jag kan säga att alla i min närhet (därav en SSK faktiskt) håller med om att kravet på höga ingångslöner är fel väg att gå.

    Men vägen med löneförhöjningar efter kunskap, erfarenhet och VUB har ju landat i dasslådan de senaste femtio åren. Hur trög är man om man då räcker upp en hand och upplyser alla som är väl medvetna om den föregående kampen om att de ju borde kämpa för LÖNEFÖRHÖJNINGAR istället! Wooow! Vilken nyskapande kanonide! Att ingen försökt med kust precis det tidigare!! Eeeelller så var det just vad man har kämpat för i flera decennier utan minsta resultat. Ja Gud vilken tur att du finns till och kan upplysa oss pm att testa det som redan har testats under lång tid och förkastats av arbetsgivarna VARJE gång! Visste du förresten att jorden INTE är platt? Och att man borde testa att läsa på lite historia innan man lägger fram uråldrig sådan som ngt ingen tidigare har tänkt på... Det blir rätt pinsamt för dig när alla andra inser att man har noll koll på vad som försiggått de senaste decennierna...
  • Essien
    Anonym (Arg!) skrev 2012-05-11 17:10:52 följande:
    Jobba gratis? För 20,000 i månaden som nyutexaminerad? Vilken verklighet lever du i? Vet du att många människor i vårt land lever på BETYDLIGT mindre?

    Eftersom jag kan få en 100% tjänst med en lön på 25000 så blir det att jag frivilligt jobbar gratis flera timmar varje vecka om jag då tar ett jobb med samma timmar och en 5000 kr lägre lön. När jag har båda erbjudandena framför mig och väljer det sämre så kastar jag bort pengar och jobbar i snitt flera timmar varje vecka gratis jämfört med om jag tagit det jobb med bättre lön. Varsågod!
Svar på tråden Fjantiga sjuksköterskor!