• Äldre 16 May 23:56
    36559 visningar
    11 svar
    11
    36559

    Hur spelar man kortspelet Skitgubbe?

    Hur spelar man kortspelet Skitgubbe? Min son älskar det spelet men det känns som det blir fel, och jag har kunnat innan, men jag glömmer hela tiden bort hur det var man gjorde.
    Tacksam för svar! =0)


    Kärlek, kärlek, kärlek! =)
  • Svar på tråden Hur spelar man kortspelet Skitgubbe?
  • kataly­sator
    Äldre 17 May 00:00
    #1

    Det finns en utförlig beskrivning på wikipedia på http://sv.wikipedia.org/wiki/Skitgubbe

    Kolla om det är rätt regler för er Glad Lokala variationer är ju vanligt förekommande när det gäller kortspel...

     

  • lavli
    Äldre 17 May 09:18
    #2

    Jag spelar skitgubbe ofta och dom reglerna har jag aldrig hört talas om.

  • Äldre 17 May 09:24
    #3
    +1

    Tre kort på hand, tre kort kort nedvända på bordet, tre kort uppvända på de tre nedvända korten på bordet.

    De uppvända korten går att bytas ut mot de tre man har på hand.
    10:a vänder, 2:a sänker. Så toppkorten är 10,2,A.

    Man ska alltid ha tre kort på hand, dessa tas ifrån de resterande korten som inte blivit utdelade. 

    Spelets gång är att lägga ett kort HÖGRE (eller i samma valör) än de som motståndaren lagt på bordet. 
    Ligger det en 5a kan du lägga antingen en 5a eller valfritt över. Har du inget över så lägger du en 2a för att "sänka" till t.ex. en trea.
    Annars lägger du en 10a och "vänder bort" kortleken så den inte används mer. Kan du inte göra något av detta så får du ta upp kortleken.

    Målet är att bli av med sina kort. När kortleken som blev över är slut och du inte har fler kort på hand så går du över till de som ligger uppvända på nedvända korten. När dessa är slut så får du chansa på med de som är nedvända.

    Oj, så mycket babbel, vet inte ens om jag gjort mig förstådd. Men dessa är de regler vi spelar med :) 


    ..I'm not cynical, I'm experienced..
  • lavli
    Äldre 17 May 09:37
    #4

    Det är dom reglerna jag oxå spelar med

  • kataly­sator
    Äldre 17 May 11:19
    #5
    Lucy Cat skrev 2012-05-17 09:24:20 följande:
    Oj, så mycket babbel, vet inte ens om jag gjort mig förstådd. Men dessa är de regler vi spelar med :) 
    lavli skrev 2012-05-17 09:37:30 följande:
    Det är dom reglerna jag oxå spelar med
    Haha, vad roligt! Spelet som har dem reglerna har alltid kallats för vändtia där jag vuxit upp Skrattande Skitgubbe för mig har de reglerna som jag länkade till... Så himla roligt hur just "skolgårdskortspel" kan variera i namn och regler.
  • Äldre 17 May 11:31
    #6
    katalysator skrev 2012-05-17 11:19:48 följande:
    Haha, vad roligt! Spelet som har dem reglerna har alltid kallats för vändtia där jag vuxit upp Skrattande Skitgubbe för mig har de reglerna som jag länkade till... Så himla roligt hur just "skolgårdskortspel" kan variera i namn och regler.
    Jag har alltid kallat det för skitgubbe och jag är uppvuxen i Småland, men de som bor högre upp i landet har kallat det för vändtia. Skrattande
    ..I'm not cynical, I'm experienced..
  • lavli
    Äldre 17 May 23:29
    #7

    Jag är uppvuxen i Värmland och vi kalla det skitgubbe. Även i Göteborg säger vi det.

  • Äldre 30 Jan 12:01
    #8
    Lucy Cat skrev 2012-05-17 11:31:45 följande:
    Jag har alltid kallat det för skitgubbe och jag är uppvuxen i Småland, men de som bor högre upp i landet har kallat det för vändtia. Skrattande
    Jaha ... =)
    Kärlek, kärlek, kärlek! =)
  • Äldre 18 Dec 08:47
    #9

    Tack Lucy, det stämmer väldig bra med hur vi alltid spelat Skitgubbe i Malmö.

    En sak jag är 99% säker på att den fattas dock (här och på andra sajter): Om man har flera av samma valör får man lägga alla dessa samtidigt. Det kan ju hända att man tvingas plocka upp större delen av "högen" (mer än en gång..) och utan den regeln skulle man aldrig kunna bli av med alla dessa kort så det känns inte som en variant utan som en ganska nödvändig regel. Och jag tror även högen vänds bort då, som om man la en tia? Och då får väl samma spelare lägga igen.

    Wikipedias beskrivning av Skitgubbe stämmer inte alls med min bild men deras beskrivning av "Vändtia" är väldigt lik det vi pratar om här. Fast jag känner inte igen deras regler om "Om det ligger tre kort av samma värde i högen, och man har det fjärde, kan även det läggas på vad som helst, och då vänds leken.", "Mellanlägg" och "Osynlig sjua" och om man lägger en 2:a så är det väl nästa spelares tur sen?

    Skitkul kortspel Tänker spela med ett par engelskspråkiga tjejer, har inte hört nåt engelskt namn, mina bästa förslag är nog Shithead, eller Butthead! Ska ju vara nåt kärnfullt, förolämpande och skojigt! "Filthy Man" e ju väl inte så kul..?

  • Äldre 18 Dec 09:26
    #10

    ...här är en annan beskrivning av "Vändtia" som är ganska olik Skitgubbe enl ovan:

    kortspel.se/ovriga-kortspel/vandtia

    Dock har de med ett par saker som jag tror jag känner igen: Dels att den som har lägst kort börjar (där spader hjärter ruter klöver är lägst i den ordningen om flera har samma valör) och dels att man får ta upp max 2 kort när man inte kan fast jag kan inte minnas om vi körde med bara ett eller med max 2, kanske 1 är roligast.

    Och jag ser nu att Wikipedia för Vändtia glömt skriva att man alltid ska ta upp så man har (minst) 3 kort på hand så länge som det finns kort i "högen"

    Även denna sajt är intressant fast långt från perfekt:

    www.spelregler.org/vandtia-regler/

    En del säger man inte får avsluta med 10 el 2 (el ess) jag minns inte säkert. Och att man inte måste lägga fast man kan (t ex om man vill spara en tia kan man istället chansa från högen). Och om man tvingas ta upp högen är det nästa spelares tur.

    En sak som "Admin" skriver där hörs helfel: Att man får lägga stegar, det får man ju inte (om man menar att lägga ut en hel svit av kort vid ett tillfälle). Och nån skriver att om nån lägger ess och ingen kan lägga 2, 10 el ess så vänds det bort men jag minns att då får ju nästa spelare chansa från högen (om det finns hög kvar) och ta upp om han inte har tur.

    Och en sak jag minns är att när man lagt ett kort och som vanligt fyller på med ett från högen och det råkar vara samma valör så får man lägga även det (kanske förutsatt att man är snabb nog så att inte nästa spelare hinner lägga?)

    Känns som att man behöver väga in 5 websidor för att snickra ihop ett svar som är nära sanningen.

  • Äldre 18 Dec 09:37
    #11
    lavli skrev 2012-05-17 23:29:50 följande:

    Jag är uppvuxen i Värmland och vi kalla det skitgubbe. Även i Göteborg säger vi det.


    Och jag är från östra Värmland och alla jag känner kallar det vändtia.
Svar på tråden Hur spelar man kortspelet Skitgubbe?