• Mariohn

    Kan din sexåring följande...

    Frågan riktar sig till dig som har en sexåring eller någon gång har haft det. Kan ditt barn några bokstäver eller siffror?

    Frågan är inte om ditt barn kan skriva och läsa flytande eller rabbla alfabetet och multiplikationstabellen. Frågan är kort och gott om din sexåring kan/kunde känna igen några bokstäver och siffror. 


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan din sexåring följande...
  • Hedebris

    ja, vår 6åring kunde alla bokstäver och siffror när hon var 3år. Nu kan hon ljuda, läsa, skriva och sätta ihop siffror iaf upp till 100

  • annca

    Jodå. Skrattande

    M är 7 nu, men när hon var 6 läste hon flytande även vanlig text och textremsor på tv. (Har dock fortfarande problem med handskriven text). Hon skrev hela meningar med både små och stora bokstäver, även om stavningen ibland blev lite fantasifull, och fortfanade är när det gäller dubbelstavade konsonanter, r- och sje-ljud.

    Hon räknade utan större besvär addition. Subtraktion kräver fortfarande lite mer tankearbete, och multiplikation funkar bara de llara enklaste, upp till 4ggr ungefär.

    (Treåringen kan räkna till tio, men visar inget större intresse för alfabetet än. Känner igen sitt namn när det är skrivet med versaler, that's it)


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Tant Prysselius

    När min äldsta var 6 kunde han hela alfabetet samt alla siffor och räkna en hel del. Min 4 åring kan många bokstäver och räkna till 20. Hade din fråga gällt 3 åringar så hade mitt svar också varit ja då de kunde känna igen många bokstäver samt räkna då också. 

  • vampyria2

    Ungar är alla olika, men det vet jag att du har koll på redan i och för sig, tre av mina har lärt sig läsa och skriva när de är 4 år, ena var runt 7 år när hon började läsa....men när de har varit runt 9 så läser de alla ungefär lika bra konstigt nog (ja minstingen är ju bara 4 än men de andra)
    Jag har jobbat med sexåringar och ungefär hälften brukar kunna bokstäverna m.m men de allra flesta brukar faktiskt ha så mycket koll som du beskriver i TS, måste jag säga Drömmer

  • Mamma till gullungen

    Min son är 6 år och han är lite sen i utvecklingen när det gäller talet men han kan räkna till 16 och skriva sitt namn på datorn.Han har svårt för vissa bokstäver men han vet vilka som är med i hans namn,han byter ut vissa bokstäver när han pratar om något.

  • WennbergMarie

    Min dotter som fyllde 6 år i mars kan både läsa och skriva och hon börjar förskoleklass nu till hösten.=)

  • MaNiMi

    Jupp båda sönerna kunde det flera år innan de fyllde 6.
    Både jag och min morsa likaså.

  • Ragnar

    Ja. Han kan både läsa och räkna plus och minus.
    Fast vi bor utomlands så han började skolan året han fyllde 6 år och lärde sig både läsa och räkna i skolan. Tror inte att han hade kunnat lika mycket om han ingått i skolan detta året. Han hade inget intresse av att lära sig något här hemma innan han började skolan.

  • honeybee71

    Ja det kunde hon.
    Hon kunde bokstavera sitt namn vid 2 år. Kunde alfabetet vid 2½. Kunde kl vid 3. Kunde den digitala kl vid 4½. Läste tv-bilagan vid 5.
    Kunde 1-10 gångertabell då hon började 6 års.

    Nu går hon i klass 5 och kan ännu mera..    

  • Mariohn
    honeybee71 skrev 2012-05-25 08:49:49 följande:
    Ja det kunde hon.
    Hon kunde bokstavera sitt namn vid 2 år. Kunde alfabetet vid 2½. Kunde kl vid 3. Kunde den digitala kl vid 4½. Läste tv-bilagan vid 5.
    Kunde 1-10 gångertabell då hon började 6 års.

    Nu går hon i klass 5 och kan ännu mera..    
    Oj Det är nog ganska tidigt. Vad roligt! 
Svar på tråden Kan din sexåring följande...