• Äldre 5 Jun 14:33
    11262 visningar
    11 svar
    11
    11262

    Rött på bröllop

    Jag blir fullständigt galen på detta trams om att en röd klänning på en bröllopsgäst betyder att hon legat med brudgummen. Det är så oerhört löjligt att jag måste förutsätta att de som tror på detta är lite efterblivna. Min syster och min bästa vän var tärnor på mitt bröllop, klädda i blodrött. Om en månad är jag tärna på syrrans bröllop, tillsammans med brudgummens dotter (syrrans bonus). Vi kommer att ha klarrött. Men hör och häpna - vi har inte legat med varandras karlar, syrrans fästman ägnar sig inte åt incest och min bästa vän har inte haft ihop det med min man!

    Något som ytterligare spär på min irritation är att många verkar förutsätta att detta är någon gammal tradition. FEL FEL FEL FEL! Fråga vilken gammal person som helst och de lär undra hur du är funtad för att ens komma på en så fånig idé. 

    Bara för att tänker jag ha rött på varenda bröllop jag går på hädanefter! 

  • Svar på tråden Rött på bröllop
  • Ely
    Äldre 5 Jun 14:35
    #1

    min man hade röd skjorta på ett bröllop. har han legat med brudgummen då ?

    Fan... alltid trott att han är lite åt andra hållet 

  • LaRein­a
    Äldre 5 Jun 14:37
    #2

    Hahahah min mamma hade röd klänning på mitt bröllop

  • Äldre 5 Jun 14:40
    #3
    Ely skrev 2012-06-05 14:35:38 följande:
    min man hade röd skjorta på ett bröllop. har han legat med brudgummen då ?

    Fan... alltid trott att han är lite åt andra hållet 
    Ha ha ha
    Amandasmamma2010 skrev 2012-06-05 14:37:05 följande:
    Hahahah min mamma hade röd klänning på mitt bröllop
    Ojojoj, vilka invecklade familjekonstellationer!
     
  • Äldre 5 Jun 16:55
    #4

    En vän till mig ska gifta sig nu i sommar. Jag hade tänkt att ha en röd klänning, men det gick inte för sig. Hon har också sådana dumheter för sig! :( att man inte går i vitt kan jag acceptera och förstå, men att man inte får gå i rött känns löjligt :(

  • Lydia H
    Äldre 6 Jun 00:47
    #5

    Å inte att glömma att svart får man inte ha.. Finns säkert nån anledning till varför man inte får ha nån av alla möjliga färger som finns.. Bara att allt beror på vem man frågar. Vitt känns väl helt okej att som gäst inte ha, kanske svart också (även om jag tycker det är okej), många andra anledningar känna ju bara fåniga..

    Jag hade nog på ren trots tagit röd klänning.. Är ju inte hel uppenbart att man inte får ha de? Aldrig hört talas om tidigare.

    Kanske borde brudparet bestämma exakt va alla som kommer på bröllopet ska ha på sig??

  • Äldre 6 Jun 01:11
    #6

    Hitta detta om färgkoder på bröllop:


    Bruden
    Det klassiska är att bruden bär en vit klänning. Vill du som brud testa något nytt, utan att sticka ut för mycket, kan du välja en klänning i en närliggande ton åt till exempel det gula eller rosa hållet. Ett annat alternativ är att välja detaljer och accessoarer i andra färger. Den mest förbjudna färgen på brudklänninfen anses vara svart, då färgen i mångas ögon symboliserar sorg. Trots detta förekommer ofta svarta detaljer på brudklänningar idag och färgen har blivit mer accepterad.


    Kvinnlig gäst
    Som kvinnlig gäst bör du inte heller klä dig helt i svart. Du bör även undvika att klä dig i helvitt eftersom du då kan riskera att blandas ihop med bruden. Vill du absolut ha på dig något svart eller vitt, plocka upp färgen i små detaljer eller använd färgen endast på under- eller överdelen. Utöver det kan du klä dig i regnbågens alla färger.

    Färgen röd kan du bära som kvinnlig gäst, men du bör vara medveten om att det finns en skröna som säger att en kvinnlig gäst som bär rött läppstift visar att hon har haft ett förhållande med brudgummen. Trots detta är rött en vanlig och accepterad färg för den kvinnliga bröllopsgästen idag. Färgen är även förknippad med kyrkan och kungligheter.


    Brudgum och manlig gäst
    Brudgummen och de manliga gästerna ska enligt tradition följa en liknande färgkod. Svart kostym och vit skjorta är den klassiska kombinationen. Svart skjorta ska helst undvikas då det svarta kan förknippas med fritidskläder. Undvik att bära en svart eller vit slips, då det hör bättre hemma på en begravning. Färgen på skjortan, slipsen eller flugan brukar vara det som du som manlig gäst kan experimentera mest med.

    Källa: Bröllopsboken av Magdalena Ribbing


    Go suck on a lemon or something...
  • Äldre 6 Jun 09:35
    #7
    Texasthecat skrev 2012-06-06 01:11:33 följande:

    Hitta detta om färgkoder på bröllop:


    Bruden
    Det klassiska är att bruden bär en vit klänning. Vill du som brud testa något nytt, utan att sticka ut för mycket, kan du välja en klänning i en närliggande ton åt till exempel det gula eller rosa hållet. Ett annat alternativ är att välja detaljer och accessoarer i andra färger. Den mest förbjudna färgen på brudklänninfen anses vara svart, då färgen i mångas ögon symboliserar sorg. Trots detta förekommer ofta svarta detaljer på brudklänningar idag och färgen har blivit mer accepterad.


    Kvinnlig gäst
    Som kvinnlig gäst bör du inte heller klä dig helt i svart. Du bör även undvika att klä dig i helvitt eftersom du då kan riskera att blandas ihop med bruden. Vill du absolut ha på dig något svart eller vitt, plocka upp färgen i små detaljer eller använd färgen endast på under- eller överdelen. Utöver det kan du klä dig i regnbågens alla färger.

    Färgen röd kan du bära som kvinnlig gäst, men du bör vara medveten om att det finns en skröna som säger att en kvinnlig gäst som bär rött läppstift visar att hon har haft ett förhållande med brudgummen. Trots detta är rött en vanlig och accepterad färg för den kvinnliga bröllopsgästen idag. Färgen är även förknippad med kyrkan och kungligheter.


    Brudgum och manlig gäst
    Brudgummen och de manliga gästerna ska enligt tradition följa en liknande färgkod. Svart kostym och vit skjorta är den klassiska kombinationen. Svart skjorta ska helst undvikas då det svarta kan förknippas med fritidskläder. Undvik att bära en svart eller vit slips, då det hör bättre hemma på en begravning. Färgen på skjortan, slipsen eller flugan brukar vara det som du som manlig gäst kan experimentera mest med.

    Källa: Bröllopsboken av Magdalena Ribbing


    Ribbing har vid ett flertal tillfällen uttalat sig om hur fånigt det är att tro att rött på bröllop betyder att man haft ihop det med brudgummen...
  • Flamin­ia
    Äldre 6 Jun 09:47
    #8
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-06-06 09:35:20 följande:
    Ribbing har vid ett flertal tillfällen uttalat sig om hur fånigt det är att tro att rött på bröllop betyder att man haft ihop det med brudgummen...
    Precis, hon har bland annat påpekat hur ologiskt det är att man genom sitt klädval skulle vilja signalera att man legat med brudgummen.

    Själv skulle jag aldrig ha rött på bröllop, men det beror endast på att jag inte tycker att jag passar i den färgen.
  • Äldre 6 Jun 09:59
    #9
    Flaminia skrev 2012-06-06 09:47:04 följande:
    Precis, hon har bland annat påpekat hur ologiskt det är att man genom sitt klädval skulle vilja signalera att man legat med brudgummen.

    Själv skulle jag aldrig ha rött på bröllop, men det beror endast på att jag inte tycker att jag passar i den färgen.
    Men det får man ju tycka. Skulle aldrig ha senapsgult på bröllop då jag hatar den färgen. 
  • Äldre 6 Jun 10:06
    #10
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-06-05 14:33:47 följande:
    Bara för att tänker jag ha rött på varenda bröllop jag går på hädanefter! 
    Det tycker jag låter skitbra! =)
  • RosaBa­byfilt
    Äldre 10 Jun 14:33
    #11

    Första gången jag hört att rött på bröllop betyder att man legat med brudgummen!

    Själv tycker jag om mycket färger i alla sammanhang, och rött är en av mina favoritfärger. Såklart man ska kunna ha det på bröllop också. Rött är ju kärlekens färg! Kan det passa bättre än på bröllop då? Och dåliga traditioner ska man gå emot, inte låta finnas kvar!

Svar på tråden Rött på bröllop