• En struts
    Äldre 8 Jun 20:16
    61378 visningar
    139 svar
    139
    61378

    NÄ, man kan inte skriva "Hej. Jag heter Fredrik Karlsson" först i ett anställningsbrev!

    Sambon bad mig ALLDELES FÖR SENT inatt, att jag skulle ägna mig åt hans personliga brev, för jobbansökan. Jag var inte med på det alls när han kommer med ett sånt kring midnatt och jag ska lägga mig.
    Men ok, kikade lite, efter han tvingat mig. Men jag baxnade och sket i det, BARA AV ATT SE BÖRJAN. (Han är ju inte så bra på sånt här, och det är lite svårt att förklara för honom, MEN Eller hur? Man börjar ju inte ett personligt brev med att skriva: "Hej, jag heter XXXX XXXXX (för efternamn)" Eller vad säger ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-09 13:01
    Eller: "Hej, jag heter Rickard Johansson...", eller "Hej, jag heter Sally Nillson.". För mig ligger ett sånt sätt att formulera sig, väldigt långt ifrån.
    Och jag startade den här tråden också för att ta reda på varför.
    Vissa här i tråden tycker det ser mycket plumpt ut att formulera sig så. Andra vill tillstyrka att de fått massor av jobb trots att de formulerat sig så. Har jag väl inte sagt emot heller?
    Och naturligtvis handlar det om hur hela brevet är formulerat om man får jobbet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-09 13:06
    Dessutom är ett personligt brev väldigt personligt. Jag HADE lika gärna kunnat vara ensam om uppfattningen om att man inte startar ett personligt brev med "Hej, jag heter xxx xxxx".
    Men jag har i bakhuvudet att ett antal rekryterare och arbetsförmedlare sagt, att det inte ser så bra ut. Namnet står i loggan, och man startar därför inte med att presentera sig.

  • Svar på tråden NÄ, man kan inte skriva "Hej. Jag heter Fredrik Karlsson" först i ett anställningsbrev!
  • Felida­e
    Äldre 8 Jun 20:22
    #1

    Jag har läst betydligt värre inledningar än så, och en artig presentation skulle inte få mig att lägga ansökan åt sidan.


  • J a d e d
    Äldre 8 Jun 20:23
    #2

    Låter som att du har väldigt stor respekt för din sambo...


    Jeddan
  • Äldre 8 Jun 20:24
    #3

    Kan man inte? Vad ska man skriva då i början då?

  • Äldre 8 Jun 20:25
    #4

    Varför kan man inte göra det? :)

  • En struts
    Äldre 8 Jun 20:29
    #5

    Tycker ni att man kan det? Jo men respekt har jag för honom. Mycket. Men på det här planet, att formulera sig, har jag det inte.
    Men det låter ju ändå betryggande att ni inte ser det så illa då.

  • Sanna o Ryan
    Äldre 8 Jun 20:29
    #6

    Fast det är ju bättre att presentera sig än att lägga till ett "PS. Mitt namn finner ni i CV" eller liknande.. 
    Min sambo fick sitt jobb just genom ett "Hej, mitt namn är Ryan bla bla bla" och det har han haft ganska länge nu.


    2012 Adam & Oliver 2012
  • Äldre 8 Jun 20:30
    #7

    Som personalansvarig har jag fått in en hel del CV:n och det är ofta folk skiver "Hej jag heter xxxx", inget jag reagerar negativt på, precis som man presenterar sig irl. Värre är det när det skrivs "Tjabba" eller inget allas, bara massa fakta/datum rad efter rad.

  • Äldre 8 Jun 20:32
    #8
    En struts skrev 2012-06-08 20:29:16 följande:
    Tycker ni att man kan det? Jo men respekt har jag för honom. Mycket. Men på det här planet, att formulera sig, har jag det inte.
    Men det låter ju ändå betryggande att ni inte ser det så illa då.
    Hur hade du valt att skriva istället då? Inget fel i att reflektera över det, man vill ju att det ska bli rätt och ge ett gott intryck.
  • En struts
    Äldre 8 Jun 20:32
    #9
    J a d e d skrev 2012-06-08 20:23:23 följande:
    Låter som att du har väldigt stor respekt för din sambo...
    Det ser ju värre ut än man menar, jag skojar till det lite, när man lägger det som exempel såhär.

    För mig är det så oerhört avståndsbedriget att formulera mig. "Hej, jag heter XXX XXXX"
    men jag kanske har fel då?
  • Äldre 8 Jun 20:33
    #10

    Alltså, det beror väl på vilken sorts arbetsplats man söker sig till... 

Svar på tråden NÄ, man kan inte skriva "Hej. Jag heter Fredrik Karlsson" först i ett anställningsbrev!