• En struts
    Äldre 8 Jun 20:16
    61372 visningar
    139 svar
    139
    61372

    NÄ, man kan inte skriva "Hej. Jag heter Fredrik Karlsson" först i ett anställningsbrev!

    Sambon bad mig ALLDELES FÖR SENT inatt, att jag skulle ägna mig åt hans personliga brev, för jobbansökan. Jag var inte med på det alls när han kommer med ett sånt kring midnatt och jag ska lägga mig.
    Men ok, kikade lite, efter han tvingat mig. Men jag baxnade och sket i det, BARA AV ATT SE BÖRJAN. (Han är ju inte så bra på sånt här, och det är lite svårt att förklara för honom, MEN Eller hur? Man börjar ju inte ett personligt brev med att skriva: "Hej, jag heter XXXX XXXXX (för efternamn)" Eller vad säger ni?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-09 13:01
    Eller: "Hej, jag heter Rickard Johansson...", eller "Hej, jag heter Sally Nillson.". För mig ligger ett sånt sätt att formulera sig, väldigt långt ifrån.
    Och jag startade den här tråden också för att ta reda på varför.
    Vissa här i tråden tycker det ser mycket plumpt ut att formulera sig så. Andra vill tillstyrka att de fått massor av jobb trots att de formulerat sig så. Har jag väl inte sagt emot heller?
    Och naturligtvis handlar det om hur hela brevet är formulerat om man får jobbet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-09 13:06
    Dessutom är ett personligt brev väldigt personligt. Jag HADE lika gärna kunnat vara ensam om uppfattningen om att man inte startar ett personligt brev med "Hej, jag heter xxx xxxx".
    Men jag har i bakhuvudet att ett antal rekryterare och arbetsförmedlare sagt, att det inte ser så bra ut. Namnet står i loggan, och man startar därför inte med att presentera sig.

  • Svar på tråden NÄ, man kan inte skriva "Hej. Jag heter Fredrik Karlsson" först i ett anställningsbrev!
  • Äldre 9 Jun 19:18

    Jag har aldrig fattat det här med "såhär ska du skriva", jag kör min stil så det speglar vem jag är. Det arbetsgivaren behöver veta i form av erfarenhet för arbetet ser de ju i mitt CV, vad är vitsen med att rabbla allt sånt igen? I personliga brevet vill jag att jag som person ska slå igenom och därför har jag aldrig lagt speciellt mycket vikt vid att skriva om vad jag har för arbetserfarenheter utan fokuserat på vem jag är som person, vilka intressen jag har, hur jag lever osv..

    Eftersom jag haft väldigt lätt att få arbete än så länge så verkar det ju fungera iaf...

  • Äldre 9 Jun 20:10

    Halloj !

    Min sambo är arbetsgivare och får in varje dag in jobb ansökan. Och ALLA de som är gjorde efter en mall via arbetsförmedlingens kurser slänger han innan han hinner läsa dem.
    Ingen arbetsgivare är intresserad av en mall "du ska skriva si och så" och alla de ser lika ut.

    Arbetsgivare vill ha personliga brev och att börja presentera sig själv vad man heter osv...
    De är de breven en arbetsgivare läser och är intresserad  av att läsa.

    Testa de, det funkar bättre.

    Ha de gott !!
     

  • Äldre 9 Jun 20:31

    Inte för att vara negativ men det är väl lite skillnad på ett personligt brev och ett ansökningsbrev.
    Om jag uppfattat det rätt så kan man ju inte skriva att man är intresserad av en tjänst om man bara lämnar en intresseanmälan hos ett företag(där man tex kan få jobb på diverse olika avdelningar). Då är det ju inte helt dumt att börja med att presentera sig. Om man däremot söker en utlyst tjänst är det kanske bättre att börja på annat sätt men då anser jag att det mer är ett ansökningsbrev man skriver och inte ett personligt brev.

    Men det är ju så jag ser på det hela.

  • Äldre 9 Jun 20:42

    Jag skrev vad jag hette i mitt personliga mail, men jag skrev inte någonstans hur gammal jag var. 
    Det var först på intervjun som  min kommande chef frågade hur gammal jag var :)

     


  • Äldre 9 Jun 20:43
  • Äldre 9 Jun 20:53

    Amen åh vilken TS. Du skriver att man inte kan skriva Hej jag heter bla bla och sen säger du att du tydligen inte har sagt att man inte får jobb då. Nähä, men varför kan man då inte skriva ut hela sitt namn i inledningen om man tydligen kan få jobbet ändå?

    Ja, jag är en av dem som alltid skriver så och jag har fått hur många jobb som helst, trots detta fatala misstag . Tycker det är helt SJÄLVKLART att presentera sig det första man gör och de brev jag själv har läst när vi har sökt personal av folk som inte presenterar sig tycker jag går bort. Man sitter hela tiden och undrar vem det är som skriver egentligen och det känns lite drygt när folk tycker man ska gissa sig till det alternativt leta i addressfältet.

  • Bläckf­isken
    Äldre 9 Jun 20:54
    En struts skrev 2012-06-09 12:21:57 följande:
    Det var väl bra att jag startade en tråd om det här. Det är intressant att se vad ni rekryterare är ute efter.. Det är tydligen laddat för många. "Personligt brev" är nog laddat överhuvudtaget.
    Jag BEGRIPER inte var jag har fått ordet avståndsbedriget ifrån. Jag har själv slagit upp det och aldrig sett det. Det är jag själv som konstruerat det, och så använder jag det i stundens hetta. Detta måste vi skapa en annan tråd om. Jag tenderar att använda ordet i andra sammanhang fast det inte finns. Jag begriper inte mig på mig själv med det. Var sjutton kan jag ha fått ordet ifrån?
    Hihi, du är rolig du! Skrattande

    Jag lovar att många av dina bekanta som hört dig säga "avståndsbedriget"  undrat va fanken du menar...?

    Vad har du hittat på att ordet ska betyda? Hur har du använt det?

    Nyfiken....tyckte det var kul att du hittat på ett eget ord... Flört
  • Äldre 9 Jun 20:56

    Egentligen är det ju sorgligt att personliga brev där man söker en tjänst verkar ha samma kriterier på sig som de tekniska rapporter man skrev på högskolan.

    Läraren sket i innehållet och om den innehöll någon vettig slutsats. Viktigast var att marginalen i Word var den föreskrivna och att rätt typsnitt användes. Naturligtvis skall den vara skriven på korrekt Svenska men jag är säker på att många arbetsgivare missat mycket duktigt folk därför att radavståndet var fel och att kanslisvenskan inte var 100&.


    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Äldre 9 Jun 21:15

    ha ha jag minns när ams ville att jag skulle söka ALLA jobb för att få akassa även jobb som inte alls passar mig för fem öre!! som jag inte alls vill jobba med, hur som så skrev jag bara ner nått huller om buller i ansökan och de nappade!! de ringde tyckte att jag lät trevlig och ville ha mig på besök, där var jag inte alls speciellt "varför ni ska välja mig" utan bara rakt på skojade och tramsade. När jag sedan läste mitt brev så va det bedrövligt!! stav fel och slarvfel helt utan något sammanhang och sedan ringde de upp mig, de ville ha mig!! Dom tyckte jag var trevlig och charmig precis en sådan som de behövde.  Men va fan, dessutom är det ett ett otroligt känt företag i Sverige.  Jobbar inte kvar där idag, fick fast tjänst där jag gick tim.vik

  • Äldre 9 Jun 21:18
    maal skrev 2012-06-09 15:44:03 följande:
    Jo
    Jag har sett några sådana mailaddresser jag också genom åren.

    En gång hade jag en sökande som verkade ordningsam, lite pryd sådär. En ung tjej, men när jag ringde hennes mobil hade hon en svarare som löd ungefär: "Hej...du har kommit till XX, idag är jag lika villig som vanligt, så vill du ha min tjänst så lämna ett meddelande efter tonen så ringer jag dig så snart jag kan. Våta pussar..."

    Ungefär så...
    och ja, inte vet jag om det var ett skämt eller om hon knäckte extra men kanske inte heeeelt lämpligt att ha detta på sin svarare när man söker jobb. Försökte lite fint ta upp det med henne sedan och hon tog bort meddelandet
    Förvånad min sambos bror hade typ så också. hallo hallo och välkommen till BRUNA RINGEN, lämna nått efter tonen el ring senare. och så va de väl något fint hej då 

    Men de fick han höra av sambon min att så kan han fan inte ha om en arbetsgivare ringer (vilket de hade gjort) 
  • Äldre 9 Jun 21:24
    snuppis skrev 2012-06-09 21:18:15 följande:
    Förvånad min sambos bror hade typ så också. hallo hallo och välkommen till BRUNA RINGEN, lämna nått efter tonen el ring senare. och så va de väl något fint hej då 

    Men de fick han höra av sambon min att så kan han fan inte ha om en arbetsgivare ringer (vilket de hade gjort) 
    När jag sökte mina första jobb som tonåring brukade jag ha en svarare som sa "Lämna inga röstmeddelanden för helvette" med mycket sur röst.

    Jag hatar fortfarande när folk lämnar röstmeddelanden, men har insett att den telefonsvararen inte är så bra om man vill ha jobb.
  • Äldre 9 Jun 22:09

    hur ska man börja ett personligt brev då om inte med hej .......??? tips?

  • Äldre 9 Jun 22:19
    capy skrev 2012-06-09 08:03:09 följande:
    När jag rekryterar läser jag som regel det personliga brevet först. För mig är det viktigt att den sökande i detta brev förklarar vad hen har för tidigare erfarenheter och personliga egenskaper som gör att jag bör anställa vederbörande för den aktuella tjänsten. 

    Så fungerar det för mig, men jag tror att det också till viss del beror på vilken typ av tjänst man rekryterar till. Jag sitter på ett mindre förtag och där är det oerhört viktigt att man hittar någon som passar in bland övriga anställda.
    Tidigare erfarenheter har jag i CV:t och  personliga egenskaper,  finns det någon som säger att han/hon är en trist och tråkig typ.    
  • Äldre 9 Jun 22:32
    LillaHjärta skrev 2012-06-09 08:22:56 följande:
    Jag och mina kollegor gör tvärtom men det beror på att vi rekryterar åt våra kunder och därmed är rätt kvalifikationer prio i 9,9 fall av 10. Jag vill därför ha ett CV som är lättöverskådligt med kort info om arbetsuppgifter/ansvarsområden.

    Sedan ska det personliga brevet beskriva varför personen i fråga vill ha just den här tjänsten och varför denne passar. Därmed får jag också en bra bild av hur personen är. Som svar på astrofys fråga så är det förvånansvärt många som inte är så intresserade av tjänster de söker och det utläser en van rekryterare ganska snabbt i ett pb. Kunderna har dessutom ofta ytterligare önskemål än vad som står i annonsen, är det ett litet företag som rekryterar själva så spelar magkänslan ofta en större roll som capy skriver.
    Hur gestaltar det sig att man inte är intresserad,  ibland tror jag mig falla i den kategorin även om jag är intresserad.

    Sedan är jag ganska frustrerad av ett fenomen jag stöter när jag intervjuas hos bemanningsföretag. Ofta blir  jag intervjuad av en person som saknar utbildning inom  det fält jag söker och det bara blir frågor om varför jag sökte jobbet och var jag ser mig självt om 5 år. Senaste gången jag sökte en ingenjörstjänst så visste de inte vad Teknisk Fysik vad  för sorts utbildning  Skrikandes 
  • Äldre 9 Jun 22:50

    jag börjar alltid skriva så här vet ej om det e fel men .

    Seandra Citron
    hemglasstigen 3
    54567 Hemgården

    vem jag är ev intressen lite bakgrund vad jag jobbat med innan
    sen kommer praktik,utbildning, kurser ,cv   

  • En struts
    Äldre 9 Jun 23:51
    seandra82 skrev 2012-06-09 22:50:27 följande:
    jag börjar alltid skriva så här vet ej om det e fel men .

    Seandra Citron
    hemglasstigen 3
    54567 Hemgården

    vem jag är ev intressen lite bakgrund vad jag jobbat med innan
    sen kommer praktik,utbildning, kurser ,cv   
    Det finns som sagt var inget facit på hur man skriver ett personligt brev. Om det skulle finnas det - så skulle det just som sagt - inte vara personligt.

    Förutom att det är individuellt, så kan det vara olika från situation till situation. Vissa gånger kanske man nämner fritidsintressen, andra inte alls.
  • En struts
    Äldre 9 Jun 23:56

    Att jag har en aversion mot att starta sitt brev sådär med "Hej och för efternamn" Det var väl DEN aversionen jag ville ha fram.
    Just det. Och så punkt med det.

    Det gläder mig dock att många startar sina personliga brev så, för då behöver det inte vara så plumpt som jag hade uppfattning av.

    Vissa tyckte här i tråden att det var plumpt dock.

  • Äldre 9 Jun 23:57

    Man skriver namnet först i ett litet hörn. Sedan beskriver man bara varför man vill ha jobbet. De som vill anställa vill ju läsa igenom snabbt och enkelt för att göra en bedömning och se om personen ifråga kan vara något för deras företag.

  • En struts
    Äldre 9 Jun 23:58
    Bläckfisken skrev 2012-06-09 20:54:05 följande:
    Hihi, du är rolig du! Skrattande

    Jag lovar att många av dina bekanta som hört dig säga "avståndsbedriget"  undrat va fanken du menar...?

    Vad har du hittat på att ordet ska betyda? Hur har du använt det?

    Nyfiken....tyckte det var kul att du hittat på ett eget ord... Flört
    Ja, jag kanske skulle starta en tråd med oss som uppfinner nya ord. Funderar på det.
Svar på tråden NÄ, man kan inte skriva "Hej. Jag heter Fredrik Karlsson" först i ett anställningsbrev!