• Anonym (who)
    Äldre 11 Jun 08:15
    42322 visningar
    402 svar
    402
    42322

    3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?

    Jag är hemma med för stunden två barn, en bebis och en treåring. Treåringen är aktiv och social, men vi umgås inte speciellt mycket med andra barn eftersom de flesta häromkring går på dagis.
    Pappan tjatar om att hen ska få börja, men jag vill inte och hen vill inte heller när vi pratar om det. Jag tycker det är 2 mot 1, men det går inte han med på och tycker inte att hens röst väger in alls.

    Vem ska få som den vill? Ska hen få vara hemma eller inte? Det är eviga diskussioner och vi kan inte komma överens.  

  • Svar på tråden 3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?
  • Äldre 11 Jun 08:19
    #1

    Varför inte prova? Jag tycker hennes åsikt inte väger in eftersom hon inte vet vad det innebär

  • Äldre 11 Jun 08:21
    #2

    Det är ju superjobbigt om ens barn Inte vill gå till dagis, och så får dom lov att göra det ändå fastän man själv går hemma. MEN barnen har ju alltid roligt när de väl är på dagis! Eller gråter han när han går dit, och när du lämnar? Är han ledsen för att han har det jobbigt och tråkigt på dagis när du hämtar? Oftast inte.

    Sen är det klart att en treåring väljer att vilja vara hemma med mamma och en liten bebis, om han får välja. Men sen är det ju också svårt för en treåring att ta såna beslut.

    Jag tycker att barnet kan få gå ett par dagar i veckan, eller varför inte börja med en dag? När ni inte umgås med andra barn på dagarna så är ju det bästa för barnet att få komma och träffa lite andra barn/kompisar nån gång under veckans gång, antingen 8-11 eller 9-14, alldelens lagoma tider för att få komma bort och ha roligt en liten stund!

  • Äldre 11 Jun 08:25
    #3

    Du är hemma, barnet är hemma? Alltså är det du och barnet som bestämmer.

  • Anonym
    Äldre 11 Jun 08:26
    #4

    fast jag tror inte 3 åringen riktigt vet vad dagis innebär ju... så de där kan du inte köra med 2-1 tycker inte jag.... har barnet ens fått chansen att vara på ett dagis???

  • Äldre 11 Jun 08:27
    #5

    Vi har valt att ha vår tvååring hemma nu när jag ändå är hemma med bebis. Men vi går på öppna förskolor och sånt och umgås med dagisbarnen när slutar dagis, vi har inte känt behov dagis men så leker vårt barn med andra barn 3-4 gånger i veckan

  • Anonym (who) Trådstartaren
    Äldre 11 Jun 08:27
    #6

    Men varför? När jag är hemma och vill ha hen hemma?

  • Anonym (prova­)
    Äldre 11 Jun 08:29
    #7

    Är det inte så att barn har rätt till allmän förskola från 3 år numera (d v s 15 timmar per vecka som inte kostar något). Jag tycker också du ska låta din 3-åring testa att börja. Speciellt eftersom ni inte umgås med så många andra barn som barnet kan få leka med. Jag tycker att det är från ca 3 år som barnet verklingen börjar få behov av att leka med andra barn och skulle det inte passa er 3-åring med dagis så finns ju inget tvång att gå så fungerar det inte så kan ni ju ompröva beslutet att gå. Men då borde ni hitta nån annan typ av barngrupp som barnet kanske kan delta i nån gång i veckan just för barnets skull.

    När tycker du själv att barn kan få börja? Jag tycker att man gör barnet en björntjänst om det inte får chansen att umgås och leka med andra barn innan det börjar 6-års för då är de andra redan vana med att umgås i grupp. Vill man inte ha sitt barn på dagis av någon anledning får man se till att tillgodose barnets behov av att få umgås med jämnåriga på nåt annat sätt.   

      

  • Anonym (who) Trådstartaren
    Äldre 11 Jun 08:29
    #8

    Jo hen vet vad det innebär, har en kompis som jobbar som dagmamma och hen gick några veckor när pluggade.

  • Äldre 11 Jun 08:30
    #9

    Ja det är klart vill du ha barnet hemma så varför inte. Trivs ni så och barnet får din uppmärksamhet och utvecklas lika bra i hemmet osv så är det klart du ska ha barnet hemma!

  • Anonym
    Äldre 11 Jun 08:30
    #10

    Det beror helt på hur länge du tänkt vara hemma. Det är romantiserande floskler att det är så himla bra för barn att vara hemma om det är för nära inpå skolstarten. Det för att när de börjar i skolan så kommer hemmabarnen att vara väldigt udda och annorlunda och dagisbarn som känner varandra innan och är vana att ta för sig.

    Dessutom är det trams att du väger hennes röst som likvärdig din. DU är förälder och ni ska ta ansvaret, inte lägga det på en treåring som inte fattar vad et innebär. Ni får ta och prata med varandra och diskutera er fram till en kompromiss istället för att tramsa er med att lägga vuxenansvar på en barnunge.

Svar på tråden 3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?