• Anonym (who)

    3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?

    Jag är hemma med för stunden två barn, en bebis och en treåring. Treåringen är aktiv och social, men vi umgås inte speciellt mycket med andra barn eftersom de flesta häromkring går på dagis.
    Pappan tjatar om att hen ska få börja, men jag vill inte och hen vill inte heller när vi pratar om det. Jag tycker det är 2 mot 1, men det går inte han med på och tycker inte att hens röst väger in alls.

    Vem ska få som den vill? Ska hen få vara hemma eller inte? Det är eviga diskussioner och vi kan inte komma överens.  

  • Svar på tråden 3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?
  • Anonym

    Det här är ett vuxenbeslut och inget man drar in en 3-åring i! En 3-åring har inte en aning om vad som jämförs och en 3-åring är inte kapabel att ta såna stora beslut. Hade du bett en 3-åring ifall hen skulle sluta på dagis så skulle du antaglign för det mesta få ett nej där också. Hen har inte ett så stort perspektiv. Ta en riktig diskussion som vuxna människor och föräldrar och lämna barnet utanför!

  • Cisslan

    Jag tycker du kan prova med Förskola! Är du hemma är det max 15 timmar ditt barn får gå. Jag tycker att det är bra om så stora barn får umgås lite med jämnåriga.

  • Anonym (vänta)
    Anonym skrev 2012-06-12 18:53:56 följande:
    Nu är det inte alla som har bara ett år mellan barnen och en tre-åring har lite andra behov än vad en ett-åring har.

    Det är superbra att vara hemma om man kan, men det finns saker som man inte som mamma kan lära sina barn, hur gärna man vill. Till exempel:
    - Hur man beter sig socialt med jämnåriga och andra barn i grupp.
    - Känna tillit till andra vuxna.
    - Pedagogisk verksamhet med experiment och pyssel.         
    Det du räknar upp fick åtminstone våra barn på ÖF.
    Där hade de 1-2 em i veckan för grupper med hemmabarn äldre än 1år.

    TS - Det skulle du kunna kolla, om det finns något liknande på er ÖF. Kanske din man kan vara hemma med den lill* isf så att risken för smitta minimeras?
    pelo skrev 2012-06-12 19:12:32 följande:
    Nää jag förstår också att alla inte har 1 år mellan sina barn, men jag ser fortfarane inte att någon kan tro att förskolan är ett bättre alternativ än att ha sina barn hemma, bara för att man är hemma med sina barn betyder ju inte att man sitter inlåst i sin bostad, vi är ute i lekparker, går ut med hunden, hälsar på familj och vänner, bjuder in kompisar med små barn (blandad ålder på barnen, inte bara småisar) besöker 4h gården, besöker biblioteket, öppna förskolan, badhuset mm.

    Att lära sina barn hur man umgås med andra barn och vuxna är ju inte direkt någon svår uppgift. pedagogisk verksamhet är ju det man bygger vardagen på, är barnet med på vad mamma/pappa gör så bjuder faktiskt vardagen på så mycket pedagogik barn behöver, men det gäller ju att vara lite om sig och kring sig också.
    Bra inl. det är ju inga konstiga dagar du beskriver utan högst vanliga.
  • MiaO

    Ursäkta, men nu kom jag in i tråden lite sent. Du är alltså hemma med en höna nu och undrar om den ska börja på dagis...? Vad har jag missat...? Någon...?

  • syskonsförsök

    Jag har nu varit hemma i 11 veckor med vår nyfödda bebis samt vår 2-årige son. Jag tänkte innan bebis kom att det blir nog mysigt att vara hemma tillsammans alla tre och det är det MEN de dagar 2-åringen är på dagis så är alla så mycket mer nöjda. Jag tycker ändå att jag försöker strukturera upp dagen på ungefär samma sätt. Vi är ute mycket, leker, pysslar, handlar, diskar, bakar mm men det blir också en hel del väntan för den stora och jag känner att jag inte har möjlighet att göra allt det som han egentligen vill göra.

    Nu är ju han van vid att gå på dagis så kanske är han inne i det tempot men jag tycker dagis är grymt! Han älskar det och jag med! Pedagogerna är fantastiska och de 3 dagar/vecka han är där har jag möjlighet att enbart vara med den lille samt vila, plocka undan, städa osv utan att känna att den stora kommer i kläm. Jag slipper tänka på lunch till honom de dagarna och kan ta dagen i den takt som den lilla bestämmer.

    Du kanske hör på mig att jag förespråkar dagis :) Tror ju din 3-åringen kommer ha superroligt där!

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-12 19:31:32 följande:
    Men du kan ju inte lära barnen att vara sociala med andra barn i grupp om du inte har en barngrupp för dem att vara social i, hur många böcker du än har läst och hur mycket pedagogiskt utbildad du är.

    (Jag är också utbildad inom pedagogik.)

    Min mamma var hemmafru och det var bra på många sätt, men jag saknar att aldrig ha kunnat få vara i en grupp och leka och lära mig socialtsamspel när jag var liten.

           



    Du saknade vad? Hur vet du att du inte var ett lyckligt litet barn? Som trvides mer enskilt? Om du visat tecken på att du mådde dåligt DÅ, borde inte din mamma satt dig på dagis? Men antagligen mådde du bra och hon ansåg det var rätt för dig just då i ditt sinnestillstånd.

    då anser jag din mamma gjorde rätt. Bara för att du tycker du kunnat få varit i grupp osv betyder inte att det är bra...
  • CrazyCam

    Många som förespråkar dagis här men du måste verkligen känna efter själv!

    När jag fick mina första 2 barn (de är 15 & 16 nu) fick man inte ens ha syskon på dagis när man var hemma med mindre syskon. För att göra alla dessa saker som vissa tror att man bara kan få genom dagis umgicks vi mycket med andra föräldrar, tillbringade tid på öppna förskolan etc. Nu är det väl förvisso färre föräldrar som är hemma med större barn men om man ändå inte får ha syskon så många timmar i veckan på dagis så bör det väl finnas större barn hemma rätt ofta ändå!

    15-20 timmar på förskola gör ju varken till eller ifrån - den sociala träningen för så små barn hinner man med hur bra som helst andra tider i veckan och genom att hitta på saker (mamma och syskon duger hur bra som helst den mesta delen av tiden!) och det kan ju faktiskt vara så att det bara blir stressigt med dagis...

    Själv har jag just nu en bebis och om det skulle komma en till vet jag inte hur jag skulle göra själv... för de kompisar som har sina 15 timmar i veckan verkar det mest stressigt med att passa tider etc men å andra sidan verkar barnen gilla det - men då har de varit på dagis redan innan syskonen kom.

    Sen kan det ju faktiskt vara rätt skönt att få några timmar i veckan att bara mysa på med sin bebis utan ett större barn som kräver mycket uppmärksamhet och så kan man ge mer uppmärksamhet till det större sedan...   men jag köper inte riktigt argumenten i tidigare inlägg om att ditt barn skulle missa något slags social träning för den hinner ni med ändå!

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-12 20:58:49 följande:



    Du saknade vad? Hur vet du att du inte var ett lyckligt litet barn? Som trvides mer enskilt? Om du visat tecken på att du mådde dåligt DÅ, borde inte din mamma satt dig på dagis? Men antagligen mådde du bra och hon ansåg det var rätt för dig just då i ditt sinnestillstånd.
    då anser jag din mamma gjorde rätt. Bara för att du tycker du kunnat få varit i grupp osv betyder inte att det är bra...

    Nähä, ja du vet väl bättre om hur jag är/ var än vad jag själv vet!

    Sorry, tänkte inte på det när jag skrev hur jag såg på saken! 
  • Gumsegumsan
    CrazyCam skrev 2012-06-12 21:00:48 följande:
    Många som förespråkar dagis här men du måste verkligen känna efter själv!

    När jag fick mina första 2 barn (de är 15 & 16 nu) fick man inte ens ha syskon på dagis när man var hemma med mindre syskon. För att göra alla dessa saker som vissa tror att man bara kan få genom dagis umgicks vi mycket med andra föräldrar, tillbringade tid på öppna förskolan etc. Nu är det väl förvisso färre föräldrar som är hemma med större barn men om man ändå inte får ha syskon så många timmar i veckan på dagis så bör det väl finnas större barn hemma rätt ofta ändå!

    15-20 timmar på förskola gör ju varken till eller ifrån - den sociala träningen för så små barn hinner man med hur bra som helst andra tider i veckan och genom att hitta på saker (mamma och syskon duger hur bra som helst den mesta delen av tiden!) och det kan ju faktiskt vara så att det bara blir stressigt med dagis...

    Själv har jag just nu en bebis och om det skulle komma en till vet jag inte hur jag skulle göra själv... för de kompisar som har sina 15 timmar i veckan verkar det mest stressigt med att passa tider etc men å andra sidan verkar barnen gilla det - men då har de varit på dagis redan innan syskonen kom.

    Sen kan det ju faktiskt vara rätt skönt att få några timmar i veckan att bara mysa på med sin bebis utan ett större barn som kräver mycket uppmärksamhet och så kan man ge mer uppmärksamhet till det större sedan...   men jag köper inte riktigt argumenten i tidigare inlägg om att ditt barn skulle missa något slags social träning för den hinner ni med ändå!
    skillnaden ligger i att eftersom man idag har möjlighet till 15 timmar så är inte äldre barn hemma i samma utsträckning. dvs jag skulle inte ha något umgänge för min fyraåring under tis-tors när alla andra 15-timmarsbarn är på dagis.

    under den tiden du hänvisar till så hade man inget val, dvs ALLA hade sina fyraåringar hemma jämt och möjligheten fanns att dessa då kunde leka med varandra. 

    så jag fortsätter att hävda att man missar social träning om ens barn inte får träffa andra barn i samma ålder. något som ts i sin inledning berättar att hennes son/dotter inte gör i någon större utsträckning. 
  • Wittra

    alltså...man blir inte en osocial märklig individ bara för att man inte sätts på dagis?? Jag gick inte på dagis alls, när mamma och pappade jobbade ryckte farmor in  och passade mig. Mamma jobbade bara ett par dagar i veckan och sen var hemma med mig. När jag var runt 6 började jag "lekis" ....det typ förskola fast ändå inte. 

    jag har alltid varit en social människor som älskar att prata och lära känna folk. Vad är som händer på dagis som är så viktigt?   

Svar på tråden 3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?