• Anonym (who)

    3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?

    Jag är hemma med för stunden två barn, en bebis och en treåring. Treåringen är aktiv och social, men vi umgås inte speciellt mycket med andra barn eftersom de flesta häromkring går på dagis.
    Pappan tjatar om att hen ska få börja, men jag vill inte och hen vill inte heller när vi pratar om det. Jag tycker det är 2 mot 1, men det går inte han med på och tycker inte att hens röst väger in alls.

    Vem ska få som den vill? Ska hen få vara hemma eller inte? Det är eviga diskussioner och vi kan inte komma överens.  

  • Svar på tråden 3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?
  • Wittra
    Anonym skrev 2012-06-12 18:53:56 följande:

    Nu är det inte alla som har bara ett år mellan barnen och en tre-åring har lite andra behov än vad en ett-åring har.

    Det är superbra att vara hemma om man kan, men det finns saker som man inte som mamma kan lära sina barn, hur gärna man vill. Till exempel:
    - Hur man beter sig socialt med jämnåriga och andra barn i grupp.
    - Känna tillit till andra vuxna.
    - Pedagogisk verksamhet med experiment och pyssel.         

    Hur beter man sig då? Jag minns att jag lekte med grannungar och när vi besökte lekparker med andra barn så fungerade jag alldeles utmärkt med dem.

    Tillit till andra vuxna behöver man verkligen inte dagis till för att lära, hur tänker du då?

    Experiment och pyssel säkert lärande och roligt men om det skulle vara sådär jätteavgörande för ens utveckling känns lite .....konstigt..    
  • Gumsegumsan
    Wittra skrev 2012-06-12 21:14:29 följande:
    alltså...man blir inte en osocial märklig individ bara för att man inte sätts på dagis?? Jag gick inte på dagis alls, när mamma och pappade jobbade ryckte farmor in  och passade mig. Mamma jobbade bara ett par dagar i veckan och sen var hemma med mig. När jag var runt 6 började jag "lekis" ....det typ förskola fast ändå inte. 

    jag har alltid varit en social människor som älskar att prata och lära känna folk. Vad är som händer på dagis som är så viktigt?   

    vi är nog många dagisförespråkare som förstår att det blir folk av de som inte går på dagis också

    förutom de fördelar med  dagis som redan räknats upp i tråden (läs bakåt några sidor om du inte hängt med) så tycker de flesta barn att det är riktigt roligt att få vistas i större barngrupper med jämnåriga och få leka. jag skulle aldrig vilja beröva den möjligheten för min son. som jag skrev tidigare så är inte detta lika lätt att erbjuda för ett hemmavarande barn idag som det kanske var förr när vi var små.
  • Anonym

    Jag tror nog ändå att barnen lär sig mycket genom dagis.. Bl.a. den social delaktigheten. Visserligen kan man som föräldraledig träffa andra mammor/pappor med barn/ÖF osv men det blir ju ändå inte på samma sätt när mamma eller pappa hela tiden är nära.

    Min man var hemma med sin mamma och sin syster tills han började lekis och han hade det väldigt jobbigt när han väl började där. Var oerhört rädd i sociala sammanhang om inte hans mamma var med. Han själv säger att han tror att detta berodde på att han inte var på dagis/dagmamma som liten. Nu tror ju jag att hans personlighet även spelar in men kanske hade han ändå mått bra av att vara på dagis iallafall några dagar/vecka.

  • Gumsegumsan
    Anonym skrev 2012-06-12 21:19:45 följande:
    Jag tror nog ändå att barnen lär sig mycket genom dagis.. Bl.a. den social delaktigheten. Visserligen kan man som föräldraledig träffa andra mammor/pappor med barn/ÖF osv men det blir ju ändå inte på samma sätt när mamma eller pappa hela tiden är nära.

    de ÖF jag har erfarenheter av har sällan barn över tre år på besök, så har man äldre syskon (vilket jag kommer att ha) så är inte det något att hänga upp sig på tyvärr..

     
  • Wittra
    Gumsegumsan skrev 2012-06-12 21:19:36 följande:

    vi är nog många dagisförespråkare som förstår att det blir folk av de som inte går på dagis också

    förutom de fördelar med  dagis som redan räknats upp i tråden (läs bakåt några sidor om du inte hängt med) så tycker de flesta barn att det är riktigt roligt att få vistas i större barngrupper med jämnåriga och få leka. jag skulle aldrig vilja beröva den möjligheten för min son. som jag skrev tidigare så är inte detta lika lätt att erbjuda för ett hemmavarande barn idag som det kanske var förr när vi var små.

    Nej men fortfarande finns det vissa här i forumet, alltså inte bara tråden, som nästan vill mena att dagis är ett sättet att få "folk" av ungarna, dvs att man lär sig socialt samspel osv ......man kan faktiskt lära sig detta ändå. Jag tycker också ditt ordval "beröva" låter väldigt märkligt, ungefär som man skulle sluta ge barnen mat hemma eller så. Folk som inte är intresserade av att ha sina barn på dagis ska väl inte behöva får höra att de "berövar" sina barn på olika vis? Barnen är med sin familj, och träffar säkert folk utanför också.
  • Anonym
    Gumsegumsan skrev 2012-06-12 21:22:56 följande:
    de ÖF jag har erfarenheter av har sällan barn över tre år på besök, så har man äldre syskon (vilket jag kommer att ha) så är inte det något att hänga upp sig på tyvärr..

     
    Ok.. Här får även äldre syskon följa med men det är säkert olika i landet.
  • Anonym
    Wittra skrev 2012-06-12 21:26:22 följande:

    Nej men fortfarande finns det vissa här i forumet, alltså inte bara tråden, som nästan vill mena att dagis är ett sättet att få "folk" av ungarna, dvs att man lär sig socialt samspel osv ......man kan faktiskt lära sig detta ändå. Jag tycker också ditt ordval "beröva" låter väldigt märkligt, ungefär som man skulle sluta ge barnen mat hemma eller så. Folk som inte är intresserade av att ha sina barn på dagis ska väl inte behöva får höra att de "berövar" sina barn på olika vis? Barnen är med sin familj, och träffar säkert folk utanför också.
    Om vi vänder på frågan då:

    - Vad tror du är farligt/ jobbigt/ onödigt/ fel/ inte bra/ med förskolan som gör att du hellre har dem hemma fram till skolan startar? 
  • iikiwiberries

    TS - vet inte vem som "ska" få sin vilja igenom, sånt är inte lätt och man får nog kompromissa om man inte är överrens... vad den kompromissen är vet jag dock inte... jag håller annars med dig och tycker du ska stå på dig. jag tycker också det är bra att  barn är hemma, fast så klart också bra att man då försöker att umgås mycket med andra barn. men nu vill ju inte ens ditt barn gå dit....


  • Wittra
    Anonym skrev 2012-06-12 21:29:59 följande:
    Om vi vänder på frågan då:

    - Vad tror du är farligt/ jobbigt/ onödigt/ fel/ inte bra/ med förskolan som gör att du hellre har dem hemma fram till skolan startar? 

    Jag har inte sagt att något varken är fel, onödigt, eller farligt. Jag har sagt att ett barn troligen kan ha det väldigt bra UTAN att vara på förskola, att barn iaf kan lära sig sociala samspel, etc. Sedan undrar jag vad som är sååå viktigt med förskola nu eftersom det finns massa folk som inte gått på detta och de tar klarat sig väldigt bra ändå. Jag tycker det låter konstigt att vissa vill utmåla förskola som någon avgörande plattform , avspark i livet. Så behöver det inte vara..
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-12 21:29:59 följande:
    Om vi vänder på frågan då:

    - Vad tror du är farligt/ jobbigt/ onödigt/ fel/ inte bra/ med förskolan som gör att du hellre har dem hemma fram till skolan startar? 
    Som jag ser det och efter det TS skriver så bygger allt på en tanke men inte mer än så. ATt det finns ont om barn löser hon med att "leta upp barn i lekparken". Knappast något som garanterar kvalitet i social träning. Den skola/förskola/dagis som resonerade "vi får ta och leta upp lite så löser det sig NOG ..." skulle ligga jävligt pyrt till.
Svar på tråden 3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?