• vadvar­detjag­sa
    Äldre 11 Jun 23:38
    221357 visningar
    43 svar
    43
    221357

    Kuggat 2 gånger på teoriprovet, hur ska jag klara det?

    Jag har klarat min uppkörning på första försöket, men kuggat 2 gånger på teoriprovet. Jag har ett prov nu på fredag och jag läser på hela tiden, men hur ska jag klara det denna gången? Någon som har tips på hur man lära sig bäst? Jag vill gärna lära mig så det sitter.

  • Svar på tråden Kuggat 2 gånger på teoriprovet, hur ska jag klara det?
  • Äldre 13 Jun 00:33
    #31
    vadvardetjagsa skrev 2012-06-12 21:46:01 följande:
    Vad beskriver bäst mogna personers egenskaper som förare? A De har förståelse för andra trafikanters svårigheter och misstag B De tillämpar alltid gällande regler i varje trafiksituation C De kan förkorta bromssträckan när de kör i högre hastighet D De kan snabbt ta sig ur riskfyllda situationer genom att köra impulsivt
    Denna är också väldigt enkel om du bara tänker efter.

    Kan en människa förkorta en bromssträcka med erfarenhet? NEJ! Tänk dig, du har upptäckt faran och börjar bromsa, skulle mogenhet kunna bättra på bromsarna helt magiskt eller kanske till och med bromsa mycket hårdare? Göra den blöta asfalten torr? Neeej, det går ju inte. Bromssträckan påverkas av väglaget, hastigheten och däcken. 

    Det uppstår en fara efter vägen som gör att du måste stanna bilen, annars kommer du att köra på en människa. Det är en förbud att stanna bilen alldeles där du måste stanna. Ska du då stanna bilen och bryta mot trafikreglerna? Självklart. Det kan vara rent utav farligt att hålla sig strikt till reglerna hela tiden.
    Tänk stort och överdrivet! Dom säger ju inte i vissa undantag i frågan, utan i varje trafiksituation.

    Att vara impulsiv i trafiken förknippas med en dålig förare.

    Slutligen, förståelse och ödmjukhet i trafiken, nyckeln till säkerhet? Ja. Det behöver inte förklaras :)
  • Äldre 13 Jun 01:04
    #32

    Du hade inte ett fel på uppkörningen?!?! Jo det hade du med 100% säkerhet men det var inte farligt i de situationerna du kom i därför blev du godkänd. Jag hade ifrågasatt lärarens kompetens som bokar dig på prov med dessa teoretiska kunskaperna. Teorin å körningen går hand i hand å många sv de frågorna du har lagt upp tillhör sunt förnuft. Jag hade aldrig bokat dig till prov. Jag jobbar som trafiklärare.

  • Äldre 13 Jun 01:18
    #33
    Eleonor01 skrev 2012-06-13 01:04:05 följande:
    Du hade inte ett fel på uppkörningen?!?! Jo det hade du med 100% säkerhet men det var inte farligt i de situationerna du kom i därför blev du godkänd. Jag hade ifrågasatt lärarens kompetens som bokar dig på prov med dessa teoretiska kunskaperna. Teorin å körningen går hand i hand å många sv de frågorna du har lagt upp tillhör sunt förnuft. Jag hade aldrig bokat dig till prov. Jag jobbar som trafiklärare.
    Man kan ju boka prov själv, hemifrån. Det kanske inte var en lärare som bokade in provet? 
  • Äldre 13 Jun 05:58
    #34

    Så kan det absolut vara

  • vadvar­detjag­sa
    Äldre 13 Jun 10:22
    #35
    Eleonor01 skrev 2012-06-13 01:04:05 följande:
    Du hade inte ett fel på uppkörningen?!?! Jo det hade du med 100% säkerhet men det var inte farligt i de situationerna du kom i därför blev du godkänd. Jag hade ifrågasatt lärarens kompetens som bokar dig på prov med dessa teoretiska kunskaperna. Teorin å körningen går hand i hand å många sv de frågorna du har lagt upp tillhör sunt förnuft. Jag hade aldrig bokat dig till prov. Jag jobbar som trafiklärare.
    Jo det var en lärare som bokade provet och jag kan säga dig att jag inte hade ett enda fel. Varför tror du jag vill bli bättre på teorin? För att skada andra trafikanter i trafiken? Det finns ju personer som bara chansar på provet och sen får alla rätt. Jag pluggar hela tiden och försöker förstå och lära mig. Tror du de hjälper mig mycket när du skriver det du skriver?
  • Äldre 13 Jun 10:49
    #36
    vadvardetjagsa skrev 2012-06-12 21:55:55 följande:
    I vilken situation måste du räkna med plötsligt försämrat väggrepp? A När jag ser att vägbanan har vattensamlingar. B När jag kör på en väg med hårdpackad snö. C När jag kör på kullerstensgator.
    Den här är också ganska logisk. Alternativ B och C är ju likadana och väggreppet bör vara det samma hela tiden, däremot får man räkna med att bägge två kan erbjuda dåligt väggrepp och anpassa hastigheten.
    I alternativ A däremot växlar underlaget mellan torr/fuktig vägbana med bra grepp och vattentäckt vägbana med risk för vattenplaning, där måste man ju räkna med att trots ett bra väggrepp överlag så kan man ex. i kurvor eller vid inbromsning få rejäla problem med väggreppet om man kör genom en vattensamling. Det man är ute efter är ju inte när man har ett dåligt väggrepp utan när man kan råka ut för ett PLÖTSLIGT försämrat grepp.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • vadvar­detjag­sa
    Äldre 13 Jun 11:05
    #37
    riboflavin skrev 2012-06-13 10:49:56 följande:
    Den här är också ganska logisk. Alternativ B och C är ju likadana och väggreppet bör vara det samma hela tiden, däremot får man räkna med att bägge två kan erbjuda dåligt väggrepp och anpassa hastigheten.
    I alternativ A däremot växlar underlaget mellan torr/fuktig vägbana med bra grepp och vattentäckt vägbana med risk för vattenplaning, där måste man ju räkna med att trots ett bra väggrepp överlag så kan man ex. i kurvor eller vid inbromsning få rejäla problem med väggreppet om man kör genom en vattensamling. Det man är ute efter är ju inte när man har ett dåligt väggrepp utan när man kan råka ut för ett PLÖTSLIGT försämrat grepp.
    Ja det stämmer.. man måste verkligen lästa alla orden rätt... Då är det ju klart att det är A när det handlar om plötsligt försämrat grepp...
  • Äldre 13 Jun 12:44
    #38

    Teoriprovet har en del "kuggfrågor" och frågor som är väldigt lika varandra så det är viktigt att läsa igenom frågan och svaren noga så man inte gör slarvfel. Man har ju ganska gott om tid på sig så man bör hinna dubbelkolla allt och fundera över alternativen på de frågor som man är osäker på.

  • vadvar­detjag­sa
    Äldre 13 Jun 13:59
    #39
    tjej87 skrev 2012-06-13 12:44:43 följande:
    Teoriprovet har en del "kuggfrågor" och frågor som är väldigt lika varandra så det är viktigt att läsa igenom frågan och svaren noga så man inte gör slarvfel. Man har ju ganska gott om tid på sig så man bör hinna dubbelkolla allt och fundera över alternativen på de frågor som man är osäker på.
    Ja det är sant. Men på fredag när ja har teoriprovet ska jag läsa frågorna lugnt... och kanske prova uteslutningsmetoden... hehe
  • Äldre 13 Jun 17:04
    #40

    Uteslutningsmetoden är nog den bästa när man inte är säker på svaret :) ta bort alla svar som är orimliga och du kommer förmodligen bara ha 1 eller 2 alternativ kvar.

  • vadvar­detjag­sa
    Äldre 14 Jun 21:58
    #41

    har jag alltid väjningsplikt mot cyklister? även vid detta tillfälle? eller gäller det bara när det är övergångsställe skylt ?

    Vad gäller för cyklisten i denna situation? A Han har väjningsplikt mot all korsande trafik B Han har stopplikt innan han korsar vägen C Han har företräde framför korsande trafik D Han måste leda cykeln över vägen

  • vadvar­detjag­sa
    Äldre 22 Jun 20:53
    #42

    Jag har fått körkort nu, klarade teoriprovet och är så lycklig!!

  • Äldre 16 Sep 13:04
    #43
    vadvardetjagsa skrev 2012-06-12 21:37:38 följande:
    Såna här frågor tycker jag är svåra tex.

    Vad påverkar reaktionstiden? A Hastigheten B Väglaget C Förarens kondition D Fordonets skick

    ???????????????????????? 

    Det rätta svaret är: Förarens kondition!
Svar på tråden Kuggat 2 gånger på teoriprovet, hur ska jag klara det?