• Äldre 15 Jun 18:52
    6697 visningar
    5 svar
    5
    6697

    Tygblöjor

    Hej

    Jag undrar om någon av er använder tygblöjor och vilken erfarenhet ni har av dem? Jag förstår att det är omöjligt att börja med detta när man hämtar sitt barn men kanske väl hemma?

    Hej

    Marianne

  • Svar på tråden Tygblöjor
  • Äldre 16 Jun 08:47
    #1

    Vi använde tygblöjor åt vår dotter och det fungerade jättebra. Vi använde vanliga på resan och sen när vi kom hem började vi på en gång med tygblöjor dagtid och på nätterna fick hon ha engångs. På längre resor använde vi också engångs. Om vi var dagsutflykter fick hon för det mesta ha en engångsblöja när vi åkte hemifrån och så hade jag med mig en eller två tygblöjor plus någon engångs i skötväskan. Detta för att jag tyckte att det blev lite jobbigt att släpa hem alltför många blöta tygblöjor. Det finns små påsar i PUL som man kan lägga blöta blöjor i, vi köpte två sådana och det klarade vi oss bra med.
    Det finns bra blöjor som man kan använda från när barnet är litet tills de blir runt 2-3 år. Vi köpte några sådana och de fungerade bra, men det blir sällan perfekt passform på dessa blöjor. Jag köpte sådana innan vi fick vårt barnbesked eftersom vi inte visste hur stort vårat barn skulle vara.   

  • Äldre 16 Jun 19:52
    #2

    Tack för ett snabbt svar.

    Vilket märke rekommenderar du? Tack än en gång

    Hej

  • Äldre 16 Jun 22:21
    #3

    Det är några år sen nu, så jag försöker komma på namnen på blöjorna och minnas vilka som var bäst.

    Vi hade Mommy's touch, de var bra, vi köpte one size och både allt i ett och såna med inlägg. Jag gillade allt i ett blöjorna bäst av dessa eftersom jag tyckte att inläggen knögglade ihop sig så att blöjorna läckte i kanten.

    Sen hade vi några Fuzzi Bunz, de var också bra, de hade jag nog bara i pocketmodell och det fungerade bra.

    Vi hade wonderoos, de var väldigt stora i grenen och var klumpiga, men om man fyllde dem med flera inlägg så höll de ibland en hel natt.

    Sen hade vi några som bara var i frotte och som man använde yllebyxor till och de var nog min absoluta favorit men jag minns inte vad blöjorna hette. Blöjbyxor stickade jag dels själv och dels köpte jag      http://www.mamdesign.net/diapering/wool/HHwoolpants.html   

    Swaddlebees one size gillade jag också, de vanliga swaddlebees satt fint på dottern men de är väldigt smala i grenen och läckte snabbt.

    Om vi får ett till barn så vill jag prova Imse Vimses nya formsydda blöjor med tryckknappar också.

         

  • Äldre 18 Jun 18:31
    #4

    Hej!

    Vi har använt mestadels ImseVimses vikblöjor med blöjbyxa, formsydda flanellblöjor och All-in-one. Dessutom Kushies All-in-one. Dessa har vi använt till båda våra adoptivbarn och dessa sålde jag i våras, så de gick vidare i användning.

    Tips att prova lite olika modeller och se vad som passar er och ert barn. Köp gärna begagnat också, ofta är uppsugningsförmågan bättre ju fler gånger tyget är tvättat.

    Lycka till med barn och blöjor!

  • Äldre 19 Jul 12:29
    #5

    Det är lite svårt att rekommendera märken, alla modeller passar inte på alla barn. För mig har favoriterna varit:
     - Vikblöja och ullbyxa till nyfödd och de första månaderna
     - Formsydd och ullbyxa till tiden efter
     - Pocketblöja och allti-i-ett till förskoleperioden.  

Svar på tråden Tygblöjor