• Äldre 23 Jun 23:38
    8512 visningar
    5 svar
    5
    8512

    årsinkomst, timanställd. hur räkna ut?

    Hejsan!

    Jag är timanställd som vårdbiträde på ett äldreboende sen december 2011, och jag har stått i bostadskön i 2 år och håller just nu att på att leta efter en lägenhet(är gravid i 4:e månaden).
    Men jag har inte skrivit in några inkomstuppgifter eftersom jag fick detta jobb nu i december...
    Hur tar jag reda på vad jag har för årsinkomst, om jag är timanställd?
    min lön är 112kr/h+ semesterersättning(= ca 125kr/h) + ev. ob.
    Just nu under sommaren, så har jag ett långvikariat, och jobbar efter schema, men vanligtvis så går jag ju på timmar...  så hur ska jag ta reda på min årsinkomst?
    jag är ju som sagt bara timanställd och jag har ju bara jobbat i 7 månader?

    Man behöver ju ha en inkomst på 3x årshyran för att kunna hyra en lägenhet... därav att jag behöver ta reda på vad min årsinkomst är. För att ta reda på om jag ens har en chans till en hyreslägenhet med den lönen jag har nu, eller inte.

    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden årsinkomst, timanställd. hur räkna ut?
  • Äldre 23 Jun 23:44
    #1

    Ditt lönekontor borde kunna hjälpa dig! Du kommer ändå behöva deras hjälp när det är dags att räkna ut din SGI, så passa på att kopiera de papper som du får när du ska skicka in inkomstuppgifter till FK (man brukar få moderskapsintyg till FK av sin BM runt vecka 20).


    Sur, grinig och på smällen.
  • Äldre 23 Jun 23:51
    #2
    cloudberry79 skrev 2012-06-23 23:44:36 följande:
    Ditt lönekontor borde kunna hjälpa dig! Du kommer ändå behöva deras hjälp när det är dags att räkna ut din SGI, så passa på att kopiera de papper som du får när du ska skicka in inkomstuppgifter till FK (man brukar få moderskapsintyg till FK av sin BM runt vecka 20).
    okej, ska jag prata med min chef då eller finns det något speciellt nummer man ringer till som är lönekontoret?
    Förlåt om jag låter korkad, men detta är mitt första jobb, så har ingen som helst koll på detta.

    Min nästa bm-tid är inte fören jag är i vecka 25, och det är i mitten av augusti. ska jag vänta tills dess, eller ska jag ta kontakt med lönekontoret innan de för att ta reda på min årsinkomst?
  • Äldre 23 Jun 23:53
    #3
    rosagubben skrev 2012-06-23 23:51:30 följande:
    okej, ska jag prata med min chef då eller finns det något speciellt nummer man ringer till som är lönekontoret?
    Förlåt om jag låter korkad, men detta är mitt första jobb, så har ingen som helst koll på detta.

    Min nästa bm-tid är inte fören jag är i vecka 25, och det är i mitten av augusti. ska jag vänta tills dess, eller ska jag ta kontakt med lönekontoret innan de för att ta reda på min årsinkomst?
    Kolla med din chef vem som är ansvarig för löner på ditt företag, om det är en större organisation så brukar det finnas ett särskilt lönekontor, annars kan det vara någon som jobbar deltid med löner eller liknande. Hur som helst kommer du behöva intyg och papper från din arbetsgivare som anger vad du har för lön när FK ska räkna ut vad du får i föräldrapenning, så kontakta dem redan idag för en löneuträkning.
    Sur, grinig och på smällen.
  • Äldre 23 Jun 23:58
    #4
    cloudberry79 skrev 2012-06-23 23:53:28 följande:
    Kolla med din chef vem som är ansvarig för löner på ditt företag, om det är en större organisation så brukar det finnas ett särskilt lönekontor, annars kan det vara någon som jobbar deltid med löner eller liknande. Hur som helst kommer du behöva intyg och papper från din arbetsgivare som anger vad du har för lön när FK ska räkna ut vad du får i föräldrapenning, så kontakta dem redan idag för en löneuträkning.
    okej, men eftersom det är midsommar-helg så är administrationen stängd(där cheferna brukar sitta och arbeta) så jag får väl vänta tills på måndag, för då är det ju en vanlig vardag och då borde cheferna vara på jobbet igen.

    Men tack så jättemycket för hjälpen! 
  • Äldre 24 Jun 19:13
    #5

    har en annan tanke. ändras min årsinkomst om jag jobbat mer innan dom gör beräkningen?
    jag ska nämligen jobba jättemycket nu i juli och funderar på om det kanske höjer min årsinkomst? att jag kanske ska vänta till augusti ändå innan jag diskuterar min årsinkomst med chefen/lönekontoret? 

Svar på tråden årsinkomst, timanställd. hur räkna ut?