• Anonym (Ånges­t)
    Äldre 26 Jun 15:32
    3637 visningar
    17 svar
    17
    3637

    Om vi flyttar isär hjälper soc mig då?

    Jag och sambon har ett barn ihop och vi bor i en 3:a. Jag är sjuk men inte sjukskriven för jag får inte ut något från FK, men kan inte plugga eller jobba nu, sambon har bla. aspergers men ett jobb men detta kräver mycket stöd, stöd som jag måste stå för. Se till att han kommer upp på morgonen, kommer iväg, har med sig allt, fixa matlåda, vara med på möten med vården, af osv.  På det så är inte barnet friskt utan det är endel vakennätter, är däröfr jag blivit sjuk och tidvis sjukskriven för att jag gått in i väggen, är tungt att ha hand om 2st som är "sjuka" utan att få hjälp. Jag har ingen avlastning mer än några timmar/dag på förskola då jag försöker sova och städa.

    Nu lever vi på sambons lön som är under socnormen men vi har valt att inte ta soc pga. allt stress det innebär, men nu har sambon fått endel skulder till csn, bla, ska de ha in drygt 2000kr/månad resten av året, pengar vi inte har. Så jag funderar allvarligt på att flytta isär, då kan han klara sig på sin lön. Men hur går det med mig?

    Jag kan fixa mer sjukskrivning utan problem så då kan jag ju få försörjningsstöd men om han flyttar till sin mor tillfälligt medans vi letar lägenhet betalar soc den här då? Det är en 3:a och jag antar att jag och sonen inte kommer bli beviljade en 3:a själva, även om behovet finns. Han måste ha eget rum pga. sin sömnstörning och jag behöver också egen hörna där han inte är.

    För i så fall så tar sambon över lägenheten igen när vi hittat något annat för han kan klara hyran osv. och räkningarna så länge som han inte behöver försörja mig och sonen.

    Hemskt men jag orkar inte längre tror jag, sitter bara och skakar för jag är så stressad. Att han ska betala tillbaka kom nu plötsligt han hade fått helt andra besked förut. Jag äter inte, sover inte och har tokångest hela tiden. Hellre då att leva på soc och under deras "piska" ensam med sonen fast jag vill inte det heller, kommer bli så ensam.

    Men frågan återstår betalar de våran hyra tills vi hittat annat eller är sambon försörjnigsskyldig trots att vi bara är sambos? Vi kan inte bo hos hans mor och det finns ingen annan i närheten jag kan flytta till heller.

  • Svar på tråden Om vi flyttar isär hjälper soc mig då?
  • Anonym (Hilma­)
    Äldre 26 Jun 15:35
    #1

    Du skriver ju att ni lever under socnormen, varför ska du då flytta?

  • Anonym
    Äldre 26 Jun 15:37
    #2

    Kanske kanske inte beror på kostanden. Men går ni isär harr du ingen man att sköta så varför ska du inte jobba då då menar du?

  • Anonym (j)
    Äldre 26 Jun 15:46
    #3

    Tycker du ska kontakta kommunen och kolla vilken hjälp ni kan få. Men först måste du veta om du vill kämpa med din sambo eller vill ta steget ur förhållandet. Han är idag försörjningsskyldig för er.
    Kolla med dom om både  försörjningsstöd och hjälpmedel.

    Vi har boendestöd på min man. Det är en åtgärd för att underlätta för mig. Han har ångestsyndrom.
    Vi har bilstöd från försäkringskassan klassas som hjälpmedel. Då har han egen bil och kan ta sig ut och även hjälpa mig med barnen.
    När det gäller vardagsting som du hjälper din kille med så finns det oftast hjälpmedel där med. Boende anpassning alltså. Det har han rätt till med diagnosen. Även om du inte bor med honom.

    Vi har även rätt till städhjälp som vi sagt ifrån, men dom säger att hälften ska ju han göra hemma och klarar han inte det så får vi hjälp om vi vill. 

    Sedan är det viktigt att du inte är medberoende i hans diagnos. Det du hjälper honom med ska vara för att du älskar honom och då hjälper man varandra. Är det för att det måste och stjälper dig och ditt mående då är det fel.
      
    Idag två år efter insatserna satts in är vi en välfungerande familj. 
     

  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 26 Jun 15:50
    #4
    Anonym (Hilma) skrev 2012-06-26 15:35:07 följande:
    Du skriver ju att ni lever under socnormen, varför ska du då flytta?
    För att vi inte har pengar att betala räkningarna och soc betalar det inte. Så vi måste hitta 2000kr/månad även om vi söker soc. Flyttar vi isär så kan sambon ta sin lön och betala sina skulder till csn så de blir glada och jag slipper stressen att inte ha pengar till mat.
    Anonym skrev 2012-06-26 15:37:27 följande:
    Kanske kanske inte beror på kostanden. Men går ni isär harr du ingen man att sköta så varför ska du inte jobba då då menar du?
    Jag har fortfarande ett barn som inte mår bra hela tiden, dessutom så har jag kraschat ordentligt så det kommer ta tid att återhämta mig säger läkarna, månader pratar de om. Jag hoppas på att kunna börja gå på praktik eller plugga deltid i höst men de är tveksamma. Ett par år av att inte ha fått sova på nätterna och kämpat med näbbar och klor för sina 2 älskade tar all energi.
  • Äldre 26 Jun 15:53
    #5

    Det finns massor med hjälpmedel för funktionshindrade.
    Min dotter har tex en 'handi' som piper, visar bild, text, pratar och/eller blinkar när det är dags för henne att göra något. Hon väljer själv vilken påminnelse hon vill ha. Hon har tex påminnelse att ladda handi, ta medicin, kliva upp, klä på sig, dags att gå (till skolan) osv.

    Den underlättar ENORMT.

    Det finns även almanackor med olika färg på dagarna som kan vara lättare att se och förstå dagarna och att ordna in saker.

    Om ni gör ett schema som han kan följa så blir det lättare, men det kanske ni redan har?

    Ni kan få mer hjälp än ni kanske tror om ni bara kontaktar soc! Då slipper du flytta om det är enda orsaken till flytt.

  • Anonym
    Äldre 26 Jun 15:58
    #6
    Anonym (Ångest) skrev 2012-06-26 15:50:35 följande:
    För att vi inte har pengar att betala räkningarna och soc betalar det inte. Så vi måste hitta 2000kr/månad även om vi söker soc. Flyttar vi isär så kan sambon ta sin lön och betala sina skulder till csn så de blir glada och jag slipper stressen att inte ha pengar till mat.
    Anonym skrev 2012-06-26 15:37:27 följande:
    Kanske kanske inte beror på kostanden. Men går ni isär harr du ingen man att sköta så varför ska du inte jobba då då menar du?
    Jag har fortfarande ett barn som inte mår bra hela tiden, dessutom så har jag kraschat ordentligt så det kommer ta tid att återhämta mig säger läkarna, månader pratar de om. Jag hoppas på att kunna börja gå på praktik eller plugga deltid i höst men de är tveksamma. Ett par år av att inte ha fått sova på nätterna och kämpat med näbbar och klor för sina 2 älskade tar all energi.

    Jo men soc kollar om du är berättigad till sjukpenning först och främst för är du sjuk så tillhör du inte soc! Sen är det upp till fks handläggare att bedömma din sjukskrivning och utmattning och. Utbrändhet är de mer restriktiva till nu mer och då återstår jobb och tjäna sin lön.
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 26 Jun 15:59
    #7

    Tack för tipsen, han har efter 5års kamp äntlgen fått komma till habiliteringen så förhoppningsvis så kan det bli ändring nu, men frågan är om jag orkar så som det är nu. Kanske är det bäst att vi är särbos ett tag och sen försöker ihop igen när jag fått energi tillbaka. Jag ska åka iväg på "semester" till mina släktingar om 1månad, då hoppas jag på att få lite energi tillbaka, hade vi haft bil skulle jag åt nu.

    Är bara så trött och helt slut och vet inte vad jag vill eller orkar längre, att fixa fram 2000kr/månad och redan om 3 dagar blev lixom droppen, ekonomisk stress på allt. Vi har inget att sälja har sålt sonens leksaker och kläder och allt sånt för att vi ska slippa soc de tidigare månaderna. Jag vet inte längre.

  • Äldre 26 Jun 16:24
    #8

    Man måste ha råd med mat! Andra räkningar man inte har råd att betala får helt enkelt gå till krono. That's life!

    Blir svårt för dej att ta egen lägenhet utan inkomst ju. Och soc går ju inte in och hjälper med hyra och el och så förrän där finns hyra och el att betala.

  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 26 Jun 16:35
    #9
    Carolines Secrets skrev 2012-06-26 16:24:51 följande:
    Man måste ha råd med mat! Andra räkningar man inte har råd att betala får helt enkelt gå till krono. That's life!

    Blir svårt för dej att ta egen lägenhet utan inkomst ju. Och soc går ju inte in och hjälper med hyra och el och så förrän där finns hyra och el att betala.
    Fast om soc garanterar att de betalar hyra så kan man få bostad, i alla fall i det komunala bolaget jag bor hos idag så det är inte något problem. Det pappret lär de fixa fort.

    Jo men det känns fördjävligt att det ska behöva gå till KF enbart för att vi gjorde valet att inte söka soc utan klara oss själva, hade vi sökt soc skulle vi fått det beviljat och sambon skulle sluppit betala csn nu, men vi försökte vara vuxna och självförsörjande och då får man inte uppskov. Men det är bra att veta att man ska inte tro att man kan själv och kämpa utan lägga sig platt och ta soc.
  • Äldre 26 Jun 16:41
    #10

    Menade att det troligen är svårt att få ekonomiskt bistånd beviljat för dej och barnet INNAN nu skaffat lägenhet. Oftast kräver de att man separerat och skaffat eget boende innan de går in och hjälper.

  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 26 Jun 16:44
    #11
    Carolines Secrets skrev 2012-06-26 16:41:29 följande:
    Menade att det troligen är svårt att få ekonomiskt bistånd beviljat för dej och barnet INNAN nu skaffat lägenhet. Oftast kräver de att man separerat och skaffat eget boende innan de går in och hjälper.
    Vi har haft kontakt med dem till och från de senaste åren och fick bidrag beviljat så sent som för 2månader sedan för sambon hade många sjukdagar då så vi inte klarade oss på lönen så jag tror de kan fixa till det snabbt om det behövs för mig och sonen eftersom vi redan är inne i systemet så att säga. Hade varit värre om man inte hade kontakt men nu vet de rätt mycket om situationen och att vi kämpat länge.
  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 26 Jun 16:49
    #12

    Se till att bli sjukskriven så mycket som möjligt även om du inbte får nåt från FK. Det är nämligen lättare att ha med soc att göra om man är sjukskriven. Annars har de krav på att man ska söka jobb osv för att få pengar men det slipper man om man är sjukskriven.

  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 26 Jun 17:09
    #13
    Anonym skrev 2012-06-26 15:58:59 följande:
    Jo men soc kollar om du är berättigad till sjukpenning först och främst för är du sjuk så tillhör du inte soc! Sen är det upp till fks handläggare att bedömma din sjukskrivning och utmattning och. Utbrändhet är de mer restriktiva till nu mer och då återstår jobb och tjäna sin lön.
    Men om FK säger att jag får 0 vilket jag får eftersom jag har 0 i sgi så kan inte soc ifrågasätta läkarintyget, är jag sjuskriven så är jag och soc har ingen rättighet att ifrågasätta det. FK bedömmer inte om sjukskriivningen är rätt eller inte utan de bedömmer om man har rätt till sjukpenning.

    Men jag kan inte jobba så är det bara så får jag inte för utbrändhet så kommer de få sjukskriva mig för depression osv. istället för det är dit jag hamnar i så fall. Jag vill jättegärna jobba, vill komma hemmifrån, tjäna pengar så vi slipper den ekonomiska stressen, få träffa vuxna människor, slippa tänka på allt jobb hemma men när jag lämnat barnet på förskolan på morgonen så går jag och lägger mig och sover i 3 timmar, sen hinner jag plocka in i diskmaskin, köra en tvättmaskin så är det dax att hämta barnet. Tyvärr så är jag inte i skick att jobba eller plugga, jag började plugga i våras men det gick inte, jag mår inte bra nu efter alla års kamp.

    Jag har kontakt med sochandläggare på familjeenheten som ser mig varje vecka och de förstår inte hur jag har orkat så illa har det varit. Nu hoppas jag på att äntligen kunna få ha ett eget liv och jobba när mannen kan få hjälp och barnet förhoppnignsvis kan bli friskare, barnet har en bra läkare nu men det går långsamt, är ingen sjukdom man kan skynda tillfrisknandet på.
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 26 Jun 17:11
    #14
    Anonym (Wildrat) skrev 2012-06-26 16:49:51 följande:
    Se till att bli sjukskriven så mycket som möjligt även om du inbte får nåt från FK. Det är nämligen lättare att ha med soc att göra om man är sjukskriven. Annars har de krav på att man ska söka jobb osv för att få pengar men det slipper man om man är sjukskriven.
    Ska ringa imrogon och fixa det, har en förstående läkare, är samma ställe som barnets bvc så de känner till delar av situationen.
  • Anonym
    Äldre 3 Jul 23:48
    #15
    Anonym (Ångest) skrev 2012-06-26 15:32:41 följande:
    Jag och sambon har ett barn ihop och vi bor i en 3:a. Jag är sjuk men inte sjukskriven för jag får inte ut något från FK, men kan inte plugga eller jobba nu, sambon har bla. aspergers men ett jobb men detta kräver mycket stöd, stöd som jag måste stå för. Se till att han kommer upp på morgonen, kommer iväg, har med sig allt, fixa matlåda, vara med på möten med vården, af osv.  På det så är inte barnet friskt utan det är endel vakennätter, är däröfr jag blivit sjuk och tidvis sjukskriven för att jag gått in i väggen, är tungt att ha hand om 2st som är "sjuka" utan att få hjälp. Jag har ingen avlastning mer än några timmar/dag på förskola då jag försöker sova och städa.

    Nu lever vi på sambons lön som är under socnormen men vi har valt att inte ta soc pga. allt stress det innebär, men nu har sambon fått endel skulder till csn, bla, ska de ha in drygt 2000kr/månad resten av året, pengar vi inte har. Så jag funderar allvarligt på att flytta isär, då kan han klara sig på sin lön. Men hur går det med mig?

    Jag kan fixa mer sjukskrivning utan problem så då kan jag ju få försörjningsstöd men om han flyttar till sin mor tillfälligt medans vi letar lägenhet betalar soc den här då? Det är en 3:a och jag antar att jag och sonen inte kommer bli beviljade en 3:a själva, även om behovet finns. Han måste ha eget rum pga. sin sömnstörning och jag behöver också egen hörna där han inte är.

    För i så fall så tar sambon över lägenheten igen när vi hittat något annat för han kan klara hyran osv. och räkningarna så länge som han inte behöver försörja mig och sonen.

    Hemskt men jag orkar inte längre tror jag, sitter bara och skakar för jag är så stressad. Att han ska betala tillbaka kom nu plötsligt han hade fått helt andra besked förut. Jag äter inte, sover inte och har tokångest hela tiden. Hellre då att leva på soc och under deras "piska" ensam med sonen fast jag vill inte det heller, kommer bli så ensam.

    Men frågan återstår betalar de våran hyra tills vi hittat annat eller är sambon försörjnigsskyldig trots att vi bara är sambos? Vi kan inte bo hos hans mor och det finns ingen annan i närheten jag kan flytta till heller.
    jag stör mig som bara den  på deras utredningar ...det handlar inte om vem som e skyldig det är hur mycket man har i inkomst ,dom tror man delar på sig för att få  lite pengar av dom och för att få deras hjälp   , funkar inte riktigt så skulle aldrig falla mig in  det står ingenstans att man ska göra det ,vissa kanske gör .dom har försökt med sånt här med....sjukt om man delar på sig för att få hjälp av dom ,,,,,,,,det är det inte värt tycker jag . det gör man bara om man själv vill det..
  • Anonym
    Äldre 3 Jul 23:59
    #16

    ska gå isär för att ni verkligen vill det ,o inter vill ha eller ens älskar varandra då e det ju en annan sak .då e det ju hjälp du får efter.

  • Anonym
    Äldre 4 Jul 01:05
    #17
    Anonym skrev 2012-07-03 23:59:43 följande:
    ska gå isär för att ni verkligen vill det ,o inter vill ha eller ens älskar varandra då e det ju en annan sak .då e det ju hjälp du får efter.

    Och en bra början till något alldeles nytt
Svar på tråden Om vi flyttar isär hjälper soc mig då?