• Anonym (flytt­)
    Äldre 30 Jun 22:31
    5651 visningar
    13 svar
    13
    5651

    fler som har svårt att sälja lägenhet i stockholm nu?

    Mäklaren säger att det är dåligt läge för klimatet i Europa men det säljs ju runtomkring, bara inte just här i västerort där jag bor. Det kommer en del på visning som verkar intresserade å jag har ställt upp på privatvisningar för intresserade men sen hoppar de alltid av i sista minuten: ( alla verkar skiträdda. Är det bara jag som haft otur el finns det fler i denna jobbiga situation?

  • Svar på tråden fler som har svårt att sälja lägenhet i stockholm nu?
  • Äldre 30 Jun 22:50
    #1

    Nu vet jag inte när du försökte sälja lägenheten, men ett litet tips är att inte sälja under semestertider. Jag köpte min förrförra lägenhet när det var en BRA marknad och köpte den mitt i sommaren till ett fyndpris just för att det inte var så många på visningen osv. Jag har hört någon mäklare säga att det är lättare att sälja på hösten för då vill folk hinna flytta in och ha det ombonad till jul. Hoppas du lyckas sälja till sist, lycka till!

  • Äldre 30 Jun 22:51
    #2

    Jaaa!! Jag e i precis samma sits! Har försökt sälja länge en superfin lgh i Älvsjö men kommer knappt folk. Ska hyra ut ett år nu

  • Äldre 30 Jun 23:06
    #3

    Funderar på att sälja men vet inte om det är någon ide? Kanske bättre att vänta ett år?

  • Lacey
    Äldre 30 Jun 23:40
    #4

    Beror helt och hållet på, vi letar lägenhet i liljeholmen/Gröndal/aspudden/hornstull och här är det verkligen ingen svacka. Lägenheterna budas upp rejält.

    Vår mäklare sa att de objekt man väljer att lägga ut på sommaren är de som är svårsålda för att de som köper under sommaren oftast är desperata och behöver hitta något snabbt. Annars väntar man till efter semestertider.

  • Anonym
    Äldre 30 Jun 23:47
    #5

    Jag sålde min lägenhet i januari för ett enligt mäklaren ofattbart pris (nöjdast i stan), fanns inte så många ettor ute just då och det gynnade ju mig. Men jag hade också möjlighet att invänta rätt sälj-läge. Har man inte det kan det nog bli knepigt.

    Vi köpte vår nya lägenhet förra sommaren, ungefär vid den här tiden (semester) och det blev ett riktigt kap. Bara någon månad senare låg likvärdiga lägenheter i området ute för ca 4-500 000 mer i utgångspris än vad vi gett efter budgivning.

    Så det handlar väl helt enkelt om hitta rätt tidpunkt och en bra mäklare. Folk har stenbra koll på Hemnet, ligger en lägenhet ute för länge så kollar folk inte ens på den eftersom de antar att det är något fel på den då den inte blivit såld. Be mäklaren plocka bort den ett tag och sen lägga ut den på nytt igen.

    Man förlorar heller inget på att lägga ut lägenheten, blir den inte såld betalar man ju inget mäklararvode heller!
    Jag skulle prova igen till hösten!      

  • Anonym (vill sälja)
    Äldre 27 Jul 22:43
    #6

    Hur har det gått för er?

    Avvaktar ni till hösten eller har ni fått sålt?

  • Äldre 27 Jul 23:44
    #7

    Nja. Fråga de mäklare som avråder från att sälja på sommaren när de tänker ta semester. Om svaret är under sommaren så kanske du själv kan räkna ut varför de säger att sommaren är kass. Sålde själv för rekordpris i juli. Just nu säljs det för rekordpris i mitt område, innerstan. Folk är hemma på sommaren och köper.

  • Anonym (Elin)
    Äldre 28 Jul 10:51
    #8

    Jag sålde min lägenhet (närförort) för några veckor sedan. Det var svårt! Tog drygt en vecka från visning till pappersskrivning. För bara några månader sedan handlade det om max två dagar från visning till pappersskrivning. Men jag är glad ändå, lägenheten blev ju såld - till 10.000kr över acceptpris Min mäklare menade tvärtom på att det brukar gå bra för lägenheter som min under sommaren (färre, men seriösare spekulanter) - men att det beror helt på objektet (läge, balkong/uteplats eller ej osv)

  • Anna Paulit­a
    Äldre 28 Jul 11:30
    #9

    Ja, vi sålde vår lgh i Älvsjö tidigare i år, och det var skitjobbigt. Tog precis en månad och jag hann bryta ihop både en och två gånger.

  • Äldre 28 Jul 11:35
    #10

    Vi sålde en etta på 36 kvm i Vasastan för 2,5 milj i januari. Enligt vår mäklare är hösten eller början på året bästa tiden att sälja. På sommaren har folk annat för sig än att flytta. Så mitt tips är att vänta ett halvår.

  • Anonym (vill sälja)
    Äldre 29 Jul 19:00
    #11
    Anna Paulita skrev 2012-07-28 11:30:47 följande:
    Ja, vi sålde vår lgh i Älvsjö tidigare i år, och det var skitjobbigt. Tog precis en månad och jag hann bryta ihop både en och två gånger.

    Fick ni det priset ni ville ha eller fick ni gå ner i pris?
  • Anna Paulit­a
    Äldre 29 Jul 19:11
    #12

    Vi fick gå ner lite, 25 000 men det är marginellt för oss och vi gick inte back. Man kan säga att vi gick ner vår prutmån. :)

  • Anonym (preci­s sålt)
    Äldre 30 Jul 20:39
    #13
    Lacey skrev 2012-06-30 23:40:24 följande:
    Beror helt och hållet på, vi letar lägenhet i liljeholmen/Gröndal/aspudden/hornstull och här är det verkligen ingen svacka. Lägenheterna budas upp rejält.

    Vår mäklare sa att de objekt man väljer att lägga ut på sommaren är de som är svårsålda för att de som köper under sommaren oftast är desperata och behöver hitta något snabbt. Annars väntar man till efter semestertider.
    Håller med, i det här området är det fortfarande ordentliga budgivningar, vi sålde för ett tag sen på förhandsvisning med rejäl budgivning. Samtidigt försökte två vänner sälja i västerort och det var betydligt trögare där...
    tips är att verkligen lägga ner ett par tusen på home styling och kolla runt vilka mäklare som har fotograf som tar snygga bilder- det är fånigt, men tror verkligen det lönar sig. Iaf i innerstan och närförort
Svar på tråden fler som har svårt att sälja lägenhet i stockholm nu?