• Anonym (Förba­nnad)
    Äldre 1 Jul 14:29
    6665 visningar
    14 svar
    14
    6665

    Anmäla till kronofogden?

    Jag har en fråga, kan man som privatperson anmäla någon annan till kronofogden? Alltså om någon lånat pengar av en och som fortfarande efter (vad jag anser iaf) en väldigt orimlig tid inte ens försökt att betala tillbaka nåt överhuvudtaget?
    Kommer inte att anmäla i första taget, men känns tryggt att ha i bagaget och kunna lägga fram om personen i fråga fortfarande inte kommer betala efter vi pratat med den personen om det... Skrämmas lite så det händer nåt kanske...

    Nån som har koll på sånt här?

  • Svar på tråden Anmäla till kronofogden?
  • Anonym
    Äldre 1 Jul 14:31
    #1

    Ja, man kan genom kronofogden kräva in pengar som nån lånat har du nåt bevis?

  • Anonym (Förba­nnad) Trådstartaren
    Äldre 1 Jul 14:41
    #2

    Jag kan dra ut kontoutdrag och visa överföringen till den andras konto, om det räcker som bevis?

  • jimpan­73
    Äldre 1 Jul 14:46
    #3

    Det kan ju mottagaren säga att var en gåva

  • Äldre 1 Jul 14:50
    #4

    Jag har gjort det..
    Ring krono och be om en blankett..
    När jag gjorde det så kostade det 300 eller 500, minns inte riktigt.


  • Anonym (japp)
    Äldre 1 Jul 14:55
    #5

    Ja, det kan man göra.
    Det kostar 340kr, som man kan lägga på skulden så att den andre betalar även detta.
    Sen är det upp till den som är skyldig dig pengar att bestrida kravet. Gör den det så är det nog rätt kört pga att du inte har nåt skriftligt på skulden och det blir ord mot ord.

  • Anonym (L)
    Äldre 1 Jul 14:56
    #6
    Anonym (Förbannad) skrev 2012-07-01 14:41:30 följande:
    Jag kan dra ut kontoutdrag och visa överföringen till den andras konto, om det räcker som bevis?

    Jag tror att du på något vis behöver skriftligt på att personen erkänner att den har en skuld till dig. Kanske har du någon sms- eler mejlkonversation sparad?
  • Anonym (japp)
    Äldre 1 Jul 14:56
    #7

    Just det, du kan fylla i blanketten på internet, skriva ut den och skicka in den.

  • Äldre 1 Jul 15:05
    #8

    Du behöver inget bevis förrän personen bestrider kravet.
    Har du tur så erkänner personen skulden

    För mig gick det vidare till rätten. Jag vann,men eftersom personen inte har några pengar så får jag inget.Jag får hoppas på att hon börjar jobba inom 10 år


  • Anonym (Förba­nnad) Trådstartaren
    Äldre 1 Jul 15:59
    #9

    Vi har pratat om det några ggr face to face, men det har aldrig blivit av att vi fått tillbaka några pengar. Inte ens fått nån ursäkt eller förklaring till varför denne inte ens föreslagit en avbetalning om denne nu har så svårt att betala tillbaka. Känns så surt eftersom vi tog av våra egna sparpengar för att låna ut. Min sambo och den här personen hade en sms konversation om det då denne frågade om vi kunde tänka oss att låna ut. Men dom smsen finns inte kvar då mobilen automatiskt raderar sms när det blir en viss gräns.

    Funderar på vad som skulle kunna hända om vi faktiskt anmäler till KF, om det blir en massa bråk, om denne motsäger sig att ens ha lånat osv. Men då har jag lite inside info på denne som jag garanterat kommer använda mig av. Och det vill den här personen INTE att det ska hända kan jag säga.

    Känns mest som om man får skylla sig själv när man är snäll och vill hjälpa sina nära och kära, vi kommer aldrig se röken av pengarna igen :(  Det är lite satt i system från den sidan att utnyttja (framför allt min sambo) med att vi lägger ner pengar hit och dit för dennes vinning. Och sambon mår dåligt utav det, men vill hjälpa för det är hans familj. Är så less på jag kan spy!!

    Denne lånade pengar för att kunna köpa en bil, så rent allmänt säger jag att det är vår bil. Vi har ju betalt för den och inte fått tillbaka ett enda öre fört heller!

  • Äldre 1 Jul 16:04
    #10
    jimpan73 skrev 2012-07-01 14:46:43 följande:
    Det kan ju mottagaren säga att var en gåva

    Visst kan gäldenären hävda det i en överklagan.

    Men har borgenären bevis för en utlåning så går föreläggnade igenom   
  • Äldre 1 Jul 16:06
    #11

    För att göra skulden gällande ansöker du hos kronofogden om ett betalningsföreläggande på särskild blankett (finns på deras hemsida). De faktuerar dig sedan 300:- och skickar ut en förfrågan till den du anser är skydlig dig pengar.
    Dennan kan då antingen bekräfta skulden eller bestrida den. Bestrids skulden går du vidare till tingsrätten och får skulden fasttäld den vägen. När skulen är bekräftad eller fasttäld hos tingsärtten kan du begära indrivning via kronofogen.
    Alla kostnader du har för processen kan du lägga på den som skulden gäller.

  • Anonym (Förba­nnad) Trådstartaren
    Äldre 1 Jul 16:23
    #12

    Ska ta och prata allvar med sambon när han kommer hem, säga till att vi måste sätta ner foten så det kanske går in att vi vill ha våra pengar. Att i värsta fall blir det kronofogden om vi inte får tillbaka skulden.

  • Anonym
    Äldre 1 Jul 19:34
    #13

    Är det din partners familj du pratar om så ska du nog inte göra något utan det ska han görqa isf..

  • Anonym (Förba­nnad) Trådstartaren
    Äldre 1 Jul 21:35
    #14

    Pga en hel massa strul, hemska händelser och sånt som skett under flera års tid därifrån har gjort att min sambo mår mycket dåligt i perioder. Saker som man inte ens vill tänka på för det är så hemskt, och han känner nånstans att han vill be dom dra åt helvete, men ändå inte för det är hans familj. Med tanke på familjehistoriken så har jag sagt att jag kan gå in och vara den "otrevliga" och kräva tillbaka våra pengar. Jag personligen kan inte förstå hur han kan förlåta det som hänt och fortfarande vilja ha kontakt och hjälpa dom. Nu är det som det är och jag har sagt att jag sätter ner foten NU, och ska ha tillbaka pengarna till att börja med. Sen så ska dom få veta att dom lever gällande resten med...

Svar på tråden Anmäla till kronofogden?