• Äldre 2 Jul 08:05
    7844 visningar
    29 svar
    29
    7844

    Min dotter ser tomtar och gubbar

    Hej!
    Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara detta men min dotter är drygt två år och pratar ganska bra. Hon har under en längre tid nu sagt att hon ser tomtar. Hon kan sitta och göra nåt, leka eller äta och så helt plötsligt så säger hon "titta! Tomte!" Hon kan peka ut genom fönstret eller inne men nu på morgonen var det så extremtydligt att hon verkligen såg något som inte jag såg. Vi åt frukost när hon glatt sa: "nämen! liten gubbe!" Hon hoppade sen ner och gick fram till stället där hon nyss pekat och sa "Nä, ingen gubbe på väskan." Hon började leta bakom väskan och kolla var gubben tog vägen.
    I övrigt är hon en mycket stabil tjej som inte ofta blir rädd och hon sover hyfsat bra (så bra en trotsig tvååring nu kan sova... ;)) Men en kväll när jag öppnade fönstret i hennes rum så sa hon "Tomten inte komma genom fönstret." Jag tog då mod till mig och sa rakt ut till sagda väsen "Min dotter vill inte att ni kommer in hit. Hon blir rädd. Var snälla och kom inte hit nu." 

    Hur ska jag tackla detta med tomtarna? Ska jag hänga med henne och leta efter tomten? Jag vill ju bekräfta det hon ser men inte elda på så att hon blir rädd (och "ser tomtar" överallt) eftersom hon uppenbarligen har blivit lite skrämd av detta.
    Vi bor på en gård och har djur så jag har ingenting emot att vi har tomtar här :)
     

  • Svar på tråden Min dotter ser tomtar och gubbar
  • Energi­na
    Äldre 2 Jul 08:26
    #1

    På vilket sätt har hon blivit skrämd? Har det blivit skillnad efter att du bad dem att inte komma? Mina föräldrrar lät mig hållas och antingen är det en period och din dotter slutar snart eller så kan hon som jag utveckla detta senare. Ffråga hur de ser ut occh om de har nåt namn är de nya varje gång eller är det nån som återkommer? Bbejaka med frågor och lyssna på svaren och kan hon fråga vad de vill?

  • Äldre 2 Jul 08:32
    #2

    Tror du att hon fantiserar eller ser något överdrivet? Min systerdotter hade en låtsaskompis när hon var tre. Låtsaskompisen var fem är och sen visade det sig att en femåringen hade dött i det huset och hade samma namn som min systerdotters låtsaskompis. :/

  • Äldre 2 Jul 08:32
    #3

    Ville inte skrämma upp dig, menade bara att barn ser saker vi inte ser ibland.

  • Äldre 2 Jul 09:24
    #4

    Nejdå, jag blir inte skrämd. Vet att det finns saker som jag itne ser. Förnimmer sånt ibland men det är inget som påverkar mig nämnvärt.
    Intressant att fråga henne om det hon ser! Jag frågade vad den hade för färg senast men då svarade hon inte. Hon kan ibland bli lite "trulig" och sur närhon pratar om tomtarna som om hon inte vill prata om det eller som om hon är sur på själva fenomenet.
    Hon har inte sagt något mer om tomtar i sitt sovrum så jag tror att det fungerade. Men jag vill ju inte att de ska försvinna helt och det förstod de nog eftersom hon pratade så överraskande om gubben i morse vid frukost.

    Jag vet inte om det är fantasier eller verklighet men ibland är det som om hon blir överraskad själv så jag tror inte att hon hittar på allt.

    Nästa gång hon ser nåt och kommenterar så ska jag fråga om hon kan beskriva vad hon ser. Hon är ju bara två år men kan färger och pratar ofta i flerordsmeningar så lite kanske jag kan få fram. Jag tror inte att tomtarna "vill" nåt mer än att vara hos oss faktiskt. De verkar vänligt sinnade och inte påträngande heller så hon får väl hållas. Mig stör de inte.

    Tack så mycket för era svar! 

  • Energi­na
    Äldre 2 Jul 09:54
    #5

    Nej jag menar inte att hon måste svara men våga sätt ord på det hon ser är bra men trular hon ska du inte gå på utan ta det som en del i hennes liv. Det är svårt men kan bli nåt fantastiskt av det om man vågar. Om du märkaer att de stör och hon blir stressad eller mår dåligt så kan du alltid be dem vara tysta eller visa sig på sånt sätt så dottern inte far dåligt av det de kanske kan lugna ner sig när hon ska sova osv för helt klart tror jag att de är inte där för att skrämmas så då kan man ställa krav med och då skyddar du henne precis som när du bad dem hålla sig undan. Det är svårt att förklara sånt här då alla inte tror på det och förnekar det men flesta barn har gåvan men föräldrar stoppar genom att säga att det är påhitt. Var förnuftig och ta det i dotterns takt och som en rolig grej så hon inte blir skrämd och sen ibland be henne berätta efter vilja och förmåga så kan du läsa på lite på nätet om det så ska ni nog få det bra

  • Súdame­rika
    Äldre 2 Jul 10:02
    #6

    Låter som någon form av psykos eller schitzofren sjukdom orsakat av bipolär sjukdom eller annan depression.


    Please pardon all the curses, shit gotta come out someway. When you're growin up worthless
  • Äldre 2 Jul 10:03
    #7

    Låter som din dotter fått en underbar gåva. Du verkar själv öppen inför detta så försök att Vara med på hennes regler och uppmuntra till det positiva så hon inte blir skrämd. Tycker ovanstående person uttryckt sig bra i frågan. Lycka till med allt!:)

  • Äldre 2 Jul 10:04
    #8

    Nej nej, blev en extra kommentar emellan. Menade snöflickans svar!

  • Äldre 2 Jul 10:10
    #9

    Svårt hur man ska hantera detta. Jag har bara erfarenhet av att en kompis till mig berättade att hon såg små vättar när hon var liten. Hon har berättat detta i vuxen ålder, men hon var liten då hon såg dem, så jag skulle nog bemöta det som att hon såg dem och fråga lite närmare vad hon tycker om dem. Det viktigaste är nog att inte göra för stor sak av det samtidigt så att man skrämmer upp barnet, men samtidigt tar barnet på allvar.

  • mliten
    Äldre 2 Jul 17:20
    #10

    Jag såg också tomtar när jag var liten, de sprang omkring på min gardinstång och bakom blommorna. Jag var aldrig rädd vad jag vet, min mamma betedde sig ungefär som du och jag kommer ihåg att jag tyckte att det kändes bra.
    Tror inte på att förstora det hela så mycket och bara be dem lämna en ifred om det är för mycket-precis som ni gjort. :)

Svar på tråden Min dotter ser tomtar och gubbar