• Lady Bird
    Äldre 5 Jul 14:01
    14097 visningar
    11 svar
    11
    14097

    Förr skröt blöjtillverkarna om hur tjocka deras blöjor var...

    Man kan väl inte bli annat än nostalgisk av de här reklamerna. Men tror ni att skillnaden mellan dagens tunna och "omärkbara" blöjor och 70-80-talets rultiga blöjpaket med plastsnibbar med knyt i sidan är en viktig faktor för varför barn blev torra tidigare förr?



    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förr skröt blöjtillverkarna om hur tjocka deras blöjor var...
  • Äldre 5 Jul 14:29
    #1

    Jag minns de där blöjorna med skräckblandad förtjusning. Det var inte lätt att få till en snibbrosett som satt åt men inte stasade hela benet. Och när den blivit kissig så hängde den alldeles tung mellan benen på barnet. Eller for iväg åt något håll och halkade snett så det läckte.

  • Lady Bird
    Äldre 6 Jul 13:26
    #2
    Il principale skrev 2012-07-05 14:29:55 följande:
    Jag minns de där blöjorna med skräckblandad förtjusning. Det var inte lätt att få till en snibbrosett som satt åt men inte stasade hela benet. Och när den blivit kissig så hängde den alldeles tung mellan benen på barnet. Eller for iväg åt något håll och halkade snett så det läckte.

    Jag har också både knutit snibbar (på förskolebarn) och haft sådana på mig själv. Jag vill nog påstå att det är bra att blöjorna utvecklats.
  • Äldre 6 Jul 14:11
    #3


    Mer reklam!
  • Äldre 6 Jul 14:17
    #4

    Tycker det är bra att blöjorna har utvecklats vidare från detta, när man först ska använda engångsblöjor. Personligen väljer jag att använda tygblöjor. Och i dessa känner ju också barnet när det blir vått, det tror jag gör det lättare att få kontroll och bli torr tidigare. Min son på 16 månader är blöjfri på dagtid nu. Självklart har vi också erbjudit honom alternativ till blöja sen han var liten, annars hade han nog inte vetat att det fanns alternativ men kanske kommunicerat att det var obehagligt med våt blöja. Jag röstade för att det har en viss påverkning, jag tror det är en kombination av att barnet har en blöja som gör att det känner när det kissas och att föräldrarna ägnar tid åt att visa alternativ som gör barn torra tidigare 

  • Lady Bird
    Äldre 7 Jul 14:04
    #5
    Il principale skrev 2012-07-06 14:11:33 följande:
    Mer reklam!



    Oh, det var ett stort barn...
  • Äldre 17 Jul 22:44
    #6

    Ja, men inte för stort för en rustibussblöja!


    Lady Bird skrev 2012-07-07 14:04:42 följande:



    Oh, det var ett stort barn...
  • Äldre 17 Jul 22:51
    #7

    Jag har faktiskt också bytt snibblöjor på min 11 år yngre bror. Då fanns det "vanliga" blöjor (han är född -88) men mamma körde på det gamla vanliga som vi haft.

    Men iaf tror jag självklart att det påverkar, kanske inte att att blöjorna inte är så tjocka men att de är så torra så barnen känner knappt om de kissat och även om de känner det en snabbis så är liksom problemet övergåendet. Blöjorna blir bara tyngre, inte blötare.Barn med tygblöjor tenderar ju att bli torra mycket tidigare också.

    Min dotter som precis fyllt 2 såg helt förskräckt ut när jag tog av henne blöjan och hon kissade ner sig första gångerna för några månader sedan men sen fattade hon fort vad som eg hände och efter det har hon varit jättenoga med att säga till direkt hon kissat för att få en ny torr blöja. Innan brydde hon sig inte alls.

  • Loriya­na
    Äldre 17 Jul 22:53
    #8

    Jag är tveksam till om det påverkar. Hade min dotter i tygblöjor i tron om att hon skulle bli torr snabbare. Men hon slutade inte med blöja förrän väldigt sent....trots ihärdig pott-träning.

  • Äldre 18 Jul 00:30
    #9

    Klart det påverkar. Det finns ju en anledning till varför tygblöjebarn generellt är tidigare med att bli torra än engångsblöjebarn. 

    Det är ju helt sjukt när man på morgonen tar av en nattblöja som suttit på i 12 timmar, blöjan hänger nästan i knävecket av tyngden men blöjan är snustorr mot huden.  


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • lovat
    Äldre 18 Jul 00:43
    #10

    Klart att det inverkar stort. Jag är övertgad om att en del av oraken varför barn blir torra är för att de upptäcker att det är trevligare att vara torr. Men nu när det känns torrt hur blött det än är har man tagit bort ett incitament.

  • Äldre 4 Oct 17:49
    #11

    Snibbar äger, än idag :)

Svar på tråden Förr skröt blöjtillverkarna om hur tjocka deras blöjor var...