• Slagat­hor
    Äldre 6 Jul 20:12
    30927 visningar
    158 svar
    158
    30927

    Vaknade upp med en mystiskt märke (bild) och nu har jag ont i benen...

    I onsdags eftermiddag märkte jag hur det började klia på vänster utsida lår, långt ner. Tänkte inte mer på det, förrän jag i torsdags morse vaknade upp och upptäckte det ni ser på bilden!

    Nu har det ju gått ett par dagar sedan det började klia och svida, men det har inte utvecklats mer än att blåmärket på vissa ställen gulnat. Vad kan detta vara? Jag antar att det är ett bett, men från vad? Myggbett har jag på andra ställen och de ser inte ut så här.

    Idag har jag varit väldigt trött pga dålig sömn då lillan strular, så jag har mest legat faktiskt, och vilat. Trots detta så har jag under dagen börjat få ont uppifrån höfterna och i låren ner mot knäna där det avstannar, för att sedan vagt vandra vidare bak mot vaderna.

    Inte kan det ha nåt samband? I övrigt mår jag bra. Har lite ont i övre delen av ryggen, strax nedan skulderbladen. Men det tror jag är för att jag har svårt att andas pga allergi.

    Vad tror ni? Vad är det för någe?



     
    Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-06 20:20
    Ps. Bilden är tagen nyss, inte igår när jag upptäckte märket.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-06 20:39
    Tack för alla snabba och bra svar. Jag kommer avvakta tills på måndag såvida det inte blir värre under helgen. Får jag ondare i benen eller "bettet" förändras så kollar jag upp det tidigare.
  • Svar på tråden Vaknade upp med en mystiskt märke (bild) och nu har jag ont i benen...
  • Coyote
    Äldre 9 Jul 21:43
    Slagathor skrev 2012-07-09 13:22:54 följande:
    Vad fan säger du? Är det nån som inte är martyr så är det inte jag! Jag har inte ens berättat detta för mina nära förrän igår, av anledningen att jag trodde jag skulle få en läkartid/ssk-tid idag så var det ur världen.

    Personligen kan jag hålla det för mig själv med hanterbar oro, men när andra oroar sig blir det inte uthärdligt.

    Under semestern gör jag som varje dag - biter ihop och ser glad ut. Och den här semestern är viktigare än att jag får komma till läkaren.  
    Men hur kul blir semestern för övriga när de oroar sig för dig?
  • Äldre 9 Jul 21:45

    Borrelia är väl en sak är det dessutom en fästning smittad av TBE ja då kan det gå illa. Svägerskan fick reumatism liknande efter att ha gått m borrelia I några veckor.

    Fortfarande 5 år senare fortfarande dålig i skov.

    Så gå till läkare

  • Rushmo­re
    Äldre 9 Jul 21:47
    Slagathor skrev 2012-07-09 21:42:12 följande:
    En vän hade borrelia nåt år innan hon fick hjälp. Hon funkar fortfarande ;D

     
    En släkting hade också fått fästingbett. Hon fick hjärnhinneinflammation och går med rollator idag.
    Det är inget att leka med, sök hjälp! 
  • Äldre 9 Jul 22:23

    Jag har faktiskt svårt att förstå att du inte tar dig iväg när du mår som du gör. Förstår att du vill åka iväg på semester och det tycker jag att du ska göra också men imorgon hade jag gjort allt som stod i min makt för att få en tid någonstans. Skriver inte detta för att kritisera eller verka negativ, tänker bara på ditt bästa.

  • Äldre 9 Jul 23:58

    Gå till Distriktsköterskan och visa bettet iaf. De kan säga om en läkare behöver titta på det eller inte,
    Är bettet inget är det bara att lugnt invänta tiden på Vc du fick.

  • Coyote
    Äldre 10 Jul 00:07
    Petra 334 skrev 2012-07-09 23:58:30 följande:
    Gå till Distriktsköterskan och visa bettet iaf. De kan säga om en läkare behöver titta på det eller inte,
    Är bettet inget är det bara att lugnt invänta tiden på Vc du fick.
    Men nu har ju ts en massa andra symptom också, något som sköterskan på vc ville att en läkare skulle undersöka.
  • Äldre 10 Jul 00:12

    Som ts fått läkartid för ja.

  • Coyote
    Äldre 10 Jul 00:13
    Petra 334 skrev 2012-07-10 00:12:03 följande:
    Som ts fått läkartid för ja.
    Ja, och själva bettet är ju en piss i Mississippi, just den delen behöver knappast en läkare titta på, särskilt inte eftersom det blivit bättre.
  • Äldre 10 Jul 01:40

    Du behöver inte bli rädd TS! Det som du bör oroa dig över är att du inte fått vård. Ju längre du går runt desto värre blir det. Så se till att få vård nu och du kommer må mycket bättre! Går du däremot runt i flera veckor eller månader så kommer det bli sämre.. Symtomen du har nu kan du förmodligen "leva med" för stunden, men en dag kommer det bli värre. Så se till att få rätt hjälp på en gång, oavsett vad det är som hänt. Om det beror på bettet eller inte.

  • Äldre 10 Jul 09:08

    En distrikta ser om det är borrelia eller inte på bettet. Är det det behöver ts alltså skaffa en tidigare tid. Är det inte borrelia kan hon precis som jag skrev lugnt invänta tiden hon fick. Så jo bettet är det som är det viktiga innan hon vet om det är relevant eller inte.
    Hos distriktan brukar man inte behöva beställa tid utan de har öppen mottagning någon timme varje morgon. Kostar även mindre än ett läkarbesök.

  • Slagat­hor
    Äldre 10 Jul 09:22
    Coyote skrev 2012-07-10 00:07:07 följande:
    Men nu har ju ts en massa andra symptom också, något som sköterskan på vc ville att en läkare skulle undersöka.
    Precis. Det är därför jag inte kan ta någon tid hos distriktssköterskan.
    Bebisjuli06 skrev 2012-07-09 22:23:06 följande:
    Jag har faktiskt svårt att förstå att du inte tar dig iväg när du mår som du gör. Förstår att du vill åka iväg på semester och det tycker jag att du ska göra också men imorgon hade jag gjort allt som stod i min makt för att få en tid någonstans. Skriver inte detta för att kritisera eller verka negativ, tänker bara på ditt bästa.
     Jag förstår att du inte har för avsikt att kritisera mig, och jag tackar för omtanken.

    ******************

    Idag mår jag lite bättre. Jag har hand om barnen och kan utan problem stå och gå. Dock trött och yr och hjärtklappning, andfådd när jag går uppför trappan mm, men eftersom jag mår bättre så känns det inte akut längre.

    Jag blir verkligen jätterörd över att ni alla engagerar er såpass som ni gör, och vill mitt bästa. Nu är jag ju inställd på att få hjälp för detta, så jag ljuger inte när jag säger att jag tar det på allvar och kommer söka om det förvärras. Annars väntar jag till på måndag, för även om jag tar det på allvar, så i min värld är det inte akut nu när det känns "okej".

    Det blir semester, och jag kommer hålla mig på benen. Går det inte så söker jag naturligtvis hjälp på semestern.

    Vad jag undrar över är varför ingen av de två (1177 och vc) sköterskorna jag pratat med reagerat över min beskrivning av bettet?!  
    Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Äldre 10 Jul 09:47
    Slagathor skrev 2012-07-10 09:22:24 följande:
    Idag mår jag lite bättre. Jag har hand om barnen och kan utan problem stå och gå. Dock trött och yr och hjärtklappning, andfådd när jag går uppför trappan mm, men eftersom jag mår bättre så känns det inte akut längre.

    Jag blir verkligen jätterörd över att ni alla engagerar er såpass som ni gör, och vill mitt bästa. Nu är jag ju inställd på att få hjälp för detta, så jag ljuger inte när jag säger att jag tar det på allvar och kommer söka om det förvärras. Annars väntar jag till på måndag, för även om jag tar det på allvar, så i min värld är det inte akut nu när det känns "okej".

    Det blir semester, och jag kommer hålla mig på benen. Går det inte så söker jag naturligtvis hjälp på semestern.

    Vad jag undrar över är varför ingen av de två (1177 och vc) sköterskorna jag pratat med reagerat över min beskrivning av bettet?!  
    Nu vill inte jag vara störig, eller "den som är den", men det kan inte vara ångest du har, om vi nu ser över bettet dvs!
    Jag själv lider av panikångest i perioder och det känns precis som du beskriver. Hjärtklappning, kallsvettig, domningar, snurrig, skakningar och allmänt dåligt bara. Jag trodde jag var fysiskt sjuk, att jag hade fel på hjärtat och grejer innan jag insåg att det var ångest. Det är riktigt hemskt, man mår riktigt dåligt :( Känns ju som man är fysiskt sjuk..
    Nu kanske det inte är det, men ville bara säga att det är så det kan kännas!
  • Slagat­hor
    Äldre 10 Jul 09:50
    WickedyWitch skrev 2012-07-10 09:47:52 följande:
    Nu vill inte jag vara störig, eller "den som är den", men det kan inte vara ångest du har, om vi nu ser över bettet dvs!
    Jag själv lider av panikångest i perioder och det känns precis som du beskriver. Hjärtklappning, kallsvettig, domningar, snurrig, skakningar och allmänt dåligt bara. Jag trodde jag var fysiskt sjuk, att jag hade fel på hjärtat och grejer innan jag insåg att det var ångest. Det är riktigt hemskt, man mår riktigt dåligt :( Känns ju som man är fysiskt sjuk..
    Nu kanske det inte är det, men ville bara säga att det är så det kan kännas!
    Jag förstår att du tror det, och det är väl liknande symptom. Däremot passar det inte in med den låga tempen och så vidare. Dessutom mår jag psykiskt bra. Jag har lidit av ångest som yngre med panikattacker. Det här är inte något jag känner igen från min period med ångest.
    Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • mrsSta­tham
    Äldre 10 Jul 10:34

    Jag är övertygad om att det där inte är något farligt alls.
    Det jag tror är att det är ett vanligt myggbett. Och i samband med att du mår som du mår, dåligt blodtryck, dålig blodcirkulation, dåligt blodbärde osv, så kan det faktiskt lätt bli ett blåmärke runt bettet. 
    Du kanske till och med blivit överkänslig mot myggbett, sånt finns också liksom.


    Bara två saker är oändliga
  • Äldre 10 Jul 11:17

    Jag har haft liknande, två gånger, och både gångerna har jag fått stark antibiotika för att bli frisk. I och med att jag gått så fort jag börjat känna mig dålig har jag blivit frisk på kort tid. Du vet att det finns en ny sort: www.smittskyddsinstitutet.se/nyhetsarkiv/2011/endast-atta-konstaterade-fall-av-ny-fastingsjukdom/
    Där tror jag i och för sig att mörkertalet är stort.

  • mrsSta­tham
    Äldre 10 Jul 11:46
    lightfish skrev 2012-07-10 11:17:35 följande:
    Jag har haft liknande, två gånger, och både gångerna har jag fått stark antibiotika för att bli frisk. I och med att jag gått så fort jag börjat känna mig dålig har jag blivit frisk på kort tid. Du vet att det finns en ny sort: www.smittskyddsinstitutet.se/nyhetsarkiv/2011.../
    Där tror jag i och för sig att mörkertalet är stort.
    Åtta kända fall i VÄRLDEN. Kom igen!!
    Bara två saker är oändliga
  • Slagat­hor
    Äldre 14 Jul 16:36

    Tänkte bara meddela att jag mår bra igen, helt och hållet förutom hjärtklappning, temp och yrsel. 

    Bettet är försvunnet och jag har inte ont i kroppen.

    Tack alla som engagerat sig. 


    Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Äldre 14 Jul 16:58
    Slagathor skrev 2012-07-14 16:36:15 följande:
    Tänkte bara meddela att jag mår bra igen, helt och hållet förutom hjärtklappning, temp och yrsel. 

    Bettet är försvunnet och jag har inte ont i kroppen.

    Tack alla som engagerat sig. 
    Bra att du mår bra men om det skulle råkat vara borrelia kan det ju bli besvär som kommer längre fram. Det är därför det är viktigt att få antibiotika i tid. Man har inte en ring kvar runt bettet hur länge som helst utan man får andra symtom senare.
Svar på tråden Vaknade upp med en mystiskt märke (bild) och nu har jag ont i benen...